Even een website maken. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn? WordPress thema kiezen, even wat teksten klaarzetten en de website is klaar om live te gaan. Veel websites worden zo gemaakt, maar veel belangrijker dan de website zelf, zijn de resultaten die u met de website boekt. En die resultaten blijken in de praktijk vaak tegen te vallen. Gaat u een nieuwe website (laten) bouwen? Maak dan eerst een plan. Dit zijn 9 stappen die u niet mag vergeten.
Het doel van de nieuwe website bepalen
Dit is misschien wel de meest belangrijke vraag in deze lijst. Zonder een antwoord op de vraag, wat het doel van uw website is, is er in principe geen reden om een nieuwe website te beginnen. Een website kan verschillende doeleinden hebben:
- Meer verkopen genereren
- Extra informatie verstrekken
- Community building
- Klanten werven
- Online visitekaartje
Maar u kunt ook een besloten website nodig hebben voor werknemers of partners. Denk bijvoorbeeld aan een extranet of dealerzone.
Zoals u ziet kan een website verschillende (of zelfs meerdere) doelen hebben. Een website beginnen omdat uw concurrent er ook een heeft, is geen goede start van een project dat een succes moet worden.
Een analyse van de doelgroep maken
Voordat u een nieuwe website begint, raden wij u aan om te bepalen voor wie u de website eigenlijk maakt. Wie is uw doelgroep? Zijn dit consumenten of andere bedrijven? Zijn de klanten lokaal of verspreid over heel Nederland (of zelfs daarbuiten). Zijn het oude of jonge mensen? Mannen of vrouwen? Misschien richt u zich wel op meer dan één doelgroep. Voor online is het ook nog belangrijk om te bepalen:
- Hoe gebruiken uw bezoekers het internet? Welke ‘taal’ (lees: zoekwoorden) gebruiken zij in Google en hoeveel informatie hebben zij nodig voordat ze tot een aankoop overgaan?
- Is uw doelgroep voor online hetzelfde als voor offline? Of probeert u met online een hele andere doelgroep te bereiken?
- Komt het doel van uw website wel overeen met het internetgebruik van uw doelgroep? Misschien koopt uw doelgroep dit product (nog) wel helemaal niet online of krijgen soortgelijke bedrijven in de branche vooral opdrachten door mond-tot-mond reclame. Uw online doelen bereiken wordt dan extra lastig.
De doelgroep bepalen doet u niet voor niets. Op basis van de informatie kunt u de website veel beter op uw doelgroep toespitsen. Daarnaast kunnen ook eventuele moeilijkheden in de toekomst worden verminderd.
De concurrentie in kaart brengen
Veel markten lijken verzadigd. Daarom is juist het belangrijk om de concurrentie van te voren te onderzoeken, zodat u straks makkelijker de strijd kunt aangaan. Want ook in markten die al verzadigd lijken, kan best plaats worden gemaakt voor een extra speler. Mits u strategisch een positie in de markt kiest.
Welke positie een goede keuze is, kunt u onderzoeken door:
- De sterke en zwakke punten van uw concurrenten te onderzoeken. Waarom de ene concurrent succesvoller is dan de ander kan bijvoorbeeld liggen aan een snelle levering, extra services, een divers aanbod, goede kwaliteit, maar ook een sterke branding kan voordelen bieden.
- Een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Hoe scoren uw concurrenten voor populaire zoekwoorden en zijn er misschien zoekwoorden die uw klanten wel gebruiken, maar waarop uw concurrenten nog niet scoren?
- De online marketingstrategie van uw concurrenten te onderzoeken. Dit laat niet alleen zien waar potentiële klanten aanwezig zijn, maar misschien ook waar concurrenten kansen laten liggen.
Het probleem van de doelgroep bepalen
Veel websites van bedrijven gaan over het bedrijf zelf. Bijvoorbeeld wat ze doen, wie ze zijn, welke producten ze verkopen, waar ze gevestigd zijn etc. Toch wordt een goede website niet gemaakt voor het bedrijf zelf, maar voor potentiële klanten. De website heeft namelijk als doel, bezoekers te overtuigen een klant te worden. Het uitgangspunt van uw website moet dus niet de organisatie, maar het probleem van de bezoeker zijn.
Voorbeelden van dit soort problemen zijn:
- Online marketing bureau: de website van de bezoeker wordt niet gevonden
- Makelaar: de bezoeker kan het huis van zijn dromen niet vinden
- Restaurant: de bezoeker weet niet waar hij vanavond moet eten
- Hotel: de bezoeker heeft nog geen slaapplaats voor tijdens zijn vakantie
- Schoonmaakbedrijf: de bezoeker heeft een pand dat vies wordt
Elke ondernemer heeft een doelgroep met een probleem. Achterhaal dit probleem en neem deze als uitgangspunt voor het bouwen van uw nieuwe website.
Uw webshop idee toetsen
Niet elk idee voor een webshop zal een groot succes worden. Het lijkt heel makkelijk, een webshop beginnen, maar er zijn een groot aantal zaken waar u rekening mee moet houden. Bijvoorbeeld:
- De voorraad – Gaat u deze zelf beheren of via een derde partij?
- De verzending – Hoeveel kost het om het product te verzenden en kan het product ook veilig worden verzonden?
- De markt – Zijn er al veel concurrenten? Hoe gaat u zich dan onderscheiden?
Een functioneel ontwerp maken
Veel ondernemers en bedrijven willen graag een mooie website. Maar een website moet vooral resultaat boeken. De gebruiksvriendelijkheid van uw website en functionaliteit is minstens net zo belangrijk.
Een goed project begint dus altijd met een goed functioneel ontwerp. Dit is een uitwerking van wat de website moet doen en een overzicht van de pagina’s en onderdelen. Aan het functioneel ontwerp zijn dan ook nog geen design elementen toegevoegd. Dat komt later.
Een brand ontwikkelen
Ook branding mag u niet vergeten als u bezig bent met het ontwikkelen van een online strategie. Sterke merken hebben niet voor niets een stapje voor op kleine bedrijven. Een merk wordt niet alleen beter onthouden, maar heeft ook vaak een voorkeurspositie in het hoofd van klanten en bezoekers. Een brand ontwikkelen voor uw nieuwe website begint met:
- De missie en visie – Een brand is meer dan een mooi kleurenpalet. Waar staat uw organisatie voor en waar wilt u naartoe. Beiden geven richting aan de gang van zaken binnen uw organisatie.
- Het onderscheidend vermogen – Met een sterk merk probeert u zich te onderscheiden van uw concurrenten. Een belangrijke eerste stap is om te bepalen hoe u zich dan onderscheidt van de rest.
- De huisstijl – Een merk moet ook makkelijk te herkennen zijn. Een goede huisstijl die past bij uw organisatie moet dit mogelijk maken.
Ook als u al een merk heeft ontwikkeld is het goed om deze nog eens goed te beoordelen. Past deze nog steeds bij uw organisatie?
Online marketing plan maken
Maakt u echt een nieuwe website voor een nieuw project? Dan zullen de bezoekers niet vanzelf komen. Al onze klanten raden wij dan ook aan om een budget vrij te maken voor online marketing. Voor of tijdens het maken van de website is het dan ook belangrijk om na te denken over hoe u dit budget gaat besteden. Bijvoorbeeld aan:
- Zoekmachine optimalisatie – Door het verbeteren van uw website voor zoekmachines vergroot u de kans dat u hoger scoort in de organische zoekresultaten.
- Social media marketing – Bereik meer klanten met informerende, inspirerende of entertainende content en ga interacties aan met al bestaande volgers.
- Online adverteren – Plaats advertenties in Google, op social media of op andere websites waarop advertenties worden weergegeven.
- Samenwerking met influencer’s – Laat anderen over uw dienst of product schrijven om een groter publiek te bereiken.
- Offline reclame – Verspreid flyers, kaartjes en posters of laat reeds bestaande klanten uw bedrijf aanbevelen aan anderen.
Elk online marketing middel heeft voor- en nadelen. Een mix zorgt meestal voor de beste resultaten.
Een planning maken die haalbaar is en niet te ver in de toekomst ligt
Maakt u geen planning? Dan kan uw nieuwe website waarschijnlijk nog lang op zich laten wachten. Uit de praktijk blijkt vaak dat als er geen planning wordt gemaakt, het project vaak wordt uitgesteld. Terwijl het project waarschijnlijk niet goed wordt uitgewerkt als u de website te vroeg klaar wilt hebben. In beiden gevallen zal de nieuwe website niet zo’n groot succes worden als u in het begin had gehoopt.
Zelf maken of uitbesteden?
De aftrap van een eigen website project is voor veel bedrijven een grote uitdaging. Bij elke website spelen namelijk o.a. de volgende onderdelen een rol:
- Doelgroepen- en concurrentieanalyse
- Communicatie en sales
- Design en branding
- Internettechnologieën
- Online marketing
Wilt u de website volledig zelf maken, dan is het belangrijk dat u kennis heeft van al deze onderwerpen om van een website project een succes te maken. De meeste ondernemers zullen niet voldoende kennis of vaardigheden in huis hebben en daarom kan het beter zijn om wat werk uit te besteden. Bijvoorbeeld de technische kant van de website of de SEO webteksten als u het lastig vindt om de juiste woorden op papier te krijgen. Daarnaast kan het ook veel voordeliger zijn om het website project uit te besteden. Een internetbureau doet het werk en u kunt zich concentreren op zaken die echt belangrijk zijn.
Bespreek uw website plannen met finalwebsites
Een succesvolle website wordt niet in één dag gebouwd. Wilt u uw plannen met een internetbureau bespreken of kunt u wel wat advies gebruiken? Neem dan contact met ons op.
Gepubliceerd in: Website beginnen