De laatste maanden van het jaar zijn vaak niet de meest rustige maanden. Naast de dagelijkse werkzaamheden staan opeens ook de feestdagen voor de deur. Door alle drukte is het zeer waarschijnlijk dat je niet denkt aan het versturen van een zakelijke kerstgroet. Een feestelijk bericht sturen hoeft helemaal niet tijdrovend te zijn wanneer je deze online verstuurt met MailerLite. Wij geven tips voor een pakkende online kerstkaart.

Gedrukte of digitale kerstkaart?

Door het internet is het natuurlijk nog makkelijker geworden om een kerstgroet naar je klanten te sturen. Een digitale kerstkaart is niet alleen makkelijker, maar biedt ook andere voordelen:

  • Een digitale kerstkaart is duurzaam. Is duurzaamheid een belangrijke waarde voor je organisatie? Stuur dan een groene kerstkaart.
  • Stuur een uitgebreide boodschap. Een fysieke zakelijke kerstkaart blijft vaak beperkt tot “fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar”. Meer ruimte heb je niet. Het voordeel van een e-mail is dat je een uitgebreide boodschap kan sturen.
  • Bespaar kosten. Een goede online kerstgroet ontwikkelen, vereist ook een investering, maar drukwerk en postzegels zijn vele malen duurder.

Een digitale kerstkaart lijkt dus voordelig. Het gevaar is echter dat je zakelijke kerstgroet te onpersoonlijk en eenvoudig wordt. Je wil je klanten wel laten zien dat je tijd en aandacht hebt besteed aan het ontwikkelen van de e-mail. Een digitale kerstkaart hoeft echt niet saai en simpel te zijn. Met onze tips stuur je dit jaar een speciaal bericht naar jouw klanten.

Overleg eerst: wat is jouw boodschap?

Een kerstgroet bedenken lijkt makkelijk. Schrijf eens wat dingen op en je zal merken dat je niet veel verder komt dan: “wij wensen je fijne feestdagen”. Je hoeft geen fantastische tekstschrijver te zijn om een goede boodschap te bedenken. Gebruik gewoon onze tips!

Gebruik storytelling

Begin de e-mail met een leuke anekdote over het afgelopen jaar. Bijvoorbeeld over:

  • Een doel dat jij/de organisatie afgelopen jaar heeft bereikt
  • Een compliment dat je van een klant hebt gekregen
  • Een grappige situatie die zich op kantoor afspeelde

Deel een persoonlijke verhaal en nog beter: koppel dit aan de kerstgedachte. Een mooi verhaal is dé manier om een zakelijke kerstwens in te leiden.

Bedank de klant

Zonder de klant zou je organisatie niet kunnen bestaan. Kerst is de tijd om dankbaar te zijn. Deel je waardering in de e-mail om te laten zien dat je succes niet als vanzelfsprekend ziet. Wees niet bang om kwetsbaar over te komen. Vooral rond de feestdagen zullen klanten het waarderen wanneer jij een persoonlijke kant laat zien.

Terugblik en vooruitblik

Aan het einde van het jaar kijken mensen altijd terug op het afgelopen jaar of maken ze plannen voor het komende jaar. Een terugblik of vooruitblik is zeer geschikt als content voor jouw zakelijke kerstwens. Denk bijvoorbeeld aan het aankondigen van een verbeterde klantenservice (kortere wachttijden, meer support, uitgebreider servicepakket) of blik terug op een meer/minder succesvolle periode van het afgelopen jaar. Organiseert jouw organisatie wel eens evenementen? Licht dan de hoogtepunten uit.

Lijstjes zijn altijd goed

Een terugblik kan ook mooi worden weergegeven in de vorm van een lijstje. Deel waar je trots op bent, bijvoorbeeld:

  • Het aantal nieuwe klanten
  • Het aantal geplaatste opdrachten via de webshop
  • De populairste producten
  • Het aantal geplaatste berichten op social media
  • De meest gelezen blogposts
  • En eindig met iets zoals: “het aantal gedronken kopjes koffie”.

Deel een leuke kerstactie

Een kerstactie moet niet centraal staan in jouw digitale kerstwens. Desondanks kan je wel ruimte maken voor een leuke kortingsactie. Sluit bijvoorbeeld de nieuwsbrief af met een reminder dat de lezer de kerstactie niet moet vergeten.

Geef iets gratis weg

Nog beter dan een kortingsactie: geeft iets gratis weg. Kerst is dé tijd om cadeautjes weg te geven. Dit kan een fysiek cadeau zijn, dat mensen gratis via de webshop kunnen bestellen. Maar denk ook eens aan een digitaal cadeau, zoals een e-book of online cursus.

Schrijf je in voor onze mailinglijst

en ontvang onze blogposts en tips in jouw mailbox.

Wij verwerken je gegevens zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Tips voor een unieke zakelijke kerstwens

Een digitale zakelijke kerstgroet hoeft dus zeker niet saai en standaard te zijn. Met de inhoud kan je allerlei kanten op, maar er zijn ook andere manieren om je te onderscheiden.

  • Maak het persoonlijk! De meeste nieuwsbrieven die je stuurt zullen toch meer zakelijk zijn. De kerstgroet is hét moment om contact op te nemen als persoon i.p.v. als organisatie. Als het mogelijk is, verstuur de e-mail dan naar persoonlijke e-mailadressen.
  • Voeg een foto van het team toe. Het is natuurlijk ook belangrijk dat jouw boodschap visueel aantrekkelijk is. Niets is persoonlijker dan een foto van het hele team. Natuurlijk in feestelijke sferen.
  • Gebruik humor. Past een grapje bij je zakelijke correspondentie? Maak dan gebruik van humor, bijvoorbeeld in combinatie met beeld.
  • Doe iets extra’s voor trouwe klanten. Heb je een klein aantal klanten dat jouw organisatie al jarenlang trouw is? Maak voor deze klanten een speciale e-mail, met een bijzondere boodschap of iets extra’s.

De zakelijke kerstgroet versturen met MailerLite

Voor het versturen van een professionele kerstgroet gebruik je natuurlijk MailerLite. Deze nieuwsbrief software is gratis (voor een lijst met 1000 e-mailadressen) én eenvoudig in gebruik. Hou rekening met de volgende tips als je wil dat jouw zakelijke kerstgroet geopend en gelezen wordt.

Nog geen MailerLite account? Klik dan hier om een gratis account aan te maken!

Schrijf een pakkend e-mail subject

Dagelijks krijgen mensen een lange lijst met nieuwe e-mails binnen. Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Juist, door het schrijven van een subject dat de aandacht trekt. Kies dus niet voor een standaard subject zoals “wij wensen je een fijne kerst” of “Kerstmailing 2023”. Maak gebruik van nummers, doe een belofte of stel een vraag aan de ontvanger. Bijvoorbeeld: “Wat zijn jouw zakelijke doelen voor 2024?” of “wordt het nieuwe jaar, jouw jaar?”.

Zorg voor de juiste configuraties

Enkele technische aanpassingen kunnen ervoor zorgen dat de e-mail minder snel in de spambox belandt. Het zou natuurlijk jammer zijn als jouw zakelijke kerstwens niet wordt gelezen. Heb je geen idee welke configuraties nodig zijn? Neem dan contact op met je webbouwer (of finalwebsites).

Huisstijl: creëer herkenning

Niet alleen aan de afzender, maar ook aan het design moet de ontvanger kunnen zien wie de e-mail heeft gestuurd. MailerLite biedt verschillende opties voor het versturen van een mailing. Voeg je logo, kleurenschema en andere designkenmerken toe. Verstuur de mail met het e-mailadres van de directeur of manager klantenservice. Gebruik dus niet ‘info@’ of een no-reply e-mailadres.

Voorkom deze fouten

Naast alle email marketing tips die wij hebben gegeven, zijn er natuurlijk ook een aantal dingen die je beter niet kan doen.

  • Een andere schrijfstijl gebruiken dan op je zakelijke website. Ondanks dat het kerst is, betekent dit niet dat je op een hele andere manier met je klanten moet gaan communiceren. Consistentie is key.
  • Irrelevante promotie of te verkoopgericht schrijven. De insteek van de zakelijke kerstwens is niet commercieel. Zorg er dan ook voor dat een kerstactie geen centrale rol krijgt en plaats deze alleen als de actie echt relevant is voor de ontvanger.
  • Geen persoonlijke aanhef gebruiken. Het gevaar van een digitale kerstgroet is dat deze al snel onpersoonlijk kan worden. Begin een e-mail dus niet (wij herhalen niet) met “Beste klant”.
  • De mail niet testen op mobiel. Veel e-mails worden snel even vlug op mobiel gelezen. Wij hoeven dan ook niet te vertellen dat de kerstgroet geoptimaliseerd moet zijn voor mobiel.
  • Een te korte of te lange mail versturen. Een kerstgroet sturen heeft een doel: klantenbinding. Een kort, oppervlakkig bericht zal dit doel niet bereiken (te onpersoonlijk). Een te lange mail daarentegen zal nooit volledig worden gelezen.

Een kerstkaart voor je medewerkers en relaties

Dit artikel gaat met name over het sturen van een zakelijke kerstgroet aan je klanten. Uiteraard is het ook belangrijk dat je een kerstgroet stuurt aan je medewerkers en relaties, maar deze hebben een heel ander doel. Belangrijk is dat je de samenwerking benadrukt en je waardering hierover uitspreekt. Voor een originele kerstwens kan je natuurlijk ook de bovenstaande tips gebruiken!

Gepubliceerd in: Online marketing tips