De meest voordelige manier om meer bezoekers te krijgen is door regelmatig nieuwe content op je website te publiceren. Niet voor niets zie je steeds meer bedrijven zakelijk bloggen. Maar hoe begin je en hoe zorg je ervoor dat je niet al na 7 blogposts ermee stopt? In deze blogpost lees je hoe je zakelijk bloggen het beste kan aanpakken. Zodat je niet alleen meer bezoekers krijgt, maar er ook trouwe klanten aan overhoudt!

Waarom zakelijk bloggen?

Het kost veel tijd. Klanten lezen mijn blogposts toch niet. Ik heb niks te vertellen. Bloggen is dood. Dat zijn toch wel de argumenten die wij vaak horen als bedrijven nog niet zakelijk bloggen. Maar alleen de eerste is waar. Bloggen kost inderdaad veel tijd. Maar de andere 3 redenen om niet te bloggen zijn simpelweg onzin.

Mensen zijn altijd op zoek naar informatie en elk bedrijf heeft waardevolle informatie te delen. Je zou dus zelfs kunnen zeggen dat zakelijk bloggen (of content creatie) belangrijker is dan ooit voor bedrijven. En wel om de volgende 3 redenen:

  • Meer bezoekers en bereik. Door blogposts op je website te plaatsen, bereik je ook mensen die niet direct op zoek zijn naar je product of dienst. Je bereik wordt door te bloggen dus veel groter.
  • Autoriteit aantonen. Door te bloggen kan je bezoekers overtuigen van je expertise. Dit is ontzettend waardevol als je een dienst levert. Je laat de bezoekers immers direct zien dat je genoeg kennis en kunde in huis hebt. Bij finalwebsites doen wij het niet anders!
  • Versterk de relatie met je (potentiële) klanten. De informatie op je website kost de bezoeker niks. Ze kunnen dus gratis gebruikmaken van je waardevolle tips en tricks. Dit laat een positieve indruk achter (mits je informatie waardevol was), wat in de toekomst misschien wel kan zorgen voor een aanbeveling of aankoop. Mensen zullen een product sneller kopen bij een bedrijf dat ze eerder heeft geholpen.

Dat bloggen voordelig is, mag duidelijk zijn. Maar hoe voordelig is het écht? Zo’n 77% van de internetgebruikers leest regelmatig een blogpost en 61% geeft aan sneller bij bedrijven te kopen die unieke content maken. Zegt genoeg toch?

3 voorbeelden van goede zakelijke blogs

Heel veel bedrijven zijn al begonnen met zakelijk bloggen, maar een groot deel is er inmiddels ook weer mee gestopt. 17% houdt het echt vol en gemiddeld stoppen bedrijven al na 7 blogposts. Ontzettend jammer, want met 7 blogposts bereik je vaak niet het gewenste resultaat. Google moet eerst zien dat jij een expert bent en dat bereik je alleen door regelmatig én voor een langere tijd over een onderwerp te schrijven.

Hieronder vind je 3 voorbeelden van bedrijven die nog wél regelmatig bloggen. De 3 zakelijke blogs delen ieder op hun eigen manier waardevolle content voor de doelgroep.

Wij raden je aan om even te gaan kijken, voordat je aan de slag gaat met je eigen blog!

Eventbrite

eventbrite-blog

Op de website van Eventbrite vind je een uitgebreide blog sectie met tips, tricks, handleidingen, inspiratie artikelen, case studies en meer. Ook plaatst Eventbrite regelmatig een actueel artikel, bijvoorbeeld over de feestdagen of events organiseren in tijden van het coronavirus.

Pluspunten

  • De blogposts zijn erg relevant voor de doelgroep en divers. Vrijwel alle onderdelen van het organiseren van een event komen aan bod.
  • De content bevat vaak extra downloads, zoals templates en checklists. Deze kunnen bezoekers downloaden door hun e-mailadres achter te laten.

Bloomon

bloomon-blog

De blog van Bloomon laten wij vaak als voorbeeld van een goede zakelijke blog zien. De blogposts zijn niet ontzettend lang of uitgebreid geoptimaliseerd voor zoekmachines. Maar de blogposts passen erg goed bij het bedrijf én zijn waardevol voor de doelgroep.

Pluspunten:

  • Goede en originele fotografie die past bij de identiteit van het bedrijf.
  • Grote diversiteit aan onderwerp, terwijl alle blogposts over bloemen gaan. Zo vind je op de website o.a. DIY artikelen, bloemschiktips en uitleg over bloemen.

Growing Mindfulness

growing-mindfulness-blog

Zakelijk bloggen draait om het helpen van je potentiële doelgroep, zonder dat je er direct iets voor terugkrijgt. Het is dan ook belangrijk dat je niet bang bent om waardevolle tips te delen, zoals Growing Mindfulness dat doet. Op de blog vind je vaak uitgebreide artikelen met een overzicht van de beste Mindfulness apps of handige tips om positiever in het leven te staan.

Pluspunten:

  • Blogposts bevatten vaak persoonlijke elementen/verhalen van de schrijver.
  • Veel uitgebreide blogposts met echt praktische tips voor de doelgroep.

Wat je moet weten voordat je begint met zakelijk bloggen

Voordat je begint met bloggen, is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de 3 onderstaande zaken:

  • Je zal pas op de lange termijn van je inspanningen profiteren. Wanneer je op de korte termijn meer bezoekers, leads en omzet wil, dan gaat bloggen je niet helpen. Met een paar blogposts zal je niet direct veel meer bezoekers krijgen. Het voordeel is wel dat als je eenmaal succes hebt met je zakelijke blogs, je ook nog lang van de voordelen kan profiteren.
  • Blogposts schrijf je voor de doelgroep, dus draaien niet om jouw bedrijf. Het doel van zakelijk bloggen is om je potentiële klant te helpen door het bieden van nuttige informatie. Zijn je blogposts te commercieel, dan zal dit eerder leiden tot weerstand of desinteresse bij de doelgroep. Stel jezelf altijd de vraag: kan mijn bezoeker de informatie ook gebruiken, zonder mijn product te kopen? Dan zit je goed!
  • Zakelijk bloggen is maar één onderdeel van je online marketing strategie. Wil je dat je blogposts tot meer conversies leiden, dan is het belangrijk dat je jouw blog goed afstemt op je andere online marketing middelen. Zo is het jammer als je blogposts veel worden gelezen, maar er geen mailinglijst is waar bezoekers zich voor kunnen aanmelden.

Zakelijk bloggen vs. online adverteren

Een snellere manier om meer bezoekers te krijgen is door online te adverteren, bijvoorbeeld in Google. Een groot nadeel van online adverteren is echter dat wanneer je stopt met betalen, de bezoekers ook wegblijven. Terwijl een blogpost na 2 jaar nog steeds voor nieuwe bezoekers kan zorgen.

In 3 fases naar een succesvolle zakelijke blog

Fase 1 | Strategie bepalen

Do’s

  • Ervoor zorgen dat je content één geheel vormt
  • Evalueren of je content bijdraagt aan je gestelde doelen
  • Een onderscheidend vermogen vinden voor je content

Dont’s

  • Een blogpost schrijven zonder vooronderzoek
  • Beginnen met bloggen zonder een doelgroep te kiezen
  • Niet consistent plannen wanneer je gaat bloggen

Een succesvolle blog begin je niet zomaar. Over welke onderwerpen kan je het beste schrijven, welke zoekwoorden moet je gebruiken en hoe val je op tussen al je concurrenten?

Belangrijke vragen om mee te beginnen! Toch zie je vaak dat bedrijven geen duidelijke strategie hebben. Het resultaat is dat er (waarschijnlijk) blogposts worden gecreëerd die helemaal niet bijdragen aan de korte en lange termijn doelen.

De oplossing: begin met het opzetten van een strategie voor je blog! Dit kan heel uitgebreid. Bijvoorbeeld inclusief de strategie voor je andere content uitingen. Maar je kan ook heel eenvoudig beginnen met de 3 onderstaande stappen.

1. Doelen bepalen

Wat wil je bereiken door te bloggen? Meer bezoeker vanuit Google? Meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief? Of wil je een bepaald product onder de aandacht brengen?

Zonder doelen te bepalen, weet je niet of je zakelijke blogs bijdragen aan je online succes

Opdracht: bedenk tenminste 3 doelen voor de korte termijn (6 maanden) en 3 doelen voor de lange termijn (12 maanden).

Zorg ervoor dat je doelen SMART geformuleerd zijn, zodat ze ook echt haalbaar én meetbaar zijn. Hieronder enkele voorbeelden van doelen die je zou kunnen hebben:

  • Minimaal 30 nieuwe inschrijvingen voor de maandelijkse nieuwsbrief
  • Gemiddeld 1000+ bezoekers per maand
  • Gevonden worden op 12000 zoekwoorden
  • 50 conversies (goals in Analytics) per maand bereiken
  • Gemiddeld 3 paginaweergaven per bezoek

Uiteraard hangen je doelen af van hoeveel bezoekers en nieuwe inschrijvingen je op dit moment al hebt per maand.

2. Je onderscheidend vermogen vinden

Dagelijks komt er veel nieuwe content bij. Misschien van je directe concurrenten. Maar als je begint met zakelijk bloggen, krijg je ook te maken met zogenaamde “content concurrenten”. Dit zijn websites die een ander product of dienst verkopen, maar wel over dezelfde onderwerpen bloggen. Zo kan een online dierenwinkel over dezelfde onderwerpen schrijven als een hondentrainer.

Om op te vallen is het belangrijk dat je een onderscheidend vermogen vindt. Hiervoor kan je het beste een concurrentieanalyse en SWOT-analyse uitvoeren.

Concurrentieanalyse

Wil je weten welke kansen je hebt? Begin dan met een concurrentieanalyse:

  • Over welke onderwerpen schrijven je concurrenten?
  • Wat doen ze goed en wat kan er beter?
  • En voor welke doelgroep schrijven ze? 

Dat zijn eigenlijk de 3 belangrijkste vragen om te beantwoorden!

Opdracht: maak een concurrentieanalyse van minstens 5 concurrenten. Let op! De concurrenten die je kiest hoeven niet je directe concurrenten te zijn. Het kunnen dus ook concurrenten in Google zijn.

SWOT-analyse

De concurrentieanalyse gebruik je als input voor je SWOT-analyse. Hiermee bepaal je echt je onderscheidend vermogen. Met de SWOT-analyse bepaal je namelijk niet alleen je sterkten en zwakten, maar ook de kansen en bedreigingen van de omgeving.

Wanneer je bijvoorbeeld weet dat je concurrenten nooit uitgebreide handleidingen maken, kan dit jouw onderscheidend vermogen worden. Zo gebruik je beide analyses om je onderscheidend vermogen te bepalen.

Voorbeeld SWOT AnalyseVoorbeeld SWOT-analyse voor een online marketing bureau

Opdracht: maak een SWOT-analyse en bedenk 3 punten voor je onderscheidend vermogen. 

3. Zoekwoorden onderzoek uitvoeren

Wil je gevonden worden in Google, dan is het belangrijk dat je de blogposts optimaliseert voor SEO. Hoe je dat doet, lees je later in deze blogpost!

Om je blogpost te optimaliseren voor zoekmachines, is het belangrijk dat je een zoekwoorden onderzoek uitvoert. Zo weet je welke zoekwoorden vaak worden gebruikt en hoeveel concurrentie er is.

Is er geen zoekvolume, dan heeft het niet zoveel zin om een zoekwoord te gebruik. Maar is de concurrentie te hoog, dan is de kans klein dat je bovenaan in Google komt.

Voor het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek gebruik je trouwens een tool, zoals KWFinder.

Tip! In onze blogpost over het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek, lees je precies hoe je dit doet.

Zoekwoorden onderzoek KWFinder

Opdracht: ga op zoek naar minstens 5 goede zoekwoorden die je voor een blogpost zou kunnen gebruiken.

Leestip! Wil je weten hoe je een volledige contentstrategie opzet voor je online onderneming? Lees dan onze blogpost over een contentstrategie maken! En download ook het voorbeeld.

Fase 2 | Bloggen

Do’s

  • Een duidelijke opbouw maken voor je blogpost
  • Je blogpost optimaliseren voor zoekmachines
  • De blogpost proeflezen voor publicatie

Dont’s

  • Een vage blogpost schrijven zonder concrete tips
  • Keyword stuffing – het zoekwoord te vaak gebruiken
  • Bloggen over je bedrijf, diensten of producten

Nadat je de strategie voor je blog hebt bepaald, is het tijd voor het echte werk: blogs schrijven.

Maar waar begin je dan?

Uiteraard moet je eerst een goed onderwerp hebben voor je blogpost, dat waardevol is voor je bezoeker. Vervolgens wil je ervoor zorgen dat bezoekers zoveel mogelijk van je blogpost lezen. Én als laatste wil je er natuurlijk ook nog voor zorgen dat je blogpost goed wordt gevonden in de zoekmachine.

Dit zijn toch wel 3 stappen die belangrijk zijn voor het schrijven van een goede blogpost. Hieronder delen wij per stap enkele tips waar je mee aan de slag kan gaan.

1. Onderwerp voor je blog kiezen

Website eigenaren vinden het vaak lastig om te bepalen waar ze over moeten bloggen. Regelmatig komen wij blogposts tegen die over het eigen bedrijf gaan en dus niet zozeer waardevol zijn voor de potentiële klant. Denk bijvoorbeeld aan een aankondiging dat het bedrijf een award heeft gewonnen. Leuk om te vertellen, maar deze informatie zal je bezoekers niet verder helpen.

Bloggen draait dus om je bezoekers helpen. Bij elk onderwerp dat je voor een blogpost bedenkt, stel jezelf de vraag “help ik hiermee mijn (potentiële) klant“?

Er zijn verschillende manieren om goede onderwerpen voor je blogpost te vinden. Zo kan je een zoekwoorden onderzoek uitvoeren of een kijkje nemen bij de concurrentie.

Daarnaast zijn er 3 blogposts waar eigenlijk elke ondernemer mee kan beginnen:

Blogpost op basis van een veelgestelde vraag

Welke vraag die gerelateerd is aan je product of dienst krijg je super vaak? Dan wordt het tijd om daar eens een goede blogpost over te schrijven. Bonus: de volgende keer als je de vraag weer krijgt, kan je bezoekers naar de blogpost verwijzen.

Handleiding

Een van de meest waardevolle artikelen die je kan schrijven, is een handleiding. Laat stap voor stap zien hoe je bezoeker iets kan bereiken of maken. Hoe duidelijker de verschillende stappen, hoe beter!

Veelgemaakte fouten post

Van fouten kunnen wij allemaal ontzettend veel leren. Niet voor niets dat blogposts met veelgemaakte fouten vaak populair zijn. Tip! Door je eigen fouten te delen, maak je de blogpost ook nog eens persoonlijker.

Opdracht: kies een onderwerp voor je eerste blogpost en bepaal wat voor een soort blogpost je wil schrijven.

2. Opbouw maken

Als je dan een onderwerp voor je blogpost hebt gekozen, is de volgende stap om een opbouw te maken. Dit zorgt ervoor dat je blogpost een duidelijke structuur heeft en dus makkelijker te lezen is voor de bezoeker.

Hoe de opbouw van je blogpost eruit ziet, zal afhangen van het soort blogpost dat je wil schrijven. Een blogpost op basis van een veelgestelde vraag, bevat vaak enkele andere onderdelen dan een handleiding.

Bij finalwebsites gebruiken wij vaak de onderstaande blog opbouw. Deze helpt ons om duidelijke én uitgebreide blogposts te schrijven:

  • Probleemstelling: wat is het probleem of de vraag van de bezoeker?
  • Onderzoek: hoe groot is het probleem? Wat zijn de kenmerken van het probleem?
  • Uitwerking van de oplossing: welke mogelijke oplossingen zijn er voor het probleem?
  • Middelen om het probleem op te lossen: hoe kan het probleem stap voor stap worden opgelost of met behulp van welke tools?
  • Samenvatting: wat is de belangrijkste boodschap die de lezer moet onthouden?

Vaak voegen wij nog wel wat extra onderdelen, maar met deze basis komen wij vaak al een heel eind!

Opdracht: gebruik de bovenstaande structuur voor het schrijven van je eerste blogpost. Maak eerst een outline met de belangrijkste punten, voordat je de blogpost gaat schrijven.

3. De blog optimaliseren voor SEO

Als je gevonden wil worden in Google is het o.a. belangrijk dat je de blogs optimaliseert voor zoekmachines. Dit is niet heel lastig, maar je moet wel even weten waar je op moet letten!

Om je blog te optimaliseren voor zoekmachines, kan je het volgende doen:

  • On page optimalisaties. verwerk het zoekwoord op verschillende plekken in je blogpost. Wil je weten op welke plekken? Lees dan zeker onze blogpost over content optimalisatie.
  • Verbeter de leesbaarheid van je blogpost. O.a. door het gebruik van headings, dikgedrukte woorden, bulletpoints, afbeeldingen en meer. Dit maakt het makkelijker voor bezoekers om de blogpost te “scannen”.
  • Plaats links naar andere pagina’s. Door naar andere pagina’s te linken vertel je Google welke pagina’s belangrijk zijn. Hoe meer links naar een specifieke pagina, hoe belangrijker voor Google. Ook kan Google dankzij deze links je website beter indexeren.

Wil je weten of je niets bent vergeten? Gebruik dan ter controle, de SEO analyse van de YOAST SEO plugin!

Opdracht: optimaliseer je blogpost voor zoekmachines en gebruik de YOAST SEO plugin om te controleren of je het zoekwoord op de juiste plekken hebt gebruikt.

Betere blogs leren schrijven?

Volg dan de online blogcursus van SuperBlogger. Een korte en praktische cursus voor ondernemers én bloggers.

Fase 3 | Groeien

Do’s

  • Oude blogposts updaten zodat ze weer relevant zijn
  • Testen welke call to actions het beste werken
  • Meer over een onderwerp schrijven, zodat je nog beter wordt gevonden

Dont’s

  • Bloggen zonder het succes van je oude blogposts te beoordelen
  • Trucjes gebruiken om meer links te krijgen (zoals links ruilen of kopen)
  • Meerdere blogposts voor het zelfde zoekwoord schrijven

Niet elke blogpost die je schrijft, is een succes. Uiteraard is het belangrijk dat je nieuwe blogposts blijft schrijven, maar er is meer dat je kan doen om je blog succesvoller te maken.

De 3e fase, de groeifase, is dan ook de belangrijkste fase. De blogposts die je de afgelopen tijd hebt geschreven, zorgen namelijk voor nieuwe, interessante data. Deze data kan je gebruiken om je blog nog verder te verbeteren, zodat de blogposts die je al hebt nóg meer opleveren.

Dat is veel efficiënter, dan continu nieuwe blogposts schrijven. Wat toch elke keer weer veel tijd kost.

Ook over het optimaliseren van je blog zouden wij een hele blogpost kunnen schrijven. Maar wij raden je aan om te beginnen met de onderstaande 3 stappen.

1. Vergeet niet de call to action!

Wil je dat bezoekers een actie uitvoeren n.a.v. het lezen van een blogpost? Voeg dan een call to action toe aan je blogpost.

Voor het succes van je call to action is het belangrijk dat:

  • Deze niet pas aan het einde van de blogpost wordt getoond. Niet elke bezoeker zal je blogpost tot het einde lezen. Wanneer het kan, plaats de call to action rond het midden of op een andere relevante plek.
  • Je blogpost niet te veel call to actions bevat. Heeft je blogpost te veel verschillende call to actions, dan zal je de bezoeker alleen maar afleiden. Kies in plaats daarvan één duidelijke conversie per blogpost. Natuurlijk kan je nog wel kleine conversies, zoals links naar andere pagina’s, toevoegen.
  • Je per blogpost analyseert welke call to action wél en niet werkt. Het is ontzettend jammer als een blogpost veel wordt gelezen, maar geen conversie oplevert. Zeker als je er vervolgens een jaar lang niets mee doet. Analyseer regelmatig welke blogposts wel converteren en welke niet. Kan je een andere call to action voor deze blogpost bedenken?

Een call to action hoeft geen oproep te zijn om een bepaald product of dienst te kopen. Wij raden je zelfs aan om hier heel zuinig mee te zijn, want je wilt niet te opdringerig overkomen. Wanneer er geen logische match is tussen de blogpost en je aanbod, kies dan voor een zachtere call to action, zoals een inschrijving voor de nieuwsbrief of gratis download.

Opdracht: Pak je eerste blogpost erbij en gebruik de bovenstaande tips om een passende call to action te bedenken. Houd bij, met behulp van je analytics software, hoe vaak bezoekers de actie uitvoeren.

2. Update regelmatig oude blogposts

Zoals eerder gezegd, zal niet elke blogpost een succes worden. En dat betekent dat je niet elke blogpost voor altijd op je website hoeft te houden. Het is zelfs beter als je regelmatig analyseert welke blogposts niets opleveren. Je kan vervolgens besluiten of je deze wil vernieuwen of gewoon wil laten gaan.

Als je te veel oude blogposts hebt, die maar zelden worden gelezen, kan dit je ranking zelfs negatief beïnvloeden. Blogposts die na een jaar geen bezoekers (meer) opleveren, wil je dus altijd verbeteren!

Daarnaast, zijn je oude blogposts misschien ook niet van de gewenste kwaliteit of is de informatie gewoon verouderd. Stel jezelf de vraag: is deze content nog goed genoeg om te tonen aan (nieuwe) bezoekers?

Is het antwoord nee? Dan wordt het tijd om de content te verbeteren!

Opdracht: controleer elke 3-6 maanden de vertoningen en clicks in de Google Search Console en verbeter de blogposts waar je met de resultaten in Google niet tevreden bent.

3. Begin met linkbuilding

Heb je een geweldige blogpost geschreven, maar staat deze niet op de eerste pagina in Google? De kans bestaat dat je, in tegenstelling tot je concurrenten, niet genoeg links hebt.

Helaas is het krijgen van (goede) links ook niet zo eenvoudig…

Het beste is natuurlijk om originele blogposts te schrijven, waar mensen vanzelf naar willen linken. Maar daarnaast zijn er nog 3 dingen die je kan doen:

  • Blogposts met linkbait plaatsen – Voeg extra’s toe aan je blogposts, zoals downloads, originele data of andere tools om de kans te vergroten dat andere websites naar jouw website zullen linken.
  • Samenwerken – Zijn er relevante influencers of websites waarmee je samen content zou kunnen maken? Door samen te werken, vergroot je niet alleen het aantal links naar je website, maar ook je bereik wordt groter.
  • Op zoek gaan naar link opportunities – In plaats van wachten, kan je ook op zoek gaan naar blogposts die eventueel een link naar jouw blogpost zouden willen plaatsen, bijvoorbeeld omdat dit nuttig kan zijn voor de lezers van die website. Stuur een e-mail met het voorstel en leg uit waarom je denkt dat jouw blogpost van toegevoegde waarde kan zijn.

Links kunnen zeker helpen om je positie in Google te verbeteren, maar realiseer je dat linkbuilding ook veel tijd kan kosten. Het schrijven en verbeteren van blogpost heeft de hoogste prioriteit.

Opdracht: Ga op zoek naar 10 blogposts die over een onderwerp gaan waar jij een antwoord of oplossing voor hebt. Stuur de eigenaar van de website een mail en vraag hem om jouw blogpost te linken. Tip! Kom je blogposts met niet werkende links tegen, dan kan je jouw link ook als vervanging voorstellen.

Veelgestelde vragen over zakelijk bloggen

Het bovenstaande stappenplan helpt je op weg als je wil beginnen met zakelijk bloggen. Heb je nog vragen? Hieronder vind je de antwoorden op een aantal vragen die wij vaak krijgen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op!

Hoelang moet een blogpost zijn?

Is het je doel om gevonden te worden in Google? Dan kan je blogpost eigenlijk niet te lang zijn. Als je in Google kijkt, zie je vaak dat pagina’s met 2000+ woorden in de top 3 worden getoond.

Dat betekent niet dat je automatisch met een lange blogpost hoog in Google wordt getoond. Maar wel dat je met een blogpost van ~500 woorden minder kans maakt. Zeker als je concurrenten wél lange blogposts hebben geschreven.

2000+ woorden is bovendien ook niet te lang voor je bezoekers. Mits je zorgt voor een goede structuur en beschrijvende tussenkoppen! Daarmee kunnen bezoekers de blogpost scannen en dus snel de informatie vinden die ze nodig hebben. Bezoekers zullen namelijk maar zelden een hele blogpost lezen.

Hoe vaak moet ik een blogpost plaatsen?

Over het algemeen geldt: hoe vaker, hoe beter. Maar hoe vaak je een blogpost plaatst, mag natuurlijk niet ten koste gaan van de kwaliteit. Mits je met een heel blog team werkt, lukt het je waarschijnlijk niet om meerdere keren per week een goede blogpost te plaatsen.

Meestal raden wij klanten dan ook aan om minimaal 2 keer per maand een nieuwe blogpost te plaatsen. Zo groeit de website op een prima tempo en weet de klant het toch goed vol te houden.

Regelmaat is belangrijk! Kan je maar 1 blogpost per maand schrijven? Dan is 1 blogpost per maand beter dan de ene maand 3 blogposts en dan maandenlang niets.

Wat als mijn blogposts niet worden gevonden?

Wanneer je begint met bloggen, kan het even duren voordat je blogposts goed worden gevonden in Google. Hoe meer je over een onderwerp schrijft, des te groter de kans dat Google je als een expert gaat zien en je website beloont met een betere ranking.

Heb je een jaar lang twee keer per maand een blogpost geplaatst, maar worden je blogposts nauwelijks gevonden? Laat ons dan een content analyse uitvoeren, om erachter te komen wat je nog beter kan doen.

Moet ik wel of geen reactieformulier plaatsen?

De meeste blogs hebben een reactieformulier, maar je kan dit heel eenvoudig uitschakelen in WordPress. Een reactieformulier heeft voordelen, omdat je makkelijker de interactie met je bezoekers kan aangaan. Maar er zijn natuurlijk ook nadelen. Over het algemeen worden er weinig reacties geplaatst, zeker op zakelijke blogs. En een blog met weinig reacties wekt al snel de indruk, dat de blog niet erg populair is!

Daarnaast kan je natuurlijk ook op andere manieren de interactie opzoeken met je (potentiële) klanten.

Gepubliceerd in: Online marketing tips