De laatste maanden van het jaar zijn vaak niet de meest rustige maanden. Naast de dagelijkse werkzaamheden staan opeens ook de feestdagen voor de deur. Door alle drukte is het zeer waarschijnlijk dat u niet denkt aan het versturen van een zakelijke kerstgroet. Een feestelijk bericht sturen hoeft helemaal niet tijdrovend te zijn als u deze online verstuurt met MailChimp. Wij geven tips voor een pakkende online kerstkaart.

Zakelijke kerstgroet tips

Gedrukte of digitale kerstkaart?

Door het internet is het natuurlijk nog makkelijker geworden om een kerstgroet naar uw klanten te sturen. Een digitale kerstkaart is niet alleen makkelijker, maar biedt ook andere voordelen:

  • Een digitale kerstkaart is duurzaam. Is duurzaamheid een belangrijke waarde voor uw organisatie? Stuur dan een groene kerstkaart.
  • Stuur een uitgebreide boodschap. Een fysieke zakelijke kerstkaart blijft vaak beperkt tot “fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar”. Meer ruimte heeft u niet. Het voordeel van een e-mail is dat u een uitgebreide boodschap kunt sturen.
  • Bespaar kosten. Een goede online kerstgroet ontwikkelen, vereist ook een investering, maar drukwerk en postzegels zijn vele malen duurder.

Een digitale kerstkaart lijkt dus voordelig. Het gevaar is echter dat uw zakelijke kerstgroet te onpersoonlijk en eenvoudig wordt. U wilt uw klanten wel laten zien dat u tijd en aandacht heeft besteed aan het ontwikkelen van de e-mail. Een digitale kerstkaart hoeft echt niet saai en simpel te zijn. Met onze tips stuurt u dit jaar een speciaal bericht naar uw klanten.

Overleg eerst: wat is uw boodschap?

Een kerstgroet bedenken lijkt makkelijk. Schrijf eens wat dingen op en u zult merken dat u niet veel verder komt dan: “wij wensen u fijne feestdagen”. U hoeft geen fantastische tekstschrijver te zijn om een goede boodschap te bedenken. Gebruik gewoon onze tips!

Gebruik storytelling

Begin de e-mail met een leuke anekdote over het afgelopen jaar. Bijvoorbeeld over:

  • Een doel dat u/de organisatie afgelopen jaar heeft bereikt
  • Een compliment dat u van een klant heeft gekregen
  • Een grappige situatie die zich op kantoor afspeelde

Deel een persoonlijke verhaal en nog beter: koppel dit aan de kerstgedachte. Een mooi verhaal is dé manier om een zakelijke kerstwens in te leiden.

Bedank de klant

Zonder de klant zou uw organisatie niet kunnen bestaan. Kerst is de tijd om dankbaar te zijn. Deel uw waardering in de e-mail om te laten zien dat u succes niet als vanzelfsprekend ziet. Wees niet bang om kwetsbaar over te komen. Vooral rond de feestdagen zullen klanten het waarderen wanneer u een persoonlijke kant laat zien.

Terugblik en vooruitblik

Aan het einde van het jaar kijken mensen altijd terug op het afgelopen jaar of maken ze plannen voor het komende jaar. Een terugblik of vooruitblik is zeer geschikt als content voor uw zakelijke kerstwens. Denk bijvoorbeeld aan het aankondigen van een verbeterde klantenservice (kortere wachttijden, meer support, uitgebreider servicepakket) of blik terug op een meer/minder succesvolle periode van het afgelopen jaar. Organiseert uw organisatie wel eens evenementen? Licht dan de hoogtepunten uit.

Lijstjes zijn altijd goed

Een terugblik kan ook mooi worden weergegeven in de vorm van een lijstje. Deel waar u trots op bent, bijvoorbeeld:

  • Het aantal nieuwe klanten
  • Het aantal geplaatste opdrachten via de webshop
  • De populairste producten
  • Het aantal geplaatste berichten op social media
  • De meest gelezen blogposts
  • En eindig met iets zoals: “het aantal gedronken kopjes koffie”.

Deel een leuke kerstactie

Een kerstactie moet niet centraal staan in uw digitale kerstwens. Desondanks kunt u wel ruimte maken voor een leuke kortingsactie. Sluit bijvoorbeeld de nieuwsbrief af met een reminder dat de lezer de kerstactie niet moet vergeten.

Geef iets gratis weg

Nog beter dan een kortingsactie: geeft iets gratis weg. Kerst is dé tijd om cadeautjes weg te geven. Dit kan een fysiek cadeau zijn, dat mensen gratis via de webshop kunnen bestellen. Maar denk ook eens aan een digitaal cadeau, zoals een e-book of online cursus.

Tips voor een unieke zakelijke kerstwens

Een digitale zakelijke kerstgroet hoeft dus zeker niet saai en standaard te zijn. Met de inhoud kunt u allerlei kanten op, maar er zijn ook andere manieren om u te onderscheiden.

  • Maak het persoonlijk! De meeste nieuwsbrieven die u stuurt zullen toch meer zakelijk zijn. De kerstgroet is hét moment om contact op te nemen als persoon i.p.v. als organisatie. Als het mogelijk is, verstuur de e-mail dan naar persoonlijke e-mailadressen.
  • Kies voor een videoboodschap. Beschikt u over genoeg tijd en iemand met een goede vaardigheid in videobewerking? Ontwikkel dan een videoboodschap. Persoonlijk én uniek.
  • Voeg een foto van het team toe. Het is natuurlijk ook belangrijk dat uw boodschap visueel aantrekkelijk is. Niets is persoonlijker dan een foto van het hele team. Natuurlijk in feestelijke sferen.
  • Gebruik humor. Past een grapje bij uw zakelijke correspondentie? Maak dan gebruik van humor, bijvoorbeeld in combinatie met beeld.
  • Doe iets extra’s voor trouwe klanten. Heeft u een klein aantal klanten dat uw organisatie al jarenlang trouw is? Maak voor deze klanten een speciale e-mail, met een bijzondere boodschap of iets extra’s.

De zakelijke kerstgroet versturen met MailChimp

Voor het versturen van een professionele kerstgroet gebruikt u natuurlijk MailChimp. Deze e-mailmarketing software is gratis (voor een lijst met 2000 e-mailadressen) én eenvoudig in gebruik. Houd rekening met de volgende tips als u wilt dat uw zakelijke kerstgroet geopend en gelezen wordt.

Nog geen MailChimp account? Klik dan hier om een gratis account aan te maken!

Schrijf een pakkend e-mail subject

Dagelijks krijgen mensen een lange lijst met nieuwe e-mails binnen. Hoe zorgt u ervoor dat u opvalt? Juist, door het schrijven van een subject dat de aandacht trekt. Kies dus niet voor een standaard subject zoals “wij wensen u een fijne kerst” of “Kerstmailing 2017”. Maak gebruik van nummers, doe een belofte of stel een vraag aan de ontvanger. Bijvoorbeeld: “wat zijn uw zakelijke doelen voor 2018?” of “wordt het nieuwe jaar, uw jaar?”.

Pakkend e-mail subject

Zorg voor de juiste configuraties

Enkele technische aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat de e-mail minder snel in de spambox belandt. Het zou natuurlijk jammer zijn als uw zakelijke kerstwens niet wordt gelezen. Heeft u geen idee welke configuraties nodig zijn? Neem dan contact op met uw webbouwer (of finalwebsites).

Huisstijl: creëer herkenning

Niet alleen aan de afzender, maar ook aan het design moet de ontvanger kunnen zien wie de e-mail heeft gestuurd. MailChimp biedt verschillende opties voor het ontwerpen van een mooie mailing. Voeg uw logo, kleurenschema en andere designkenmerken toe. Verstuur de mail met het e-mailadres van de directeur of manager klantenservice. Gebruik dus niet ‘info@’ of een no-reply e-mailadres.

Voorkom deze fouten

Naast alle tips die wij hebben gegeven, zijn er natuurlijk ook een aantal dingen die u beter niet kunt doen.

  • Een andere schrijfstijl gebruiken dan op uw zakelijke website. Ondanks dat het kerst is, betekent dit niet dat u op een hele andere manier met uw klanten moet gaan communiceren. Consistentie is key.
  • Irrelevante promotie of te verkoopgericht schrijven. De insteek van de zakelijke kerstwens is niet commercieel. Zorg er dan ook voor dat een kerstactie geen centrale rol krijgt en plaats deze alleen als de actie echt relevant is voor de ontvanger.
  • Geen persoonlijke aanhef gebruiken. Het gevaar van een digitale kerstgroet is dat deze al snel onpersoonlijk kan worden. Begin een e-mail dus niet (wij herhalen niet) met “Beste klant”.
  • De mail niet testen op mobiel. Veel e-mails worden snel even vlug op mobiel gelezen. Wij hoeven dan ook niet te vertellen dat de kerstgroet geoptimaliseerd moet zijn voor mobiel.
  • Een te korte of te lange mail versturen. Een kerstgroet sturen heeft een doel: klantenbinding. Een kort, oppervlakkig bericht zal dit doel niet bereiken (te onpersoonlijk). Een te lange mail daarentegen zal nooit volledig worden gelezen.

Een kerstkaart voor uw medewerkers en relaties

Dit artikel gaat met name over het sturen van een zakelijke kerstgroet aan uw klanten. Uiteraard is het ook belangrijk dat u een kerstgroet stuurt aan uw medewerkers en relaties, maar deze hebben een heel ander doel. Belangrijk is dat u de samenwerking benadrukt en uw waardering hierover uitspreekt. Voor een originele kerstwens kunt u natuurlijk ook de bovenstaande tips gebruiken!

Bent u al klaar voor de feestdagen? Net als vorig jaar zijn wij nog druk bezig met het ontwikkelen van een zakelijke kerstgroet voor onze eigen klanten. Uiteraard hebben wij ook nog tijd voor uw mailing. Wacht niet te lang, de feestdagen komen eraan.

Deel deze blogpost met een vriend of collega » Blogpost doorsturen