Elke online ondernemer heeft er last van: bezoekers die direct je website weer verlaten. Het liefst zie je dat bezoekers zo lang mogelijk op de website blijven, zodat de kans op een conversie groter wordt. Daarom in deze blogpost 8 manieren om je bounce rate te verlagen.

Wat is de bounce rate?

De bounce rate (of bounce percentage) geeft weer hoeveel bezoekers je website verlaten zonder een tweede pagina te bekijken.

Bekijkt een bezoeker maar één pagina? Dan kan dit verschillende oorzaken hebben:

  • Er is een mismatch tussen de behoefte van de bezoeker en je website
  • De website wordt niet snel genoeg geladen
  • De bezoeker weet niet wat hij op de pagina moet doen
  • De website wordt niet goed weergegeven op het scherm
  • De vraag van je bezoeker wordt direct beantwoord

Een hoge bounce rate staat meestal gelijk aan een negatieve websitebeleving. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de bezoeker precies gevonden heeft waar hij voor kwam en dus wél een goede ervaring heeft gehad. Bezoekers die maar één pagina bekijken, maar wel voor 30 seconden of langer, worden door sommige online specialisten dan ook niet meegeteld als bounces. Zelf rekenen wij bezoekers die 30 seconden of langer één pagina bekijken ook niet mee.

Wat betekent een hoge bounce rate voor je positie in Google?

Online is er veel discussie of de bounce rate je positie in Google beïnvloedt. Ondanks dat dit niet officieel is bevestigd, zijn er wel indicaties dat een lage bounce rate positief is voor je ranking. Een hoge bounce rate kan voor Google een aanwijzing zijn voor een slechte websitebeleving en dit kan je ranking negatief beïnvloeden.

Bekijken steeds meer mensen je webpagina en is de bounce rate vervolgens laag? Grote kans dus dat dit een positief effect heeft op je positie in Google!

Tips om pagina’s met een hoge bounce rate te vinden

Goed nieuws! Pagina’s vinden die verbeterd kunnen worden is niet heel moeilijk. Wel is het belangrijk dat je over analytics software beschikt, zoals Google Analytics of Clicky.

Let op! Clicky berekent de bounce rate op een andere manier dan Google Analytics. Alleen bezoekers die één pagina bekijken en binnen 30 seconden je website weer verlaten, worden geteld als bounces. Ook Google Analytics kan je op deze manier instellen!

Bounce rate in Google Analytics

Wil je de bounce rate bekijken in Google Analytics? Ga dan naar Gedrag > Site-content > Alle pagina’s. Hier vind je per pagina de bounce rate.

Bounce rate Google Analytics

Bounce rate in Clicky

Gebruik je Clicky? Ga dan naar Content > Entrance. Daar vind je voor alle pagina’s de bounce rate.

Bounce rate Clicky

10 manieren om je bounce rate te verlagen 

De eerste stap is natuurlijk pagina’s met een hoge bounce rate vinden. Vervolgens kan je deze pagina’s verbeteren en ervoor zorgen dat bezoekers langer op je website blijven en meer pagina’s bekijken.

De meeste manieren om je bounce rate te verlagen zijn gericht op het verbeteren van de content op de specifieke pagina. Daarnaast zijn er ook wat algemene tips die helpen bij het verlagen van de bounce rate voor je hele website.

In willekeurige volgorde bespreken wij de volgende 10 manieren:

  1. Verbeter de laadtijd van je WordPress website
  2. Verbeter de pagina volgens de search intent van je bezoeker
  3. Vermeld duidelijk de volgende stap(pen) voor de bezoeker
  4. Zorg dat bezoekers de informatie makkelijk kunnen vinden
  5. Verbeter de kwaliteit van de content
  6. Optimaliseer het artikel op een ander of beter zoekwoord
  7. Gebruik een eenvoudige en duidelijke navigatie
  8. Dwing bezoekers direct de customer journey te volgen
  9. Optimaliseer je website voor mobiel
  10. Verbeter de betrouwbaarheid van je website

Verbeter de laadtijd van je website

Op finalwebsites schrijven wij regelmatig in onze blogposts over de snelheid van je website. Dat is niet voor niets. Ook voor de bounce rate kan de laadtijd van je website echt een verschil maken.

Bezoekers die te lang moeten wachten totdat de website is geladen, zullen vaak de website verlaten, voordat ze deze hebben bekeken. Deze bounces zijn makkelijk op te lossen door je website sneller te maken.

Eerder schreven wij al deze blogposts over de snelheid van je website:

Verbeter de pagina volgens de search intent van je bezoeker

Heeft een pagina een hoge bounce rate, dan kan het goed zijn dat er een mismatch is tussen de verwachtingen van de bezoeker en de inhoud van jouw pagina. De oplossing is dan om de daadwerkelijke search intent van je bezoeker te achterhalen.

De search intent is de reden waarom de bezoeker een bepaald keyword gebruikt. Voor sommige zoekwoorden zal de search intent heel duidelijk zijn, bijvoorbeeld voor kleine kerstboom kopen. Voor andere zoekwoorden, zoals gemberthee, is het lastiger om de search intent te achterhalen. Zo kan de bezoeker op zoek zijn naar een webwinkel om gemberthee te kopen, maar ook naar lekkere recepten om zelf gemberthee te maken.

3 tips om de zoekintentie te achterhalen:

  • Controleer waar de andere pagina’s in Google over gaan. Ook je concurrenten in Google kunnen veel zeggen over de mogelijke zoekintentie van de bezoeker. Hebben al je 9 concurrenten op de eerste pagina dezelfde invalshoek, maar jij niet? Tijd om dit te wijzigen!
  • Gebruik Google Search Console om een nieuw zoekwoord te vinden. Wordt je pagina ook nog gevonden op andere zoekwoorden die wel klikken opleveren, maar geen hoge bounce rate hebben? Verander dan je gekozen zoekwoord voor deze pagina.
  • Kijk eens naar de gerelateerde zoekopdrachten in Google. Onderaan de eerste pagina in Google vind je meestal een aantal zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan je eigen zoekopdracht. Ook deze kan je gebruiken om de mogelijke search intent van de bezoeker te achterhalen.

Vermeld duidelijk de volgende stap(pen) voor de bezoeker

Website bezoekers hebben altijd een groot aantal opties als ze op je website komen. Geef je de bezoeker te veel opties en is er geen eenduidige volgende stap? Dan is de kans groot dat bezoekers maar één pagina bekijken en vervolgens je website verlaten.

Op elk moment binnen je website wil je de bezoekers als het ware in de juiste richting sturen. Als website eigenaar moet je dus goed nadenken over de structuur van je website. Jij bepaalt eigenlijk welke route bezoekers binnen je website afleggen. Doe je dit niet, dan vergroot je de kans dat bezoekers, zonder verder te klikken, je website verlaten.

Tip! Maak gebruik van multipage content

Wil je op een eenvoudige manier ervoor zorgen dat bezoekers snel verder klikken naar een nieuwe pagina? Verdeel de inhoud van één pagina dan over meerdere pagina’s. Natuurlijk alleen als dit ook past bij de inhoud van je content.

Door content over meerdere pagina’s te verdelen, maak je de lezer nieuwsgierig en kan de websitebeleving beter worden dan wanneer alle informatie op één pagina wordt weergegeven.

Zorg dat bezoekers de informatie makkelijk kunnen vinden

Website bezoekers zijn ongeduldig en nemen niet uitgebreid de tijd om te zoeken naar de belangrijkste informatie. Kunnen ze de informatie, waar ze naar op zoek zijn, niet vinden, dan zullen de bezoekers je website vroegtijdig verlaten.

Een slechte pagina structuur en/of opmaak zijn dan ook vaak oorzaken voor een hoge bounce rate. Denk je dat dit het probleem is, gebruik dan de volgende tips om je webpagina’s te verbeteren:

  • Maak gebruik van beschrijvende tussenkoppen, zodat bezoekers de pagina snel kunnen scannen. Bezoekers zullen niet snel alle tekst op een pagina lezen. Door tussenkoppen te gebruiken, help je bezoekers om snel de juiste informatie te vinden, waardoor ze langer op je website zullen blijven.
  • Vermeld bovenaan de pagina waar de pagina over gaat en welke informatie bezoekers op de pagina kunnen vinden. Voor jou als website eigenaar is het misschien wel duidelijk waar je pagina over gaat, maar de bezoekers kent alleen zijn eigen verwachtingen. Vermeld daarom de meest belangrijke informatie in de inleiding en geef een voorproefje van wat er nog komt.
  • Gebruik dikgedrukte tekst, afbeeldingen en bullet points. Alles wat afwijkt van standaard tekst, zal opvallen. Probeer de meest belangrijke informatie op deze verschillende manieren weer te geven. Ook wordt het met deze elementen prettiger om de pagina op de tekst te lezen, wat de gehele websitebeleving natuurlijk weer ten goede komt.

Verbeter de kwaliteit van je content

Elke website eigenaar krijgt te maken met concurrentie. Is je content niet van een hoog niveau, dan zal de bezoekers snel naar een van je concurrenten gaan. Je hoge bounce rate kan dus ook worden veroorzaakt door een lage kwaliteit content.

Gebruik de volgende tips om de kwaliteit van je content te verbeteren:

  • Begin met het updaten van verouderde content. Is de inhoud van je pagina niet meer up-to-date? Met wat kleine aanpassingen zorg je er voor dat de content zo weer relevant is.
  • Verbeter het format van je content. Naast de inhoud kan ook de structuur van je content het verschil maken. Voor dit punt geldt: pas toe wat al werkt. Zijn er pagina’s met een ander format die wel een lage bounce rate hebben? Gebruik dit dan voor de het verbeteren van je andere pagina’s.
  • Creëer unieke content. Als website eigenaar is het niet altijd makkelijk om je te onderscheiden. Toch is het belangrijk om een uniek verhaal te hebben om je bezoekers te overtuigen. Vergelijk je eigen content met de content van je concurrenten om te kijken of jij nog een unieke invalshoek kan bedenken.
  • Beantwoord alle vragen van je bezoeker. Alle content die je op de website plaatst moet de bezoeker helpen bij de aankoopbeslissing. Hoe completer de informatie, des te langer de bezoeker op je website zal blijven. Laat daarom geen vraag onbeantwoord.
  • Maak gebruik van andere leuke contentvormen. Denk bijvoorbeeld aan downloads, video’s, podcasts en infographics. Door meer engagement op je website te creëren, vergroot je de kans dat bezoekers langer op je website blijven en misschien wel meerdere pagina’s zullen bekijken.

De content is het middelpunt van je webpagina’s. Maak er dan ook slim gebruik van om de bezoeker langer op je website te houden.

Optimaliseer je content voor een beter zoekwoord

Zoals eerder besproken in deze blogpost is het belangrijk dat de inhoud van de pagina aansluit bij de search intent van de bezoeker. Naast het wijzigen van de inhoud van de pagina, kan je ook een ander zoekwoord kiezen dat beter past bij het doel van je pagina. Hiermee trek je waarschijnlijk wél de juiste bezoekers.

Wel kan het vaak lastig zijn om het juiste zoekwoord te vinden. Wij raden je aan om te beginnen bij Google Search Console en daar te kijken op welke zoekwoorden je pagina al wordt gevonden.

Google Search Console zoekwoordsuggesties

Gebruik een eenvoudige en duidelijke navigatie

Dit punt lijkt misschien voor de hand liggend, maar toch zien wij regelmatig dat er nog fouten worden gemaakt. Een goede navigatie verlaagt de bounce rate en zorgt ervoor dat bezoekers langer op de website blijven. Je wilt er dus zeker van zijn dat dit onderdeel van je website in orde is!

3 tips voor een goede navigatie:

  • Plaats maximaal 7 menu-items in je hoofdnavigatie. Te veel keuzes zorgen voor keuzestress. Je wilt dus niet al je pagina’s in je hoofdnavigatie plaatsen. Minder belangrijke pagina’s kan je ook prima in de footer van je website plaatsen.
  • Zorg dat de navigatie een integraal onderdeel is van je website. Neem de navigatie mee bij het plannen van je website. Op elke plek binnen je website moet je navigatie de bezoeker verder helpen.
  • Gebruik beschrijvende woorden die aandacht trekken. Veel menu’s bestaan uit termen, zoals diensten, over en contact. Gebruik ook opvallende termen om de aandacht naar bepaalde menu-items te trekken. Zoals wij bijvoorbeeld doen met de menu-items SEO Checklist en WordPress.

Dwing bezoekers direct de customer journey te volgen

De bezoeker dieper de website in leiden, kan op verschillende manieren. Maar over het algemeen geldt: hoe sneller hoe beter. Hoe langer je wacht, des te kleiner de kans dat de bezoekers ook daadwerkelijk tot actie over gaan.

Dé manier om ervoor te zorgen dat bezoekers direct de customer journey gaan volgen en dus niet gaan bouncen, is door het plaatsen van conversies above the fold. En dan vooral zachte conversies die de bezoeker direct overtuigen om verder te klikken of het formulier in te vullen.

Optimaliseer je website voor mobiel

Vergeet ook niet de beleving op mobiel mee te nemen. Een hoge bounce rate kan namelijk ook worden veroorzaakt door een slechte mobiele website.

Voor de mobiele website beleving is het nog belangrijker dat bezoekers de gezochte informatie snel kunnen vinden. Wanneer je content schrijft, leg de focus dan op mobiel!

3 tips schrijven voor mobiel

Hoe je de ervaring op mobiel voor de bezoeker verder kan verbeteren, lees je in onze blogpost over de mobielvriendelijke website.

Verbeter de betrouwbaarheid van je website

Een laatste manier om de bounce rate te verlagen is door direct een goede indruk te maken. Als bezoekers voor de eerste keer op je website komen en niet direct overtuigd worden dat je website betrouwbaar is, zullen ze bouncen.

Gelukkig zijn er verschillende manieren om de betrouwbaarheid van je website te verbeteren:

  • Zorg voor een goed webdesign. Het design van je website hoeft niet speciaal te zijn, maar moet er wel netjes uitzien. Met een duidelijke huisstijl krijgen bezoekers al snel meer vertrouwen in je bedrijf.
  • Lever bewijs voor de kwaliteit van je product en/of diensten. Elk bedrijf kan vertellen dat zijn aanbod van een goede kwaliteit is, maar bezoekers zullen meer vertrouwen hebben in een onafhankelijke partij. Bewijs delen kan op verschillende manier, bijvoorbeeld in getallen, maar ook in de vorm van testimonials. Probeer altijd beiden te gebruiken.
  • Houd je website up-to-date. Een website waar al jaren niet aan is gewerkt, zal al snel tot wantrouwen leiden. Plaats regelmatig nieuwe blogposts en/of nieuwe projecten om de bezoeker te laten zien dat je nog actief met je bedrijf bezig bent.

5 dingen die je beter niet kan doen

Hierboven hebben wij 10 dingen genoemd die je wél moet doen om de bounce rate te verlagen, maar natuurlijk zijn er ook nog een aantal dingen die je beter niet kan doen.

Zo kan je beter niet:

  • Spannende titels (in Google) gebruiken die niet passen bij de inhoud van de pagina. Gebruik je vaak spannende titels om de aandacht van je bezoeker te trekken? Als deze niet passen bij de inhoud van je pagina, zal dit eerder tot meer bounces leiden.
  • Pop-ups maken die je niet weg kan klikken. Het lijkt slim: mensen tot een actie dwingen met een pop-up. Helaas zullen zulke pop-up vooral tot irritaties en dus een hogere bounce rate leiden. Je kan beter voor embedded forms of exit-intent forms kiezen.
  • De bezoeker na enkele seconden naar een nieuwe pagina sturen. Voor Google lijkt het dan of bezoekers een tweede pagina bezoeken, maar de bezoeker zal dit niet waarderen.
  • Te veel advertenties plaatsen. Staat je website vol met allerlei advertenties? Dan zal het voor bezoekers haast onmogelijk worden om de gezochte informatie te vinden. Plaats geen of weinig advertenties.
  • Content afschermen. Moeten bezoekers betalen om de informatie te lezen, dan zal dit tot een hoge bounce rate leiden. Wil je content verkopen? Overtuig bezoekers dan eerst met je content en laat mensen zich vervolgens inschrijven voor extra content.

Als website eigenaar wil je bezoekers een optimale beleving bieden. Slimme trucjes om bezoekers langer op de website te houden, wil je dan het liefst vermijden!

Gepubliceerd in: Website optimalisatie