Je hebt een goed product(idee) en wil het graag online verkopen. Voordat je hieraan begint wil je natuurlijk weten wat zo’n webshop kost. Zoek je via Google naar deze informatie, dan zal je verschillende kosten tegenkomen. Van enkele honderden euro’s tot wel tienduizenden. Maar wat kost een webshop nu echt? In deze blogpost vind je twee voorbeeldberekeningen op basis van projecten die wij eerder voor klanten hebben uitgevoerd.

Wat kost een simpele webshop?

Wat is nu een simpele webshop bij finalwebsites? Bij het onderstaande voorbeeld gaan wij ervan uit dat de klant de teksten zelfs schrijft en voor een (groot) deel ook zelf invoert. De webshop, gebouwd met WooCommerce, heeft verder alle onderdelen die nodig zijn voor de online verkoop.

Simpele webshop met WooCommerce

Design op basis van huisstijl

  • Ontwerp & bouwen homepage, over ons, contact en algemene pagina’s 
  • Advies voor schrijven teksten 
  • Design voor winkelpagina’s en checkout

€ 1.000.00

Webshop frontend

  • Productcatalogus uitbreiden met slimme filters en productpagina’s passend maken voor het assortiment
  • Winkelwagen en afrekenpagina optimaliseren voor de doelgroep en conversies
  • Koppeling met e-mailmarketing op de afrekenpagina + 1 algemene inschrijfbox.

€ 1000,00

Webshop backend

  • Ordermanagement en kortingsbonnen (WooCommerce)
  • Configuratie voor facturen, betalingen en belastingen
  • Import van producten op basis een spreadsheet
  • Order Emails met de kleuren van de huisstijl

€ 500,00

Investering = € 2.500,00

Voor dit budget kunnen wij een prima webshop bouwen, maar voor een succesvolle online onderneming is meestal nog wel meer nodig. In ons kostenvoorbeeld van de professionele webshop lees je meer hierover.

Disclaimer: Deze blogpost lijkt misschien op een offerte, maar dat is het niet! Wél wilden wij je een reëel beeld geven van wat een webshop nou echt kost, zonder dat je een offerte hoeft op te vragen! Uiteraard hangen kosten ook af van je wensen en voorkeuren. 

Wat kost zo’n webshop wanneer ik hem zelf bouw?

Met WordPress, WooCommerce en Elementor Pro kan je voor weinig geld een simpele webshop bouwen. Voorwaarde is dat je alles (design, webteksten, afbeeldingen, configuratie, HTML, CSS, etc.) zelf doet en ook kan. WooCommerce configureren en een template installeren is niet zo moeilijk, maar ben je dan ook tevreden met het resultaat? 

De kosten voor de Elementor Pro licentie zijn laag met $ 59,00 per jaar. Daarnaast heb je nog kosten voor webhosting, SSL certificaat en domeinnaam. 

Wat zijn de kosten voor een webshop met WooCommerce

De simpele webshop (zoals hierboven beschreven) is een goede oplossing wanneer je geen concurrenten hebt, maar wat een feest zou dat zijn!

Een simpele webshop is misschien een goede eerste stap, maar wil je klanten overtuigen dat zij juist bij jou moeten kopen, dan zijn er extra stappen nodig. 

In het volgende kostenvoorbeeld gaan wij uit van een webshop die gepersonaliseerde producten verkoopt. De huisstijl is al aanwezig.

Webshop voor de verkoop van bedrukte producten

Analyse doelgroep, concurrentieonderzoek & ontwikkeling onderscheidend vermogen

€ 1.000.00

Bouwen website met uniek design aangepast op de doelgroep

€ 3000,00

Maatwerk module voor het aanbod van gepersonaliseerde producten

€ 1.500,00

Optimalisaties voor de winkelwagen en afrekenpagina

€ 1000,00

Schrijven van webteksten (Homepage, 4 landingspagina’s en 8 productcategorieën) op basis van zoekwoorden

€ 2000,00

Inrichten e-mailmarketing platform, opzetten automatische welkomstcampagne en inrichten verlaten winkelwagen campagne.

€ 1.000,00

Order e-mails aanpassen zodat deze precies passen bij het product en de doelgroep

€ 750,00

Investering = € 10.250,00

De genoemde bedragen zijn een indicatie en hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.

Onderdelen van een webshop

In beide voorbeelden worden verschillende onderdelen van een webshop genoemd. Hieronder leggen wij verder uit wat deze voor ons inhouden. 

Tip! Bespreek altijd de onderstaande punten als je een offerte opvraagt bij een online bureau. 

Design en branding

Voor de simpele webshop bouwen we een shop op basis van de standaard huisstijlelementen. Voor de professionele webshop gaan wij nog een stuk verder en wordt het design zo ontwikkeld dat het past bij de doelgroep, het merk en het aanbod.  

Zoekwoordenonderzoek

Voor de belangrijke pagina’s wil je natuurlijk die juiste zoekwoorden kiezen. Hiervoor moeten de zoekwoorden wel worden onderzocht. Bij een nieuwe webshop kijken wij vooral welke (top) keywords wel via de shoppagina’s moeten worden gebruikt en welke misschien later voor blogposts of andere informatiepagina’s. Het zoekwoordonderzoek is een onderdeel van de doelgroepenanalyse, maar kunnen wij ook voor de ‘simpele’ webshop uitvoeren. 

Overtuigende webteksten

Waar productteksten vooral moeten informeren, hebben andere teksten zoals op de homepage een andere functie. Denk hierbij aan webteksten om de vindbaarheid van de website te verbeteren (zoals de categorie teksten) en teksten waardoor klanten dieper de funnel inkomen (landingspagina’s). Dit soort teksten worden meestal door een communicatieprofessional geschreven. Maar wij kunnen ook de nodige begeleiding bieden, als jullie de teksten zelf zouden willen schrijven. 

Productcatalogus

Productoverzichten bestaan niet alleen uit producten, maar ook uit elementen voor de navigatie. Voor de simpele webshop zijn dat elementen voor het selecteren en filteren van producten en voor de professionele shop bouwen wij voor de belangrijkste categorieën uitgebreide landingspagina’s. Deze pagina’s leiden de klant dieper in de funnel en zijn ook geschikt voor online campagnes. 

De productpagina in WooCommerce heeft een standaard opbouw. Voor de simpele webshop maken we deze pagina’s netjes op en tonen wij de elementen die nodig zijn om het product te verkopen. Voor de professionele shop kijken we nog verder hoe de producten beter kunnen worden gepresenteerd, welke informatie verder nodig is en hoe producten het beste voor up/cross selling kunnen worden getoond.

Winkelwagen

De standaard winkelwagenpagina van WooCommerce is vrij simpel en sommige onderdelen zijn niet optimaal geplaatst. Voor de professionele webshop bouwen wij een pagina met extra elementen, waardoor de klanten minder snel afhaken. Dit kan bijvoorbeeld een melding zijn waarmee klanten kunnen zien hoeveel ze nog moeten besteden voor een gratis verzending.

Afrekenpagina

Net als bij de winkelwagen, kan ook deze pagina worden verbeterd. Voor de professionele webshop verbergen wij overbodige velden of installeren wij een postcodecheck. De afrekenpagina is ook de laatste stap voor een up-sell. Ook hiervoor zijn er extra mogelijkheden. 

Ordermanagement

Met de orderfuncties uit WooCommerce kun je prima je klanten helpen en orders verwerken. Voor de professionele webshop voegen wij extra functies toe zoals een extra orderstatus (met berichten) en een uitgebreid orderoverzicht.

Kortingsbonnen

In WooCommerce kan je kortingsbonnen (coupons) aanmaken en deze naar je klanten sturen. Wil je deze functie uitbreiden, dan heb je een extra plugin nodig. Wij weten welke het beste voor jouw situatie werkt en zullen deze samen met een aantal voorbeeld coupons voor je inrichten. 

WooCommerce koppeling met e-mailmarketing

De koppeling met e-mailmarketing systemen kan in het algemeen met behulp van een plugin worden geregeld. Wij adviseren je welk systeem het meest voor je geschikt is en configureren de koppeling. Voor de professionele webshop maken wij ook diverse campagnes voor het opvolgen van klanten en een verlaten winkelwagen.

Inrichten web analytics

Wanneer je verschillende online campagnes gebruikt om te verkopen, dan is het noodzakelijk om één plek te hebben waar je kan meten welke campagnes hoeveel omzet opleveren. De inrichting van de meetpunten op je website en in Google Analytics kunnen wij voor je regelen. 

Importeren van productgegevens

Heb je meer dan 25 producten, dan is het goed mogelijk dat je met een product import veel tijd kan besparen. Wij helpen je bij het opstellen van je productenlijst en importeren je excellijst inclusief productafbeeldingen!

Order e-mails voor klanten

De standaard e-mails van WooCommerce zijn niet geweldig of vrijwel “Amerikaans”. Een aantal teksten kan de winkelier zelf aanpassen met behulp van een plugin, maar soms zijn er directe aanpassingen binnen de e-mailtemplate noodzakelijk. Voor de professionele webshop passen wij de e-mails vaak aan of maken zelfs nieuwe berichten aan (zoals de ontbrekende e-mail wanneer een product de status ‘backorder’ heeft).

WooCommerce koppeling met voorraad en een boekhoudsysteem

In het ideale geval is je webshop bedoeld voor de online verkoop van producten en wordt de voorraad via een ander systeem geregeld. Meestal hebben deze ERP systemen een koppeling met WooCommerce. In dit geval zorgen wij voor de configuratie of anders bouwen wij een koppeling voor voorraadsystemen die (nog) geen koppeling met WooCommerce hebben. Daarnaast kunnen we koppelingen met de populaire boekhoudsystemen voor je regelen.

Veelgestelde vragen

Onze lezers en nieuwe klanten stellen regelmatig deze vragen:

Hoe komt het dat er zo grote verschillen zijn tussen de offertes van verschillende bureau's?

Heb je een offerte ontvangen van €3.000,00 en een van €20.000,00? Dat kan! Het ene bureau is natuurlijk duurder dan het andere bureau. Maar zoals je in de 2 voorbeelden hierboven kon zien, komt er meer kijken bij het bouwen van een webshop dan je in eerste instantie misschien dacht. Kijk dan vooral ook goed naar de verschillende offerte onderdelen en gebruik onze blogpost om goed te communiceren wat je wel en niet wil.

Ik wil ook een online campagne, wat zijn daar de kosten voor?

Wij hebben bewust geen online advertentiecampagne aan de voorbeelden toegevoegd, omdat de kosten afhankelijk zijn van het zoekvolume en het aantal biedingen op een advertentieplatform zoals Google Ads. Wil je hier meer over weten, dan willen we je vragen graag persoonlijk beantwoorden.

Wat kost webhosting voor een webshop?

Bij ons begint het hosting voor een webshop met WooCommerce voor een maandbedrag t.h.v. € 16,95. Dit hosting account is meestal goed voor webshops met ~10 orders per dag. Wanneer het meer orders en bezoekers worden, is het tijd voor een eigen VPS of eigen server. De kosten hiervoor starten bij € 50,00 per maand. Kijk op onze WordPress hosting pagina voor alle kenmerken.

Is een shop bij een Webwinkel Provider niet voordeliger?

Deze vraag krijgen wij regelmatig en deze is zeker terecht. Voor een winkelier kan een webshop via Shopify voordeliger zijn, wanneer het om een eenvoudige shop gaat of wanneer je het “even wil proberen”. Op lange termijn wordt het vaak duurder omdat aanpassingen / maatwerk niet mogelijk of erg kostbaar zijn.

Naast Shopify zijn er nog een aantal andere webwinkel providers. Welke hiervan een aanrader zijn, durven wij niet te zeggen. Wij krijgen wel regelmatig nieuwe klanten die overstappen van dit soort providers.

Gepubliceerd in: E-commerce tips