“Wat kost een website?”, is een veelgebruikte combinatie waarop gezocht wordt in Google. Schijnbaar vinden veel ondernemers het lastig in te schatten wat een website nou echt mag kosten. Al die verschillende aanbieders maken het u ook niet makkelijk. In principe kost het maken van de website zelf niet zoveel geld. Voor 1000 tot 2000 euro krijgt u een goede website, maar dit bedrag geeft een vertekend beeld van de werkelijke kosten van een website. Want hoe zit het met de kosten daarna? Tegen onze klanten zeggen wij altijd dat een website nooit helemaal af is.

Wat kost een website

Hoe worden de kosten voor uw website bepaald?

De kosten voor een website hangen af van allerlei factoren. Dit maakt het voor ons moeilijk om één prijs voor u te noemen. De kosten van een bedrijfswebsite hangen af van:

  • De grootte
     Uit hoeveel verschillende pagina’s moeten op uw website bestaan. Verkoopt u ook producten via de webshop?
  • Jaarlijkse kosten
    Bijvoorbeeld voor hosting, SSL certificaat, onderhoud en domeinnaamregistratie.
  • Uniek design of premium template
    Is een aangepast template voldoende of moet de website speciaal voor u worden ontworpen?
  • Uw wensen/flexibiliteit
    Het integreren van sommige functies in uw website kan erg kostbaar worden. Daarom kan uw websitebouwer soms met andere voorstellen komen, die niet direct aansluiten bij wat u in gedachten heeft. Gaat u hier ook mee akkoord of moet uw website precies naar wens worden gemaakt, ook als hierdoor de kosten hoger worden?
  • Hoeveel tijd u zelf investeert
    Wilt u zelf de teksten schrijven, de content invoeren of de juiste afbeeldingen of foto’s aanleveren? Dan zullen de kosten vanzelfsprekend lager uitvallen.

Op basis van deze (en andere) factoren wordt er door de webbouwer een offerte opgesteld voor de eenmalige kosten. Of u dit bedrag hoog vindt, zal met name van uw eigen verwachtingen afhangen, maar deze eenmalige kosten geven alleen aan wat uw website op de korte termijn kost.

Wat kost een website dan op de lange termijn?

Worden de kosten van uw nieuwe website alleen gebaseerd op de aanschafprijs? Dan zal dit een vertekend beeld geven van de werkelijke kosten. De tijdsinvestering en uw commitment op de lange termijn zijn bepalend voor het succes van uw website en mogen daarom niet worden vergeten. Kosten worden gemaakt, wanneer u investeert in:

  • Content creatie
    Blogposts en sterke landingpages dragen bij aan een betere vindbaarheid in zoekmachines en/of meer conversies.
  • Zoekmachine optimalisatie
    Uw website wordt helaas niet zomaar in Google gevonden. Door te werken aan de autoriteit van uw website, kunt u uw website ranking verbeteren en bezoekersaantallen vergroten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan link building door het plaatsen van gastblogs.
  • Website promotie
    Meer bezoekers, engagement en verkopen? Adverteren, Social Media marketing en e-mailmarketing dragen bij aan meer bekendheid en dus ook meer bezoekers.

Heeft elk bedrijf een website nodig?

De kosten voor een website bestaan dus uit twee delen: de kosten voor de aanschaf en de kosten om uw website succesvol te maken. Wanneer u niet wil investeren in het laatste, kunt u zich beter afvragen of u wel een website nodig heeft. Wanneer u niet van plan bent om uw website van 1000/2000 euro te blijven verbeteren of promoten, kan 2000 euro voor de website zelf veel geld zijn.

Kosten online vs offline promoties

Of een website veel geld kost, zal afhangen van uw eigen verwachtingen. Echter, wanneer de kosten voor een website worden vergeleken met de kosten voor offline promotiemateriaal, dan is een website zeker voordeliger. Offline promotiemateriaal moet telkens opnieuw worden gedrukt en alleen een kleine wijziging kan al veel geld kosten. Daarnaast heeft een website als voordeel, dat u veel meer informatie aan de lezer kan verstrekken. Een flyer is veel beknopter en kan daardoor niet genoeg informatie bieden. Natuurlijk hoeft u niet tussen beide vormen van communicatie te kiezen en kan juist een combinatie meer klanten opleveren.

Word-of-mouth zonder een website?

Als laatste mag u ook niet de kracht van word-of-mouth vergeten. Deze goedkoopste vorm van promotie is erg krachtig en kan meer klanten opleveren dan een website die goed wordt gevonden. Natuurlijk kan een website word-of-mouth wel weer versterken. Nadat een potentiële klant van zijn vriend of buurman heeft gehoord dat u het beste product/dienst levert zal hij uw website via Google proberen te vinden. Het zou dan jammer zijn als u geen website heeft!

Bij finalwebsites weten wij wat een website écht kost en vertellen wij de klant eerlijk wat hij van zijn website kan verwachten. Een goede website is niet in één dag gebouwd en vraagt om meer dan een startbedrag. De tijdsinvestering én commitment zijn de daadwerkelijke kosten.