Elke online ondernemer wil op de eerste pagina in Google komen, of beter nog: de eerste plek. Een hoge positie in Google betekent namelijk niet alleen meer bezoekers, maar ook meer verkopen, toch? Helaas bereikt u die eerste plek niet zomaar. Vraagt u zich af waarom u nog niet boven uw concurrenten staat? In deze blogpost delen wij 10 verschillende oorzaken. En dat niet alleen! Wij vertellen u ook wat u dan wél kunt doen om eindelijk hoger in Google te komen.

Hoger in Google

Hoe bepaalt Google zijn rankings?

Uw positie in Google wordt bepaald op basis van wel meer dan 200 ranking factoren. Hierbij kunt u denken aan het aantal jaren dat uw domeinnaam bestaat, de laadsnelheid van de website en hoe vaak de website wordt gewijzigd.

Als het gaat om het verbeteren van uw positie in Google houden wij altijd de volgende driedeling aan:

  • Techniek. Bijvoorbeeld laadsnelheid, websitestructuur, SSL certificaat, aanwezigheid van sitemap, etc.
  • Content optimalisatie. Beschikt de website over unieke content en is deze geschreven voor bezoekers én zoekmachines?
  • Linkbuilding. Hoeveel websites verwijzen naar uw website en hoe sterk zijn deze links?

Hoger in Google komen? Dan raden wij onze klanten altijd aan om aan deze 3 pijlers te gaan werken. Zoals u straks zult zien, komen deze 3 ook vaak terug als redenen waarom uw website nog niet bovenaan in Google staat.

Waarom sta ik nog niet hoger in Google?

De functie ‘niet indexeren’ is ingeschakeld

Wordt uw website helemaal niet weergegeven in de zoekmachine? Ook niet als u op de naam van uw website zoekt? Dan is het goed mogelijk dat de ‘niet indexeren’ functie in WordPress is ingeschakeld.

Hoe kunt u dit uitschakelen?

  • Klik in het dashboard van WordPress op instellingen > lezen
  • Klik op de checkbox bij ‘zoekmachine zichtbaarheid’ om het vinkje te verwijderen
  • Vergeet niet om op ‘opslaan’ te klikken.

Meld vervolgens uw website aan bij de Google Search Console, zodat Google direct op de hoogte is van uw (nieuwe) website.

Wat kunt u doen? Regel de instellingen in WordPress. Was de ‘niet indexeren’ functie al uitgeschakeld, maar wordt uw hele website niet geïndexeerd? Neem dan contact op met uw webbouwer.

U vertrouwt op oude trucjes die niet meer werken

Zoekmachine optimalisatie is niet meer wat het ooit is geweest. En dat is maar goed ook. Waar de online ondernemer vroeger veel links kon kopen, overmatig veel zoekwoorden kon gebruiken en verschillende pagina’s voor alle zoekwoord variaties kon maken, moet hij zich nu meer richten op de bezoeker.

Websites met goede content, die gebruiksvriendelijk zijn, snel laden, veilig zijn en waar vaak naar wordt gelinkt, worden beloond en zullen hoger scoren in Google. Met oude trucjes alleen zal het gewenste resultaat echt uit blijven.

Wat kunt u doen? Vergeet alles wat u weet over zoekmachine optimalisatie van 10 jaar geleden en volg finalwebsites om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Ook deze blogpost kan helpen om te weten te komen wat nu wel werkt.

Uw website is technisch niet goed geoptimaliseerd

Wanneer er wordt gesproken over het technisch optimaliseren van websites voor zoekmachines, wordt er al snel gedacht aan het wijzigen van de code van uw website. Voor een groot deel is dat ook zo, maar niet alleen. Er zijn verschillende gebieden waarop uw website technisch tekort kan schieten:

Uw website is te langzaam

De laadsnelheid van uw website is een belangrijke ranking factor. Bezoekers vinden het vervelend om te wachten en Google ziet laadsnelheid daarom als een belangrijk kwaliteitskenmerk. Een trage website kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld slecht hosting of afbeeldingen die te zwaar zijn en daardoor langzamer worden geladen.

Uw website beschikt over een onduidelijke sitestructuur

Een duidelijke sitestructuur heeft 2 voordelen. Google kan met behulp van een duidelijke structuur eenvoudiger de content op uw website organiseren en indexeren. Bezoekers kunnen daarnaast sneller de informatie vinden die ze nodig hebben.

Uw website bevat veel broken links en 404-pagina’s

Verwijst u vaak naar content op andere websites of verwijdert u wel eens pagina’s van uw eigen website? Controleer dan regelmatig de links. Wanneer Google tijdens het indexeren te veel broken links tegenkomt, bestaat de kans dat uw website niet volledig wordt geïndexeerd. En dat wilt u natuurlijk voorkomen.

Uw webpagina’s bevatten niet genoeg interne links

Ook interne links dragen bij aan de structuur van uw website. Google volgt namelijk de interne links op uw website om te onderzoeken welke pagina’s aan elkaar zijn gerelateerd. Dit heeft voordelen voor uw ranking in de zoekmachine. Wanneer een pagina veel interne links heeft is dit een signaal voor Google dat deze pagina wel belangrijk moet zijn. Een slimme interne link strategie kan dus zeker bijdragen aan uw positie in Google.

Uw website heeft geen XML Sitemap

Een sitemap is een overzicht van alle pagina’s op uw website die Google bots gebruiken om uw website te indexeren. Heeft u geen XML sitemap dan zijn de bots aangewezen op uw interne linkstructuur, maar dit is geen garantie dat elke pagina wordt gevonden en geïndexeerd. Vooral als uw website nieuw is, veel pagina’s telt of een slechte interne linkstructuur heeft, is een XML Sitemap geen overbodig luxe.

Uw webpagina’s beschikken over een slechte documentstructuur

Naast de sitestructuur kan ook een slechte documentstructuur uw ranking negatief beïnvloeden. Door HTML tags op de juiste manier te gebruiken geeft u extra informatie aan Google over de indeling van een pagina. Bijvoorbeeld welke informatie het meest belangrijk is, welke informatie voor navigatie is, etc. Dit helpt Google om de pagina nog beter te indexeren.

U biedt geen oplossing voor het duplicate content probleem

Elke website heeft er last van: duplicate content. Dit houdt in dat dezelfde content op meerdere pagina’s (en URL’s) wordt weergegeven. Lost u dit niet op, dan weet Google niet welke versie hij moet indexeren, wat een negatieve invloed heeft op uw ranking in de zoekmachine.

Wat kunt u doen? Lees vooral onze blogpost over SEO techniek of schakel uw webbouwer in als u niet zelf aan de slag wilt met uw website. Tip! De WordPress plugin Yoast SEO biedt een groot aantal opties om de techniek van uw website te verbeteren.

Uw content is niet geoptimaliseerd

Een groot deel van de content die door bedrijven wordt gecreëerd, blijft onopgemerkt. Toch zijn er verschillende manieren om uw content wel onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld door de content op social media te promoten of te adverteren in Google. Wilt u organisch hoger in Google verschijnen, dus zonder ervoor te betalen? Dan zult u de content moeten optimaliseren voor zoekmachines.

Content optimalisatie houdt niet in dat u de artikelen alleen voor de zoekmachine schrijft. De pagina volstoppen met het zoekwoord zal bij de bezoeker alleen maar tot irritaties leiden, waardoor de conversie uit blijft. In onze blogpost over content optimalisatie leert u hoe het wel moet!

Wat kunt u doen? Heeft u onze blogpost gelezen? Optimaliseer eerst uw oude content voordat u nieuwe blogposts gaat schrijven. Bij finalwebsites hebben wij al veel resultaat geboekt in Google door oude artikelen nog beter te maken.

Niet genoeg (sterke) links verwijzen naar uw website

Is uw website technisch goed geoptimaliseerd en heeft u al veel goede content gecreëerd, maar staat u nog steeds niet hoger in Google? Dan kan het goed zijn dat nog te weinig andere websites naar uw website verwijzen. De populariteit van uw website is namelijk ook erg bepalend voor uw positie in Google.

Verwijzen veel websites naar uw website? Dan ziet Google dit als een signaal dat uw website wel belangrijk moet zijn. Dit heeft weer een positief effect op de autoriteit van uw domein. Let op! De kwaliteit van de links is misschien nog wel belangrijker dan de hoeveelheid links.

Wat kunt u doen? Meer links krijgen? Dan zijn er verschillende dingen die u kunt. Zo kunt u beginnen met het creëren van content die zo goed is, dat mensen het wel moeten delen. Wij hebben het dan bijvoorbeeld over lange artikelen die de bezoeker nergens anders op het web kan vinden. Gastbloggen is een andere manier om meer links te krijgen. Maak een lijst met websites waarvoor u zou kunnen gastbloggen en pitch uw idee.

Geen of niet de juiste zoekwoorden gekozen

Zoekwoorden. Zijn deze nog steeds belangrijk? Jazeker! Want als u niet weet op welke termen uw website gevonden moet worden, hoe moet Google dit dan weten?

Voor finalwebsites hebben wij ook wel eens blogposts geschreven zonder een duidelijk zoekwoord te kiezen. Het feit blijft dat deze artikelen minder hoog in Google verschijnen dan artikelen waarvoor wel het juiste zoekwoord is gekozen.

Wat kunt u doen? Heeft u voor sommige pagina’s of berichten nog geen duidelijk zoekwoord gevonden. Voer dan een zoekwoorden onderzoek uit.

Nu vraagt u zich misschien af: “wat als ik geen geschikt zoekwoord voor de pagina kan vinden”? Het kan voorkomen dat u een blogpost wilt schrijven over een onderwerp waar mensen nog niet (veel) naar op zoek zijn. Aan u de taak om deze dan op andere manieren onder de aandacht te brengen.

Er is te veel concurrentie

Wilt u gevonden worden met een vrij nieuwe website? Richt u dan niet op de zogenaamde ‘short tail zoekwoorden’. Short tail zoekwoorden zijn zoekwoordcombinaties die vaak maar uit 1 of 2 woorden bestaan, zoals ‘hondenschool’ of ‘puppycursus’. Vaak is het moeilijk om op dit soort termen scoren, omdat de concurrentie te sterk is. Wanneer uw website nog niet veel autoriteit heeft gebouwd, zal het lastig worden om op deze populaire termen te scoren.

Long tail vs short tail zoekwoorden

Een betere optie is dan om te kiezen voor de ‘long tail zoekwoorden’. Deze zoekwoordcombinaties zijn langer en hebben vaak minder concurrentie, zoals ‘kosten puppycursus Amsterdam’ en ‘pup opvoeden tips’. De kans dat u voor deze combinaties hoger in Google komt, is niet alleen groter, u zult ook merken dat het aantal conversies toeneemt. Hoe gerichter de zoekopdracht, des te groter de kans dat iemand contact opneemt, een aankoop plaatst of zich inschrijft voor de nieuwsbrief.

Wat kunt u doen? Vind een niche om u te onderscheiden. Waarover hebben nog geen of niet veel concurrenten geschreven? Doe en concurrentieanalyse en ga vervolgens aan de slag met het creëren van unieke content.

Uw content is niet uniek

Goede content creëren kost tijd. Meer tijd dan u in het begin misschien had verwacht. Content van uw concurrent kopiëren en op uw eigen website gebruiken, gaat stukken sneller. Maar zoals u misschien al had gemerkt, zijn de resultaten ook minder goed dan misschien verwacht.

Duplicate content wordt door Google niet beloond. De kans is zelfs groot dat het kopiëren van content van andere websites uw positie benadeelt. Bevat uw website content die u eerder van uw concurrenten heeft gestolen, dan wordt het tijd om deze teksten te wijzigen. Tenminste, als u echt wilt dat uw website of webshop hoger in Google komt.

Wat kunt u doen? Bedenk hoe u nog betere content dan uw concurrenten kunt creëren. Op veel websites zult u dezelfde informatie tegenkomen. Zo moeilijk moet het dus niet kunnen zijn om op te vallen. Bedenk bijvoorbeeld welke vragen uw concurrenten onbeantwoord laten of welk bijzonder onderscheidend vermogen uw organisatie heeft. Hulp nodig? Dan kunt u altijd een tekstschrijver inschakelen.

Tip! Wilt u weten wat het effect is geweest van de wijzigingen? Gebruik dan de handige tool Serp Watcher. Voeg de zoekwoorden toe die u voor de pagina’s heeft gekozen enkele dagen voordat u de teksten gaat wijzigen. Met behulp van de tool kunt u bijhouden of uw werk ook daadwerkelijk tot een hogere positie in Google leidt.

Serpwatcher

Google ziet u niet als specialist

Het doel van Google is om de meest relevante zoekopdrachten op de eerste pagina te tonen. Ziet Google uw website als een specialist in vergelijking tot soortgelijke websites? Dan is de kans groter dat uw website bovenaan in Google wordt getoond. Websites die op de eerste pagina staan:

  • Worden regelmatig geüpdatet
  • Hebben al meerdere pagina’s of blogposts over het onderwerp geschreven
  • Bevatten kwalitatief goede content van >1000 woorden

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het is niet zo gek als uw website niet goed wordt gevonden als uw website niet aan deze 3 punten voldoet.

Stel u een voor. U bent een coach en wil graag worden gevonden op ‘stress verminderen’. U heeft een blogpost voor dit zoekwoord gekregen, maar deze wordt pas op pagina 6 getoond. Wat nu? De strategie is om meer blogposts te schrijven over dit onderwerp voor gerelateerd zoekwoorden, zoals: ‘werkstress verminderen’, ‘tips tegen stress’ en ‘voeding tegen stress’. Hiermee kunt u Google laten zien dat u wel degelijk een autoriteit bent op het gebied van stress.

Wat kunt u doen? Één pagina over een bepaald onderwerp is vaak niet genoeg. Schrijf meerdere blogposts over één onderwerp en gebruik daarvoor zoekwoorden die u nog niet eerder heeft gekozen. Link tussen de artikelen om het verband tussen de pagina’s te benadrukken.

Uw website heeft in het verleden een penalty gekregen

Houdt u zich niet aan de richtlijnen van Google? Dan kan uw website een penalty krijgen. Dit heeft nadelige gevolgen voor de ranking van uw website in Google. Penalty’s kunnen door het webspamteam van Google worden uitgedeeld, maar ook als gevolg van een update van Google’s algoritme.

Beiden hebben als doel om websites van een lagere kwaliteit ook lager te laten ranken. Daarbij kan het gaan om websites met slechte content of duplicate content, websites die zoekwoorden verbergen, websites met een onnatuurlijk linkprofiel, websites die links kopen of websites die gewoon tot spam gerekend kunnen worden . Dit soort zaken kunnen allemaal tot een penalty en dus een daling in uw ranking leiden.

Hoe weet u of uw website een penalty heeft gekregen? Een onverwachte daling in de bezoekersaantallen kan hierop wijzen. Heeft u daarnaast de website aangemeld bij Google Search Console? Dan ontvangt u berichten van Google als er één of meerdere problemen zijn geconstateerd.

Wat kunt u doen? Voorkomen is beter dan genezen. Als u eenmaal een penalty heeft gekregen is het hard werken om weer hoger in Google te komen. Per penalty zal het verschillen wat u moet doen om deze op te lossen. Vaak gaat het toch om meer waardevolle content creëren en de slimme trucjes die u eerder heeft gebruikt oplossen. Wanneer u dit heeft gedaan, kunt u bij Google Search Console een verzoek indienen om de ranking van uw website te heroverwegen.

Hoger in Google en dan?

Een hogere positie in de zoekmachine leidt altijd tot meer bezoekers en verkopen. Of toch niet? Mensen klikken dan wel sneller op het eerste of het tweede zoekresultaat, maar dat betekent niet per se dat een bezoek tot een conversie zal leiden. Daarom sluiten wij deze blogpost af met enkele tips om alles uit uw hoge ranking in Google te halen.

  • Zorg ervoor dat uw pagina past bij de zoekintentie van de bezoeker. De bezoeker komt met een bepaalde verwachting op uw pagina. Wordt vervolgens niet aan deze verwachting voldaan, dan zal de bezoeker uw website weer verlaten. Zorg er daarom voor dat de content op uw pagina past bij de zoekintentie van de bezoeker. Gebruik geen slimme trucjes of loze beloftes om de de bezoeker naar uw website te leiden.
  • Creëer een mega sterke page title en meta description. Al die moeite om hoger in Google te komen en nog klikken bezoekers niet op uw zoekresultaat. Waarom zouden zij ook als u zich helemaal niet van de concurrenten onderscheidt? Besteed daarom altijd tijd aan het schrijven van een goede page title en meta description om echt op te vallen in Google.
  • Zorg voor een duidelijke structuur op de pagina en vertel duidelijk wat de lezer moet doen. Een bezoeker komt dus met een bepaalde verwachting op uw website en dan? Als de informatie die hij zoekt niet snel vindbaar is of als u niet vertelt wat de volgende stap is voor de bezoeker, zal hij de website weer verlaten. De kans op een conversie laat u dan voorbij gaan. Zorg voor duidelijke pagina’s en duidelijke conversies. Wacht niet tot de bezoeker zelf op onderzoek uitgaat.

Lees ook deze blogpost:

Verbeter de vindbaarheid in Google door content optimalisatie

Verbeter de vindbaarheid in Google door content optimalisatie