Wil je de hoge kosten voor een goede tekstschrijver vermijden? Dan kan je natuurlijk altijd je eigen webteksten schrijven. Weet je niet hoe? Begin dan met deze blogpost. Naast de 3 pijlers voor goede teksten (inclusief tips), bespreken wij de verschillende soorten webteksten en hoe je deze het beste kan schrijven.

Wat zijn goede webteksten?

Elke website bevat tekst. Maar wat onderscheidt goede teksten van slechte teksten? Wanneer je met je website teksten het gewenste doel bereikt, zou je kunnen zeggen dat je teksten goed (genoeg) zijn, toch?

Om de omschrijving van een goede webtekst wat concreter te maken, zijn er eigenlijk 3 kenmerken waar je tekst aan moet voldoen:

  • De inhoud van de webteksten sluit aan op de zoekintentie van je bezoeker. Teksten schrijf je voor je doelgroep. Een goede tekst beantwoordt dan ook alle vragen die de bezoeker heeft. Goede webteksten schrijven begint bij de doelgroepanalyse.
  • De webteksten weten de bezoeker te overtuigen. Dit betekent dat je teksten aanzetten tot actie. Verlaten bezoekers vaak vroegtijdig je website, dan kunnen je teksten dus beter. De beïnvloedingsprincipes van Cialdini kunnen helpen om je teksten overtuigender te maken.
  • Bezoekers worden aangespoord om verder te lezen. Naast de inhoud van je teksten, is ook het design en de manier waarop je teksten zijn geschreven zeer belangrijk. Bezoekers zullen namelijk niet vanzelf je teksten volledig lezen!

Naast deze 3 kenmerken, zijn er nog veel meer kleine regeltjes waar webteksten aan moeten voldoen. Maar daarover later meer!

Eerst moeten wij het nog hebben over de manier waarop website bezoekers teksten lezen.

3 misverstanden over website teksten 

Om goede webteksten te kunnen schrijven, is het belangrijk om het een en ander te weten over je bezoekers en hoe ze je website bekijken.

Het is beter als je de volgende 3 misverstanden zo snel mogelijk vergeet:

  • Mensen zijn geïnteresseerd in jouw bedrijf. Ondernemers hebben vaak het idee dat zij het onderwerp van de website moeten zijn. Maar bezoekers hebben eigenlijk maar weinig interesse in je bedrijf. Het doel van de bezoekers is om zo snel mogelijk de juiste oplossing voor het probleem dat ze hebben, te vinden. Als je dit weet, ga je op een hele andere manier naar je webteksten kijken.
  • Mensen vinden het leuk om website teksten te lezen. Mensen bekijken een website met het doel om bepaalde informatie te vinden. Kunnen ze deze informatie niet snel genoeg vinden, dan zullen ze je website verlaten.
  • Webteksten worden op dezelfde manier gelezen als gedrukte teksten. Webteksten worden niet gelezen, maar gescand. De kans is zeer klein dat bezoekers alle tekst op je pagina zullen lezen. Gemiddeld wordt maar 20% van alle teksten gelezen.

De tips die wij in het volgende deel van de blogpost zullen geven, houden uiteraard rekening met de manier waarop bezoekers webteksten lezen!

De pijlers voor het schrijven van goede webteksten

Wil je goede webteksten leren schrijven? Op basis van de kenmerken van goede webteksten zijn er eigenlijk 3 pijlers te onderscheiden. Dit zijn: focus op de behoefte van de klant, praat met de lezer en schrijf voor het web. Hieronder beschrijven wij hoe je deze pijlers op je teksten kan toepassen. 

Pijlers webteksten

1. Focus op de behoefte van de klant

De problemen van je (potentiële) klant zijn eigenlijk het uitgangspunt van al je teksten. Maar hoe pas je dit toe?

Weet voor wie je schrijft.

Om de problemen van je klant te achterhalen moet je natuurlijk wel weten voor wie je de webteksten schrijft. Voordat je begint met schrijven, begin je dus altijd met een doelgroep analyse. Het belangrijkste is dat op de hoogte bent van de wensen, kenmerken en pijnpunten van je doelgroep.

Beschrijf niet het wat, maar het hoe.

Waarschijnlijk kan je heel veel vertellen over de kenmerken van je product of dienst. Wij raden je aan om niet je aanbod te beschrijven, maar te beschrijven hoe je aanbod het probleem van de (potentiële) klant oplost.

Is er geen probleem? Beschrijf dan hoe je aanbod het leven van je doelgroep beter, eenvoudiger of leuker kan maken. De voordelen die je benoemt, moeten natuurlijk wel passen bij de wensen, kenmerken en pijnpunten van je doelgroep.

Schets een situatie waarin de doelgroep zich kan herkennen.

Één manier om de (potentiële) klant te overtuigen, is door een herkenbare situatie te schetsen. Op welk moment loopt de frustratie van je doelgroep het hoogst op? Beschrijf dit moment in je webteksten om deze emotie bij je doelgroep weer los te maken. Stel je bent een aanbieder van goedkope vakanties. Speel in op de frustratie dat vakanties altijd zoveel geld kosten.

2. Praat met de lezer

Over het algemeen vinden mensen het minder prettig om van een scherm te lezen. Aan jou dus de taak om de webteksten toch zo leesbaar mogelijk te maken.

Schrijf actieve zinnen

De eerste stap voor teksten die fijn lezen? Actief schrijven! Dit doe je bijvoorbeeld door de lezer direct aan te spreken en hulpwerkwoorden te vermijden. Passieve zinnen zoals: “lezen van een scherm wordt door mensen vaak als minder prettig ervaren” zijn niet prettig om te lezen. Beter is de zin: “mensen vinden het minder prettig om van een scherm te lezen“.

Vermijd jargon.

Het belangrijkste is dat bezoekers de webteksten volledig kunnen begrijpen. De beste webteksten zijn eenvoudig te lezen. Vaktermen die alleen mensen in jouw branche kennen, wil je vermijden.

Wees niet te commercieel.

Natuurlijk is het belangrijk om bezoekers te overtuigen een aankoop in je webshop te plaatsen of contact op te nemen. Je wilt echter niet dat je webteksten te commercieel worden. Probeer een balans te vinden tussen informeren en promoten.

3. Schrijf voor het web

Webteksten worden niet op dezelfde manier gelezen als gedrukte teksten. Eerder schreven wij al een blogpost over schrijven voor het web, maar hieronder nog de 3 belangrijkste punten:

Vermeld eerst de belangrijkste informatie.

Als website eigenaar krijg je maar één kans om te bezoeker te overtuigen dat jouw website het antwoord heeft op de vraag van de bezoeker. Vermeld je de belangrijkste informatie niet above the fold, dan bestaat de kans dat de bezoeker deze info nooit te zien krijgt.

Afwijkingen vallen op.

Wil je ergens de aandacht van de lezer naartoe trekken? Afwijkende elementen zoals tussenkopjes, afbeeldingen, inschrijfboxen, bulletpoints en video’s vallen op. Maak hier dan ook slim gebruik van!

Gebruik beschrijvende koppen.

Bezoekers moeten teksten kunnen scannen. Het belangrijkste hulpmiddel hiervoor zijn de tussenkopjes. Zorg ervoor dat de tussenkopjes duidelijk maken waar de alinea’s over gaan. Bezoekers kunnen hierdoor makkelijker de informatie vinden waar zij naar op zoek zijn.

3 tips als je niet weet waar je over moet schrijven

De tips die wij hierboven hebben beschreven, kunnen je helpen om betere webteksten te schrijven. Waar wat als je nou niet weet waarover je moet schrijven? Dit is wat je dan kan doen:

1. Maak eerst een outline met vragen die je klanten kunnen hebben.

Begin niet zomaar met schrijven, maar maak eerst een outline voor je webtekst. Deze outline bevat de tussenkopjes en enkele steekwoorden per tussenkopje. Gebruik de veelgestelde vragen van je klanten als inhoud van de verschillende tussenkopjes.

2. Onderzoek de teksten van je concurrenten en ontdek wat er beter kan.

Voor inspiratie kan je altijd terecht bij je concurrenten. Een goede tekstschrijver kopieert niet de teksten, maar analyseert welke informatie nog ontbreekt. Lees de teksten van je concurrenten alsof je een potentiële klant bent. Kan je op basis van de geboden informatie een goede aankoopbeslissing nemen? Worden al je vragen beantwoord? Zo niet, dan weet je wat je te doen staat.

3. Versterk elke uitspraak met een extra (verdiepende) zin.

Heb je al wat zinnen op papier staan, maar is de tekst nog te kort? Probeer dan voor elke zin een extra zin te bedenken, zodat het verhaal meer vorm krijgt.

Stel je hebt de volgende stukje tekst geschreven: “Heb jij groene vingers en een liefde voor bijzondere planten? Op deze tuinblog vind je inspiratie, make-overs, tips en meer!“.

Aan beide zinnen zou je een extra zin kunnen toevoegen. Achter zin 1 bijvoorbeeld: “Praat jij zoveel over je hortensia’s dat je vrienden en familie je inmiddels vermijden?” en achter zin 2: “Samen delen wij onze liefde voor het mooiste dat er is: tuinieren!“.

Webteksten optimaliseren voor SEO

Een belangrijk onderdeel van webteksten schrijven, is je webteksten optimaliseren voor zoekmachines. Volg hiervoor de onderstaande 5 stappen:

Stap 1: Kies het juiste zoekwoord

Voordat je begint met schrijven, wil je eerst een zoekwoorden onderzoek uitvoeren. Kies zoekwoorden met genoeg zoekvolume, maar niet te veel concurrentie.

Stap 2: Schrijf teksten die origineel en waardevol zijn

Goede teksten worden niet alleen geschreven voor zoekmachines. De wensen en vragen van de bezoeker staat voorop. Blijven bezoekers niet lang genoeg op je website, dan is dat een teken voor Google dat de beleving op je website niet optimaal is. Gebruik onze tips in deze blogpost om je website teksten te verbeteren!

Stap 3: Optimaliseer je teksten voor je gekozen zoekwoord

Wil je weten hoe je het zoekwoord in je teksten moet verwerken? In onze blogpost over content optimalisatie lees je daar meer over.

Stap 4: Voeg enkele interne links toe

De structuur van je website is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Door te linken naar andere pagina’s communiceer je aan Google welke pagina’s belangrijker zijn dan andere.

Daarnaast zorgen interne links ervoor dat bezoekers langer op je website blijven.

Stap 5: Investeer tijd in het promoten van je website

Ook sterke links van andere website hebben invloed op je ranking in de zoekmachines. Wacht niet totdat bezoekers je website vanzelf gevonden hebben, maar promoot ook je webshop of website. Hoe meer mensen je pagina’s te zien krijgen, des te groter de kans dat mensen deze gaan delen.

5 laatste tips voor gevorderde tekstschrijvers

Zijn je webteksten al van een voldoende kwaliteit? Dan ben je klaar voor onze tips voor gevorderde tekstschrijvers. Pas deze toe als je de basis onder de knie hebt.

1. Houd er rekening mee dat bezoeker op elke pagina van je website kunnen komen.

Een bezoeker begint niet standaard op de homepage van je website. Bezoekers kunnen ook via een blogpost, landingspagina of productpagina voor het eerst op je website komen.

Bekijk je pagina’s vanuit de ogen van een nieuwe bezoeker, die nog nooit een andere pagina heeft gezien. Zijn de webteksten duidelijk of kunnen ze voor verwarring zorgen? Bijvoorbeeld omdat een bezoeker nog nooit de homepage heeft gezien.

2. Voeg extra bronnen toe aan je webteksten

Wil je bezoekers nog beter overtuigen of informeren? Voeg extra informatie toe aan je pagina’s in de vorm van blogposts, e-books, checklists, case studies, videos, podcasts en slideshow.

Met behulp van deze bronnen kan je bezoekers langer op de website houden en de contactgegevens van je potentiële klanten verzamelen.

3. Maak gebruik van storytelling

Bezoekers nemen vaak beslissingen op basis van emoties. Één manier om emoties op te roepen bij je bezoekers is door gebruik te maken van storytelling.

Bijvoorbeeld op één van de volgende manieren:

  • Neem je missie als uitgangspunt. Natuurlijk moet je als ondernemer geld verdienen, maar dat betekent niet dat je geen achterliggende reden hebt waarom je doet wat je doet. Bezoekers zullen zich beter herkennen als je een missie hebt, zoals mensen helpen, de wereld verbeteren, etc.
  • Speel in op de frustratie van de bezoeker. Probeer het probleem van de bezoeker zo specifiek mogelijk te beschrijven. Laat vervolgens zien dat je het leed begrijpt en met de bezoeker meeleeft.
  • Zorg ervoor dat bezoekers zich met de hoofdpersoon kunnen identificeren. Mensen vinden andere mensen sneller leuker als ze meer overeenkomsten hebben. Kies of creëer enkele overeenkomsten en benadruk deze op de website.

4. Kies de juiste tone of voice

Wil je (potentiële) klanten aan je bedrijf binden? Onderschat dan niet de kracht van de juiste tone of voice van je website teksten. Deze moet zowel bij de waarden van jouw bedrijf als die van de doelgroep passen.

Ondernemers denken vaak dat de tone of voice formeel of informeel is, maar er zijn veel meer nuances aan te brengen. Denk aan enthousiast, deskundig, vriendelijk, brutaal, traditioneel, inclusief, grappig en krachtig.

Heb je de tone of voice bepaald? Zorg dat deze in alle communicatie uitingen wordt toegepast.

5. Focus op schrijven voor mobiel

Het percentage mobiele gebruikers groeit voor veel websites nog steeds. De teksten op een desktop computer zijn vaak prima te lezen, maar dat geldt niet voor mobiel.

Voor mobiel is het belangrijk dat je korte zinnen gebruikt en dus veel witruimte hebt. Vergeet dus niet om je teksten te controleren op een mobiele telefoon of nog beter: schrijf je teksten direct voor mobiel.

Voor mobiel wil je dat je teksten ook geschikt zijn voor voice search, maar daarover meer in een toekomstige blogpost! Voor nu heb je waarschijnlijk genoeg tips om met je webteksten aan de slag te gaan!

Wij wensen je veel succes met het schrijven van je webteksten!

Gepubliceerd in: Website optimalisatie