Bij een nieuwsbrief versturen, komt meer kijken dan je denkt. Je moet de nieuwsbrief bedenken, maken en vervolgens op de juiste manier versturen. Daarnaast mag je klanten, conform de AVG, ook niet zomaar je nieuwsbrief sturen, maar moet je eerst om toestemming vragen. Om het versturen van nieuwsbrieven zo eenvoudig mogelijk te maken, bespreken wij daarom in deze blogpost alles wat je moet weten!

Waarom een nieuwsbrief versturen?

Wil je ervoor zorgen dat klanten terugkeren naar je website, zodat ze een (herhaal)aankoop plaatsen of hoop je dat ze jouw bedrijf in de toekomst bij hun vrienden en familie aanbevelen? Begin dan met het versturen van een nieuwsbrief. Dit online marketing middel biedt namelijk de volgende voordelen:

  • Klanten zullen je minder snel vergeten. Komen je klanten niet regelmatig met je bedrijf in contact (via je website, social media of e-mail), dan is de kans groot dat ze je zullen vergeten. Door regelmatig te mailen, voorkom je dit en creëer je momenten voor de ontvanger om opnieuw je website te bezoeken.
  • Goed voor klantenbinding. Het versturen van een nieuwsbrief kan de relatie met je klant versterken. Belangrijk is wel dat de nieuwsbrief waardevol is voor de klant en dus niet alleen maar promotionele content bevat.
  • Platform voor updates en nieuws. Wil je klanten graag op de hoogte brengen van een nieuw product of een belangrijke update? Een nieuwsbrief is daarvoor het meest geschikte communicatiemiddel. Dit soort informatie wil je namelijk niet op je website plaatsen, waar klanten het waarschijnlijk niet zullen zien.

Verder is e-mail ook een veelgebruikt communicatiemiddel. 97% van de mensen geeft aan dat zij e-mail als een essentieel communicatiemiddel zien. En dat biedt natuurlijk kansen voor ons online ondernemers!

Met welke software een nieuwsbrief versturen?

Voor het versturen van de nieuwsbrief zijn er verschillende mogelijkheden. In onze blogpost over het versturen van allerlei soorten mailings, bespraken wij al de volgende e-mailmarketing systemen: MailChimp, MailerLite of EmailOctopus. Welk systeem voor jou het beste is hangt o.a. af van de grootte van je mailinglijst en je persoonlijke voorkeuren. Het ene systeem beschikt over meer (gratis) opties dan het andere systeem.

Verstuur je nieuwsbrief gratis met EmailOctopus!

EmailOctopus is gratis tot 2500 subscribers. Inclusief alle premium functies zoals: automation campaigns, segmentatie, rapporten, inschrijfformulieren en landing pages. Voor de inschrijving is geen Creditcard vereist.

Waar moet je aan denken bij het versturen van een nieuwsbrief?

Het versturen van een nieuwsbrief lijkt eenvoudig. Je maakt de nieuwsbrief, verstuurt deze naar je klanten en de reacties komen vanzelf. Het zou fijn zijn als het zo makkelijk ging, maar de realiteit is meestal niet zo veelbelovend.

De afgelopen jaren hebben wij verschillende klanten geholpen met het versturen van de nieuwsbrief. Op basis van onze ervaring hebben wij 5 aandachtspunten geselecteerd:

  • Online wetgeving: wanneer mag je een nieuwsbrief versturen?
  • E-mail configuratie: hoe zorg je ervoor dat je nieuwsbrieven niet als SPAM worden gezien?
  • Engagement: hoe zorg je ervoor dat je nieuwsbrief niet als te opdringerig wordt gezien?
  • Personalisatie: hoe zorg je ervoor dat ontvangers je nieuwsbrief graag ontvangen?
  • E-mail weergave: hoe zorg je ervoor dat je nieuwsbrief gelezen wordt?

Wil je alles uit je nieuwsbrief campagnes halen, dan is het dus belangrijk dat je aandacht besteed aan deze 5 aandachtspunten! Hieronder bespreken wij uitgebreid welke fouten vaak worden gemaakt en leggen wij uit wat je dan wel moet doen!

Online wetgeving:
Nieuwsbrieven versturen volgens de AVG

Ten eerste is het natuurlijk belangrijk dat jij je houdt aan de regels die er zijn voor het versturen van een nieuwsbrief. Deze zijn vastgelegd in de telecommunicatiewet en de AVG.

Wat staat er in de telecommunicatiewet?

In de telecommunicatiewet zijn de regels voor het versturen van commerciële e-mails vastgelegd. Zo moet je o.a.:

  • Toestemming hebben van de ontvanger voordat je commerciële e-mails mag sturen.
  • Duidelijk laten zien dat jij de afzender bent. Je mag geen e-mails sturen namens een andere afzender.
  • Click bait titels vermijden. In de titel mag bijvoorbeeld niet staan dat de ontvanger iets heeft gewonnen, terwijl dit niet zo is.

Volgens de telecommunicatiewet mag je dus geen e-mails versturen zonder toestemming.

Wat staat er dan in de AVG?

In de AVG is beschreven hoe de toestemming moet worden verkregen. Volgens de AVG moet elk inschrijfformulier:

  • Tegelijkertijd met de inschrijving, de bezoeker informeren over het opslaan van de persoonsgegevens en de bijbehorende rechten. Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van een link in de pop-up die verwijst naar je privacyverklaring.
  • Een duidelijk bevestigende actie bevatten. Je moet specifiek vertellen waar de bezoeker zich voor inschrijft. Wil je een nieuwsbrief versturen? Dan moet het expliciet duidelijk zijn dat de bezoeker zich hiervoor inschrijft!
  • De toestemming niet afdwingen. Formulieren mogen geen vooraf aangevinkte vakjes bevatten. De bezoeker moet het vakje zelf aanvinken als hij de nieuwsbrief wil ontvangen. Daarnaast mag ook niet in de kleine lettertjes worden gezet dat de bezoeker bij inschrijving ook andere promotionele e-mails ontvangt.

Je moet op elk moment kunnen bewijzen, dat de bezoeker zich heeft ingeschreven. De AVG gaat namelijk uit van de omgekeerde bewijslast. Bewaar naast de persoonsgegevens dus ook het bewijs van de e-mail opt-in.

Wanneer mag je een nieuwsbrief versturen en wanneer niet?

Voor het verzamelen van inschrijvingen voor je nieuwsbrief is het dus belangrijk dat je expliciet toestemming krijgt. Hieronder zie je duidelijk het verschil hoe het niet mag en hoe het dan wel moet.

Voorbeeld formulier 1

Voorbeeld formulier 2

In de eerste pop-up staat niets over het versturen van een nieuwsbrief. Deze mensen mag je volgens de AVG dan ook geen nieuwsbrief sturen. De tweede pop-up geeft duidelijk aan dat mensen zich voor de nieuwsbrief inschrijven. 

De gegevens van de verzender vermelden

Volgens de telecommunicatie wet moet er duidelijk worden vermeld wie de verzender is. Bedrijfsnaam, adres, e-mailadres, KvK nummer en ook het BTW nummer. Deze gegevens hoef je niet in elke nieuwsbrief te plaatsen, een link naar de contactpagina van je website (waar de gegevens staan) is voldoende. Hou er wel rekening mee dat een aantal emailmarketing providers je wel verplichten om je postadres te tonen. Dan is de link niet voldoende.

Verstuur geen nieuwsbrieven zonder uitschrijflink!

Tot nu toe hebben wij het nog alleen maar gehad over het krijgen van toestemming, voordat je een mailing mag versturen. Maar volgens de AVG moeten inschrijvers zich ook weer makkelijk kunnen uitschrijven. Dit houdt in dat:

  • Elke e-mail een uitschrijflink moet bevatten.
  • De volger de uitschrijflink makkelijk moet kunnen vinden. Je mag de link niet verstoppen.
  • De volger zich voor alle lijsten tegelijkertijd moet kunnen uitschrijven.
  • De volger niet eerst hoeft in te loggen om zich uit te schrijven.
  • De volger niet eerst een hele lange vragenlijst krijgt voordat hij zich kan uitschrijven.
  • De uitschrijving direct ingaat. Je mag niet nog een paar e-mails sturen om de inschrijver weer terug te winnen.

Ook de persoonsgegevens van de inschrijver moet je direct verwijderen. Als je ze langer wil bewaren, moet je dit aangeven in de privacyverklaring en een goede reden hiervoor hebben.

Als je toestemming hebt, kan je vervolgens de nieuwsbrief versturen, maar dan is het wel handig als de nieuwsbrief ook bij de ontvanger aankomt.

E-mail configuratie: tips om spamfilters te omzeilen

Of je nieuwsbrief uiteindelijk in de inbox van je subscribers terechtkomt is afhankelijk van verschillende factoren. Naast de juiste e-mail configuratie is ook een goede balans tussen tekst, afbeeldingen en links belangrijk. Maar voor wij het daarover hebben, eerst 3 basistips voor de juist e-mail configuratie:

  • Verstuur je nieuwsbrief met een echt afzenderadres. Gebruik een persoonlijk e-mailadres zoals jenaam@domeinnaam.nl. E-mails afkomstig van generieke e-mailadressen zoals info of contact worden door spamfilters vaker als reclame gezien. Is dat geen optie voor je organisatie? Gebruik dan wel een bestaand adres en geen noreply e-mailadres.
  • Configureer noodzakelijke DNS records (DKIM en SPF). Zonder voldoende domeinnaam authenticatie zal je nieuwsbrief niet vaak in de inbox van de ontvanger belanden. Zorg voor de nodige DKIM en SPF records in de DNS zone van je domeinnaam. De dienst die je e-mails zal versturen, moet hiervoor de nodige instellingen en validaties aanbieden.
  • Monitor blacklistings. Op het moment dat het IP adres van de mailserver, waarmee jij de nieuwsbrief verstuurt, op een blacklist terecht komt, zullen de ontvangende mailservers je nieuwsbrief bericht gaan weigeren. Een goede e-mailmarketing service controleert eventuele blacklistings en zal ervoor zorgen dat een listing maar van korte duur is. Om op de hoogte van te blijven van eventuele blacklistings, kan je een monitoring service gebruiken. Zelfs gebruiken wij de blacklist monitor van HetrixTools.

Dat je nieuwsbrief op de juiste manier wordt ontvangen is natuurlijk belangrijk, maar dat betekent helaas niet dat je nieuwsbrief het gewenste resultaat zal opleveren.

Engagement: stuur waardevolle nieuwsbrieven naar je klanten

De nieuwsbrief is een prima plek om je producten of diensten bij de ontvanger onder de aandacht te brengen. Dat betekent echter niet dat je aanbod het middelpunt van je nieuwsbrief moet zijn. Als je wilt dat je nieuwsbrief gelezen wordt én tot acties leidt, is het belangrijk om een goede balans tussen promotie & engagement te vinden.

Voor elke vorm van content (dus ook je nieuwsbrieven), geldt dat de lezer het middelpunt moet zijn en niet je bedrijf. Dit doe je o.a. door:

  • De waarde voor de bezoeker te combineren met een bijpassende conversie. Voor de authenticiteit van je nieuwsbrief wil je dat er een directe match is tussen de informatie en het conversie element. Plaats niet zomaar een conversie element in de mail, omdat je er anders geen hebt. Voor de bezoeker moet het conversie element een logisch vervolg zijn op de waardevolle informatie.
  • Niet te opdringerig te zijn. Om de ontvanger niet te irriteren en vooral ook niet af te leiden, wil je niet te veel conversie elementen in één e-mail plaatsen. Kies voor één conversie element én plaats deze ook niet te vaak in je nieuwsbrief. 1-2 keer is voldoende.
  • Een conversie element te kiezen dat aansluit bij de wensen van de bezoeker. Wil je dat je nieuwsbrieven tot acties leiden? Verdiep je dan in je ontvangers. Als je niet weet welke wensen/problemen ze hebben, kan je ook geen passend aanbod bieden.

Verder is het ook belangrijk dat er een match is tussen het subject en de inhoud van je nieuwsbrief. Het subject moet de lezer nieuwsgierig maken, maar moet nog wel passen bij de inhoud van je nieuwsbrief. Is er geen match, dan voelt de ontvanger zich voor de gek gehouden en zal hij misschien minder vaak je nieuwsbrieven openen of zich zelfs uitschrijven.

Stuur je een nieuwsbrief naar je (potentiële) klanten? Stuur dan een waardevolle nieuwsbrief. Naast een goede balans tussen promotie en engagement, zorgt ook een persoonlijke nieuwsbrief voor meer resultaat.

Personalisatie: het geheim voor betere nieuwsbrieven

Één manier om meer resultaat te krijgen met je nieuwsbrief, is door ze persoonlijker te maken. Persoonlijke nieuwsbrieven worden namelijk vaker geopend, vallen meer op in een volle inbox en zorgen voor een betere klantervaring.

Gebruik je al de naam van de ontvanger in de nieuwsbrief, dan ben je al goed op weg. Maar het personaliseren van je nieuwsbrieven gaat nog veel verder. Hieronder 3 tips om je op weg te helpen:

  • Deel persoonlijke productaanbevelingen. Wil je de kans vergroten dat de ontvanger de producten uit de nieuwsbrief bekijkt? Deel dan producten op basis van de vorige aankopen van deze klant. Ook producten weergeven op basis van segmentatie (geslacht, leeftijd, etc.) maakt de nieuwsbrief persoonlijker.
  • Creëer verschillende nieuwsbrieven voor verschillende segmenten. Kunnen mensen zich op verschillende manieren inschrijven voor je nieuwsbrief, dan weet je ook meer over de specifieke interesses van je ontvangers. Deze informatie kan je gebruiken om nog waardevollere nieuwsbrieven te maken voor je verschillende groepen ontvangers. Ook kan je tijdens de inschrijving aan je bezoeker vragen over welke onderwerpen ze een nieuwsbrief zouden willen ontvangen.
  • Verstuur je nieuwsbrief als persoon, i.p.v. als bedrijf. De manier waarop je met de ontvanger communiceert, kan de nieuwsbrief veel persoonlijker te maken. Schrijf de e-mail alsof je een gesprek voert met de ontvanger en maak de nieuwsbrief persoonlijker door informatie over jezelf te delen. Dit kan o.a. je eigen mening, voorkeuren of ervaringen zijn.

Onderschat niet de mogelijkheden van een persoonlijke nieuwsbrief. E-mail is bovendien een persoonlijk communicatiemiddel, dus maak gebruik van deze 3 tips voor een optimaal resultaat.

Als laatste is het belangrijk dat je e-mail er goed uitziet en als gevolg volledig wordt gelezen door de ontvanger. Ook daarvoor hebben wij enkele tips.

E-mail weergave: zo zorg je ervoor dat je nieuwsbrief beter wordt gelezen

Hoe lang moet mijn nieuwsbrief zijn, moet ik wel of geen afbeeldingen gebruiken en waar plaats ik bijvoorbeeld een button voor extra conversies? Om ervoor te zorgen dat je nieuwsbrief wordt gelezen, moet je o.a. rekening houden met:

  • De hoeveelheid tekst en afbeeldingen. Volgens het onderzoek van SendGrid, geven de meeste e-mail ontvangers aan dat ze het liefst geen nieuwsbrieven ontvangen die te lang zijn. Een nieuwsbrief met alleen maar afbeeldingen is echter ook niet gewenst. Houd max. 3/4 paragrafen aan om de e-mail kort, maar interessant te houden. Plaats daarnaast minstens één, maar maximaal 4 afbeeldingen. Houd er rekening mee dat ontvangers, die voor het eerst een nieuwsbrief van je ontvangen, de weergave van de afbeeldingen eerst moeten accepteren. Je wilt dus niet dat de afbeeldingen een te belangrijk onderdeel van je nieuwsbrief uitmaken.
  • Het format van je e-mail. Wanneer lezers weten wat zij kunnen verwachten, is de kans groter dat ze je e-mail zullen openen. Bedenk daarom een vast format voor je nieuwsbrief dat je elke keer weer opnieuw kan gebruiken. Met een duidelijke structuur maak je het ook makkelijk voor jezelf om de inhoud voor je mail te bedenken.
  • De plaats van je conversie element. Plaats het conversie element niet te vroeg, maar ook zeker niet te laat. Plaats je een buttons of link pas aan het einde van de mail, dan zal waarschijnlijk niet elke ontvanger deze te zien krijg. Het is beter om het conversie element net na de intro of in het midden van je nieuwsbrief te plaatsen. Zo voorkom je dat vroegtijdige afhakers het element missen.

Verder wil je ook altijd even controleren hoe je nieuwsbrief wordt weergegeven binnen verschillende e-mailprogramma’s. Denk bijvoorbeeld aan Gmail, Outlook en Apple Mail. Vergeet ook niet om de nieuwsbrief op mobiel te testen.

Als het goed is hebben wij al je vragen over het versturen van een nieuwsbrief beantwoord. Dan blijft er nog maar één belangrijke vraag over:

Wanneer moet ik de nieuwsbrief dan versturen?

Volgens het onderzoek van SendGrid zou het niet uit moeten maken wanneer je de nieuwsbrief verstuurt, omdat mensen de hele dag door hun e-mail checken. Toch snappen wij dat jij je nieuwsbrief niet zomaar wilt sturen en graag een hoge open rate wil zien. Hieronder 3 tips om te bepalen wanneer je de nieuwsbrief het beste kan versturen:

  • Houd rekening met de invloed van bijzondere dagen. Tijdens feestdagen openen mensen minder vaak hun e-mail. Rond dit soort dagen kan je dan ook beter geen nieuwsbrief versturen.
  • Test welke dag voor jou het beste werkt. Verstuur de eerste nieuwsbrieven op verschillende dagen om te testen welke dag voor de hoogste open rate zorgt. Test een dag wel vaker dan één keer, want het kan natuurlijk zijn dat het ene subject voor meer clicks zorgt dan het andere.
  • Controleer wanneer je veel bezoekers hebt. Heb je op één dag van de week meer bezoekers dan op andere dagen? Stuur op deze dag dan ook je nieuwsbrief. Grote kans dat je (potentiële) klanten op die dag meer interesse hebben voor jouw product of dienst.

Lees ook onze andere blogposts over e-mailmarketing

Wil je nog meer leren over e-mail marketing? Lees dan ook onze andere blogposts over dit onderwerp:

Gepubliceerd in: Online marketing tips