Regelmatig vertellen ons klanten dat zij graag op algemene zoekopdrachten zoals “rijschool” of “kinderkleding” willen worden gevonden. Omdat de concurrentie in Google voor dit soort korte zoekwoorden erg groot is, stellen wij meestal voor om de website op long tail zoekwoorden te optimaliseren. 

Zijn long tail zoekwoorden beter? 

Long tail zoekwoorden zijn langere zoekopdrachten, die een internetgebruiker in een zoekmachine invoert. Vaak is dit een zoekopdracht met meer dan 3 woorden. 

Op longtail zoekwoorden wordt weliswaar minder vaak gezocht, maar de zoekwoordcombinatie omschrijft wél beter de zoekintentie van de gebruiker. Als gevolg groeit de kans op een aankoop of inschrijving. 

Long tail vs short tail zoekwoorden

Voorbeelden van long tail zoekwoorden

Een long tail zoekwoord bestaat uit meerdere woorden. Het zoekwoord ‘badjas’ is (zoals je vast al verwacht had) geen long tail zoekwoord, maar ook “heren badjas” valt nog steeds niet onder dit soort zoekwoorden. Een goed voorbeeld is wel “heren badjas met rits”.

Long tail zoekwoorden in KWfinder

Een ander voorbeeld van een algemeen zoekwoord is het woord “thema”. Met een nieuwe website maak je meer kans om te scoren op het long tail zoekwoord ‘WordPress thema restaurant website”.

Ook een complete productnaam zoals “Asus Zenbook UX434FLC” of een vraag zoals “Waar kan ik een fiets kopen” zijn goede longtail voorbeelden.

Wanneer kan je dit soort zoekwoorden het beste gebruiken?

Het voorbeeld van het WordPress thema laat duidelijk zien dat een kort of algemeen zoekwoord helemaal niet handig is. Wanneer je voor een kort zoekwoord veel bezoekers kan krijgen, is het namelijk niet duidelijk wat de intentie van de bezoeker is. Ben je op zoek naar websitebezoekers die een specifiek product in je shop moeten kopen? Dan kan je veel beter een beschrijvend zoekwoord kiezen. Hiervoor krijg je in het algemeen minder bezoekers, maar de verkoopkans is wél veel groter.

Onze tips voor goede zoekwoorden

  • Kies een uniek zoekwoord per pagina. Vermijd “Keyword cannibalization” waar twee pagina’s (of meer) voor hetzelfde zoekwoord zijn geoptimaliseerd.
  • Kan je geen zoekwoord bedenken? Kijk dan naar de zoekopdrachten die Google voorstelt onderaan de resultatenpagina.
  • Zoekwoorden onderzoek is essentieel voor long tail zoekwoorden. Kijk vooral goed naar het zoekvolume. Is het volume laag dan kan je beter voor een ander zoekwoord gaan. Let op! In het Nederlands is er weinig data beschikbaar voor longtail zoekwoorden. Dit betekent echter niet dat er niet op je zoekwoord wordt gezocht. 

Korte zoekopdrachten zijn zeker niet slecht, maar vaak staan de inspanningen die nodig zijn om je website vindbaar te maken, niet in verhouding tot het resultaat!

Gepubliceerd in: Online marketing tips