Elke ondernemer weet dat zoekmachine optimalisatie een belangrijk onderdeel is van de online strategie. Een betere vindbaarheid in Google staat namelijk gelijk aan meer bezoekers. Helaas zijn niet alle SEO tips die online worden gedeeld even makkelijk uit te voeren. Daarom hebben wij een eigen SEO checklist gemaakt met punten die elke website eigenaar wél zelf kan toepassen. Geen trucjes, maar nuttige tips die samen bijdragen aan een betere vindbaarheid van je WordPress website.

Tips om de SEO checklist goed te gebruiken

Onze SEO checklist bestaat uit verschillende secties. Namelijk: vooronderzoek, on page SEO, off page SEO, Local SEO, site structuur, content en technische SEO.

Voor een goede vindbaarheid is het belangrijk dat je de stappen uit al deze secties toepast en niet zomaar een sectie overslaat. Zoekmachine optimalisatie vraagt namelijk om een geïntegreerde aanpak.

Creëer je alleen goede content, zonder je website technisch te optimaliseren? Of pas je wel de on page SEO tips toe, maar heeft je website een slechte site structuur? Dan zal je merken dat je inspanningen niet het gewenste effect zullen hebben. Focus dus niet op één sectie, maar op ALLE secties.

Voordat je met deze checklist begint!

Voordat je begint met het verbeteren van je website, raden wij je aan om de volgende stappen uit te voeren:

  • Statistieken tool opzetten. Wil je weten of je inspanningen ook echt iets opleveren? Maak dan zeker gebruik van een statistieken programma (bijvoorbeeld Google Analytics of Clicky). Zonder statistieken weet je niet hoeveel bezoekers via de zoekmachine je website bezoeken of via welke pagina’s ze de website binnenkomen.
  • Google Search Console inrichten. De Google Search Console is een handig hulpmiddel om je vindbaarheid in Google te verbeteren. Met GSC controleer je bijvoorbeeld op welke zoekwoorden je website in de Google zoekmachine scoort en ontvang je meldingen als Google problemen heeft geïdentificeerd.
  • Installeer SEOPress. Voor ons de nummer 1 tool om je WordPress website voor zoekmachines te optimaliseren. Naast een goede functie voor on page optimalisaties, heeft de plugin goede functies voor het aanmaken van een sitemap en alle belangrijke technische configuraties. Met SEOPress PRO kan je nog veel meer optimaliseren. Voor maar € 45,00 per jaar kan je deze plugin op al je websites gebruiken.

Onze SEO checklist is speciaal geschreven voor WordPress websites. Is je website niet gemaakt met WordPress, dan kan je nog steeds een groot deel van onze checklist gebruiken. Houd er wel rekening mee dat niet alle punten even makkelijk kunnen worden uitgevoerd.

Stap voor stap websites optimaliseren voor zoekmachines

Je website komt niet zomaar hoger in Google. Deze SEO checklist met praktische tips zal je helpen om je website of webshop te optimaliseren voor Google.

Vooronderzoek

Voordat je ook maar iets verandert aan je website, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de stand van zaken. De eerste stap, het vooronderzoek, is dus ontzettend belangrijk. Daarmee weet je namelijk precies wat er moet gebeuren en waar je het beste kan beginnen.

1. Op welke zoekwoorden word je al gevonden?

Voor SEO is het belangrijk dat je zoekwoorden gebruikt. Maar voordat je begint met het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek, moet je eerst weten op welke zoekwoorden je al wordt gevonden.

Dit is dan ook het moment dat Google Search Console om de hoek komt kijken. In Google Search Console zie je namelijk precies op welke zoekwoorden je wordt gevonden, op welke positie je zoekresultaat staat, hoeveel vertoningen deze oplevert en hoe vaak erop wordt geklikt.

Maar wat kan je nou met deze informatie, vraag jij je misschien af.

  • Maak een lijst (bijvoorbeeld in excel) met zoekwoorden waarmee je in de top 5 in Google staat. Noteer hoeveel vertoningen het zoekwoord oplevert en hoeveel clicks. En vergeet ook niet om voor elk zoekwoord aan te geven welke pagina in Google wordt getoond. Deze lijst kan je vervolgens gebruiken om te controleren of de pagina op het juiste zoekwoord rankt of om de weergave van he zoekresultaten te verbeteren. Zo zou je vaker het zoekwoord op de pagina kunnen gebruiken of meer links kunnen plaatsen naar die pagina. Maar daarover later meer.
  • Maak een lijst met zoekwoorden die veel vertoningen opleveren (bijvoorbeeld meer dan 100), maar waarvoor je (nog) niet in de top 10 staat. Bijvoorbeeld een zoekwoord dat wel 410 vertoningen oplevert, maar waarvoor je gemiddeld op pagina 19 staat en geen clicks krijgt. Deze lijst laat o.a. zien welke pagina’s je moet verbeteren of welke nieuwe pagina’s je moet creëren.

Een andere tool die wij naast Google Search Console ook veel gebruiken om te controleren op welke zoekwoorden een website scoort, is SERPWatcher van Mangools.

Voorbeeld Google Search Console

2. Welke webpagina’s doen het al goed en welke niet?

Heb je de eerste stap goed uitgevoerd, dan heb je nu al een eerste indicatie van welke pagina’s in de top 5 in Google staan en voor welke zoekwoorden ze scoren. Daarnaast is er natuurlijk nog een manier om te controleren welke webpagina’s het al goed doen en welke niet.

Naast Google Search Console, geven je website statistieken natuurlijk ook veel informatie over de prestaties van je website. Bijvoorbeeld via welke pagina’s de bezoekers binnenkomen en waar deze traffic dan bijvoorbeeld vandaan komt (organische zoekopdrachten?).

De website statistieken geven dus een goed overzicht van welke pagina’s al veel bezoekers krijgen en welke niet. Combineer deze informatie met de informatie uit stap 1 om te bepalen welke pagina’s al goed zijn en welke nog verbeterd moeten worden.

3. Zoekwoorden onderzoek uitvoeren

Nadat je onderzocht hebt op welke zoekwoorden je al wordt gevonden, is de volgende stap om uit te vinden op welke zoekwoorden je nog meer zou kunnen scoren.

Dit kan je doen met een zoekwoorden onderzoek tool, bijvoorbeeld SE Ranking. Deze tool laat o.a. zien hoeveel maandelijkse zoekopdrachten een zoekwoord oplevert en hoe lastig het is, op basis van de concurrentie, om op dit zoekwoord te scoren. Verzamel mogelijk interessante zoekwoorden in een excel bestand, incl. de eerder genoemde informatie. Hieronder kan je direct beginnen!

SE Ranking - Begin hier je zoekwoorden onderzoek!

Een zoekwoorden onderzoek is de basis voor een betere vindbaarheid. Sla deze stap zeker niet over en lees onze blogpost over dit onderwerp voor meer tips.

4. Begrijp de ‘search intent’ van je potentiële klanten

Een zoekwoorden onderzoek laat zien welke zoekwoorden interessant zijn, maar het is ook belangrijk om het juiste zoekwoord voor de pagina te kiezen. Verdiep je hiervoor in de ‘search intent’, oftewel de zoekintentie van je potentiële klant.

Voor het bepalen van de zoekintentie helpt het bovendien om zoekwoorden in te delen in categorieën. Er zijn nog veel meer categorieën te onderscheiden, maar de belangrijkste zijn:

  • Algemeen: van deze zoekwoorden weet je eigenlijk niet zo goed wat de intentie van de bezoeker is. Voorbeelden van algemene zoekwoorden zijn: hosting, gember thee en piano muziek. Deze zoekwoorden geven niet weer waar de bezoeker nou eigenlijk naar op zoek is. Wil de bezoeker meer informatie of heeft hij de intentie om een product te kopen
  • Educatief: dit zijn zoekwoorden die mensen gebruiken als ze op zoek zijn naar informatie om iets te leren. Ze hebben dus niet de intentie om iets te kopen. Bijvoorbeeld: wat is hosting en gemberthee maken.
  • Informatief: deze zoekwoorden gebruiken mensen die wel de intentie hebben om te kopen, maar eerst nog op zoek zijn naar informatie. Bijvoorbeeld: hosting vergelijken en kosten makelaar.
  • Commercieel: dit zijn zoekwoorden die mensen gebruiken als ze op zoek zijn naar een product of dienst en ook de intentie hebben om deze te kopen. Bijvoorbeeld: hosting kopen en gember thee kopen.

Kies altijd een zoekwoord voor je pagina op basis van de zoekintentie van je potentiële klant. Zo weet je zeker dat de verwachting van je bezoeker pats bij het doel van je pagina. Het heeft geen zin om mensen voor de gek te houden. Mensen hebben een bepaalde verwachting en als je resultaat niet aan deze verwachting voldoet, gaan bezoekers gewoon weer weg.

5. Vergeet niet de concurrentie analyse

Als laatste is het, voor het kiezen van zoekwoorden voor de verschillende pagina’s, ook belangrijk om te weten wie je concurrenten zijn. Met een nieuwe website is het namelijk niet mogelijk om direct op zoekwoorden te scoren die veel concurrentie hebben. Daarvoor moet je eerst domeinnaam autoriteit opbouwen.

Controleer dus altijd de concurrentie (bijvoorbeeld met SE Ranking) en kies voor zogenaamde long tail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden met minder zoekvolume, maar ook veel minder concurrentie. Vaak bestaan long tail zoekwoorden uit meerdere woorden, bijvoorbeeld: wat kost een huis verkopen of hoe maak je gemberthee.

On page SEO

Met behulp van het vooronderzoek kan je o.a. de on page SEO verbeteren. Volg hiervoor de onderstaande stappen.

6. De teksten optimaliseren op zoekwoorden

Wil je dat je webpagina’s worden gevonden? Gebruik het geselecteerde zoekwoord dan op de juiste plekken binnen de pagina. De onderstaande On page SEO checklist geeft aan op welke plekken.

  • Verschillende keren in de h1, h2 of h3 tags (ook wel koppen en sub-koppen genoemd)
  • De URL van de pagina
  • De introductie (eerste paragraaf)
  • Meerdere keren in de tekst, maar niet te vaak! Houd een keyword density van tussen 0.5% and 2.5% aan.
  • De SEO title. Het liefst in het begin.

Gebruik de SEOPress plugin om te controleren of je het zoekwoord ook echt op deze plekken hebt gebruikt. 

SEOPress Inhoudsanalyse

Inhoudsanalyse van je pagina met SEOPress

 

7. Gebruik synoniemen en gerelateerde zoekwoorden

Het hoofdzoekwoord moet meerdere keren één op één in de tekst terugkomen. Maar daarnaast is het voordelig om dit woord af te wisselen met synoniemen en gerelateerde zoekwoorden. Niet alleen om ervoor te zorgen dat de tekst prettiger leest, maar ook om de vindbaarheid voor deze synoniemen te verbeteren.

Daarnaast raden wij je aan om gerelateerde zoekwoorden (die je kan vinden in Google) binnen je pagina te gebruiken. Door deze woorden te gebruiken laat je aan Google zien dat jouw pagina een match is met dat waar de gebruiker naar op zoek is.

Gerelateerde zoekopdrachten

Let op! Dit betekent niet dat je de pagina op meerdere zoekwoorden moet optimaliseren. Voor elke pagina is het belangrijk dat je deze maar voor één (hoofd)zoekwoord optimaliseert.

8. Vermijd keyword kannibalisatie

Keyword kannibalisatie ontstaat wanneer meerdere webpagina’s voor hetzelfde zoekwoord ranken. Dit lijkt heel gunstig, want 2 pagina’s die in Google verschijnen, betekent immers meer bezoekers, toch? Helaas werkt dit niet zo. Keyword kannibalisatie is namelijk zelfs nadelig voor je positie in Google.

Wanneer je meerdere pagina’s voor hetzelfde zoekwoord hebt geoptimaliseerd, weet Google namelijk niet meer welke pagina hij nou het beste kan tonen. Het gevolg is dat deze twee (of meerdere) pagina’s minder goed scoren, dan één sterke pagina.

Keyword kannibalisatie wil je dus te allen tijde voorkomen. Hoe? Door een zoekwoord voor maar één pagina op je website te gebruiken én een goede linkstructuur toe te passen!

9. Schrijf minstens 300 woorden per pagina (of 750 per blogpost)

Zoals je misschien al hebt gemerkt, is het niet eenvoudig om een hoge positie in Google te behalen. De concurrentie is groot en veel websites hebben al meer domein autoriteit opgebouwd dan jouw website.

Het creëren van originele content is een belangrijke stap om beter vindbaar te worden in de zoekmachine. Dat betekent dat je pagina’s genoeg tekst moeten hebben om de vragen van je potentiële klanten te beantwoorden. Een richtlijn is minstens 300 woorden per pagina en minstens 750 woorden per blogpost.

Meer woorden is geen garantie voor een hogere positie in Google. Wél is het zo dat er vaker pagina’s met veel tekst (1000+ woorden) op de eerste resultatenpagina van Google worden getoond.

10. Alternatieve tekst bij afbeeldingen toevoegen

Naast de tekst optimaliseren, is het ook belangrijk om de afbeeldingen op de pagina te optimaliseren. De alternatieve tekst (alt attribuut voor afbeeldingen) kan je toevoegen aan een afbeelding op het moment dat je de afbeelding toevoegt aan de pagina vanuit de mediabibliotheek. Daarnaast kan je deze tekst ook nog later toevoegen door de afbeelding te bewerken.

Voor een betere vindbaarheid is het belangrijk dat het zoekwoord tenminste in één alternatieve tekst van een afbeelding op de pagina wordt gebruikt. De alternatieve tekst speelt echter nog een veel belangrijkere rol in de accessibility van je website. Gebruikers met een visuele beperking zien natuurlijk geen afbeeldingen, maar kunnen wel de alternatieve tekst lezen. Zorg er dus voor dat de alternatieve tekst een duidelijke beschrijving van de afbeelding is.

11. Interne links toevoegen naar andere pagina’s met SEO-vriendelijke anchor tekst

Door vanaf een pagina te linken naar andere pagina’s binnen je website, is het voor Google makkelijker om je website te crawlen. Daarnaast is het ook een indicatie voor welke pagina’s binnen je website belangrijker zijn dan andere.

Een pagina die veel links krijgt van andere pagina’s, wordt door Google als belangrijker gezien, dan een pagina die maar weinig links krijgt. Wees je hiervan bewust en plaats altijd een aantal links van oude pagina’s nadat je een nieuwe pagina hebt geplaatst.

Plaats links altijd achter een SEO-vriendelijke anchor tekst, bijvoorbeeld het zoekwoord van de pagina waar je naar verwijst. Plaats geen links achter woorden zoals: hier, pagina en lees nu.

Schrijf je in voor onze mailinglijst

en ontvang onze blogposts en tips in jouw mailbox.

Wij verwerken je gegevens zoals omschreven in onze privacyverklaring.

12. Linken naar externe websites

Een link plaatsen naar een andere website verbetert helaas niet direct de vindbaarheid van je pagina in de zoekmachine. Maar als iedereen zo denkt, is het onmogelijk om relevante links naar je eigen website te krijgen.

Bovendien kunnen links naar andere websites ook heel nuttig zijn voor je bezoekers. En om ervoor te zorgen dat bezoekers niet je website verlaten, kan je de link in een nieuw tabblad laten openen. Zo mist de bezoeker geen belangrijke informatie, krijgt de andere website een link vanaf jouw website en kan je in de toekomst misschien ook wel op meer links rekenen.

13. Goede SEO titels en meta descriptions schrijven

De SEO titels (page titels) hebben een grote invloed op je ranking in de zoekmachines en horen altijd het zoekwoord te bevatten. Het zoekwoord in de meta description heeft niet direct een invloed op de ranking, maar kan er wel voor zorgen dat iemand sneller op jouw resultaat in de zoekmachine klikt.

Wanneer meer mensen op je zoekresultaat klikken (en lang genoeg op je website blijven) is dit een indicatie voor Google dat je pagina een goed resultaat is om te tonen voor een bepaald zoekwoord. Zowel de SEO titel als de meta description moeten de aandacht trekken. Dit doe je niet alleen door het zoekwoord te vermelden voor meer herkenning, maar ook door bijvoorbeeld de bezoeker te verrassen met nieuwe informatie.

Off page SEO checklist

Naast de optimalisaties die je binnen je website kan doen, zijn er ook aantal stappen die je kan nemen buiten je website!

14. Backlinks van andere websites

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van een goede SEO strategie. Hoe meer sterke links naar je websites verwijzen, des te beter. Voor Google is dit namelijk een indicatie dat je website autoriteit heeft. Links van andere websites krijg je bijvoorbeeld door:

  • Gastblogs te schrijven
  • Links te ruilen
  • Influencers te betalen voor een link

Een natuurlijk linkprofiel is natuurlijk beter voor je positie in Google, dan het kopen van links. Het kopen van links is dan ook in strijd met de richtlijnen die Google stelt. Daarom is het voordeliger als andere websites vanzelf naar je website gaan linken. Maar hoe?

15. Laat anderen weten dat je website bestaat

Hoe moet iemand naar je content linken als ze helemaal niet van het bestaan afweten? Voordat iemand anders je website kan delen, raden wij je dan ook aan om dit eerst eens zelf te doen. Regelmatig én op verschillende platformen.

Naast het ongegeneerd ‘spammen’ van je content, is het belangrijk om deel te nemen in je community. Door content van anderen te delen, behulpzame tips te geven en online betrokken te zijn, bouw je goodwill op. De volgende keer als je iets deelt met de community is de kans groot dat zij het oppakken en met hun volgers bespreken.

Bekendheid ontstaat (helaas) niet vanzelf. De eerste stap zal je toch echt zelf moeten zetten.

16. Schrijf content die mensen graag willen delen

Sommige content wordt vaker gedeeld dan anderen. Om ervoor te zorgen dat je meer links krijgt, is het dus belangrijk om de juiste soort content te maken. Content die veel gedeeld wordt is volledig, uniek, persoonlijk, waardevol en/of roept herkenning op bij de lezer.

Enkele voorbeelden van dit soort content zijn:

  • De ‘lijst’ blogposts (met soms wel >25 links naar andere websites).
  • Content met originele data die door de schrijver zelf is verzameld
  • Tutorials die een veel voorkomend probleem oplossen
  • Content met unieke visuals
  • Kritische standpunten die een debat oproepen

Dit soort content creëren is niet zo makkelijk. Waar zijn mensen echt naar op zoek en ook belangrijk: krijgen wel genoeg mensen je content te zien? Toch is dit punt van de checklist te belangrijk om over te slaan.

Local SEO

Wil je vooral meer klanten vanuit de regio? Dan is het belangrijk dat je aan de slag gaat met Local SEO!

17. Gebruik structured data voor je lokaal bedrijf

Voor je bedrijf is het erg belangrijk dat Google goed op de hoogte is van de bedrijfslocatie. Hierdoor wordt de kans groter dat je bedrijf bij lokale zoekopdrachten eerder wordt getoond in de Google zoekresultaten of Google Maps.

Waarschijnlijk staat je adres al op je website, maar wordt deze ook op de juiste manier getoond? Door het adres samen met de structured data te tonen, kunnen Google en andere zoekmachines je bedrijfsgegevens “beter” lezen en zo de locatie van je bedrijf bepalen. Let op! Een postbus als adres is niet voordelig.

Klik hier voor een code voorbeeld dat je voor je WordPress website kunt gebruiken.

Gebruik bovendien op je website een telefoonnummer met het netnummer uit de regio waar je bedrijf gevestigd is. Zowel 06-nummers als 085-nummers dragen niet bij aan een betere lokale vindbaarheid.

18. Optimaliseer je profiel via Google Mijn Bedrijf

Google maakt regelmatig nieuwe bedrijfsprofielen aan op basis van de inschrijvingen bij de Kamer van Koophandel. Staat je bedrijf er al tussen, dan kan je de vermelding direct claimen. Is je bedrijf nieuwe en staat deze nog niet in Google, dan kan je een nieuw profiel aanmaken.

Local SEO - Google Mijn Bedrijf

In beide gevallen is het noodzakelijk dat je gegevens in het tabje “Informatie” zo compleet mogelijk zijn. Gebruik altijd dezelfde adresgegevens die ook op de website staan. Kies daarnaast één of meerdere categorieën voor je bedrijf. Het is mogelijk dat de “juiste” categorie door Google niet wordt aangeboden. Kies dan nog steeds de categorieën die relevant zijn voor jouw bedrijf. Kies de meest relevante categorie als ‘Primaire categorie’.

19. Maak een lokaal bedrijfspagina aan op Facebook

Een bedrijfspagina op Facebook is niet alleen voordelig voor local SEO, maar vergroot ook de kans dat miljoenen leden je bedrijf via de zoekfunctie van Facebook kunnen vinden.

Heb je al eerder een Facebook pagina aangemaakt? Controleer dan het type Facebook pagina. Wanneer er geen opties voor je bedrijfsgegevens beschikbaar zijn, dan heb je eerder een ander type pagina gekozen. Is de lokale vindbaarheid belangrijk voor je bedrijf? Maak dan alsnog een Facebook pagina aan, speciaal voor je bedrijf.

Facebook heeft nog veel meer opties voor de bedrijfsgegevens dan Google. Wij adviseren om het bedrijfsprofiel zo compleet mogelijk in te vullen. Ook al hebben sommige gegevens (nog) geen invloed op de vindbaarheid, het is goed mogelijk dat dit in toekomst wel zo is. Een compleet profiel schept natuurlijk ook vertrouwen bij de bezoeker én de zoekmachines.

Website structuur

Een goede website structuur is ontzettend belangrijk voor je vindbaarheid in de zoekmachine. Gebruik de onderstaande stappen van onze SEO checklist om de structuur van je website te verbeteren.

20. Beschikt je website over een duidelijk site structuur?

Een website met een slechte structuur is nadelig voor je bezoekers én Google. Een goede site structuur zorgt er namelijk voor dat Google je website goed kan indexeren en de bezoeker niet kan verdwalen. Een grote website of webshop vraagt uiteraard meer aandacht dan een kleine website van zo’n 10 pagina’s.

Het beste is om eerst een site structuur op papier te maken. Bepaal welke pagina’s in het hoofdmenu moeten komen en welke pagina’s in subsecties/categorieën moeten worden ingedeeld. Kies voor een hiërarchische structuur die direct duidelijk is voor de bezoeker.

Ook kan je met de site structuur aan Google duidelijk maken welke pagina’s belangrijker zijn dan anderen. Pagina’s die veel interne links van andere pagina’s krijgen, worden door Google als belangrijker beschouwd dan pagina’s die weinig links krijgen. Door strategisch links te plaatsen, kan je dus de ranking van je pagina’s beïnvloeden.

21. Is elke belangrijke pagina bereikbaar?

Een duidelijke structuur helpt Google om je website beter én sneller te indexeren. Om ervoor te zorgen dat elke link kan worden geïndexeerd, moet elke link via de sitemap éen via een andere pagina bereikbaar zijn. Heeft je website een pagina die geen onderdeel uitmaakt van de site structuur, dan is het voor Google lastig om deze pagina te vinden en dus te indexeren.

Plaats de meest belangrijke pagina’s daarom in de navigatie van je website. Plaats in het vervolg op de meest belangrijke pagina’s links naar de minder belangrijke pagina’s. Heeft je website nog meer niveaus? Dan kan je de steeds minder belangrijke links op sub-pagina’s van de sub-pagina’s plaatsen. Vooral bij echt grote sites is het belangrijk dat Google een ingang vindt voor elke pagina van je website.

22. Vergeet niet de breadcrumbs

Een breadcrumb (of kruimelpad) is een virtueel spoor dat laat zien waar de bezoeker zich in de navigatiestructuur bevindt. Met behulp van de breadcrumb kan de bezoeker snel terug naar een bovenliggende pagina, maar een breadcrumb is niet alleen gebruiksvriendelijk.

Breadcrumbs zijn ook behulpzaam als het gaat om het crawlen van je website. Wanneer je website een goede structuur bezit, helpen de breadcrumbs om pagina’s sneller en beter te indexeren.

In sommige WordPress templates zitten standaard al breadcrumbs, maar je kunt ook de SEOPress plugin gebruiken om breadcrumbs aan je website toe te voegen. Naast de “zichtbare” breadcrumbs plaatst de plugin ook de “structured data” versie.

Content

Waar ondernemers al snel denken aan technische verbeteringen als het gaat om SEO, is juist waardevolle content het belangrijkste onderdeel van een goede SEO strategie!

23. Creëer de beste content die er over het onderwerp bestaat

De concurrentie in Google is hoog en de kans om te scoren in Google voor veel verschillende zoekwoorden laag. Met een simpel tekstje dat op elke website te vinden is, red je het niet.

Elke keer als je een nieuwe landingspagina maakt of zakelijke blogpost schrijft, is het doel om het beter te doen dan de concurrentie. Dit betekent niet per se dat je langere teksten moet schrijven. De content moet vooral ook waardevoller zijn voor de bezoeker. Zo kan het helpen om een unieke invalshoek voor je blogpost te kiezen of écht elke mogelijke vraag van de bezoeker te beantwoorden.

24. Schrijf meer dan één blogpost over een onderwerp

Wordt je door Google als autoriteit gezien voor een bepaald onderwerp, dan is de kans groter dat je hoog scoort voor zoekwoorden die over dit onderwerp gaan. Wil je op een zoekwoord worden gevonden waarover je nog niet eerder (veel) hebt geschreven, dan is de kans klein dat je meteen op de eerste pagina verschijnt.

Wordt je pagina niet op het gekozen zoekwoord gevonden, dan is onze beste tip om meer over dit onderwerp te schrijven. Dit betekent niet dat je hetzelfde zoekwoord voor een andere pagina moet gebruiken. Kies voor een gerelateerd, maar nieuw zoekwoord om zowel op dit nieuwe zoekwoord als het oude zoekwoord beter te worden gevonden. Hoe meer je over een onderwerp schrijft, des te groter de kans dat Google je als autoriteit gaat zien.

25. Verlaag de bounce rate voor je webpagina’s

Een hoge bounce rate geeft aan dat je webpagina niet het beste zoekresultaat voor een bepaald zoekwoord is. Website bezoekers wil je dus zo lang mogelijk op de website houden, zodat je een hoge bounce rate kunt voorkomen.

De eerste stap om de bounce rate laag te houden, is door de bezoeker niet voor de gek te houden. Zorg dat de inhoud van de pagina aansluit bij de search intent van de bezoeker en maak geen beloftes die je niet waar kan maken. Dit zorgt er alleen maar voor dat bezoekers snel weer je website verlaten.

Daarnaast is het belangrijk om de bezoeker zo snel mogelijk een andere pagina te laten bezoeken. Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van interne links of duidelijke call to actions. De bounce rate verlagen kan op verschillende manieren. Het beste is altijd om te testen wat werkt.

26. Verwijder deadweight pages

Deadweight pages zijn pagina’s met een lage kwaliteit die niet of nauwelijks worden gevonden. Denk bijvoorbeeld aan gedateerde blogposts, bedankpagina’s en archief pagina’s. Te veel van dit soort pagina’s zijn nadelig voor je ranking in de zoekmachines. De beste oplossing is natuurlijk om geen pagina’s met lage kwaliteit content te creëren.

Heb je echter enkele pagina’s met weinig content, die je toch echt nodig hebt en dus niet kunt verbeteren/samenvoegen? Kies er dan voor om deze pagina’s niet te laten indexeren (bijvoorbeeld met behulp van de noIndex functie of de canonieke URL functie in de SEOPress plugin).

SEOPress noIndex instellen

Een pagina op noIndex instellen met SEOPress

27. Verbeter de readability van je pagina’s

Wil je dat bezoekers lang genoeg op je website blijven en je content met anderen gaan delen? Dan is het belangrijk dat je teksten niet alleen waardevol zijn, maar ook prettig lezen. Met typefouten, saaie alinea’s en overmatig gebruik van zoekwoorden, maak je geen goede eerste indruk!

Readability draait om de leesbaarheid van een tekst. Zo moet een leesbare tekst genoeg verwijswoorden bevatten, niet te moeilijk zijn voor de beoogde doelgroep en genoeg witregels bevatten.

Technische SEO

Als laatste hebben wij natuurlijk ook nog de technische SEO. Dit is de basis die je nodig hebt om beter te scoren met de andere punten in deze SEO checklist.

28. Toont je website geen duplicate content en zijn alle page titles uniek?

Helaas maakt WordPress automatisch archiefpagina’s aan voor categorieën, tags, post types, zoekresultaten etc. Ook wordt een pagina of blogpost met een variabel in het adres als unieke URL gezien, zelfs als deze pagina’s dezelfde gegevens tonen (https://domeinnaam.nl/post-naam/ en https://domeinnaam.nl/post-naam/?var=value). Wanneer Google deze pagina’s ‘mag’ indexeren, is de kans groot dat Google deze pagina’s beoordeelt als ‘duplicate content’. Gebeurt dit vaak, dan is het zelfs mogelijk dat je website niet meer zal ranken in de Google zoekresultaten.

Gelukkig zijn er verschillende technieken om dit te voorkomen (ook al maakt je WordPress website deze pagina’s nog steeds aan). Controleer of je pagina’s over een canonical link element beschikken. Dit element geeft aan welke URL het “origineel” is, zodat Google de pagina’s met dezelfde inhoud zal negeren. Let wel op dat het link element met dezelfde URL ook in de duplicaat pagina’s aanwezig is. Voor zoekresultaten en archiefpagina’s is het meestal voordelig om deze als “noindex” te kenmerken. Met behulp van de SEOPress plugin zijn dit soort instellingen eenvoudig te regelen.

De page title is één van de elementen in een pagina waarop Google de ranking van je website bepaald. Plaatst daarom altijd het hoofdzoekwoord binnen deze page title. Daarnaast mogen de page titles niet te lang zijn (75 tot letters) en is het niet voordelig om dezelfde page title voor meerdere pagina’s te gebruiken.

Wij adviseren om elke page title speciaal te schrijven en niet te laten genereren door WordPress of het SEOPress plugin.

29. Redirects aanmaken voor oude pagina’s

Heb je eerder pagina’s verwijderd of het adres van de pagina’s gewijzigd? Dan is het goed mogelijk dat je bezoekers én Google op een 404 pagina eindigen, omdat er (nog) een redirect ontbreekt.

Vaak wordt een redirect vergeten omdat de pagina niet zo vaak wordt bezocht of een URL eerder fout was aangemaakt. Google weet deze “oude” URL’s wel te vinden en een lange lijst met 404 fouten wil je zeker voorkomen.

Controleer regelmatig de lijst met 404 niet gevonden fouten via de Google Search Console en los deze fouten op door het aanmaken van redirects. Binnen je WordPress website is het mogelijk met de plugin Redirection om 404 fouten te detecteren en gelijk op te lossen.

30. Broken links in je website oplossen

Net zoals de 404 fouten door ontbrekende redirects is het mogelijk dat er (nog) interne links in je website staan die verwijzen naar de oude URL’s van sommige pagina’s.

Vooral interne links die 404 niet gevonden fouten genereren, worden door je bezoekers en Google als zeer storend gezien. Een bezoeker verlaat misschien zo je website en Google zal te veel broken links zien als een als een signaal dat je website slecht wordt onderhouden.

Op het moment dat je een pagina verwijderd of het adres van een pagina wijzigt, is het nodig dat je op zoek gaat naar oude links. De WordPress plugin Broken Link Checker kan hierbij helpen. Let op! Op het moment dat een oude URL wordt omgeleid met een redirect, dan zal de plugin dit wel opmerken, maar niet als een broken link. Controleer dus ook regelmatig de lijst met redirects van de plugin zelf.

31. Is je website wel mobielvriendelijk?

Een groot voordeel van de Google Search console is dat het systeem je attendeert op fouten binnen je website. Dit gebeurt dus ook wanneer één of meerdere pagina’s niet (meer) mobielvriendelijk zijn.

Op het moment dat de Googlebot een probleem ontdekt, ontvang je een email met de melding. Via de Google Search Console kan je het probleem dan verder onderzoeken.

Volg de meldingen die je krijgt altijd op. Intussen gebruikt Google de mobile first index voor de ranking van alle websites. Op het moment dat je website niet mobielvriendelijk is, kan dit ook gevolgen hebben voor de ranking van je website in Google!

32. XML sitemap maken en toevoegen aan de Google Search Console

Met behulp van een XML sitemap is het mogelijk om de URL van alle pagina’s met Google te delen. In WordPress gebruiken wij SEOPress voor het genereren van deze sitemap.

Binnen de Google Search Console is er een functie waarmee je de XML sitemap kunt registreren. Voeg een XML sitemap toe en controleer regelmatig of je sitemap door Google goed wordt gelezen. Zijn er fouten? Los deze dan op en registreer/test je sitemap opnieuw via de Google Search Console.

33. Gebruik structured data waar mogelijk

Niet alleen voor lokale bedrijven is het mogelijk om structured data gebruiken. Ook bij het “herkennen” van de content van je website is deze data behulpzaam.

Stel dat je pagina vragen beantwoordt, een product review bevat of een product binnen je webshop toont. Zonder de structured data moet Google eerst de pagina volledig analyseren om er zeker van te zijn om welke soort content het gaat. Maak je gebruik van structured data, dan kan Google bovendien een deel van de informatie rechtstreeks gebruiken in het zoekresultaat. Denk hierbij aan de voorraad informatie, de prijs of het aantal sterren van een review.

Maar hoe maak je gebruik van structured data? Zoek via Google webmasters of schema.org naar de mogelijke “Schemas” en kijk welke het beste bij de content van je website past. Pas de template van je website aan zodat Google de structured data van je pagina’s kan gebruiken.

Vind je dat te ingewikkeld? Met SEOPress PRO kan je verschillende soorten structured data in je website plaatsen.

Heb je een aanpassing gedaan? Controleer de structured data altijd via de testing tool van Google.

34. Verbeter de laadtijd van je website

Niemand wil een trage website bezoeken. Is je website niet snel genoeg dan bestaat de kans dat je waardevolle bezoekers het opgeven en je website dus vroegtijdig verlaten. Maar ook Google hecht waarde aan snelle websites.

Een trage website is dus niet alleen slecht voor de gebruikservaring bij je bezoekers, maar beïnvloedt soms ook hoe Google websites in de resultaten rangschikt. Nu is het niet zo dat een snelle website altijd bovenaan staat. Andere criteria zijn nog steeds belangrijk. Wel kan het zijn dat Google een ander resultaat (dat net zo waardevol is als je eigen pagina) hoger plaatst vanwege een snellere laadtijd.

Google Pagespeed Insights resultaat

Google Pagespeed Insights – Testresultaat

Controleer je website via PageSpeed insights of GTmetrix. Gebruik het advies van deze tools om je website te optimaliseren. Is dat niet niet genoeg? Dan is het misschien ook nodig om over sneller hosting na te denken.

35. Gebruik je een SSL certificaat voor je website?

Sinds de release van Google Chrome versie 68 worden via deze browser alle pagina’s of websites, die niet via het secure protocol worden geboden, gekenmerkt als “niet veilig”.

Dit betekent dat je website een SSL certificaat nodig heeft, zodat gegevens via het secure protocol (https) kunnen worden verstuurd. Vooral bij webformulieren is dat wenselijk, omdat anders het risico bestaat dat de gegevens via een hacker kunnen worden uitgelezen.

Installeer een SSL certificaat voor een betere veiligheid op je website en schep zo meer vertrouwen bij je bezoekers.

Wat is nou belangrijker: Google of de bezoeker?

Vaak ontstaan er discussies over wat nu eigenlijk belangrijker is: Google of toch de bezoeker? Waarschijnlijk zou je zeggen: de bezoeker. Maar kan een website succesvol zijn, ook als deze nauwelijks op de eerste pagina in Google wordt getoond? Helaas is deze vraag niet makkelijk te beantwoorden. Zeker niet als je afhankelijk bent van Google voor het bereiken van potentiële klanten.

SEO is dan ook niet voor niets een belangrijk onderdeel van een goede online strategie. Gelukkig komt er een steeds betere balans tussen Google en de bezoeker. Veel criteria die Google gebruikt om websites te beoordelen, komen de gebruiksvriendelijkheid voor de bezoeker ten goede. Een goede website voor Google komt dan ook steeds meer overeen met een goede website voor de bezoeker.

Gepubliceerd in: Website verbeteren