Elke ondernemer wil een goede website! Hoe komt het dan toch dat een groot deel van de websites niet het gewenste resultaat opleveren? In veel situaties zal de ondernemer niet genoeg in zijn online project investeren. Bijvoorbeeld omdat hij niet over de nodige kennis beschikt of niet genoeg budget voor de website heeft gereserveerd. Met behulp van deze blogpost willen wij u behoeden voor fouten die andere (beginnende) online ondernemers vaak maken. Zodat uw website met een goede start kan beginnen.

Waar moet een goede website aan voldoen?

Wat is dan precies een goede website? Een website die resultaat oplevert? Een website die gevonden wordt? Of een website die in de smaak valt bij uw bezoeker? Bij finalwebsites vinden wij een goede website aan de volgende kenmerken moet voldoen:

  • Goed vindbaar. Een goede website wordt natuurlijk goed gevonden in Google. Dit is namelijk de meest voordelige en duurzame manier om meer bezoekers te krijgen.
  • Gebruiksvriendelijk. Dit betekent dat de website eenvoudig te gebruiken is en niet tot irritaties leidt. Een goede website is vooral snel én duidelijk. Bezoekers moeten niet verdwalen op uw website.
  • Waardevol. Een goede website richt zich op de behoefte van de bezoeker. Dit houdt in dat uw website een oplossing biedt voor het probleem van de bezoeker en dit ook duidelijk communiceert.
  • Winstgevend. Een website wordt niet voor niets gemaakt. De winst moet hoger zijn dan de kosten die worden gemaakt. Een goede website zal vaker tot conversies leiden.
  • Betrouwbaar. Klanten zullen niets kopen of contact opnemen als de website er niet betrouwbaar uit ziet. Een persoonlijke en professionele website die regelmatig wordt geüpdatet creëert vertrouwen.
  • Doelgericht. Een goede website is de klant een stap vooruit. De klant bezoekt uw website, maar u bepaald wat de volgende stap is.

10 fouten die u echt niet wilt maken

U bent natuurlijk niet de eerste ondernemer die een website begint. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als u kunt leren van de fouten van uw voorgangers. Daarom delen wij 10 fouten die vaak worden gemaakt, zodat u deze kunt voorkomen.

Uw eigen smaak voorop stellen

Vaak merken wij toch dat online ondernemers het belangrijk vinden dat er vooral een ‘mooie’ website wordt gemaakt. Wij weten ook allemaal dat smaak heel objectief is. Wat de ondernemer mooi vindt, hoeft de bezoeker niet per direct mooi te vinden.

Een mooie website is natuurlijk belangrijk, maar nog veel belangrijker is dat de website een professionele uitstraling heeft en geschikt is voor de doelgroep.

Tip! Bekijk de website vanuit het oogpunt van de bezoeker en houdt rekening met hun voorkeuren.

De regels van het web negeren

Veel websites lijken op elkaar. De kans is dan ook groot dat u zich wil onderscheiden en een unieke website wilt creëren. Dit kan gunstig uitpakken, maar waarschijnlijk gebeurt het tegenovergestelde en blijven de resultaten minder groot dan verwacht.

Er is namelijk een reden waarom veel websites op elkaar lijken. En dat is omdat ze op die manier tot de beste resultaten leiden. Voor online succes is het aan te raden om de zogenaamde ‘regels van het web’ op te volgen. Experimenteren kan goed zijn, maar alleen als u de effecten test. Dan weet u ook echt of uw idee werkt.

Tip! Wilt u zich onderscheiden? Doe dit dan door het creëren van unieke en waardevolle content die nog op geen andere website te vinden is.

De behoefte van de bezoeker negeren

Over wie gaat uw nieuwe website? Uw organisatie? Niet precies. Een goede website gaat over de bezoeker. Dit klinkt misschien vreemd, maar bekijk het eens van de andere kant. Een potentiële klant komt op uw website met een bepaalde behoefte. Zijn enige wens is om die behoefte te vervullen. Deze bezoeker heeft eigenlijk helemaal geen interesse in uw organisatie. Alles draait om die eigen behoefte.

Toch gaan de meeste websites nog om de organisatie zelf. Maak niet dezelfde fout en zet de bezoeker in het middelpunt.

Tip! Praat in problemen en oplossingen. Speel met uw website in op het probleem van de bezoeker en communiceer duidelijk dat u de oplossing heeft.

Geen duidelijke of doelgerichte boodschap formuleren

Wat wilt u met uw website of een bepaalde pagina bereiken? Moet de bezoeker zich inschrijven voor de nieuwsbrief, een aankoop plaatsen, contact opnemen, de pagina delen op social media, een reactie plaatsen of een andere pagina. Vaak willen wij het allemaal. Zowel de aankoop als ook de inschrijving voor de nieuwsbrief en een vermelding op social media. Helaas werkt het zo niet.

Als de bezoeker zelf de volgende stap moet kiezen, gebeurt er waarschijnlijk niets. Want dan krijgt de bezoeker keuzestress en zal hij de website nog voor het uitvoeren van een actie verlaten. Het is aan u de taak om de volgende stap te bepalen.

Tip! Beperk het aantal call to actions op de pagina. Ga voor één call to action en formuleer deze duidelijk, actief en doelgericht.

Van uw website een doolhof maken

Niet alleen moet duidelijk zijn wat de volgende stap is voor de bezoeker. Ook de informatie waar de bezoeker naar op zoek is, moet duidelijk en snel vindbaar zijn. Op sommige websites ziet u dat er heel veel handelingen nodig zijn om het doel te bereiken. U kunt zich voorstellen dat de gemiddelde bezoeker hier geen zin in heeft en dus vroegtijdig uw website verlaat.

Een slechte sitestructuur is daarnaast niet alleen nadelig voor de bezoeker, maar ook voor uw vindbaarheid in Google. Belangrijke pagina’s zullen niet de optimale waardering krijgen en sommige pagina’s zullen helemaal niet worden gevonden en geïndexeerd. Wilt u hoger in Google worden weergegeven, dan is dit een verbeterpunt.

Tip! Kijk niet alleen naar de structuur van uw website, maar ook naar de structuur van de pagina’s. Zijn deze scanbaar en kunnen bezoekers snel de gewenste informatie herkennen?

Goede website structuur

Niet weten wat uw bezoekers doen

U heeft een goede website gemaakt, maar deze blijkt niet voor genoeg conversies te zorgen. Wat nu? Zonder informatie over het gedrag van uw bezoekers zult u niet weten welke wijzigingen nodig zijn om voor meer resultaat te zorgen. Stel dat de belangrijke pagina’s die voor een conversie moeten zorgen nauwelijks worden bezocht of erger: dat bezoekers via deze pagina uw website verlaten. Van deze informatie wilt u natuurlijk op de hoogte zijn.

Hoe? Met behulp van website statistieken software natuurlijk. Controleer regelmatig uw statistieken en let vooral op hoe uw website door de bezoeker wordt bekeken. Krijgt een belangrijke pagina nauwelijks views? Wijzig uw website zodat er meer links of buttons naar deze pagina verwijzen. Is het weigeringspercentage voor een pagina hoog? Wijzig dan de informatie van de pagina (in kleine stappen) om er zo erachter te komen hoe het wel mogelijk is om de bezoeker een bepaalde actie te laten verrichten.

Tip! Vindt u Google Analytics maar ingewikkeld? Onze klanten gebruiken de statistieken software ‘Clicky‘. Dit programma is erg gebruiksvriendelijk en biedt alle informatie die u nodig heeft om een websitebezoek in detail te analyseren.

Niet de taal van uw doelgroep spreken

Een zoekwoorden onderzoek geeft inzicht in welke zoekopdrachten uw potentiële klanten gebruiken om uw product of dienst te vinden. Geen of het onjuist uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek zorgt er voor dat uw website niet op de juiste termen scoort en de klanten uw website niet zullen kunnen vinden.

Wilt u gevonden worden in Google? Begin dan met het spreken van de taal van de bezoeker. Een eenvoudige eerste stap die daadwerkelijk een verschil kan maken. Bedenk zelf geen namen voor uw producten of diensten die uw klanten ook niet zullen gebruiken.

Tip! Heeft u geen idee welke termen uw potentiële klanten voor uw product(en) en/of dienst(en) gebruiken? Vraag het de bestaande klanten. Het antwoord controleert u dan weer met behulp van een zoekwoorden onderzoek tool, zoals KW Finder om te zien of deze term ook daadwerkelijk veel zoekvolume heeft.

De bezoeker wegjagen

Pop-up, banners en andere afleidingen kunnen heel voordelig zijn om bijvoorbeeld meer inschrijvingen voor de nieuwsbrief te verzamelen, maar ze kunnen ook voor de nodige irritaties zorgen. U wilt niet te opdringerig zijn en de kans vergroten dat bezoekers voor de belangrijkste conversie worden afgeleid of de website verlaten.

Natuurlijk is een conversie belangrijk, maar laat deze op de juiste plek en het juiste moment verschijnen. De bezoeker moet eerst een positieve indruk krijgen, voordat hij tot actie overgaat. Een pop-up die al na 5 seconden uw hele website bedekt, zal eerder een negatieve indruk achterlaten.

Tip! Maak meer gebruik van opvallende embedded inschrijfformulieren. Deze boxen staan tussen de content en zorgen daarom voor minder irritaties en afleidingen.

De website niet uitgebreid testen

Uw goede website is klaar en kan live worden gezet. Of toch niet? Heeft u de website wel uitgebreid getest? Bijvoorbeeld op verschillende schermen en in verschillende browsers. Heeft u daarnaast de formulieren en de links wel getest? Veel nieuwe websites beschikken nog over allerlei kleine fouten die door een extra test makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.

Ook na elke update of als u een nieuwe pagina plaatst is het belangrijk om de website of uw pagina grondig te testen. Een update kan altijd gevolgen hebben voor uw website en u wilt er niet pas maanden later achterkomen dat uw formulieren niet meer werken.

Tip! Laat iemand anders de website eens uitgebreid testen. Een frisse blik kan net die laatste fouten opsporen die u over het hoofd heeft gezien.

Stoppen met uw website nadat deze live is

De webbouwer heeft uw website opgeleverd, dus uw nieuwe website is helemaal klaar. Toch? In principe is een website nooit helemaal af. Er is namelijk altijd ruimte voor aanvullingen en verbeteringen.

Controleer regelmatig uw diensten- of productpagina’s en verbeter deze met meer doelgerichte informatie en een nog betere beleving. Bekijkt u een pagina echt kritisch, dan zult u zien dat er altijd ruimte is voor een wijziging. Plaats daarnaast ook nieuwe content. Denk hierbij aan blogposts, nieuwe case-studies of freebies om meer inschrijvingen voor de nieuwsbrief te verzamelen. En wist u al dat een website die regelmatig wordt gewijzigd ook wordt beloond door Google? Reden genoeg om regelmatig aan uw website te werken.

Tip! Reserveer elke week een aantal uren om aan uw eigen website te werken. Deze tijd gebruikt u bijvoorbeeld om pagina’s te updaten, blogposts te schrijven, maar ook om nieuwe dingen te bedenken. U zult merken dat dit echt het verschil zal maken tussen een matige en een goede website.

Hoe goed is uw website?

Laat het controleren door finalwebsites en vraag de gratis sitecheck aan! Daarna weet u meteen waar de verbeterpunten liggen. Wij controleren de website o.a. op vindbaarheid, techniek, gebruiksvriendelijkheid en gemiste kansen.

Lees ook deze blogpost:

Nieuwe website? 9 stappen die u niet mag vergeten

Nieuwe website? 9 stappen die u niet mag vergeten