Elke ondernemer weet dat SEO een belangrijk onderdeel is van de online strategie. Een betere vindbaarheid in Google staat namelijk gelijk aan meer bezoekers. Helaas zijn niet alle SEO tips die online worden gedeeld even makkelijk uit te voeren. Daarom hebben wij een eigen SEO checklist gecreëerd met punten die elke website eigenaar wél kan toe passen. Geen trucjes, maar nuttige tips die samen bijdragen aan een betere vindbaarheid van uw WordPress website.

Dé SEO Checklist voor een goede vindbaarheid

Tips om de SEO checklist goed te gebruiken

De finalwebsites SEO checklist bestaat uit verschillende secties. Namelijk: vooronderzoek, on page SEO, off page SEO, Local SEO, sitestructuur, content en technische SEO. Voor een goede vindbaarheid is het belangrijk dat u de stappen uit al deze secties toepast.

Zoekmachine optimalisatie vraagt namelijk om een geïntegreerde aanpak. Creëert u alleen goede content, zonder de website technisch te optimaliseren? Of past u wel de on page SEO tips toe, maar heeft uw website een slechte sitestructuur? Dan zult u merken dat uw inspanningen niet het gewenste effect zullen hebben. Focus dus niet op één sectie, maar alle secties.

Voordat u met deze checklist begint!

Voordat u begint met het verbeteren van uw website, raden wij u aan om de volgende stappen uit te voeren:

  • Statistieken tool opzetten. Wilt u weten of uw inspanningen ook echt iets opleveren? Maak dan zeker gebruik van een statistiekenprogramma (bijvoorbeeld Google Analytics of Clicky). Zonder statistieken weet u niet hoeveel bezoekers via de zoekmachine uw website bezoeken of via welke pagina ze uw website binnenkomen.
  • Google Search Console inrichten. De Google Search Console is een handig hulpmiddel om uw vindbaarheid in Google te verbeteren. Met GSC controleert u bijvoorbeeld op welke zoekwoorden uw website in de Google zoekmachine scoort en ontvangt u meldingen als Google problemen heeft geïdentificeerd.
  • Installeer Yoast SEO. De nummer één tool om uw WordPress website voor zoekmachines te optimaliseren. Naast een goede functie voor on page optimization, heeft de Yoast SEO plugin goede functies voor het aanmaken van een sitemap en alle belangrijke technische configuraties.

Onze SEO checklist is speciaal geschreven voor WordPress websites. Is uw website niet gemaakt met WordPress, dan kunt u nog steeds een groot deel van onze checklist gebruiken. Houd er wel rekening mee dat niet alle punten even makkelijk kunnen worden uitgevoerd.

Stap voor stap websites optimaliseren voor zoekmachines

Een website komt niet zomaar hoger in Google. Deze SEO checklist met praktische tips zal helpen om uw website of webshop te optimaliseren voor Google.

Vooronderzoek

1. Op welke zoekwoorden wordt u al gevonden?

Voordat u ook maar iets verandert aan uw website, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de stand van zaken. Dit is het moment dat Google Search Console om de hoek komt kijken. In Google Search Console ziet u namelijk precies op welke zoekwoorden u wordt gevonden, op welke positie uw zoekresultaat staat, hoeveel vertoningen deze oplevert en hoe vaak erop wordt geklikt.

Maar wat kunt u nou met deze informatie?

  • Maak een lijst (bijvoorbeeld in excel) met zoekwoorden waarmee u in de top 5 in Google staat. Noteer hoeveel vertoningen het zoekwoord oplevert en hoeveel clicks. Geef voor elk zoekwoord aan welke pagina in Google wordt getoond. Deze lijst kunt u gebruiken om te controleren of de pagina op het juiste zoekwoord rankt of om de weergave van uw zoekresultaten te verbeteren.
  • Maak een lijst met zoekwoorden die veel vertoningen opleveren (bijvoorbeeld meer dan 100), maar waarvoor u niet in de top 10 staat. Bijvoorbeeld een zoekwoord dat wel 410 vertoningen oplevert, maar waarvoor u gemiddeld op pagina 19 staat en geen clicks krijgt. Deze lijst laat o.a. zien welke pagina’s u moet verbeteren of welke nieuwe pagina’s u moet creëren.

Een andere tool die wij naast Google Search Console ook veel gebruiken om te controleren op welke zoekwoorden een website scoort, is SERPWatcher van Mangools.

Voorbeeld Google Search Console

2. Welke webpagina’s doen het al goed en welke niet?

Heeft u de eerste stap goed uitgevoerd, dan heeft u al een eerste indicatie van welke pagina’s in de top 5 in Google staan en voor welke zoekwoorden ze scoren. Daarnaast is er natuurlijk nog een manier om te controleren welke webpagina het al goed doen en welke niet.

Naast Google Search Console, geven uw website statistieken natuurlijk ook veel informatie over de prestaties van uw website. Bijvoorbeeld via welke pagina’s uw bezoekers binnenkomen en waar deze traffic dan precies vandaan komt (organische zoekopdrachten?).

De website statistieken geven dus een goed overzicht van welke pagina’s al veel bezoekers krijgen en welke niet. Combineer deze informatie met de informatie uit stap 1 om te bepalen welke pagina’s al goed zijn en welke nog verbeterd moeten worden.

3. Zoekwoorden onderzoek uitvoeren

Nadat u onderzocht heeft op welke zoekwoorden u al gevonden wordt, is de volgende stap om uit te vinden op welke zoekwoorden u nog meer gevonden zou kunnen worden.

Hiervoor gebruikt u een zoekwoorden onderzoek tool, bijvoorbeeld KWFinder. Deze tool laat o.a. zien hoeveel maandelijkse zoekopdrachten een zoekwoord oplevert en hoe lastig het is, op basis van concurrentie, om op dit zoekwoord te scoren. Verzamel mogelijk interessante zoekwoorden in een excel bestand, incl. de eerder genoemde informatie.

KWFinder - Welke zoekwoorden kiest u voor uw website?

Een zoekwoorden onderzoek is de basis voor een betere vindbaarheid. Sla deze stap zeker niet over en lees onze blogpost over dit onderwerp voor meer tips.

4. Begrijp de ‘search intent’ van uw potentiële klanten

Een zoekwoorden onderzoek laat zien welke zoekwoorden interessant zijn, maar het is ook belangrijk om het juiste zoekwoord voor de pagina te kiezen. Hiervoor moet u zich verdiepen in de ‘search intent’, oftewel de zoekintentie van uw potentiële klant.

Voor het bepalen van de zoekintentie helpt het om zoekwoorden in te delen in categorieën. Er zijn nog veel meer categorieën te onderscheiden, maar de belangrijkste zijn:

  • Algemeen: van deze zoekwoorden weet u eigenlijk niet wat de intentie van de bezoeker is. Bijvoorbeeld: hosting, gember thee en piano muziek. Deze zoekwoorden geven niet weer waar de bezoeker nou eigenlijk naar op zoek is. Wil de bezoeker meer informatie of heeft hij de intentie om een product te kopen?
  • Educatief: dit zijn zoekwoorden die mensen gebruiken als ze op zoek zijn naar informatie om iets te leren. Ze hebben dus niet de intentie om iets te kopen. Bijvoorbeeld: wat is hosting en gemberthee maken.
  • Informatief: deze zoekwoorden gebruiken mensen die wel de intentie hebben om te kopen, maar eerst nog op zoek zijn naar informatie. Bijvoorbeeld: hosting vergelijken en kosten makelaar.
  • Commercieel: dit zijn zoekwoorden die mensen gebruiken als ze op zoek zijn naar een product of dienst en ook de intentie hebben om deze te kopen. Bijvoorbeeld: hosting kopen en gember thee kopen.

Zoekwoorden kiezen voor pagina’s op basis van de zoekintentie helpt om ervoor te zorgen dat u zoekwoorden kiest die passen bij het doel van de pagina. Het heeft geen zin om mensen voor de gek te houden. Mensen hebben een bepaalde verwachting als zij zoeken in Google en als uw resultaat niet aan deze verwachting voldoet, gaan bezoekers gewoon weer weg.

5. Vergeet niet de concurrentie analyse

Als laatste is het, voor het kiezen van zoekwoorden voor de verschillende pagina’s, ook belangrijk om te weten wie uw concurrenten zijn. Met een nieuwe website is het namelijk niet mogelijk om direct op zoekwoorden te scoren die veel concurrentie hebben. Daarvoor moet u eerst domeinnaam autoriteit opbouwen en dat kost nou eenmaal tijd en inspanning.

Controleer dus altijd de concurrentie (bijvoorbeeld met KWFinder) en kies voor zogenaamde long-tail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden met minder zoekvolume, maar ook veel minder concurrentie. Vaak bestaan long-tail zoekwoorden uit meerdere woorden, bijvoorbeeld: wat kost een huis verkopen of hoe maak je gemberthee.

On page SEO

6. De teksten optimaliseren op zoekwoorden

Wilt u dat uw webpagina’s worden gevonden? Dan is het belangrijk om deze te optimaliseren voor het geselecteerde zoekwoord met behulp van de on page SEO checklist. Laat het zoekwoord altijd op de volgende plekken terugkomen:

  • Verschillende keren in de h1, h2 of h3 tags (ook wel koppen en sub-koppen genoemd)
  • De URL van de pagina
  • De introductie (eerste paragraaf)
  • Meerdere keren in de tekst, maar niet te vaak! Houd een keyword density van tussen 0.5% and 2.5% aan.
  • De SEO title. Het liefst in het begin.

Gebruik de Yoast SEO plugin om te controleren of u het zoekwoord ook echt goed heeft gebruikt.

Yoast analyse resultaten

7. Gebruik synoniemen en gerelateerde zoekwoorden

Het hoofd zoekwoord moet meerdere keren in de tekst terugkomen. Daarnaast is het voordelig om dit woord af te wisselen met synoniemen en gerelateerde zoekwoorden. Niet alleen om ervoor te zorgen dat de tekst prettiger leest, maar ook om de vindbaarheid voor deze synoniemen te verbeteren.

De gerelateerde zoekwoorden kunnen helpen om de vindbaarheid van de pagina te verbeteren. Dit is namelijk voor Google een signaal dat uw pagina ook daadwerkelijk over het onderwerp gaat en het beste resultaat is om te tonen. 

Gerelateerde zoekopdrachten

Let op! Dit betekent niet dat u de pagina op meerdere zoekwoorden moet optimaliseren. Voor elke pagina is het belangrijk dat u deze maar voor één (hoofd)zoekwoord optimaliseert.

8. Vermijd keyword cannibalization

Keyword cannibalization (of zoekwoord kannibalisatie) ontstaat wanneer meerdere webpagina’s voor hetzelfde zoekwoord ranken. Dit lijkt heel gunstig, want 2 pagina’s die in Google verschijnen, betekent immers meer bezoekers, toch? Helaas werkt dit niet zo. Keyword cannibalization is namelijk zelfs nadelig voor uw positie in Google.

Wanneer u meerdere pagina’s voor hetzelfde zoekwoord heeft geoptimaliseerd, weet Google namelijk niet meer welke pagina hij nou het beste zou moeten tonen. Het gevolg is dat deze twee (of meerdere) pagina’s minder goed scoren, dan één sterke pagina.

Keyword cannibalization wilt u dus te allen tijde voorkomen. Hoe? Door een zoekwoord voor maar één pagina op uw website te gebruiken en een goede link-structuur toe te passen uw op website.

9. Schrijf minstens 300 woorden per pagina (of 750 per blogpost)

Zoals u misschien al heeft gemerkt, is het niet eenvoudig om een hoge positie in Google te behalen. De concurrentie is groot en veel websites hebben al meer domein autoriteit opgebouwd dan uw website.

Het creëren van originele content is een belangrijke stap om beter vindbaar te worden in de zoekmachine. Dat betekent dat uw pagina’s genoeg tekst moeten hebben om de vragen van uw potentiële klanten te beantwoorden. Een richtlijn is minstens 300 woorden per pagina en minstens 750 woorden per blogpost.

Meer woorden betekent niet altijd een hogere positie in Google. Wel is het zo dat er vaker pagina’s met veel tekst (1000+ woorden) op de eerste resultatenpagina van Google worden getoond.

10. Alternatieve tekst bij afbeeldingen toevoegen

Naast de tekst optimaliseren is het ook belangrijk om de afbeeldingen op de pagina te optimaliseren. De alternatieve tekst (alt attribuut voor afbeeldingen) kunt u toevoegen aan een afbeelding op het moment dat u de afbeelding toevoegt aan de pagina vanuit de mediabibliotheek. Daarnaast kunt u deze tekst ook nog later toevoegen door de afbeelding te bewerken.

Voor een betere vindbaarheid is het belangrijk dat het zoekwoord in tenminste in één alternatieve teksten van de afbeeldingen op een pagina terugkomt. De alternatieve tekst speelt echter nog een veel belangrijkere rol in de accessibility van uw website. Blinde gebruikers zien natuurlijk geen afbeeldingen, maar kunnen wel deze tekst lezen. Zorg er dus voor dat de alternatieve tekst een beschrijving van de afbeelding is.

11. Interne links toevoegen naar andere pagina’s met SEO-vriendelijke anchor tekst

Door vanaf een pagina te linken naar andere pagina’s binnen uw website, is het voor Google makkelijker om uw website te crawlen. Daarnaast is het ook een indicatie voor welke pagina’s binnen uw website belangrijker zijn dan andere.

Een pagina die veel links krijgt van andere pagina’s, wordt door Google als belangrijker gezien, dan een pagina die maar weinig links krijgt. Wees u hiervan bewust en plaats altijd een aantal links van oude pagina’s nadat u een nieuwe pagina heeft geplaatst.

Plaats links altijd achter een SEO-vriendelijke anchor tekst, bijvoorbeeld het zoekwoord van de pagina waar u naar verwijst. Plaats geen links achter woorden zoals: hier, pagina en lees nu.

Meer tips ontvangen?

Schrijf je vandaag nog in en ontvang toekomstige blogposts in je mailbox.

 

Wij verwerken je gegevens zoals omschreven in onze privacyverklaring.

12. Linken naar externe websites

Een link plaatsen naar een andere website verbetert helaas niet direct de vindbaarheid van uw pagina in de zoekmachine. Maar als iedereen zo denkt, is het onmogelijk om relevante links naar uw eigen website te krijgen.

Daarnaast kunnen links naar andere websites ook heel nuttig zijn voor uw bezoekers. En om ervoor te zorgen dat uw bezoekers niet uw website verlaten, kunt u de link in een nieuw tabblad laten openen. Zo mist de bezoeker geen belangrijke informatie, krijgt de andere website een link van uw website en kunt u in de toekomst misschien ook wel op meer links rekenen.

13. Goede SEO titels en meta descriptions schrijven

De SEO titels (page titels) hebben een grote invloed op uw ranking in de zoekmachines en horen altijd het zoekwoord te bevatten. Het zoekwoord in de meta description heeft niet direct een invloed op de ranking, maar kan er wel voor zorgen dat iemand sneller op uw resultaat in de zoekmachine klikt.

Wanneer meer mensen op uw zoekresultaat klikken (en lang genoeg op uw website blijven) is dit een indicatie voor Google dat uw pagina een goed resultaat is om te tonen voor een bepaald zoekwoord. Zowel de SEO titel als de meta description moeten de aandacht trekken. Dit doet u niet alleen door de zoekwoorden te vermelden voor meer herkenning, maar ook door bijvoorbeeld de bezoeker te verrassen met nieuwe informatie.

Off page SEO checklist

14. Backlinks van andere websites

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van een goede SEO strategie. Hoe meer sterke links naar uw websites verwijzen, des te beter. Voor Google is dit namelijk een indicatie dat uw website autoriteit heeft. Links van andere websites krijgt u bijvoorbeeld door:

  • Gastblogs te schrijven
  • Links te ruilen
  • Influencers te betalen voor een link

Een natuurlijk linkprofiel is natuurlijk beter voor uw positie in Google, dan het kopen van links. Het kopen van links is dan ook in strijd met de richtlijnen die Google stelt. Daarom is het voordeliger als andere websites vanzelf naar uw website gaan linken. Maar hoe?

15. Laat anderen weten dat u bestaat

Hoe moet iemand naar uw content linken als ze helemaal niet van het bestaan van dit goede stukje content afweten. Voordat iemand anders uw website kan delen, raden wij u dan ook aan om dit eerst zelf te doen. Regelmatig én op verschillende platformen.

Naast het ongegeneerd ‘spammen’ van uw content, is het belangrijk om deel te nemen in uw community. Door content van anderen te delen, behulpzame tips te geven en online betrokken te zijn, bouwt u goodwill op. De volgende keer als u iets deelt met de community is de kans groot dat zij het oppakken en onder hun volgers bespreken.

Bekendheid ontstaat (helaas) niet vanzelf. De eerste stap zult u toch echt zelf moeten zetten.

16. Schrijf content die mensen graag willen delen

Sommige content wordt vaker gedeeld dan andere. Om ervoor te zorgen dat u meer links krijgt, is het dus belangrijk om dit soort content te delen. Content die veel gedeeld wordt is volledig, uniek, persoonlijk, waardevol en/of roept herkenning op bij de lezer.

Enkele voorbeelden van dit soort content zijn:

  • De ‘lijst’ blogposts (met soms wel >25 links naar andere websites).
  • Content met originele data die door de schrijver zelf is verzameld
  • Tutorials die een veel voorkomend probleem oplossen
  • Content met unieke visuals
  • Kritische standpunten die een debat oproepen

Dit soort content creëren is niet zo makkelijk. Waar zijn mensen echt naar op zoek en krijgen wel genoeg mensen uw content te zien? Toch is dit punt van de checklist te belangrijk om over te slaan.

Local SEO

17. Gebruik structured data voor uw lokaal bedrijf

Voor uw bedrijf is het erg belangrijk dat Google goed op de hoogte is van de bedrijfslocatie. Hierdoor wordt de kans groter dat uw bedrijf bij lokale zoekopdrachten eerder wordt getoond in de Google zoekresultaten of Google Maps.

Waarschijnlijk staat het adres al op uw website, maar wordt het nog niet op de juiste manier getoond. Door het adres samen met de structured data te tonen, kunnen Google en andere zoekmachines uw bedrijfsgegevens “beter” lezen en zo de locatie van uw bedrijf bepalen. Een postbus als adres is niet voordelig.

Klik hier voor een code voorbeeld dat u voor uw WordPress website kunt gebruiken.

Gebruik op uw website een telefoonnummer met het netnummer uit de regio waar uw bedrijf gevestigd is. Zowel 06-nummers als 085-nummers dragen niet bij aan een betere lokale vindbaarheid.

18. Optimaliseer uw profiel via Google Mijn Bedrijf

Google maakt regelmatig nieuwe bedrijfsprofielen aan op basis van de inschrijvingen bij de Kamer van Koophandel. Staat uw bedrijf er al tussen, dan kunt u de vermelding direct claimen. Heeft u een nieuw bedrijf dat nog niet in Google staat, dan kunt u een nieuw profiel aanmaken.

Local SEO - Google Mijn Bedrijf

In beide gevallen is het noodzakelijk dat uw gegevens in het tabje “Informatie” zo compleet mogelijk zijn. Gebruik altijd dezelfde adresgegevens die ook op uw website staan. Kies één of meerdere categorieën voor uw bedrijf. Het is mogelijk dat de “juiste” categorie voor uw bedrijf door Google niet wordt aangeboden. Kies dan nog steeds de categorieën die relevant zijn voor uw bedrijf. Kies de meest relevante categorie als “Primaire categorie”

19. Maak een lokaal bedrijfspagina aan op Facebook

Een bedrijfspagina op Facebook is niet alleen voordelig voor local SEO, maar vergroot ook de kans dat miljoenen leden uw bedrijf via de zoekfunctie van Facebook kunnen vinden.

Heeft u al eerder een Facebook pagina aangemaakt? Controleer dan het type Facebook pagina. Wanneer er geen opties voor uw bedrijfsgegevens beschikbaar zijn, heeft u eerder een ander type pagina gekozen. Is de lokale vindbaarheid belangrijk voor uw bedrijf? Maak dan alsnog een Facebook pagina aan, speciaal voor uw bedrijf.

Facebook heeft nog veel meer opties voor uw bedrijfsgegevens dan Google. Wij adviseren om het bedrijfsprofiel zo compleet mogelijk in te vullen. Ook al hebben sommige gegevens nog geen invloed op de vindbaarheid, het is goed mogelijk dat het in toekomst wel zo is. Een compleet profiel schept natuurlijk ook vertrouwen bij de bezoeker én de zoekmachines.

Website structuur

20. Beschikt uw website over een goede sitestructuur?

Een website met een slechte structuur is nadelig voor uw bezoekers én Google. Een goede sitestructuur zorgt er namelijk voor dat Google uw website goed kan indexeren en de bezoeker niet kan verdwalen. Een grote website of webshop vraagt natuurlijk meer aandacht dan een kleine website met minder dan 10 pagina’s.

Het beste is om eerst een sitestructuur op papier te maken. Bepaal welke pagina’s in het hoofdmenu moeten komen en welke pagina’s in subsecties/categorieën moeten worden ingedeeld. Kies voor een hiërarchische structuur die direct duidelijk is voor de bezoeker.

Ook kunt u aan Google duidelijk maken welke pagina’s belangrijker zijn dan andere. Pagina’s die veel interne links van andere pagina’s krijgen worden door Google als belangrijker beschouwd dan pagina’s die weinig links krijgen. Door strategisch links te plaatsen, kunt u dus de ranking van uw pagina’s beïnvloeden.

21. Is elke belangrijke pagina bereikbaar?

Een duidelijke structuur helpt Google om uw website beter én sneller te indexeren. Om ervoor te zorgen dat elke link kan worden geïndexeerd, moet elke link via de sitemap en een andere pagina bereikbaar zijn. Heeft u een pagina die geen onderdeel uitmaakt van uw structuur, dan is het voor Google lastig om deze pagina te vinden en dus te indexeren.

Plaats de meest belangrijke pagina’s daarom in de navigatie van uw website. Plaats in het vervolg op de meest belangrijke pagina’s links naar de minder belangrijke pagina’s. Heeft uw website nog meer niveaus? Dan kunt u de steeds minder belangrijke links op sub-pagina’s van de sub-pagina’s plaatsen. Vooral bij echt grote sites is het belangrijk dat Google een ingang vindt voor elke pagina van uw website.

22. Vergeet niet de breadcrumbs

Een breadcrumb (of kruimelpad) is een virtueel spoor dat laat zien waar de bezoeker zich in de navigatiestructuur bevindt. Met behulp van de breadcrumb kan de bezoeker snel terug naar een bovenliggende pagina, maar een breadcrumb is niet alleen gebruiksvriendelijk.

Breadcrumbs zijn ook behulpzaam als het gaat om het crawlen van uw website. Wanneer uw website een goede structuur bezit, helpen de breadcrumbs om pagina’s sneller en beter te indexeren.

In sommige WordPress templates zitten standaard al breadcrumbs, maar u kunt ook de Yoast SEO plugin gebruiken om breadcrumbs aan uw website toe te voegen. Naast de “zichtbare” breadcrumbs plaatst de plugin ook de “structured data” versie.

Content

23. Creëer de beste content die er over het onderwerp bestaat

De concurrentie in Google is hoog en de kans om te scoren in Google voor veel verschillende zoekwoorden laag. Met een simpel tekstje dat op elke website te vinden is, redt u het niet.

Elke keer als u een nieuwe landingspagina maakt of een blogpost schrijft is het doel om het beter te doen dan de concurrentie. Dit betekent niet per se dat u langere teksten moet schrijven. De content moet vooral ook waardevoller zijn, overtuigender zijn, beter geschreven zijn en een unieke invalshoek bevatten. Een concurrentie analyse is dan ook een belangrijke stap in onze SEO checklist.

24. Schrijf meer dan één blogpost over een onderwerp

Wordt u door Google als autoriteit gezien voor een bepaald onderwerp, dan is de kans groter dat u hoog scoort voor zoekwoorden die over dit onderwerp gaan. Wilt u op een zoekwoord worden gevonden waarover u nog niet eerder (veel) heeft geschreven, dan is de kans klein dat u meteen op de eerste pagina verschijnt.

Wordt uw pagina niet op het gekozen zoekwoord gevonden, dan is onze beste tip om meer over dit onderwerp te schrijven. Dit betekent niet dat u hetzelfde zoekwoord voor een andere pagina moet gebruiken. In plaats daarvan kiest u voor een gerelateerd, maar nieuw zoekwoord om zowel op dit nieuwe zoekwoord als het oude zoekwoord beter gevonden te worden. Hoe meer u over een onderwerp schrijft, des te groter de kans dat Google u als autoriteit ziet.

25. Verlaag de bounce rate voor uw webpagina’s

Een hoge bounce rate geeft aan dat uw webpagina niet het beste zoekresultaat voor een bepaald zoekwoord is. Website bezoekers wilt u dus zo lang mogelijk op de website houden, zodat u een hoge bounce rate kunt voorkomen.

De eerste stap om de bounce rate laag te houden is door de bezoeker niet voor de gek te houden. Zorg dat de inhoud van de pagina aansluit bij de search intent van de bezoeker en maak geen beloftes die u niet waar kunt maken. Dit zorgt er alleen maar voor dat bezoekers snel weer uw website verlaten.

Daarnaast is het belangrijk om de bezoeker zo snel mogelijk een andere pagina te laten bezoeken. Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van interne links of duidelijke call to actions. De bounce rate verlagen kan op verschillende manieren. Het beste is altijd om te testen wat werkt.

26. Verwijder deadweight pages

Deadweight pages zijn pagina’s met een lage kwaliteit die niet of nauwelijks worden gevonden. Denk bijvoorbeeld aan gedateerde blogpost, bedankpagina’s en archief pagina’s. Te veel van dit soort pagina’s zijn nadelig voor uw ranking in de zoekmachines. Het beste is natuurlijk om geen pagina’s met lage kwaliteit content te creëren.

Heeft u enkele pagina’s met weinig content, die u toch echt nodig heeft en niet kunt verbeteren/samenvoegen? Kies er dan voor om deze pagina’s niet te laten indexeren (bijvoorbeeld met behulp van de noIndex functie of de canonieke URL functie in de Yoast SEO plugin).

Geavanceerde instellingen Yoast SEO box

27. Verbeter de readability van uw pagina’s

Wilt u dat bezoekers lang genoeg op uw website blijven en uw content met anderen gaan delen? Dan is het belangrijk dat uw teksten niet alleen waardevol zijn, maar ook prettig lezen. Met typefouten, saaie alinea’s en overmatig gebruik van zoekwoorden, maakt u geen goede eerste indruk!

Readability draait om de leesbaarheid van een tekst. Zo moet een leesbare tekst genoeg verwijswoorden bevatten, niet te moeilijk zijn voor de beoogde doelgroep en genoeg witregels bevatten.

Voor een beoordeling op readability kunt u de leesbaarheidsanalyse van Yoast SEO gebruiken.

Technische SEO

28. Toont uw website geen duplicate content en zijn alle page titles uniek?

Helaas maakt WordPress automatisch archiefpagina’s aan voor categorieën, tags, post types, zoekresultaten etc. Ook wordt een pagina of blogpost met een variabel in het adres als unieke URL gezien, zelfs als deze pagina’s dezelfde gegevens tonen (https://domen.nl/post-naam/ en https://domen.nl/post-naam/?var=value). Wanneer Google deze pagina’s “mag” indexeren, is de kans groot dat Google deze pagina’s beoordeelt als ‘duplicate content’. Gebeurt dit vaak, dan is het zelfs mogelijk dat uw website niet meer zal ranken in de Google zoekresultaten.

Gelukkig zijn er verschillende technieken om dit te voorkomen (ook al maakt uw WordPress website deze pagina’s nog steeds aan). Controleer of uw pagina’s over een canonical link element beschikken. Dit element geeft aan welke URL het “origineel” is, zodat Google de pagina’s met dezelfde inhoud zal negeren. Let wel op dat het link element met dezelfde URL ook in de duplicaat pagina’s aanwezig is. Voor zoekresultaten en archiefpagina’s is het meestal voordelig om deze als “noindex” te kenmerken. Met behulp van Yoast SEO plugin voor WordPress zijn dit soort instellingen eenvoudig te regelen.

De page title is één van de elementen in een pagina waarop Google de ranking van uw website bepaald. Plaatst daarom altijd het hoofdzoekwoord binnen deze page title. Daarnaast mogen de page titles niet te lang zijn (75 tot letters) en is het niet voordelig om dezelfde page title voor meerdere pagina’s te gebruiken.

Wij adviseren om elke page title speciaal te schrijven en niet te laten genereren door WordPress of het SEO plugin.

29. Redirects aanmaken voor oude pagina’s

Heeft u eerder pagina’s verwijderd of het adres van de pagina’s gewijzigd? Dan is het goed mogelijk dat uw bezoekers en Google op de 404 pagina eindigen, omdat er (nog) een redirect ontbreekt.

Vaak wordt een redirect vergeten omdat de pagina niet vaak wordt bezocht of een URL eerder fout was aangemaakt. Google weet deze “oude” URL’s wel te vinden en een lange lijst met 404 fouten wilt u zeker voorkomen.

Controleer regelmatig de lijst met 404 niet gevonden fouten via de Google Search Console en los deze fouten op door het aanmaken van redirects. Binnen uw WordPress website is het mogelijk met de plugin Redirection om 404 fouten te detecteren en gelijk op te lossen.

30. Broken links in uw website oplossen

Net zoals de 404 fouten door ontbrekende redirects is het mogelijk dat er (nog) interne links in uw website staan die verwijzen naar de oude URL’s van sommige pagina’s.

Vooral interne links die 404 niet gevonden fouten genereren, worden door uw bezoekers en Google als zeer storend gezien. Een bezoeker verlaat misschien zo uw website en Google zal te veel broken links zien als een als een signaal dat uw website slecht wordt onderhouden.

Op het moment dat u een pagina verwijderd of het adres van een pagina wijzigt, is het nodig dat u de website doorzoekt naar oude links. De WordPress plugin Broken Link Checker kan hierbij helpen. Let op! Op het moment dat een oude URL wordt omgeleid met een redirect, dan zal de plugin dit wel opmerken, maar niet als een broken link. Controleer dus ook regelmatig de lijst met redirects van de plugin zelf.

31. Is uw website wel mobielvriendelijk?

Een groot voordeel van de Google Search console is dat het systeem u attendeert op fouten in uw website. Dit gebeurt dus ook voor wanneer één of meerdere pagina’s niet (meer) mobielvriendelijk zijn.

Op het moment dat de Googlebot een probleem ontdekt, ontvangt u een email met de melding. Via de Google Search Console kunt u het probleem dan verder onderzoeken.

Volg de meldingen die u krijgt altijd op. Voor de meeste websites gebruikt Google de mobile first index voor de ranking van de website. Op het moment dat uw website niet mobielvriendelijk is, kan dit ook gevolgen hebben voor de ranking van uw website in Google!

32. XML sitemap maken en toevoegen aan de Google Search Console

Met behulp van een XML sitemap is het mogelijk om de URL van alle pagina’s met Google te delen. In WordPress gebruiken wij Yoast SEO voor het genereren van deze sitemap.

Binnen de Google Search Console is er een functie waarmee u de XML sitemap kunt registreren. Voeg een XML sitemap toe en controleer regelmatig of uw sitemap door Google goed wordt gelezen. Zijn er fouten? Los deze dan op en registreer/test uw sitemap opnieuw via de Google Search Console.

33. Gebruik structured data waar mogelijk

Niet alleen voor lokale bedrijven is het mogelijk om structured data gebruiken. Ook bij het “herkennen” van de content van uw website is deze data behulpzaam.

Stel dat uw pagina vragen beantwoordt, een product review bevat of een product binnen uw webshop toont. Zonder de structured data moet Google eerst de pagina volledig analyseren om er zeker van te zijn om welke soort content het gaat. Een deel van de informatie kan Google dan rechtstreeks gebruiken in het zoekresultaat. Denk hierbij aan de voorraad informatie, de prijs of het aantal sterren van een review.

Zoek via Google webmasters of schema.org naar de mogelijke “Schemas” en kijk welke het beste bij de content van uw website passen. Pas de template van uw website aan zodat Google de structured data van uw pagina’s kan gebruiken. In de WordPress plugin repository zijn er ook een aantal plugins die structured data in uw website plaatsen.

Heeft u een aanpassing gedaan? Controleer de structured data altijd via de testing tool van Google.

34. Verbeter de laadtijd van uw website

Niemand wil een trage website. Is uw website niet snel genoeg dan bestaat de kans dat uw waardevolle bezoekers het opgeven en uw website vroegtijdig verlaten. Ook Google hecht waarde aan snelle websites.

Een trage website is dus niet alleen slecht voor de gebruikservaring bij uw bezoekers, maar beïnvloedt soms ook hoe Google websites in de resultaten rangschikt. Nu is het niet zo dat een snelle website altijd bovenaan staat. Andere criteria zijn nog steeds belangrijk. Wel kan het zijn dat Google een ander resultaat (dat net zo waardevol is als uw eigen pagina) hoger plaatst vanwege een snellere laadtijd.

Laadtijd meten met GTmetrix

Controleer uw website via PageSpeed insights of GTmetrix. Gebruik het advies van deze tools om uw website te optimaliseren. Is dat niet niet genoeg? Dan is het misschien ook nodig om over sneller hosting na te denken.

35. Gebruikt u een SSL certificaat voor uw website?

Sinds de release van Google Chrome versie 68 worden via deze browser alle pagina’s of websites die niet via het secure protocol worden geboden, gekenmerkt als “niet veilig”.

Uw website heeft een SSL certificaat nodig, zodat gegevens via het secure protocol (https) kunnen worden verstuurd. Vooral bij webformulieren is dat wenselijk, omdat anders het risico bestaat dat de gegevens via een hacker kunnen worden uitgelezen.

Installeer een SSL certificaat voor een betere veiligheid op uw website en schep zo meer vertrouwen bij de bezoekers van uw website.

Google versus de bezoeker

Vaak ontstaan er discussies over wat nu eigenlijk belangrijker is: Google of toch de bezoeker? Kan een website succesvol zijn, ook als deze nauwelijks op de eerste pagina in Google wordt getoond? Helaas is deze vraag niet makkelijk te beantwoorden. Zeker niet als u afhankelijk bent van Google voor het bereiken van uw potentiële klant.

SEO is dan ook niet voor niets een belangrijk onderdeel van een goede online strategie. Gelukkig komt er een steeds betere balans tussen Google en de bezoeker. Veel criteria die Google gebruikt om websites te beoordelen, komen de gebruiksvriendelijkheid voor de bezoeker ten goede. Een goede website voor Google komt dan ook steeds meer overeen met een goede website voor de bezoeker.

Voordat je de site verlaat...

Schrijf je in voor onze mailinglijst en ontvang nieuwe blogposts zoals deze via e-mail.

 

Wij verwerken je gegevens zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Tips voor een goede website: deze fouten wilt u echt niet maken

Lees ook deze blogpost:

Tips voor een goede website: deze fouten wilt u echt niet maken