Het bouwen van een website is niet 1, 2, 3 gebeurd. Naast het selecteren van een template en de foto’s, moeten er ook teksten worden geschreven. U heeft webteksten nodig voor de homepage, uw diensten of producten en vergeet ook niet de contact pagina. Voor de bezoeker van uw website is het fijn als de teksten informatief én makkelijk leesbaar zijn. Ook Google kan goede teksten waarderen en beloont ze met een betere ranking in de zoekmachine. Goede teksten bieden veel voordelen, maar vaak is het niet zo makkelijk als het lijkt.

Webteksten

Waar moet u opletten bij het schrijven van webteksten?

Wanneer u teksten gaat schrijven voor uw website zijn de volgende punten van belang:

  • De lengte en de opbouw van uw webteksten: om er voor te zorgen dat de bezoeker uw teksten leest, is de tekstlengte en een juiste opbouw belangrijk. Door het gebruik van korte teksten oogt uw website erg leeg en lange teksten worden misschien niet helemaal gelezen. Ook het gebruik van vetgedrukte kopjes kan helpen. Bezoekers kunnen de tekst dan makkelijk scannen.
  • Duidelijke teksten: vage teksten kunnen ervoor zorgen dat een bezoeker vroegtijdig uw website verlaat. Wees dus duidelijk, maar voorkom het gebruik van te moeilijke woorden. Wanneer uw bezoeker het niet begrijpt zal hij ook afhaken.
  • Geoptimaliseerd voor een betere vindbaarheid in Google: het gebruik van zoekwoorden in uw tekst is noodzakelijk voor een betere vindbaarheid in zoekmachines.
  • Origineel en pakkend: originele en pakkende teksten dragen bij aan meer conversies. Wanneer u de lezer weet te overtuigen zullen ze sneller voor uw bedrijf of product kiezen.
  • Geschreven voor uw doelgroep: wanneer u de doelgroep niet weet te bereiken, zal uw website niet voldoende resultaat opleveren. Teksten voor consumenten worden op een andere manier geschreven dan teksten voor bedrijven of organisaties.

Let op, er zijn valkuilen!

ValkuilU heeft uw eigen webteksten geschreven, maar toch bent u niet helemaal tevreden. Waar kan het fout zijn gegaan?

  • Het gebruik van vaktermen: specialisten kennen hun producten door en door en zullen daardoor snel vaktermen gebruiken. De bezoeker is geen specialist en zal dus niet begrijpen wat er bedoeld wordt.
  • Schrijven is een vak en is dus niet voor iedereen weggelegd: wanneer de woorden niet makkelijk op papier verschijnen, is het misschien beter om hulp in te schakelen.
  • De teksten zijn te commercieel: uw bedrijf promoten is prima, maar zorg ervoor dat het niet te commercieel wordt. Reclame-uitingen worden snel als niet objectief gezien.
  • Het schrijven van een goede tekst kost tijd: tijd die u als ondernemer beter kunt besteden.
  • U kopieert de teksten van anderen: laat u inspireren door andere websites, maar doe dit met mate. Wie zegt namelijk dat de teksten van andere sites goed zijn?

Laat uw webteksten schrijven door een professional!

Valt u in te veel valkuilen, dan is het misschien verstandig om uw webteksten te laten schrijven door een specialist. Niet alleen krijgt u dan teksten die geschreven zijn in correct Nederlands, maar meestal is het ook voordeliger. 

Overtuigende webteksten door Tekstory

Geen zin of tijd om uw eigen teksten te schrijven? Onze blogger Sharon schrijft pakkende teksten die ook nog eens geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Bekijk haar website “Tekstory” voor meer informatie!

Bonus: van goede webteksten naar content marketing

Nu u weet hoe u goede website teksten kunt schrijven, kunt u deze kennis gebruiken voor het opzetten van een effectieve content marketing strategie. In het begin moet uw website vooral gevuld worden, maar zoals u weet is een website nooit helemaal “af”. 

Content marketing draait om het creëren van meerwaarde voor uw bezoeker. Nuttige content waarmee u noch beter kunt scoren. Dit is wat u moet weten over content marketing: 

  • Een goede content marketing strategie draait niet om het promoten van uw dienst of product. Dit is bijzaak. Een goede content specialist weet dat het gaat om het vervullen van de behoefte van de bezoeker. 
  • Content marketing begint bij het oplossen van problemen. Veel ondernemers vinden het lastig om onderwerpen te bedenken voor de blogs. Begin met het oplossen van simpele problemen (vragen) die een potentiële klant kan hebben. 
  • Ga altijd een stap verder dan de concurrent. Veel markten zijn verzadigd, waardoor het lastig is om u te onderscheiden van concurrenten. Zorg ervoor dat uw website over de meest waardevolle content beschikt die er is. Durf echt bruikbare tips te geven (zonder uw grootste geheimen te verklappen). 

Content marketing is net als website teksten schrijven een kunst. Met onze tips helpen wij u graag bij het schrijven van goede content voor nog meer resultaat!

Deel deze blogpost met een vriend of collega » Blogpost doorsturen