Als online ondernemer is het ontzettend belangrijk om gevonden te worden. Dus begin je met het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Maar het vinden van goede zoekwoorden is niet altijd eenvoudig en bovendien zijn de zoekwoorden onderzoek tools vaak niet goedkoop. Dus waar begin je dan? In deze blogpost leggen wij precies uit wat je moet doen en waar je allemaal op moet letten!

Waarom zoekwoorden onderzoek?

Met behulp van een zoekwoorden onderzoek kom je er achter welke termen je (potentiële) klanten in Google gebruiken. Wanneer je deze termen dan op je website gebruikt, dan wordt de kans groter dat je pagina’s worden gevonden.

Met een zoekwoorden onderzoek achterhaal je dus op welke woordcombinaties vaak wordt gezocht. Maar ook welke combinaties (nog) weinig concurrentie hebben.

Op basis van deze informatie kan je beter bepalen voor welke zoekwoorden jij je content moet schrijven. 

Er kan namelijk wel veel op een zoekwoord worden gezocht, maar als er veel concurrentie is, zal je niet makkelijk scoren in Google. Daarover later meer in deze blogpost!

Hoe begin je met een zoekwoorden onderzoek?

Voor het analyseren van geschikte zoekwoorden zijn zoekwoorden analyse tools onmisbaar. Voordat wij bespreken welke tool je dan het beste kan gebruiken, hebben wij een aantal tips voor een goed begin!

Tip 1. Maak een lijst met termen waarvan jij denkt dat je klanten die gebruiken

Als je een zoekwoorden onderzoek doet, moet je toch ergens beginnen. Verplaats je in de rol van de bezoeker en bedenk welke zoektermen klanten zouden gebruiken als ze op zoek zijn naar jouw aanbod. Met deze termen kan je dan je zoekwoorden onderzoek beginnen.

Begin algemeen en probeer vervolgens om steeds specifieker te worden. Stel je verkoopt cadeaupakketten, dan zou je kunnen denken aan termen zoals cadeaupakketten mannen, cadeaupakketten vrouwen, biologische cadeaupakketten, cadeaupakketten met eten, kerstpakketten, etc. Heb je een lijst gemaakt en kan je niks meer bedenken, ga dan verder met tip 2!

Tip 2. Installeer Google Search Console en analyseer op welke termen je al wordt gevonden

Een gratis tool, die je kan gebruiken voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek, is de Google Search Console.

Google Search Console is geen zoekwoorden onderzoek tool en ook niet hetzelfde als de Google Zoekwoordplanner. In plaats daarvan laat Google Search Console zien voor welke zoekwoorden je website al wordt getoond in Google.

De tool laat zien:

  • Het aantal vertoningen in Google
  • Het aantal klikken
  • De positie van je pagina’s in Google

Het komt dus voor dat je website voor een bepaalde zoekwoordcombinatie wordt gevonden, terwijl je voor dit zoekwoord nog geen pagina hebt geoptimaliseerd. Google Search Console vertelt je daarmee precies waar je kansen laat liggen.

Om de Search Console te kunnen gebruiken, is het noodzakelijk dat je over een Google account beschikt en je website koppelt met de Search Console.

Naast de zoekanalyse functie, biedt de tool nog een aantal handige functies voor je website en geeft de tool je waarschuwingen bij eventuele problemen in Google. 

Tip 3. Controleer of er advertenties zijn voor je zoekwoorden

Als je een lijst hebt gemaakt met allerlei zoektermen kan je met een zoekwoorden onderzoek tool controleren of je ze ook echt voor je website zou willen gebruiken. Maar er is nog een andere, eenvoudige manier om te controleren of een zoekwoord veel bezoekers zou kunnen trekken.

Wordt er veel geadverteerd op een zoekwoord, dan is de kans groot dat er veel op het zoekwoord wordt gezocht. Maar dat zegt natuurlijk nog niks over hoe eenvoudig het is om op een zoekterm te scoren. Daarvoor heb je dan toch echt een zoekwoorden onderzoek tool nodig.

Welke zoekwoorden onderzoek tool gebruiken?

Één van de populairste zoekwoorden onderzoek tools zijn Ahrefs en SEMrush. Twee SEO tools waar je niet alleen een zoekwoorden onderzoek mee kan doen, maar waarmee je de hele SEO van je website kan monitoren. 

Beiden zijn goede tools en worden dan ook veel gebruikt door SEO specialisten. De kosten voor 1 maand beginnen echter vanaf $99,- Een erg hoge prijs als je alleen een zoekwoorden onderzoek voor je eigen website wil uitvoeren.

Dus welke tool gebruik je dan wél?

De Google Zoekwoordplanner

De Google Zoekwoordplanner is een gratis tool binnen Google Ads, die eigenlijk bedoeld is voor het selecteren van keywords voor je advertentiecampagne. Maar je zou de tool ook kunnen gebruiken voor een organisch zoekwoorden onderzoek.

Binnen de Google Zoekwoordplanner kan je namelijk zien hoe vaak er op een zoekwoordcombinatie wordt gezocht en ook krijg je een groot aantal suggesties voor andere zoekwoorden.

Screenshot Google Zoekwoordplanner

Zoals je op de afbeelding kunt zien, wordt het aantal zoekopdrachten nogal ruim genomen. Daarnaast geeft de Zoekwoordplanner ook informatie over de concurrentie, maar dit gaat om de advertentiecampagnes en niet om de organische zoekresultaten.

Met de Google Zoekwoordplanner weet je dus alleen of een zoekwoord combinatie veel of weinig zoekvolume heeft. Daarmee wordt het heel lastig om te bepalen welke zoekwoorden je het beste kan gebruiken voor je website.

Bing Webmaster Tools

Net als Google heeft ook Bing een eigen zoekwoorden onderzoek tool. De tool is overzichtelijk en je krijg naast het aantal maandelijkse impressies (zoekvolume), ook te zien hoe het zoekvolume verandert over tijd.

Ook de tool van Bing geeft geen informatie over hoeveel kans je maakt om op een zoekwoord gevonden te worden. Je weet dus met deze tool alleen hoe vaak mensen deze zoekterm in Bing gebruiken.

Screenshot Bing Zoekwoordplanner

SE Ranking

SE Ranking is een voordelige SEO tool, die je o.a. kan gebruiken voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Met name als je op zoek bent naar een tool die goed werkt, maar niet te veel kost, is SE Ranking echt een aanrader.

Screenshot SE Ranking

Voordelen van de zoekwoorden onderzoek tool van SE Ranking:

  • Goede en uitgebreide zoekwoordsuggesties. Voor het zoekwoord ‘website maken’ krijg je wel 2262 gerelateerde zoekwoord suggesties. Daarnaast kan je ook nog een lijst met vergelijkbare zoekwoorden en een lijst van zoekwoorden met een laag zoekvolume bekijken.
  • Duidelijk onderscheid tussen verschillende difficulty niveaus (kleuren). Met 7 verschillende levels kan je direct zien of een zoekwoord veel concurrentie heeft of niet. 
  • Concurrentieanalyse tool. Loop je vast en kan je geen goede zoekwoorden meer vinden? Met de concurrentieanalyse tool van SE Ranking kan je heel eenvoudig analyseren op welke zoekwoorden je concurrenten worden gevonden.

Wil je de zoekwoorden onderzoek tool van SE Ranking gebruiken, dan moet je een abonnement afnemen. Deze is al verkrijgbaar vanaf 1 maand voor €17,40. Maar daarvoor krijg je ook nog toegang tot andere SEO tools die je kunnen helpen om je website voor zoekmachines te optimaliseren.

Wil je SE Ranking eerst uitproberen? Je kan de tool 14 dagen gratis testen!

KWFinder

Een laatste tool die wij nog in deze blogpost wilden bespreken is de tool KWFinder. Helaas is deze tool van Mangools niet zo voordelig als SE Ranking. Maar omdat wij deze tool zelf al een hele lange tijd gebruiken, wilden wij KWFinder toch ook in deze blogpost vermelden.

Screenshot KWFinder

KWFinder beschikt grotendeels over dezelfde functies als de zoekwoorden tool van SE Ranking, maar heeft ook een aantal extra functies:

  • Meer informatie over de websites die op een zoekwoord worden gevonden. Naast de zoekwoord suggesties kan je per zoekwoord zien hoe sterk de concurrentie is. Zo vind je er informatie over de domein autoriteit, het aantal externe links en de ‘link profile strength’. Dit laatste getal is berekend door Mangools en geeft eigenlijk weer hoe sterk een individueel resultaat is.
  • Zoekwoorden per domein zoeken. KWFinder heeft geen volledige concurrentie analyse, maar je kan wel een domein invullen en zien op welke zoekwoorden het domein wordt gevonden. Daarbij werkt het beter als je URL van een specifieke pagina invoert.
  • Suggesties met vragen. Naast de algemene zoekwoord suggesties, is er ook een sectie met vragen waar veel op wordt gezocht. Erg handig aangezien mensen vaak zoeken op vragen. Daarnaast krijg je daarmee ook een goed beeld van de informatie waarnaar mensen op zoek zijn.

Voor KWFinder betaal je €49,- euro per maand (of €29,90 per maand op jaarbasis). Daarvoor krijg je ook de andere tools van Mangools.

KWFinder is dus niet zo voordelig als SE Ranking en daarmee misschien niet de beste tool voor online ondernemers die één keer in de zoveel tijd een zoekwoorden onderzoek voor de eigen willen doen. Desalniettemin is KWFinder toch echt een hele fijne tool om mee te werken.

Tips voor het vinden van zoektermen (met SE Ranking)

Een zoekwoorden onderzoek draait om het vinden van zoektermen waarmee je kan worden gevonden. Zoekwoorden onderzoek tools werken heel eenvoudig. Je vult de zoekterm in en je krijg te zien:

  • Hoe vaak er per maand op het zoekwoord wordt gezocht (zoekvolume)
  • Hoe moeilijk het is om op een zoekwoord te worden gevonden (moeilijkheidsgraad).

De uitdaging is dus om zoekwoorden te vinden met genoeg zoekvolume, maar een lage difficulty. Hieronder vind je enkele tips voor het vinden van goede zoektermen!

Tip 1. Begin met het vinden van zoekwoord suggesties voor zoektermen waar je al op wordt gevonden.

Heb je een account aangemaakt op Google Search Console, dan weet je op welke zoekwoorden je website al wordt gevonden. Vul deze termen in bij SE Ranking om te kijken of er goede gerelateerde zoekopdrachten zijn.

Tip 2. Gebruik de filter optie

Als je een zoekterm invoert in de zoekwoorden onderzoek tool van SE Ranking krijg je meestal een groot aantal gerelateerde zoektermen te zien. Om hier meer overzicht in te krijgen kan je een filter aanmaken en bijvoorbeeld alleen suggesties laten zien met een zoekvolume van minimaal 50 en een difficulty van maximaal 30.

Filter optie SE Ranking

Tip 3. Bekijk welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken

Wordt je website nog niet op veel zoektermen gevonden, dan is het waarschijnlijk lastig om te beginnen. Je concurrenten kunnen dan een uitstekende bron van inspiratie zijn. Gebruik een tool (bijvoorbeeld de concurrentie analyse tool van SE Ranking) om te kijken op welke zoekwoorden je concurrenten worden gevonden. Of kijk op de website van je concurrenten welke termen zij zoal gebruiken.

Tip 4. Gebruik meerdere (gratis) zoekwoorden tools

Elke zoekwoorden onderzoek tool is een beetje anders. Kom je niet verder, omdat er voor bepaalde woorden niet genoeg suggesties worden gegeven? Dan kan het helpen om dezelfde zoekterm bij een andere zoekwoorden tool in te vullen. Misschien krijg je daar net wat andere suggesties dan bij je gebruikelijke tool.

Tip 5. Bekijk ook de gerelateerde zoekopdrachten in Google

Een laatste plek waar je kan kijken voor termen die mensen regelmatig gebruiken in de zoekmachines is natuurlijk Google zelf. Bijna elke zoekopdracht in Google levert wel wat gerelateerde zoekopdrachten op die je vervolgens kan opzoeken in je zoekwoorden tool.

Regelmatig geven deze zoekopdrachten (zeker de specifieke) aan dat het zoekvolume tussen de 0-20 is. Maar vaak krijg je wel weer nieuwe zoekwoord suggesties én de gerelateerde zoekopdrachten geven gedetailleerder weer waar gebruikers zoal naar op zoek zijn.

De juiste zoekwoorden kiezen

De laatste vraag is dan: welke zoekwoorden kies je dan? Zoals eerder genoemd, draait het om de balans tussen zoekvolume en difficulty.

Kies voor long tail zoekwoorden

Als het gaat om het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek, wordt vaak het onderscheid gemaakt tussen short en long tail zoekwoorden. Short tail zoekwoorden zijn vaak enkele woorden waar veel op wordt gezocht, maar waar tegelijkertijd ook veel concurrentie voor is. Op deze zoektermen gevonden worden zou mooi zijn, maar dat is niet erg realistisch als je net begint met je website.

Daarnaast heb je ook long tail zoekwoorden, dit zijn zoektermen die uit meerdere woorden bestaan. Long tail zoekwoorden bieden meer kansen om te worden gevonden, omdat deze specifieker zijn en meestal door minder websites worden gebruikt.

Daarnaast hebben long tail zoekwoorden nog één voordeel. Long tail zoekwoorden beschrijven veel beter de zoekintentie van de gebruiker. Hier kan je dus op inspelen en zo het aantal conversies vergroten.

Heeft je website nog niet veel autoriteit opgebouwd, dan raden wij je dus aan zoveel mogelijk goede long tail zoekwoorden te vinden die je kan gebruiken op je website. Het zoekvolume mag dan wel lager zijn, maar de kans is groot dat long tail zoekwoorden je meer zullen opleveren.

Enkele long tail zoekwoorden:

  • kerstkaart zwart wit (210 zoekopdrachten, difficulty 4)
  • grillpan voor inductie (110 zoekopdrachten, difficulty 4)
  • modern landelijk interieur (210 zoekopdrachten, difficulty 6)

Enkele short tail zoekwoorden:

  • kerstkaart (49.5K zoekopdrachten, difficulty 81)
  • grillpan (5.4K zoekopdrachten, difficulty 46)
  • landelijk interieur (2.9K zoekopdrachten, difficulty 47)

Zoals je hierboven ziet is het zoekvolume lager van long tail zoekwoorden, maar de difficulty ook. De kans om bijvoorbeeld op kerstkaart gevonden te worden, is ontzettend klein. Maar als je een goede pagina maakt voor het zoekwoord kerstkaart zwart wit, dan zou dit je zomaar 210 bezoekers per maand kunnen opleveren.

Kies zoekwoorden die de intentie van de bezoeker omschrijven

Om nog even terug te komen op de zoekintentie en de verwachtingen van de bezoeker. Als je een bedrijf bent dat diensten aanbiedt, kan het handig zijn om niet zozeer zoekwoorden te gebruiken die je diensten omschrijven, maar eerder het doel van de bezoeker.

Stel je wil een pagina maken over je social media marketing diensten. Je zou dan voor het meest logische zoekwoord kunnen kiezen, namelijk social media marketing. Maar zoals je hieronder kan zien, is er veel concurrentie. Daarnaast is social media marketing ook wel een hele algemene zoekterm. Wie weet is de bezoeker helemaal niet op zoek naar jouw diensten, maar naar een blogpost met gratis tips.

Zoekwoord Maandelijkse zoekopdrachten Difficulty
social media marketing 3.300 49
social media marketing bureau 590 15
social media uitbesteden 480 23

Zo zouden de andere twee zoekwoorden veel waardevoller zijn om te gebruiken. Er is nog steeds genoeg zoekvolume, maar de concurrentie is veel lager. Daarnaast beschrijven ze veel beter waar de bezoeker naar op zoek is.

Kies alleen zoekwoorden waar je ook kans maakt om bovenaan Google te staan

De difficulty van een zoekwoord is een handig hulpmiddel om te bepalen of er veel concurrentie is. Maar kijk ook eens verder dan dit getal. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de resultaten in Google op positie 1-3 niet zo’n hoge link autoriteit hebben, maar de resultaten daarna wel. En dat maakt het dan toch lastig om met je pagina hoog in Google te scoren. De kans dat je namelijk direct binnenkomt op positie 1, 2 of 3 is erg klein.

score resultaten KWFinder

De bovenstaande informatie komt van KWFinder, een andere zoekwoorden tool die wij op dit moment gebruiken. Soortgelijk informatie biedt SE Ranking helaas niet!

Daarnaast kan er ook veel worden geadverteerd voor het zoekwoord waar jij graag op gevonden wil worden. Zelf als je dan op plek 1 staat, wordt je organische resultaat naar beneden gedrukt door alle advertenties.

Tip! Plan altijd voor de lange termijn. De zoekwoorden bepalen voor een nieuwe website is eenvoudig. Je hoeft namelijk geen rekening te houden met zoekwoorden die je al eerder hebt gebruikt. Wij raden je echter aan om alvast vooruit te denken, zodat je later geen zoekwoorden hoeft te wijzigen. Welke pagina’s wil je in de toekomst nog aan je website toevoegen en ontstaan er dan problemen met de huidige content van je website? Je wil geen sterk zoekwoord voor een pagina gebruiken, die je later liever voor een blogpost zou gebruiken.

Zoekwoorden onderzoek voorbeeld

Als wij een zoekwoorden uitvoeren voor een nieuwe website. Of als klanten willen dat wij een zoekwoorden onderzoek doen voor 3 maanden aan nieuwe blogposts. Dan verzamelen wij de kansen altijd in een spreadsheet.

Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n zoekwoorden onderzoek. Klik op de afbeelding om naar het spreadsheet te gaan. 

zoekwoorden-onderzoek-voorbeeld

3 fouten die je niet wil maken

Nu je weet hoe je goede zoekwoorden voor je website kunt vinden, zijn er nog enkele fouten die je echt wil voorkomen

  • Gebruik de belangrijkste zoekwoorden niet voor de homepage. Wanneer je bijvoorbeeld bedrijfscatering aanbiedt, lijkt het misschien interessant om de homepage te optimaliseren voor dit zoekwoord. Wij raden je dit sterk af. Wil je bezoekers, die op zoek zijn naar bedrijfscatering, direct te overtuigen. Dan wil je dat de meest relevante pagina in de zoekmachine wordt getoond. En dat is waarschijnlijk niet de homepage, omdat deze pagina toch vaak algemene informatie over je bedrijf en aanbod bevat.
  • Optimaliseer niet meerdere pagina’s voor hetzelfde zoekwoord. Dit zal je niet helpen om beter gevonden te worden, integendeel zelfs. Google beslist dan zelf welke pagina hij belangrijker vindt voor de zoekopdracht en dat wil je natuurlijk niet. Optimaliseer maar één pagina of blogpost voor één specifiek zoekwoord.
  • Gebruik geen zoekwoorden zonder zoekvolume. Lukt het niet om een geschikt zoekwoord met veel zoekvolume te vinden voor je pagina of blogpost? Dan kan je verschillende dingen doen. Je kan alsnog de blogpost schrijven en dan later in Google Search Console controleren op welke zoekwoorden je blogpost wordt gevonden en daarna de blogpost opnieuw optimaliseren. Maar je kan er ook voor kiezen om de informatie via andere kanalen of content vormen te delen. Bijvoorbeeld in een e-book of nieuwsbrief. Dat is meestal wat wij zelf doen!

Veelgestelde vragen

Wij hopen dat wij al je vragen over het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek hebben kunnen beantwoorden. Wij sluiten de blogpost af met nog een aantal vragen die wij vaak krijgen.

Helpt het als ik een zoekwoord vaker op mijn pagina gebruik?

Uiteraard wil je het zoekwoord vaak genoeg op je pagina gebruiken, maar ook niet overmatig. De blogpost moet wel goed leesbaar en waardevol blijven voor de bezoeker. Hoe je pagina’s optimaliseert voor je zoekwoord, lees je in onze blogpost over content optimalisatie.

Wat als ik het verkeerde zoekwoord heb gekozen?

Kom je er later achter dat je niet het juiste zoekwoord voor je pagina hebt gebruikt. Dan zou je dit kunnen aanpassen. Wanneer je dit doet, raden wij je aan om ook even de pagina te vernieuwen of te verbeteren. Zodat Google het idee krijgt dat je website echt wordt geüpdatet i.p.v. dat je alleen een term hebt gewijzigd.

Bovendien is het goed mogelijk dat een nieuw zoekwoord ook een andere zoekintentie triggered. Komt de inhoud van je pagina dan nog overeen met de zoekvraag van de bezoeker?

Wat kan ik doen als de zoekwoorden tools helemaal geen informatie tonen voor mijn belangrijkste zoekwoorden?

Omdat er in het Nederlands (in vergelijking tot de Engels taal) relatief weinig wordt gezocht, is er niet altijd evenveel informatie binnen de zoekwoorden tool beschikbaar. Geeft de zoekwoorden tool telkens aan dat er geen zoekvolume is, dan zal Google Search Console je beste vriend worden.

Is er volgens de zoekwoorden onderzoek tool geen zoekvolume, maar ben je vrijwel zeker dat je klanten de zoekterm gebruiken die jij in gedachten hebt? Optimaliseer je pagina voor dit woord en controleer een aantal weken later op welke woorden je pagina wordt gevonden. Levert het zoekwoord dat je had gekozen ook vertoningen op of wordt je pagina gevonden via een andere zoekterm.

Wordt je pagina na een maand helemaal niet gevonden, dan raden wij je aan om toch nog even verder te zoeken naar een ander zoekwoord.

Mijn belangrijkste zoekwoorden hebben een te hoge concurrentie, wat nu?

In sommige branches zijn er al ontzettende sterke concurrenten die al jaren bezig zijn met het maken van content en ook veel links hebben. Is dit ook zo voor jouw branche, dan raden wij je aan om te focussen op long tail zoekwoorden om zo toch het aantal bezoekers langzaam op te bouwen.

Daarnaast raden wij je echt aan om te investeren in een goede contentstrategie om daarmee je naamsbekendheid te vergroten en meer links te krijgen.

Ik heb 2 (of meer) blogposts/pagina's die voor hetzelfde zoekwoord scoren, is dat erg?

Soms kan het voorkomen dat twee van je pagina’s op de eerste pagina in Google scoren. Maar vaak gebeurt dat niet. Wanneer 2 (of meer) blogposts voor hetzelfde zoekwoord scoren betekent dit meestal dat het voor Google niet duidelijk is welke pagina getoond moet worden. Wat resulteert in een lagere positie voor beide pagina’s.

Wanneer je zo’n situatie tegenkomt, raden wij je dan ook aan om beiden pagina’s samen te voegen tot één sterke pagina of blogpost. Kan dit niet? Kies dan voor de andere pagina een ander zoekwoord.

Gepubliceerd in: Website verbeteren