Enkele weken geleden hebben wij een artikel geplaatst over content optimalisatie. Hierin legden wij uit hoe u de Yoast SEO plugin kunt gebruiken om uw content te optimaliseren voor zoekmachines. Misschien bent u al met onze tips aan de slag gegaan, maar misschien ook niet. SEO bestaat voor een groot gedeelte uit het optimaliseren van uw content, maar niet alleen! Wilt u een zoekmachine vriendelijke website, dan mag u de SEO techniek niet vergeten! In deze blogpost lichten wij alle belangrijke kenmerken voor de technische SEO toe. Ook voor techniek biedt de Yoast SEO plugin een aantal fijne oplossingen!

SEO Techniek Tips

Wat is SEO techniek niet?

Veel online ondernemers proberen soms nog met kleine trucjes de website beter vindbaar te maken in de zoekmachines. In de begintijden van het internet werkte dit misschien. Zoekmachine optimalisatie bestond toen uit het volproppen van uw website website met zoekwoorden en een tijdje werden pagina’s zelfs met onzichtbare teksten gevuld.

Gelukkig behoren dit soort technieken tot het verleden en is de SEO techniek geëvolueerd. Trucjes werken niet meer en het gebruik van de onjuiste technieken kan zelfs leiden tot uitsluiting binnen de (Google) zoekresultaten.

Wees voorzichtig met advies dat snel en eenvoudig succes beloofd. Gevonden worden via Google betekent hard werken!

Help! Hebben jullie SEO techniek tips?

Trucjes werken niet, maar wat dan wel? De juiste SEO techniek is nodig zodat uw website op de juiste manier door zoekmachines wordt begrepen. Technische optimalisaties, zoals een goede linkstructuur en sitemap, moeten zoekmachines helpen om uw website beter te indexeren.

Samen met goede webteksten en link building zorgt dit natuurlijk voor een hogere ranking in Google.

Wij delen 10 SEO techniek tips die u kunt gebruiken om website technisch beter te maken!

10 technische SEO aspecten voor uw website

  • Kies een logische link en website structuur

    Niet alleen voor Google maar ook voor uw bezoekers is een goede sitestructuur belangrijk. U wilt tenslotte niet dat Google of uw toekomstige klanten verdwalen binnen uw website. Hoe groter uw website, hoe meer aandacht u moet geven aan de link of site structuur van uw site. Het is geen optie om “alle” pagina’s via de hoofdnavigatie van uw website te linken. Denk goed na over de secties en categorieën die u nodig heeft en plan uw website eerst op papier of met een grafische sitemap tool.

  • Verwijder overtollige H1 elementen

    Elke pagina mag maar één H1 element bevatten. Dit moet de titel of naam van de pagina zijn. Controleer uw WordPress template. Soms wordt door de designer het H1 element vaker dan 1 keer binnen de HTML structuur geplaatst.

  • Voeg Page titles en Meta descriptions toe

    Elke pagina die u in de Google zoekresultaten wilt laten opnemen moet over een unieke Page title en Meta description beschikken. De Page title helpt bij een betere vindbaarheid en een goede meta description overtuig de bezoeker om op uw zoekresultaat te klikken. Met behulp van de Yoast SEO plugin optimaliseert u beide elementen eenvoudig binnen elke pagina of post.

  • Vermijd het plaatsen van duplicate content

    Kopieer geen content van andere websites en kijk kritisch naar dar archiefpagina’s die door WordPress vanzelf worden aangemaakt. Stel dat u een aantal blogposts heeft geplaatst en deze blogposts worden via allerlei archief pagina’s getoond (homepage, blog overzicht, categorieën, tags, datum, zoekresultaten én post type). Al deze archiefpagina’s wilt u niet laten indexeren, want dat is duplicate content. De Yoast SEO plugin biedt handige opties om de indexering van deze archiefpagina’s uit te zetten. Maakt u geen gebruik van deze instellingen, dan riskeert u een penalty door Google voor “duplicate content”.

  • Maak gebruik van de noFollow en noIndex attributen

    Het noIndex attribuut kunt u niet alleen gebruiken voor de gedupliceerde archiefpagina’s, maar ook voor enkele pagina’s die niet uniek zijn of die u gewoon niet wil laten indexeren. Het noFollow attribuut is voordelig voor links naar externe websites en pagina’s. Stel dat u een link wil plaatsen naar uw hoofdleverancier, maar deze website is binnen Google tegelijkertijd een concurrent voor uw eigen website. Gebruik het noFollow attribuut om geen autoriteit aan de gelinkte website te geven.

  • Activeer de breadcrumbs functie van Yoast SEO

    Bread crumbs (of broodkruimelpad) zijn niet alleen voordelig voor Google, maar zijn ook handig voor uw bezoekers. Via de breadcrumbs weet uw bezoeker steeds waar hij zich binnen uw website bevindt en kan hij indien gewenst terug naar de bovenliggende categorie of sectie. Vaak worden breadcrumbs al door het WordPress thema geplaatst. Deze zijn vaak niet geoptimaliseerd, waardoor de gestructureerde data ontbreekt. Deze data helpt Google om de structuur van uw website beter te “begrijpen”. Wij raden u aan om altijd de breadcrumbs van Yoast SEO te gebruiken.

  • Plaats het robots.txt bestand in de public html map

    Met behulp van een robots.txt bestand is het mogelijk om aan de verschillende (Google, Bing en andere) bots door te geven welke bestanden of mappen een zoekmachine wél of niet mag indexeren. De functie werkt ongeveer zoals als het noIndex attribuut, maar biedt de mogelijkheid om met één instructie een gehele map of enkele soortgelijke bestanden voor een indexatie uit te sluiten.

  • Registreer uw XML sitemap

    Een extra manier om Google te informeren over de structuur van uw website, is de XML sitemap. Met behulp van de Yoast SEO plugin wordt deze sitemap niet alleen gegenereerd, maar houdt de functie ook rekening met de noIndex instellingen op pagina of sectie niveau. Registreer uw XML sitemap via de Google Search Console en plaats ook een vermelding in het robots.txt bestand.

  • Maak gebruik van redirects voor verwijderde pagina’s

    Elke website wijzigt met de tijd! Oude URL’s zijn verwijderd of vervangen door nieuwe nieuwe pagina’s. Belangrijk is dat u Google en andere zoekmachines instrueert hoe zij met de veranderde URL moeten omgaan. Door een redirect te gebruiken, is het mogelijk een bot naar de nieuwe locatie door te sturen of gewoon te vertellen dat een locatie niet meer bestaat. De premium versie van Yoast SEO beschikt over een redirect functie, maar ook met de gratis Redirection plugin is het mogelijk om oude adressen om te leiden.

  • Verwijder/vervang niet werkende links

    Met de tijd zal het zeker gebeuren dat links binnen uw website niet (meer) werken. Dit kunnen links zijn die naar (externe) pagina’s verwijzen, die niet meer bestaan. Maar u kunt een link ook foutief hebben ingevoerd. Controleer de links binnen uw website met behulp van de Broken link checker plugin en hou de 404 report bij binnen de Google Search Console. Websites met (te) veel niet werkende links, wekken de indruk dat de website onvoldoende wordt beheerd. Google kan hierdoor uw website een slechtere positie in de resultaten geven. Snel de 404 report uit de Google Search Console weergeven? De Yoast SEO plugin biedt een functie om dit binnen het WordPress dashboard te tonen.

Twee extra tips voor onze lezers

Koppel uw website met de Google Search Console

De Google Search Console is dé manier om erachter te komen hoe uw website scoort in de Google zoekresultaten. Per pagina en/of zoekwoord kunt u bekijken hoe vaak een pagina voor de verschillende zoekwoorden in de zoekresultaten wordt getoond en hoe vaak er op een resultaat wordt geklikt.

Daarnaast biedt de Google Search Console nog een aantal andere tools die u kunt gebruiken om erachter te komen hoe Google uw website ziet én beoordeelt. Koppel uw WordPress website vandaag nog met de Google Search Console. Yoast SEO heeft hiervoor een optie die het nog eenvoudiger maakt.

Plaats gestructureerde gegevens op uw website

Een extra manier om uw website voor zoekmachines beter inzichtelijk te maken is het gebruik van de gestructureerde gegevens (structural data). Google en andere zoekmachines kunnen gestructureerde gegevens uit uw website lezen die voldoen aan de richtlijnen van schema.org. Dit zijn gegevens die binnen de resultaten informatie tonen zoals:

  • Prijs- en voorraadinformatie
  • De beschikbaarheid van hotelkamers
  • Complete recepten met ingrediënten
  • Beoordelingen van o.a. producten (star ratings)
  • Contactinformatie (bijv. van de klantenservice)

Een compleet overzicht van alle mogelijkheden vindt u hier. Het gebruik van gestructureerde gegevens is niet direct van invloed op uw positie binnen de Google zoekresultaten. Wél zullen gebruikers sneller een resultaat aanklikken, wat positief bijdraagt aan de ranking van uw website. Een groot aantal clicks laat zien dat deze pagina populair is en genoeg clicks zullen worden beloond met een betere positie.

Begin vandaag nog!

Onze 10 tips (en de 2 extra tips) geven aan dat, als het gaat om SEO techniek, er veel te optimaliseren valt. Elke aanpassing die u uitvoert, helpt de zoekmachine om uw website beter te begrijpen. Sommige aanpassingen hebben niet direct invloed op de positie in de resultaten, maar kunnen wel de CTR (Click through rate) verhogen. Wat indirect weer een positief effect heeft op uw ranking.

Bent u benieuwd welke aanpassingen verder voor uw website mogelijk zijn? Neem dan snel contact met ons op. Elke bezoeker die via Google op uw website terecht komt, kan de volgende nieuwe klant worden!

Deel deze blogpost met een vriend of collega » Blogpost doorsturen