E-mailmarketing is hét middel om (potentiële) klanten aan je bedrijf te binden en herhaalaankopen te stimuleren. Maar hoe doe je dat eigenlijk, een professionele nieuwsbrief maken, die het gewenste resultaat oplevert? In deze blogpost laten wij zien hoe je een e-mail campagne opzet en hoe je met BEE eenvoudig nieuwsbrieven maakt.

Apps om een nieuwsbrief te maken

Een van de meest bekende tools voor het maken (en versturen) van een nieuwsbrief, is Mailchimp. Maar daarnaast zijn er nog veel meer applicaties. Hieronder bespreken wij de tools die wij gebruiken (inclusief natuurlijk Mailchimp).

Mailchimp: de oude bekende

Mailchimp was een lange tijd onze favoriete tool voor het maken van een nieuwsbrief. Helaas is de tool niet langer zo voordelig als eerder. Wanneer je de gratis versie gebruikt, zijn niet alleen het aantal contacten beperkt (max. 2000), maar kan je tegenwoordig nog maar één contactenlijst toevoegen.

Een nieuwsbrief maken met Mailchimp is wél heel eenvoudig. De drag & drop builder is zeer gebruiksvriendelijk, waardoor je in korte tijd een e-mail leert maken.

Kenmerken:

  • Gratis versie biedt in principe genoeg functies om te beginnen met e-mailmarketing.
  • Zeer gebruiksvriendelijk. Binnen no time kan je een nieuwsbrief maken.
  • Drag & drop editor werkt niet zo prettig als de editor van Bee.

BEE: ontwerp professionele nieuwsbrieven

BEE is een andere soort tool dan Mailchimp. Waar je bij Mailchimp ook de mailings kunt versturen, kan je bij BEE alleen nieuwsbrieven maken. Bij finalwebsites gebruiken wij deze e-mail builder nu al een hele tijd en wij zijn zeer tevreden over de opties en het gebruiksgemak!

Gebruik je de gratis versie? Dan kan je één e-mail opslaan in de browser van je computer. Wil je meer dan één e-mail opslaan, zodat je deze later nog een keer kan gebruiken en aanpassen, dan heb je de premium versie ‘BEE Pro’ nodig! Deze is verkrijgbaar vanaf $15,- dollar per maand.

Kenmerken:

  • Zeer gebruiksvriendelijke drag & drop message builder met verschillende templates als voorbeeld.
  • E-mails maken voor verschillende e-mail(marketing) systeem, waaronder Mailchimp, Active Campaign, GMail, etc.
  • Niet mogelijk om de mail vanuit Bee te versturen.

Let op! Gebruik je de gratis versie van Mailchimp? Het is helaas niet mogelijk om BEE mailings te importeren in de gratis versie.

Moosend: favoriet van finalwebsites

Net als Mailchimp, is Moosend een e-mailmarketing platform waar je zowel e-mails mee kan maken als versturen. Bij finalwebsites hebben wij Moosend pas net ontdekt, maar wij zijn nu al zeer enthousiast over de functies en de prijs. Moosend is zowel geschikt voor beginners als ook bedrijven die al een lange tijd mailings versturen naar een groot aantal inschrijvers.

Begin je net met e-mailmarketing? Tot 1000 subscribers is Moosend gratis. De betaalde versie is beschikbaar vanaf €10,- per maand, maar Moosend heeft ook een pay-as-you go plan.

Kenmerken:

  • Uitgebreide functies voor persoonlijke e-mailmarketing campagnes
  • Één compleet pakket, ook in de gratis versie
  • Drag & drop editor werkt niet zo prettig als de editor van Bee

Wil je snel en eenvoudig een mooie nieuwsbrief maken? Kies dan voor BEE en verstuur vervolgens je mailings via een e-mailmarketing platform naar keuze.

5 stappen voor het maken van een professionele nieuwsbrief

Net als voor elke andere vorm van online marketing, is het belangrijk dat je ook voor het maken van nieuwsbrieven strategisch te werk gaat. Dit zijn ons stappenplan

1. Nieuwsbrief formule opzetten

Een nieuwsbrief stuur je natuurlijk niet zonder reden. Zo wil je misschien een band opbouwen met (potentiële) klanten, meer verkopen of ervoor zorgen dat klanten je niet vergeten. Je doel voor het maken van een nieuwsbrief moet natuurlijk wel passen bij de inhoud ervan.

Bepaal o.a.:

  • Het doel van de mailing. Wil je meer verkopen realiseren? Verstuur dan een commerciële nieuwsbrief. Wil je de relatie met de klant versterken? Dan kan je beter een informatieve nieuwsbrief maken.
  • De onderdelen van de mailing. Maak het jezelf makkelijk en hou een bepaald format aan voor je nieuwsbrief. Welke items wil je in je nieuwsbrief laten terugkomen. Denk bijvoorbeeld aan een sectie voor het delen van blogposts, nieuwe producten, tips, etc.
  • De frequentie. Hoe vaak wil je een nieuwsbrief maken? Enkele weken of is één keer per maand wel voldoende? Dit hangt o.a. af van het doel van je nieuwsbrief en het soort product/dienst dat je aanbiedt.

2. Overtuigende teksten schrijven

De kracht van goede nieuwsbrieven zijn sterke teksten. Goede content voor nieuwsbrieven schrijven is echter niet makkelijk. Besteed extra aandacht aan:

  • Een subject dat de aandacht trekt. Een groot deel van je inschrijvers zal de nieuwsbrief niet eens openen. Denk daarom altijd goed na over een subject dat de lezer nieuwsgierig zal maken
  • Het maken van een persoonlijke nieuwsbrief. Dagelijks ontvangen wij zoveel mail dat wij eigenlijk niet op nog meer nieuwsbrieven zitten te wachten. Een persoonlijke nieuwsbrief kan het verschil maken. Niet alleen zal de lezer hierdoor zich speciaal voelen, maar ook zal de inhoud waardevoller zijn dan van een niet persoonlijke nieuwsbrief.
  • Het schrijven van korte teksten. Probeer de nieuwsbrief niet te lang te maken en hou je teksten kort en krachtig. Dan is de kans groter dan lezers je hele nieuwsbrief zullen lezen!

3. Nieuwsbrief maken

Heb je de teksten geschreven? Dan kan je vervolgens de nieuwsbrief maken. Bijvoorbeeld met één van de tools die wij aan het begin van deze blogpost hebben beschreven.

Gebruik daarnaast onze tips om meer resultaat uit je nieuwsbrief te halen:

  • Controleer de nieuwsbrief op verschillende schermen en e-mailapplicaties. Veel inschrijvers zullen je nieuwsbrief op hun mobiele telefoon lezen. Zorg dat de afbeeldingen niet te groot zijn en vermijd lange blokken tekst. Controleer daarnaast je nieuwsbrief in verschillende applicaties, zoals Gmail, Outlook en Mail (Mac).
  • Kies je call to actions zorgvuldig. Het is heel verleidelijk om meerdere call to actions toe te voegen aan een nieuwsbrief, maar meer is niet altijd beter! Leid de bezoeker niet te veel af van het hoofddoel van de nieuwsbrief.
  • Zorg ervoor dat lezers de nieuwsbrief makkelijk kunnen scannen. Net als voor andere webteksten geldt dat lezers eenvoudig de gewenste informatie moet kunnen vinden. Maak gebruik van informatieve kopjes die lezers door de nieuwsbrief leiden.

4. Nieuwsbrief versturen

De nieuwsbrief versturen lijkt heel eenvoudig. Maar ook tijdens deze stap kan er nog van alles fout gaan.

Zo wil je o.a.:

  • De mailing op het juiste tijdstip versturen. Welke dag en dagdeel het beste is, zal per doelgroep verschillen. Test zelf uit wanneer de mailing het vaakst wordt geopend door je (potentiële) klanten.
  • Dat de mailing niet in de spambox belandt. Zorg voor de juiste e-mail configuratie en verstuur alleen je mailing naar adressen die zich ook daadwerkelijk voor je mailinglijst hebben aangemeld.
  • Dat alle links werken en ook worden gemeten. Het zou erg jammer zijn wanneer je belangrijke call to action niet werkt omdat je een niet werkende link hebt geplaatst. Gebruik daarnaast campagne URL’s zodat je de bezoekers, die na aanleiding van je nieuwsbrief naar je website komen, ook kan meten.

5. Nieuwsbrief analyseren

Als ondernemer wil je dat je e-mailmarketing campagnes zoveel mogelijk resultaat opleveren. Leer je niet van de nieuwsbrieven die je eerder hebt gemaakt, dan is het onzeker of je inspanningen het gewenste resultaat opleveren.

Maak het analyseren van je nieuwsbrief een vast onderdeel van je e-mailmarketing strategie en ontdek:

  • Welke call to actions tot acties leiden. Niet elke call to action is even succesvol. Analyseer daarom welk soort buttons en links de meeste kliks opleveren.
  • De ideale frequentie voor het versturen van een nieuwsbrief. Wordt de mailing vaker gelezen als je deze vaker stuurt of juist niet? Bepaal op basis van de data hoe vaak je het beste een mailing kunt versturen.
  • Welke onderwerpen voor een hoge open rate zorgen en welke niet. Niet elke e-mail levert veel acties op. Analyseer daarom altijd welke onderwerpen het beter doen en welke onderwerpen je beter niet zo vaak in de nieuwsbrief kan uitlichten.

Welke nieuwsbrief software je gebruikt, maakt niet uit voor het bovenstaande stappenplan. Wil je, net als wij, de nieuwsbrief maken met BEE? Lees dan snel verder hoe je dit doet.

De nieuwsbrief maken met BEE

Een nieuwsbrief maken met BEE is ontzettend eenvoudig. Je begint met een van de templates (gratis of PRO) of met een leeg template. In het vervolg van deze blogpost bespreken wij:

  • Hoe je instellingen zoals de breedte, achtergrondkleur of het font kan wijzigen.
  • Hoe je met rows nieuwe secties aan nieuwsbrief kan toevoegen.
  • Hoe je content, waaronder tekst, afbeeldingen en buttons kan toevoegen.

Instellingen in BEE aanpassen

Voordat je de nieuwsbrief gaat maken, raden wij je aan om eerst naar de instellingen van de nieuwsbrief te kijken. Zoals je op de afbeelding hieronder kan zien, heeft het sidebar 3 opties: content, rows en settings. Bij deze laatste moet je dan zijn om o.a.:

  • De breedte van de e-mail te wijzigen
  • De achtergrondkleur te wijzigen
  • Het default font te wijzigen

Ook kan je per rij de achtergrondkleur wijzigen, maar daarvoor moet je eerst een row toevoegen.

BEE instellingen wijzigen

Rows toevoegen en bewerken

Wil je de achtergrond van één deel van je nieuwsbrief wijzigen of 2 kolommen naast elkaar plaatsen? Maak dan gebruik van rows. Naast empty rows (zonder content), heeft BEE ook een aantal defaults die je kan gebruiken om tijd te besparen. Werk je met Mailchimp, SendGrid of HubSpot? Dan kan je een standaard footer invoegen, inclusief de verplichte elementen zoals de uitschrijf link en adresgegevens.

Rows toevoegen BEE

Door op een row te klikken, kan je deze wijzigen. In de zijbalk vind je dan opties om de achtergrondkleur te wijzigen, padding toe te voegen of een afbeelding als achtergrond toe te voegen.

Content toevoegen

Als laatste heb je natuurlijk ook nog de optie om content toe te voegen. In deze zijbalk vind je 7 opties: Text, Image, Button, Divider, Social, HTML & Video. Deze items versleep je gewoon heel eenvoudig naar je nieuwsbrief.

Content toevoegen BEE

Klik je vervolgens op een content item, dan kan je de informatie via de zijbalk weer wijzigen. De mogelijkheden verschillen per content item.

Is je nieuwsbrief gemaakt? Klik dan op save (of export in de gratis versie). Je wordt vervolgens doorgestuurd naar een pagina waar je de e-mail kan exporteren!

Nieuwsbrief voorbeelden met BEE

Het maakt niet uit wat de inhoud van je nieuwsbrief is, met BEE kan je (bijna) elk soort nieuwsbrief maken. Hieronder zie je 2 voorbeelden van nieuwsbrieven die wij met BEE hebben gemaakt: onze zakelijke kerstgroet van 2020 en een nieuwsbrief van één van onze klanten.  

Nieuwsbrief voorbeeld 1

Nieuwsbrief voorbeeld 2

Tips voor next level e-mailmarketing

Naast het opzetten van een nieuwsbrief, zijn er nog veel meer manieren waarop je aan de slag kan gaan met e-mailmarketing. Dit zijn enkele stappen die je vervolgens kan nemen:

  • Verlaten winkelwagen campagne opzetten. Bijna 80% van de bezoekers met een gevulde winkelwagen verlaat vroegtijdig de webshop zonder af te rekenen. Heb je het e-mailadres en toestemming van je klant? Stuur dan een overtuigende email om de kans te vergroten dat je (potentiële) klant alsnog de inhoud van de winkelwagen afrekent!
  • Drip campagne versturen. Wil je de relatie met je klant versterken? Zet dan een automatische campagne op om je klant te informeren over één thema. Het belangrijkste is dat de inhoud waardevol is voor de bezoeker en niet draait om het verkopen van meer producten of diensten.
  • Content curatie nieuwsbrief maken. Een andere manier om klanten te helpen, zodat ze (nog) positiever over jouw bedrijf gaan denken, is het opzetten van een maandelijkse (of wekelijkse) nieuwsbrief met een verzameling van interessante links. Uiteraard is dit ook een extra mogelijkheid om je eigen content onder de aandacht te brengen.

Een nieuwsbrief maken met BEE is niet moeilijk en kost bijna geen tijd. Wil je een succesvolle nieuwsbrief opzetten? Volg dan ons stappenplan en test BEE zelf uit!

Gepubliceerd in: Online marketing tips