Een webshop is voor veel ondernemers dé manier om relatief snel, met een beperkt budget meer verkopen te realiseren. Maar is dat ook zo? Wij spreken namelijk veel mensen die helemaal niet te tevreden zijn over de omzet en zelfs overwegen om met hun webshop te stoppen! Door het gebruik van WooCommerce is het opzetten van een webshop niet zo ingewikkeld of kostbaar, maar het moet wel goed gebeuren. Met onze webshop optimalisatie tips vertellen wij je wat er alsnog moet gebeuren zodat je webshop het resultaat levert zoals jij in gedachten hebt.

Waarom klanten (waarschijnlijk) je product niet kopen

Door het online aanbod van producten heeft je klant de mogelijkheid om je producten snel te vergelijken. Dat kan een voordeel zijn, maar natuurlijk ook een nadeel. Verkoop je niet genoeg of zelfs nauwelijks, dan staat de oorzaak misschien wel hieronder.

  • Je product is te duur – Dat een product duur is, hoeft geen probleem te zijn, maar je bezoeker moet wel de meerwaarde van je aanbod herkennen.
  • De informatie die je levert, overtuigt niet om tot aankoop over te gaan – Te weinig informatie en slechte foto’s kunnen onder andere de hoofdreden dat een klant je product niet koopt. 
  • De website werkt niet goed – Door slecht werkende pagina’s verlaten je bezoeker vroegtijdig je webshop (zonder te kopen).
  • Je webshop lijkt niet betrouwbaar – Ontbrekende informatie over je bedrijf, privacy en leveringscondities zijn de reden dat je shop minder betrouwbaar lijkt.
  • De koop of zoekintentie van de klant komt niet overeen met je productaanbod of presentatie – Wanneer je de verwachtingen van je potentiële klant niet kan vervullen, dan is de klant snel weer weg. 

Naast de problemen die duidelijk voor de hand liggen zijn er nog een aantal die niet direct zichtbaar. Voor een compleet inzicht heb je wat meer “hulp” nodig.

Hoe kan je de belangrijkste problemen boven water halen?

Met web statistieken software kan je veel informatie over het gebruik van je webshop inzichtelijk maken. Tools zoals Google Analytics leveren deze informatie, maar er zijn nog andere. Het belangrijkste is dat de web statistieken software voldoende is gekoppeld zodat de belangrijke informatie ook kan worden verzameld.

Heb je niet voldoende data in je analytics zoals omzet, doelen en trechters? Configureer deze dan eerst in Google Analytics en wacht enkele weken tot je voldoende data hebt!

Gebruik deze rapportages in Google Analytics!

Wanneer je inlogt bij Google Analytics dan zie je een groot aantal rapportages. Voor de tips in deze blogpost zijn o.a. de volgende rapportages van belang.

  • Uitstappagina’s – Via dit overzicht vind je de pagina’s waar je bezoekers de website verlaten. De overzicht vind je via Gedrag > Site-content > Uitstappagina’s.
  • Gedragsstroom – Met deze rapportage tool kan je zien waar mensen binnenkomen en welke pagina’s in het vervolg worden bekeken. Bij elke stap kan je ook zien hoeveel procent van de bezoekers de website via de verschillende pagina’s hebben verlaten. Deze rapportage kan je inzien via Gedrag > Gedragsstroom.
  • Doelen- en trechterweergave – Voordat je deze rapportage kan gebruiken, moet je eerst doelen definiëren. Dit doe je via Beheer > Weergave > Doelen. Heb je één of meerdere doelen gedefinieerd, dan kan je behaalde doelen toekomstig via Conversies > Doelen> Trechterweergave bekijken.

Doelen instellen in Google Analytics

Bekijk volledige sessies van je bezoekers in Clicky

Voor onze website en voor de meest klanten gebruiken wij Clicky voor een snel overzicht van de belangrijke gegevens. Maar met Clicky heb je ook extra informatie die Google Analytics niet toont. Een van de grootste voordelen van Clicky is dat je van één bezoeker de gehele sessie bekijken. Hierdoor heb je de volgende mogelijkheden:

  • Vergelijk het gedrag van bezoekers die wel of niet kopen
  • Lokaliseer en vergelijk de uitstapmomenten
  • Hoeveel (product) pagina’s worden bekeken tot er een verkoop plaatsvindt?

Bekijk volledige sessies met Clicky

Volg een gehele sessie via je Live-chat tool

Sta je klaar voor vragen van je klanten via de live chat? Volg dan (af en toe) de sessies van klanten die al langer dan 1 minuut op je website zijn. Bekijk hierbij precies dezelfde pagina’s die ook je klant bekijkt. Welke klanten worden langer bekeken en welke niet? Met deze informatie krijg je met de tijd een duidelijk inzicht in welke pagina’s aantrekkelijk zijn en welke niet.

Komt  de zoekintentie van populaire zoekwoorden overeen met de inhoud van de bestemmingspagina’s?

Wanneer je bezoeker op je website beland, dan is het natuurlijk belangrijk dat je aanbod overeenkomt met de verwachting van deze bezoeker. Wil je meer inzicht in de zoekintentie van je bezoekers? Kijk dan naar de zoekwoorden die mensen gebruiken op je website of de zoekwoorden waarmee ze op je website zijn gekomen. Welke zoekwoorden naar welke pagina’s leiden kan je in Google Search Console zien én in Google Analytics wanneer je beiden hebt gekoppeld.  

Analyseer je webshop met behulp van Heatmaps 

Hotjar, CrazyEgg en Mouseflow zijn bekende tools waarmee je via click- en heatmaps het gedrag van je bezoekers per pagina kan analyseren. Ook met Clicky kan je eenvoudige heatmaps bekijken. Met heatmaps kan je makkelijk zien welke links op een pagina worden geklikt en kan je zien welke delen van een pagina worden bekeken. Met een aantal tools kan je ook complete sessies opnemen.  

Let op! Afhankelijk van je tool en het gebruik, kan het nodig zijn om bezoekers van te voren toestemming te geven.

Luister goed naar klanten en bezoekers

Heb je persoonlijk contact met je klanten via de telefoon? Een groot aantal klanten vertellen je via de telefoon hoe zij de website ervaren. Dat is meestal geen specifieke informatie, maar toch bijzonder waardevol.

Tip! Noteer belangrijke opmerkingen en inventariseer deze één keer per maand.

Onze adviezen voor het optimaliseren van een webshop

In principe kan je alles verbeteren aan je website. Op het moment dat er een reden en een doel kan worden bepaald, is de aanpassing te overwegen. Hieronder hebben wij per paginatype een aantal belangrijke optimalisaties verzameld.

Landingspagina’s

Waar moet je op letten?

  • Maak of gebruik landingspagina’s voor je belangrijke categorieën en product typesLandingspagina’s zijn de pagina’s waar de meeste klanten op je website belanden. Wil je voor een bepaalde categorie of merk worden gevonden? Maak dan een goede landingspagina.
  • Een goede landingspagina bestaat uit foto’s én informatie – Plaats op je landingspagina foto’s die zoekintentie van de klant bevestigen. Laat duidelijk zien wat je te bieden hebt, vooral op mobiel! 
  • Landingspagina’s zijn bedoeld om te informeren, maar moeten ook verleiden – Het is niet de bedoeling dat je landingspagina’s maakt voor Google. De pagina’s hebben een vergelijkbare functie als de homepage, maar dan juist 1 stap verder in de funnel. De bedoeling is dat de informatie uitnodigt om nog een een stap verder te gaan, namelijk naar de productpagina’s.

Wat kan je verbeteren?

  • Zorg voor een optimale weergave op mobiel – Het moet voor de mobiele bezoeker gelijk duidelijk zijn waarover het gaat. Plaats belangrijke foto’s en informatie gelijk bovenaan. 
  • Optimaliseer je landingspagina’s voor zoekwoorden die veel bezoekers opleveren – Dit kunnen merknamen zijn, maar ook zoektermen die iets algemener zijn. Profiteer van een goed zoekwoorden onderzoek
  • Gebruik een gezonde balans tussen beeld en informatie – Je hebt afbeeldingen en teksten nodig om te verkopen. Niet te veel, maar ook zeker niet te weinig. Ga voor de juiste balans en je klanten en zoekmachines zullen tevreden zijn.

Hoe kan je het meten?

  • Vergelijk de weigeringspercentage van de bezoekers op mobiel en laptop – Is de weigeringspercentage voor mobiele bezoekers (in verhouding) hoger dan voor bezoekers met een laptop? Dan is de kans groot dat de indeling of informatie van een landingspagina moet worden verbeterd. 
  • Controleer de posities van belangrijke zoektermen in de Google zoekmachine – Dit kan je handmatig doen via Google Search Console of via diensten zoals SERPWatcher van Mangools.
  • Gebruik heatmaps en track link klik’s – Met heatmaps kan je zien welke delen van een pagina door de bezoeker worden bekeken en op welke links (vooral) wordt geklikt.

Zoekresultaten op je eigen website

Waar moet je op letten?

  • Plaats een zoekfunctie die makkelijk te bereiken is – Niet elke bezoeker zal geduldig de juiste categorie kiezen. Een groot aantal potentiële klanten gebruiken je zoekfunctie. Je mist omzet zonder een goed werkende zoekfunctie. 
  • Zorg voor relevante resultaten in de juiste volgorde – Je klanten zijn zoekfuncties zoals Google gewend en zullen niet minder accepteren. Zorg voor een zoekfunctie die hieraan voldoet. Is het niet mogelijk binnen de webshop software? Gebruik dan een “externe” search tool zoals Alogolia of Doofinder.
  • Navigatie met de back en forward functie – Zowel op de laptop als ook op mobiel gebruiken klanten vooral de backward button om zo terug te gaan naar de vorige pagina(s). Werkt het in je webshop niet op deze manier, dan wijk je af van een internet standaard.

Wat kan je verbeteren?

  • Plaats een duidelijke zoekbalk in de header van je website – Misschien heeft je webshop al een zoekbalk, maar is deze niet overal zichtbaar? Plaats hem duidelijk in de header van je site zodat elke bezoeker hem snel kan vinden.
  • Definieer alternatieve zoekwoorden zodat bezoekers sneller je producten kunnen vinden – Zoek queries zijn strict, dat betekent dat een typefout waarschijnlijk wordt “beloond” met met een lege resultaten pagina. Gebruik een zoekfunctie die overweg kan met synoniemen, zoekwoord suggesties en woorddelen. 
  • Vervang de zoekfunctie indien de forward / backward navigatie niet mogelijk is – Ons advies lijkt misschien overdreven, maar dat is het niet. Werkt de navigatie binnen je shop niet op deze standaard manier, dan is er nog veel meer mis en is de kans groot dat ook zoekmachines je pagina links niet goed kan volgen.

Hoe kan je het meten?

  • Registreer alle zoekopdrachten via de web statistieken software – Je zal zien dat door een toegankelijke zoekfunctie er meer zoekopdrachten worden uitgevoerd. Raadpleeg hiervoor de rapportage?  in Google Analytics via Gedrag > Zoekopdrachten op site. Vergeet niet de zoekopdrachten parameter in via Beheer > Weergave > Instellingen voor dataweergave in te stellen.
  • Vergelijk de onsite zoekopdrachten met je productaanbod – Controleer de zoekopdrachten die via de zoekfunctie zijn ingevoerd en welke daarvan geen resultaat hebben opgeleverd. Gaat het hierbij om een product dat wel beschikbaar is, dan kan je deze zoekopdrachten als alternatieve trefwoorden toevoegen.
  • Controleer of bij elke interactie op je site de URL in de browser verandert – Test de zoekfunctie, filters en de links binnen de resultaten. Voor elke link of interactie moet er een unieke URL zijn. Is dat niet het geval dan werkt het nog steeds op het scherm, maar dan is de kans groot dat je bezoekers en Google problemen hebben om je pagina op de best mogelijke manier te benaderen. 

Productpagina’s

Waar moet je op letten?

  • Plaats zoveel mogelijk informatie, zodat alle vragen van je klant worden beantwoord – Je productpagina moet het helemaal alleen doen, er is namelijk geen verkoper in de buurt die de vragen van je klanten kan beantwoorden.
  • Echte reviews van klanten helpen je nieuwe klanten om tot aankoop over te gaan – Potentiële klanten willen alleen het juiste product kopen en waarderen de beoordelingen van andere klanten. Dat wil niet zeggen dat je zonder product reviews niets kan verkopen, maar het helpt je klanten wel over de drempel heen.
  • Zorg voor een duidelijke voorraadinformatie – Plaats de juiste voorraadinformatie op de productpagina en beloof een reële leverdatum. Op deze manier bespaar je tijd, kosten en ongewenste annuleringen.

Wat kan je verbeteren?

  • Upload meerdere foto’s voor elk product – Vaak zie je dat meerdere shops hetzelfde product met dezelfde foto’s en informatie aanbieden. Hoe moet de klant dan beslissen om uitgerekend bij jou te kopen? Plaats meerdere foto’s per producten. Verkoop je kleding? Zorg dan voor foto’s met modellen die de kleding dragen.
  • Vraag je klanten om een product review te plaatsen – Vraag je klanten om een review over het product te plaatsen. Dat kan je het beste doen op een moment dat de klanten het product een tijdje heeft gebruikt. Is de klant tevreden, dan zal hij misschien wel een positieve review plaatsen, waardoor toekomstige klanten nog sneller je product zullen kopen. Geef in ruil voor de review een kortingsbon en misschien creëer je op deze manier nog extra verkopen.
  • Biedt de optie voor een express levering (waarvoor de klant extra moet betalen) – Soms kunnen 1-2 dagen extra levertijd ervoor zorgen dat je potentiële klant toch ergens anders gaat kopen. Door de verkorte levertijd van een express levering geef je klanten toch de mogelijkheid om het product “op tijd” in huis te hebben en lijkt de verkorte levertijd ook nog voordeliger. Let op! Laat je klant niet voor een express levering betalen, wanneer je de leverdatum niet kan waarmaken!

Hoe kan je het meten?

  • Gebruik heatmaps om te zien hoeveel productfoto’s per product worden aangeklikt – Door het gebruik van heatmaps op je (belangrijke) productpagina’s kan je niet alleen meten of de extra foto’s worden aangeklikt, maar ook aan welke (soort) foto’s klanten de voorkeur geven.
  • Vergelijk de verkopen van (soortgelijke) producten met en zonder reviews – In het begin zal je niet voor alle producten reviews hebben. Je kan dus de producten met en zonder reviews vergelijken, maar je kan ook zien of producten die met de tijd reviews krijgen, vaker worden gekocht dan eerder. Vergelijk dus ook de datums van de reviews met de omzetontwikkeling op tijd.
  • Gebruik A/B testing om het effect van de express optie te zien – Of mensen alleen door de mogelijkheid van de express levering sneller bestellen is moeilijk te meten. Vooral wanneer de optie niet vaak wordt gebruikt. Met A/B testing kan je meer informatie verkrijgen (indien er genoeg verkopen plaatsvinden).

Het bestelproces

Waar moet je op letten?

  • Zorg voor een passend aanbod met betaalmogelijkheden – Terwijl bijna iedereen met iDEAL kan betalen, is het toch beter om meerdere betaalmethoden aan te bieden. Denk bijvoorbeeld aan buitenlandse klanten die momenteel in Nederland verblijven of iets willen laten leveren aan iemand in Nederland.
  • Je checkout moet goed werken via laptop en mobiel – Het aantal mobiele betalingen stijgt elk jaar. Vergeet niet dat er genoeg klanten zijn die helemaal geen eigen computer hebben en het internet alleen via mobiel bezoeken.
  • Controleer regelmatig het aantal verlaten winkelwagens – Een verlaten winkelwagen is niet zo bijzonder voor een webshop, maar hou wel het aantal in de gaten en controleer op welk moment klanten uitstappen. Gebeurt het tijdens de checkout of wordt een winkelwagen alleen maar gevuld om interessante producten te kiezen (om deze misschien later te bestellen).

Wat kan je verbeteren?

  • Toon alleen de betaalmethoden die relevant zijn voor de bezoeker – Natuurlijk kan je alle betaalmethoden, die door je betalingsprovider worden aangeboden, voor alle klanten aanzetten. Beter is een selectie per land. iDEAL kan je dus uitschakelen voor klanten in het buitenland en Bancontact zet je natuurlijk alleen aan voor Belgische klanten. Vergeet niet om één betaalmethode aan te zetten die overal kan worden gebruiken (bijvoorbeeld PayPal).
  • Verbeter de checkout ervaring op mobiel – Bekijk de checkout pagina kritisch op je mobiel en overleg samen met je websitebouwer wat er (makkelijk) kan worden verbeterd. Vaak heeft het aanpassen van de lettergrootte en margins al een groot effect. Verberg ook op mobiel alle informatie die voor het afrekenen (op mobiel) niet belangrijk is.
  • Maak gebruik van een verlaten winkelwagen campagne – Op het moment dat het e-mailadres van een klant bekend is, kan je overwegen om deze klant over de verlaten winkelwagen te informeren. Dit soort campagnes kunnen geautomatiseerd worden verstuurd. Let op! Je moet wel eerst om toestemming vragen, dat kan misschien samen met de toestemming van de cookies. 

Hoe kan je het meten?

  • Gebruik rapportages om te bekijken welke betaalmethoden werkelijk worden gebruikt – WooCommerce en andere soorten webshops bieden rapportages waar naast de omzet ook de betaalmethoden worden vermeld. Biedt je webshop deze informatie niet, dan kan je deze informatie ook in het betaaloverzicht van je betalingsprovider vinden.
  • Bekijk de uitstappercentage voor de afrekenpagina op mobiel – In Google Analytics kan je via Gedrag > Site-content > Uitstappagina’s kijken hoe vaak mensen je website verlaten via de checkout pagina. Om het verschil tussen mobiel en desktop te zien moet je bij Secundaire dimensie “Apparaat type” kiezen.
  • Gebruik een coupon om de omzet uit de verlaten winkelwagen campagne te meten – Wanneer een coupon wordt gebruikt, is op verschillende manieren te meten. Gebruik je de WooCommerce plugin dan is het meestal eenvoudiger om speciaal voor je verlaten winkelwagen campagne een coupon te gebruiken. Wil je dat niet dan, dan kan je de omzet ook via een campagne URL in Google Analytics meten.

De algemene werking van je website

Waar moet je op letten?

  • Je website moet snel zijn – Check niet alleen de laadtijd van de productpagina’s, maar ook de verwerkingstijd van een bestelling. Bijvoorbeeld hoeveel tijd nodig is vanaf het moment dat de bezoeker op “Betalen” klikt tot hij op de iDEAL betaalpagina terecht komt.
  • Een duidelijke en logische indeling – Voor een groot aantal webshops geldt dat de bezoeker binnen 3 of 4 stappen bij een bepaald product moet komen. Laat een kennis je eigen webshop testen, hoeveel stappen heeft hij nodig om bij een bepaald product te komen?
  • Een webshop moet goed beveiligd zijn – Website beveiliging begint bij een SSL certificaat en eindigt bij regelmatige updates voor de webshop software. Hoe vaak is het geleden dat je webshop de laatste update heeft gehad?

Wat kan je verbeteren?

  • Optimaliseer je afbeeldingen – Vaak worden afbeeldingen in webshops gebruikt die veel te groot zijn. Neem de afbeeldingen op een productoverzicht. Deze zijn gemiddeld 300 pixels breed en toch worden vaak afbeeldingen gebruikt die 2-3 keer groter zijn. Los dit soort problemen (samen met je web bouwer) op.
  • Plaats de juiste links in je hoofdnavigatie – De hoofdnavigatie bevat links naar de meest belangrijke pagina’s. Welke pagina’s zijn voor de verkoop belangrijker? Productcategorieën of een “Over ons” pagina? Kies de juiste pagina’s en plaats niet te veel links in je hoofdnavigatie.
  • Update je webshop applicatie regelmatig – Maak een backup en installeer alle (belangrijke) updates voor je webshop. Controleer daarna alle functie of deze nog werken. Maak daarna een update plan zodat je deze handelingen in de toekomst regelmatig uitvoert.  

Hoe kan je het meten?

  • Meet de snelheid van je website met tools zoals GTmetrix of Google Pagespeed Insights – Dit soort website speed tests zijn een goed begin om erachter te komen welke onderdelen van je website minder presteren of zelfs problemen veroorzaken. Test verschillende pagina’s en volg het advies op om zo je website te optimaliseren.
  • Vraag klanten en kennissen om je website te testen – Selecteer mensen die je website nog niet kennen en vraag hun om een bepaald product te bestellen. Vertel niet welke stappen zij moeten nemen om het doel te bereiken. Alle stappen die zij nemen en volgens jouw inschatting onhandig of onnodig lijken, zijn je volgende verbeterpunten voor je webshop.
  • Blijf op de hoogte van security updates – Er zijn verschillende security checks die je voor je website kan laten uitvoeren, maar deze adviseren wij niet. De gratis checks zijn te algemeen en anderen zijn vrij prijzig. In plaats daarvan kan je beter de updates voor je website in de gaten houden en je website beveiligen met een website application firewall.

Waar moet je op letten bij het verbeteren van je webshop?

Bij het optimaliseren van je webshop is het belangrijk dat je een plan hebt. Wijzig nooit iets zonder een reden en hou de aanpassingen bij zodat je later het verschil kan zien. Werkt iets niet of is het resultaat zelfs slechter, dan kan je zo makkelijk de aanpassing terugdraaien.

Wijzig niet te veel in één keer en test grotere wijzigingen eerst via een ontwikkel of testomgeving.

10 Webshop optimalisatie tips voor meer verkopen

  • Schrijf voor elk product een unieke omschrijving en vermeld alle belangrijke eigenschappen zoals afmeting en gewicht.
  • Plaats indien mogelijk voor elk product meerdere foto’s en zelfs een video. Gebruik indien referentie objecten om de juiste dimensies te tonen.
  • Gebruik duidelijke productcategorieën, maar let op! Niet alle indelingen zijn geschikt als categorie. Een merk is bijvoorbeeld geen geschikte productcategorie
  • Koppel alternatieve zoekwoorden aan je producten. Je klanten kennen je productbenamingen nog niet en door extra zoekwoorden vergroot je de kans dat deze sneller worden gevonden.
  • Laat klanten je producten beoordelen. Een objectief oordeel van andere klanten helpt bij de verkoop. Geef een beloning wanneer je vanzelf niet genoeg reviews krijgt.
  • Biedt een mogelijkheid om producten met elkaar te vergelijken. Verkoop je soortgelijke producten met “iets” andere eigenschappen? Dan is de vergelijkingsfunctie een “must have”.
  • Laat klanten bestellen zonder daarbij een account aan te maken. Door het aanmaken van een account geef je de klant het gevoel dat zijn gegevens (extra) worden opgeslagen. Biedt de optie om als “gast” te bestellen.
  • Geef klanten de mogelijkheid om op verschillende manieren te betalen. Maar voorkom keuzestress door alle methoden te tonen. Je kan de lijst beter per land beperken.
  • Geef klanten makkelijk toegang tot je betaal en leveringscondities. Het is uitermate irritant (en tegen de wet) om betaal en leveringscondities pas bij de checkout te tonen. Plaats een link naar deze informatie in de footer van je website.
  • Voorkom elke afleiding tijdens de checkout process. Schakel zo veel mogelijk uit op de betaalpagina zodat klanten maar 1 actie uitvoeren, namelijk betalen. 

Bonus tip: Een groot aanbod met producten lijkt voordelig voor je klant, maar vaak is het beter om minder producten goed aan te bieden dan veel producten met beknopte informatie. Juist de extra en unieke informatie over een product kan klanten bewegen om bij jou te kopen.

Gepubliceerd in: E-commerce website tips

Meer tips voor je webshop?

Via de nieuwsbrief "Webshop waanzin" delen wij regelmatig onze kennis.

Wij verwerken je gegevens zoals omschreven in onze privacyverklaring.