Elke ondernemer weet: een website groeit niet vanzelf. Voor goede klantrelaties moet hard worden gewerkt. Wil je eindelijk eens echt stappen ondernemen? In deze blogpost delen onze beste email marketing tips. Speciaal voor ondernemers die meer willen en niet bang zijn voor een uitdaging.

Waarom email marketing?

Elke dag worden wij overladen met e-mails. Sommige e-mails lezen wij graag en anderen verplaatsen wij zonder te openen naar de prullenbak. Ondanks dat misschien niet elke klant je mailings wil ontvangen, biedt e-mail marketing wel een groot aantal voordelen:

  • (Bijna) iedereen heeft e-mail. Dit communicatiemiddel is dan ook uitermate geschikt om een groot deel van je doelgroep te bereiken.
  • Automatische campagnes. Door slimme campagnes te bedenken, heb je alijd een stroom aan relevante content voor nieuwe inschrijvers.
  • Goed voor klantenbinding. E-mail is in tegenstelling tot veel andere kanalen vrij persoonlijk. Dit biedt kansen om klanten aan je bedrijf te binden.
  • Voorkom reclame moeheid. Lezers willen niet altijd overgehaald worden tot een aankoop. Email marketing biedt ook kansen om interessante en leuke content voor de doelgroep te creëren.
  • Inzicht in succes van email marketing. Hoeveel lezers openen mijn mailings en welke acties ondernemen ze? Dit soort informatie haal je (met weinig inspanning) allemaal uit je email campagnes.

De 3 eerste stappen succesvolle email marketing campagnes

Succesvolle email marketing begint bij 1) het verzamelen van inschrijvingen, 2) een strategie uitwerken en 3) de juiste tool. Ga pas verder met onze email marketing tips voor gevorderde als je deze 3 op orde hebt.

1) Inschrijvingen verzamelen volgens de AVG wetgeving

Zonder inschrijvingen, geen resultaat. Heb je nog niet genoeg inschrijvingen voor je mailinglijst? In een andere blogpost lees je hoe je meer inschrijvingen voor je mailinglijst kan verzamelen door o.a. gebruik te maken van pop-ups. Voor grotere campagnes kan je echter ook een landingspagina maken, om de bezoekers te overtuigen zich in te schrijven. Voor beiden geldt:

  • Benadruk de voordelen voor de bezoekers. Waarom moeten mensen zich inschrijven?
  • Geef voorbeelden van wat men kan verwachten. Hoe vaak ga je mailen en hoe ziet de inhoud van deze mailings eruit?
  • Creëer verschillende opt-ins en pagina’s voor verschillende doeleinden. Plaats niet op elke pagina dezelfde call-to-action, maar zorg ervoor dat deze ook past bij de informatie op de pagina.

Als laatste is het uiteraard ook belangrijk om inschrijvingen te verzamelen op zo’n manier dat deze voldoen aan de AVG wetgeving. Dit houdt in dat je daadwerkelijk toestemming moet krijgen van de bezoeker voordat je een nieuwsbrief of e-mail mag sturen.

Lees vooral onze blogpost over het versturen van nieuwsbrieven onder de AVG voordat je begint met het verzamelen van inschrijvingen.

2) Strategie opzetten

Voor het succesvol inzetten van email marketing is een goede strategie een noodzaak. Dat houdt in dat je bepaalt:

  • Wat de doelen zijn
  • Op welke doelgroep(en) jij je richt
  • Hoe vaak en op welke termijn je een mail wil versturen
  • Wat de inhoud wordt van de mailings
  • Welke tool(s) je wil gebruiken om de mailings te verzenden

Je kan ervoor kiezen om één strategie op te zetten voor al je email marketing activiteiten, maar je kan ook per campagne een strategie uitwerken. Op deze manier kan je verschillende segmenten nog beter bereiken en meer succes uit je campagnes halen.

Je overkoepelende strategie voor de wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief wordt dan de basis voor de strategieën voor de verschillende campagnes.

3) Je email campagne met EmailOctopus

Wij gebruiken voor de meeste klanten EmailOctopus als email marketing tool. Na het gebruik van o.a. Mailchimp hebben wij tool gekozen vanwege de gebruiksvriendelijkheid en voordelige kosten. EmailOctopus is namelijk tot 2.500 inschrijvingen en 10.000 e-mails per maand helemaal gratis.

Eerste campagne opzetten met EmailOctopus

 

Nadat je een account hebt aangemaakt, kan je een eerste campagne met EmailOctopus opzetten. Speciaal voor ondernemers die nog niet eerder met EmailOctopus hebben gewerkt, hebben wij enkele email marketing tips:

  • Maak gebruik van merge tags om de mailing te personaliseren. Met de *{{FirstName}}* tag kan je bijvoorbeeld als aanhef de voornaam van de ontvanger weergeven (mits opgegeven). In elke teksteditor in EmailOctopus zit een optie om merge tags aan het tekstveld toe te voegen.
  • Gebruik de branding functies. Via het menu rechtsboven > Account Settings > Tabje Branding kan je verschillende huisstijl elementen toevoegen: meerdere logo’s, standaard kleuren en de lettertypes. Deze instellingen zijn niet alleen beschikbaar binnen de e-mail editor, maar worden deze ook gelijk toegepast op de verschillende widgets. Hierdoor werk je niet alleen sneller, maar is je design ook consistenter
  • Stuur altijd een testmail. EmailOctopus biedt de mogelijkheid om eerst een testversie naar je eigen e-mailadres te sturen. Doe dit vooral om te controleren hoe de e-mail wordt weergegeven in verschillende e-mailprogramma. Controleer de e-mail na ontvangst ook op je mobiele telefoon.

Het geheim voor succesvolle e-mail campagnes

Of je nu producten promoot via e-mailmarketing of lezers probeert te informeren, de volgende 3 pijlers zijn leidend om van elke e-mail een succes te maken:

  • Relevantie. De allerbelangrijkste email marketing tip is dat je e-mails relevant moeten zijn voor de ontvanger. Vraag je daarom bij elke inschrijving af: wil de inschrijver deze mail op dit moment ook echt ontvangen? Maak daarnaast gebruik van segmentatie of laat lezers zelf kiezen waarover ze e-mail willen ontvangen.
  • Persoonlijk. Niets is zo onpersoonlijk als e-mails ontvangen die voor iedereen geschreven lijken te zijn. Zeker als email marketing zoveel mogelijkheden biedt om persoonlijk te zijn. E-mail valt onder 1 op 1 communicatie. Geef daarom lezers het idee dat ze persoonlijk met je communiceren. Bijvoorbeeld door de lezer direct aan te spreken, empathie te tonen of persoonlijke aanbiedingen te delen.
  • Entertainment. Content moet niet alleen nuttig zijn, maar moet de lezer ook vermaken. Email marketing mag opvallen. Bijvoorbeeld door humor te gebruiken, video’s te delen of metaforen te gebruiken, wordt jouw e-mail net even anders.

De beste email marketing tip: gesegmenteerde, automatische campagnes

Een groot voordeel van EmailOctopus is de mogelijkheid om automatische campagnes op te zetten. Dit zijn email marketing campagnes die je vaak vooraf ontwikkeld en vervolgens op een gewenst moment naar de ontvangers stuurt. Automatische campagnes kunnen op verschillende manieren worden getriggerd. Bijvoorbeeld op basis van een datum of een activiteit van de bezoeker (inschrijving, eerdere e-mail, etc.). EmailOctopus stuurt dan automatisch de e-mail, zodat je meer tijd hebt voor de belangrijke zaken.

Kies je ervoor om de automatische e-mail niet naar alle ontvangers te versturen, maar naar een specifieke groep in je mailinglijst, dan is er sprake van een gesegmenteerde, automatische campagne.

Email marketing feitje

Bekende voorbeelden van gesegmenteerde campagnes

Het doel van een gesegmenteerde campagne is om bezoekers nog effectiever te bereiken en dus meer conversies uit de e-mail te halen. Een bekend voorbeeld is een campagne op basis van demografische kenmerken of bestel geschiedenis. Bestaande klanten ontvangen dan de mailings die speciaal zijn ontwikkeld voor het segment waarin zij zich bevinden.

Zo kan je denken aan:

  • Verschillende mailings voor mannen en vrouwen.
  • Een onderscheid tussen klanten die budget producten kopen en klanten die luxere producten kopen.
  • Campagnes voor klanten die vaak een aankoop plaatsen en campagnes voor klanten die al een lange tijd geen aankoop hebben gedaan.

Email marketing uitbesteden?

Bij finalwebsites verzorgen we ook jouw (volgende) e-mail campagne.

Meer weten!

Email marketing dienst

Inschrijvers zelf laten kiezen welke mailings zij willen ontvangen

Een andere manier om de mailinglijst te segmenteren is door de inschrijvers zelf te laten kiezen welke mailings zij willen ontvangen. Dit vergroot niet alleen de kans dat je e-mails ook daadwerkelijk worden gelezen, maar verkleint ook het aantal uitschrijvingen.

Gesegmenteerde campagnes zijn niet alleen geschikt voor webshops, maar ook voor bedrijven die kennis via e-mail willen delen. Laat inschrijvers bijvoorbeeld kiezen over welke onderwerpen zij meer willen leren of creëer email marketing campagnes op basis van doelen die potentiële klanten hebben. De mogelijkheden voor succesvolle gesegmenteerde campagnes zijn eindeloos.

Laat inschrijvers zich voor één onderwerp per keer inschrijven om te voorkomen dat zij te veel e-mails ontvangen. Na verloop van tijd kan je controleren of de inschrijver nog steeds mailings over dit onderwerp wil ontvangen of van onderwerp wil veranderen.

Meer omzet door het aanbod van premium content

Veel bedrijven gebruiken email marketing uitsluitend om (nieuwe) producten of diensten te promoten. Dit is echter niet de enige manier waarop je email marketing kan inzetten.

E-mail is net als je website of je social media profiel een kanaal om informatie te delen. Dit kan gratis, met het doel om (potentiële) klanten aan je organisatie te binden, maar ook premium of betaalde content biedt mogelijkheden voor email marketing. Zeker als jij je kennis al als product of dienst verkoopt.

Door van jouw kennis een e-mail cursus te maken, creëer je een product waar je passief extra omzet mee kan generen. Zo’n cursus biedt (naast de extra omzet) verschillende voordelen:

  • Je toont je expertise aan. Wat de kans vergroot dat de ‘cursist’ in de toekomst een of meerdere van je andere producten of diensten afneemt.
  • Meer mogelijkheden om je bereik te vergroten. Een groot aantal mensen is misschien niet geïnteresseerd in je product of dienst, maar wel in je e-mail cursus.
  • Kom dichterbij potentiële klanten te staan. Zeker als je cursisten opdrachten laat insturen, weet je beter wat er speelt onder potentiële klanten. Daarnaast creëer je ook mogelijkheden om meer aanmeldingen voor je andere email marketing activiteiten te verzamelen. Een voordeel is dat deze mensen al fan zijn geworden en zich hiervoor sneller zullen aanmelden.

Een e-mail cursus is uiteraard niet geschikt voor elk soort organisatie. Deel je al veel kennis op je website, dan raden wij je zeker aan om van deze email marketing tip wel gebruik te maken.

De kracht van geïntegreerde content

Een andere email marketing tip heeft betrekking op het samenspel tussen je verschillende kanalen. Elk kanaal dat je inzet, of dit nu je website, blog, e-mail of social media zijn, moet met elkaar in verbinding staan. Dit betekent dat je voor elk kanaal een eigen strategie hebt, maar in de strategie duidelijk wordt hoe je deze kanalen met elkaar verbindt.

Email marketing in je content strategie

Een goede content strategie zorgt ervoor dat je niet overal dezelfde content plaatst, maar de verschillende stukjes content elkaar juist versterken. Zo kan je op social media een probleemstelling van een klant uiteenzetten en een blogpost gebruiken om een uitgebreide oplossing te bieden. Email marketing is zeer geschikt om:

  • Interessante informatie van je andere kanalen onder de aandacht te brengen
  • Een enkele case of voorbeeld te bespreken
  • Speciale content alleen met vaste klanten te delen
  • Content curation (het delen van content van anderen)
  • Nieuwe producten en diensten als eerste te introduceren

Email marketing feitjes

E-mail conversies

Een goede manier om kanalen te verbinden is door middel van conversies. Elke e-mail die je naar je lezers stuurt moet een doel en een bijpassende conversie hebben. Dit kan een link naar een blogpost zijn, de vraag om iets te delen op social media of de promotie van een product of dienst. Enkele tips voor goed converterende e-mails:

  • Plaats niet te veel conversies! Je wil je lezers niet te veel afleiden.
  • Kies voor conversies die echt aansluiten bij de inhoud van de e-mail. Weet wanneer het gepast is om een product, dienst of webshop te promoten.
  • Plaats de belangrijkste conversie niet pas onderaan de e-mail, maar juist op het moment dat je denkt dat de lezer al overtuigd kan zijn. De kans is namelijk groot, dat de lezer niet het einde van de e-mail leest.

Probeer verschillende conversies en test vooral wat wel en niet werkt bij je doelgroep!

Klaar om onze tips toe te passen?

E-mail is het middel voor alle soorten bedrijven. Met behulp van onze email marketing tips kan je zelf aan de slag met het verbeteren van je email marketing. Maak vooral gebruik van de 3 stappen om succesvolle segmentatie campagnes op te zetten.

Gepubliceerd in: Online marketing tips