Meer klanten uit de regio door lokale SEO

Zijn klanten uit uw regio belangrijk voor een positief bedrijfsresultaat? Dan is het belangrijk dat uw website ook gevonden wordt bij lokale zoekopdrachten in Google. Lokale SEO zorgt voor een hogere positie in de lokale zoekresultaten. Lees hier hoe lokale SEO werkt en hoezo u vandaag nog uw Google bedrijfspagina moet bijwerken!

Meer klanten door lokale SEO

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO (Search Engine Optimization) is een onderdeel van de zoekmachine optimalisatie en richt zich op zoekopdrachten die in een bepaalde regio worden uitgevoerd.

Een lokale SEO strategie bestaat uit verschillende onderdelen.

  • Een goed geoptimaliseerde Google bedrijfspagina met relevante informatie en beoordelingen door uw klanten
  • Verschillende optimalisaties op uw eigen website
  • Lokale informatie op uw website die Google helpt om uw website als relevant beoordelen.

Met deze acties is het mogelijk om de basis te creëren voor een beter lokaal zoekresultaat in Google. Daarnaast gaat het bij lokale SEO niet alleen om de vindbaarheid binnen de Google zoekmachine, maar ook hoe zichtbaar uw bedrijf is in Google Maps.

Hoezo is lokale SEO zo belangrijk?

Veel soorten ondernemingen zijn vooral afhankelijk van lokale klanten. Denk bijvoorbeeld aan de kapper, tandarts, restaurants, scholen en dierenwinkels. Maar ook mensen die op zoek zijn naar een internetbureau, coach, etc. vinden het soms fijn om voor een lokaal bedrijf te kiezen. Lokale SEO is belangrijk en wel om de volgende redenen:

Hoge concurrentie in Google

Wanneer uw website over een bepaald onderwerp gaat, moet deze concurreren met de andere websites over hetzelfde onderwerp. Neem bijvoorbeeld de website van een restaurant. Via het zoekwoord “restaurant” is een website in Google niet makkelijk te vinden. Er zijn namelijk meer dan 2 miljard resultaten dit zoekwoord. Gebruikt u een lokale zoekopdracht, bijvoorbeeld “restaurant Doetinchem”, dan verschijnen er veel minder resultaten. De mogelijkheid om voor deze lokale zoekopdracht hoog te scoren, is dan ook veel eenvoudiger dan voor een algemene zoekopdracht.

Mobile, desktop en tablet gebruik

Stijgend gebruik van mobiel internet

Door het stijgende gebruik van mobiel internet (via smartphones) is het zoekgedrag via Google aanzienlijk veranderd. Zo wordt bijvoorbeeld onderweg gezocht naar restaurants in de buurt. Vaak wordt een restaurant dan op basis van de aanwezige beoordelingen binnen de Google bedrijfspagina gekozen. U begrijpt dat het daarom erg belangrijk is dat uw bedrijf of website op een bepaalde locatie gevonden kan worden. Dit geldt niet alleen voor restaurants, maar ook voor andere lokale bedrijven die onderweg of op de bank worden uitgekozen.

Zoekt iedereen dan altijd op een zoekwoord in combinatie met een plaatsnaam? Niet perse, maar Google weet bij meer dan 90% van de zoekopdrachten op welke locatie de gebruiker zich bevindt. Dus bij een zoekopdracht voor “restaurant” via Google Search of Google Maps worden er resultaten voor restaurants in de buurt getoond. Google weet dus op basis van uw locatie het zoekresultaat te “optimaliseren”.

Werkt lokale SEO voor alle bedrijven?

Helaas niet helemaal, natuurlijk zal de toevoeging van een plaatsnaam altijd helpen om het zoekresultaat te filteren, maar op Google Maps zal het minder goed werken voor de zoekwoorden die niet zo populair zijn.

Beginnen met lokale SEO

Tijd voor actie! Als eerste is het belangrijk om uw bedrijf in Google goed te zetten. Hieronder leggen wij uit hoe u dit het makkelijkste kunt doen. Vervolgens geven wij enkele tips hoe u uw eigen website kunt optimaliseren voor lokale zoekopdrachten.

Uw bedrijf aanmelden bij Google Mijn Bedrijf

De kans is groot dat uw bedrijf bij Google (Maps) al bestaat. Het is wel mogelijk dat u het eigen bedrijf op Google eerst moet claimen om aanpassingen door te voeren. Voor het aanmelden van uw bedrijf heeft u een Google account nodig. Begin met het typen van uw bedrijfsnaam op de aanmeldpagina van Google Mijn Bedrijf. Verschijnt uw bedrijf hier niet, dan begint u met een nieuwe aanmelding. Vul daarna alle gegevens voor de Google bedrijfspagina in en kies dan de verificatie dat u de eigenaar van het bedrijf bent. Het zal enkele dagen duren voordat u een briefkaart van Google ontvangt met een code die u via de site van Google Mijn Bedrijf kunt invoeren.

Uw Google bedrijfspagina bijwerken en aanvullen

U kunt wachten tot u de briefkaart van Google ontvangt of u wijzigt uw bedrijfsprofiel in de tussentijd. De volgende onderdelen mag u niet missen:

  • Extra categorieën – Tijdens de aanmelding heeft u al een categorie ingevoerd. Controleer of er nog meer categorieën zijn welke overeenkomen met uw bedrijfsactiviteit en bepaal ook de primaire categorie.
  • Bedrijfsomschrijving – Er is ruimte voor 750 karakters, dus gebruik deze zo compleet mogelijk. Ook verschijnt momenteel de tekst niet bij het publiek, is het zeker raadzaam om deze in te voeren. Gebruik de meest belangrijke trefwoorden in uw tekst, maar hou de informatie authentiek en leesbaar.
  • Foto’s toevoegen – Upload een aantal foto’s, deze kunnen zijn van uw kantoor, de voertuigen of van projecten. Kies zelfs de meest aantrekkelijke foto’s.

Verder kunt u nog openingstijden, een URL voor het maken van afspraken en andere informatie toevoegen. Indien mogelijk is het raadzaam om echt alles in te vullen. Hoe completer uw Google bedrijfspagina hoe meer ruimte neemt uw bedrijfsvermelding in naast de Google resultaten.

finalwebsites op Google

Reviews voor uw bedrijfspagina verzamelen

Op het moment dat uw Google bedrijfspagina is geverifieerd kan het heel even duren tot uw bedrijfsvermelding in Google Maps en de Google zoekresultaten verschijnt. In de tussentijd kunt u het resultaat verbeteren door uw klanten en relaties te vragen om een review over uw bedrijf te plaatsen. Helaas moet ook de reviewer over een Google account beschikken. Wij adviseren u om te beginnen met de klanten waarvan u weet dat zij over een Google account beschikken (dat zijn best veel). Om het process te vereenvoudigen kunt u het beste een “directe” link versturen die u via deze pagina kunt opbouwen. Hieronder enkele extra tips voor het verkrijgen van de eerste klantbeoordelingen.

  • Vraag als eerst uw beste klanten die toch alles voor u doen.
  • Heeft u een klant net uit de nood geholpen? Reageer dan gelijk met de vraag om een review.
  • Gebruik altijd een persoonlijk e-mailbericht wanneer u om een review vraagt.

Welke andere opties zijn er voor lokale SEO?

Nu de Google bedrijfspagina is aangemaakt is er tijd voor andere aanpassingen en acties.

Structured data of Schema markup

Structured wat? Structured data zijn gegevens die in een bepaald formaat in de broncode van uw website worden geplaatst. Deze data kan door de Google Bot en andere worden gelezen en beoordeeld. Volg deze stappen:

  • Klik hier voor de Schema Generator website van Joe Hall.
  • Kies bij type markup de optie “Local Business” en vul het formulier zo compleet mogelijk in. Levert uw bedrijf diensten en staat uw dienst niet in de lijst? Kies dan “Professional services”.
  • Kopieer en plak de code in de HEAD sectie van uw website. Dit mag u doen voor de gehele site of alleen de homepage.

Creëer content zodat uw bedrijf in uw regio beter wordt gevonden

Contentcreatie is altijd nog de beste methode voor een betere vindbaarheid. Optimaliseer uw (nieuwe) teksten voor o.a. uw vestigingsplaats. Dat wil niet zeggen dat u nu overal de plaatsnaam moet toevoegen. Uw informatie moet nog steeds “natuurlijk” lijken. De volgende soorten content zijn uitermate geschikt voor het “verwerken” van de plaatsnaam:

  • Case studies en product reviews
  • De over ons en contactpagina
  • Blogposts over lokale events of acties
  • Informatie over de levering en/of een lokale (installatie) service
  • Testimonials van lokale klanten

Meld uw bedrijf aan bij andere websites

Deze tip heeft u zeker al eerder gehoord, maar hierbij bedoelen wij niet de 1000 startpagina’s waar u uw website kan aanmelden. Eventueel is de locale sectie van startpagina.nl een poging waard, maar dan moet deze ook in de zoekresultaten verschijnen wanneer u voor een plaatsnaam gaat zoeken. Meldt uw bedrijf zeker aan bij Yelp.nl. Daarnaast zijn er een aantal sites zoals Telefoonboek of de Telefoongids, maar hier staat uw bedrijf toch vaak al in omdat uw bedrijf staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Hoe zit het met social media profielen?

Via Facebook, LinkedIn en Twitter kan er voor elk profiel ook de locatie worden opgegeven. Deze informatie is een positieve bijdrage voor de locatie van uw bedrijf in Google.

Twitter

Een Twitter profiel zal alleen helpen als het een actief account is, anders zal Google het niet opmerken. Gebruik uw bedrijfsnaam voor de naam in het profiel.

LinkedIn

Bij LinkedIn kunt u een pagina voor uw bedrijf aanmaken. Login met uw eigen LinkedIn account en maak de pagina aan. Voer voldoende informatie in en eventueel kunt u minstens één keer in de maand een bericht plaatsen. Hoe meer medewerkers vermelden dat ze voor uw organisatie werken en verbonden zijn aan uw bedrijfsprofiel, des te groter de kans dat de bedrijfspagina door Google wordt opgemerkt.

Facebook bedrijfspagina maken

Facebook bedrijfspagina aanmaken

Via Facebook kunt u een pagina aanmaken voor uw “lokaal” bedrijf. Deze lokale Facebook bedrijfspagina zal gelijk worden verbonden aan uw vestigingsplaats, waardoor Facebook (en Google) direct kunnen herkennen dat u een lokaal bedrijf bent. Naast Google is Facebook natuurlijk ook een netwerk waar elke dag veel zoekopdrachten worden uitgevoerd. Zijn uw klanten op Facebook? Dan is de Facebook bedrijfspagina zeker belangrijk.

Heeft u al eerder een Facebook pagina aangemaakt en is het type pagina geen lokale bedrijfspagina? Overweeg dan of het loont om een nieuwe Facebook bedrijfspagina aan te maken of de oude te houden. Bij de beslissing speelt het aantal (actieve) volgers een rol en of u eerder veel tijd aan uw Facebook pagina hebt besteed.

Tot slot nog onze lokale SEO checklist

  • Optimaliseer uw Google bedrijfspagina
  • Gebruik op uw website altijd een telefoonnummer met een lokaal netnummer
  • Plaats uw adresgegevens op elke pagina van uw website (footer)
  • Vraag uw klanten om een review op uw Google bedrijfspagina te plaatsen
  • Controleer via Google of overal de juiste bedrijfsgegevens worden gebruikt
  • Gebruik de plaatsnaam in de page titel van uw website
  • Maak gebruik van structured data snippets voor uw adres en bedrijfsinformatie
  • Gebruik een .nl domeinnaam voor uw Nederlandstalige website!

Nog meer SEO tips? Bekijk de finalwebsites SEO Checklist.

Gepubliceerd in: Website optimalisatie