CTA voorbeelden download

Gratis! 20 cta voorbeelden

Download onze gids voor de ultieme CTA inspiratie!

Dat wil ik wel!

Hoe zorg je ervoor dat website bezoekers tot actie overgaan? Dat is waar wij jou mee gaan helpen. In deze blogpost delen wij de beste strategieën om je call to action nieuw leven in te blazen én laten wij aan de hand van CTA voorbeelden zien hoe je deze strategieën stap voor stap voor je eigen website kan toepassen.

Soorten call to actions

Als ondernemer wil je natuurlijk het liefst dat elke websitebezoeker een aankoop plaatst. Maar zo werkt het helaas niet. Meestal zijn er meerdere interacties nodig met jouw merk voordat iemand een aankoop doet of een aanvraag voor een offerte invult.

Daarom zijn er naast harde conversies ook zachte conversies. Deze zorgen voor die extra contactmomenten met je potentiële klanten.

Download onze 20 cta voorbeelden

  • Wel 20 verschillende soorten conversies
  • Voorbeelden van bestaande websites
  • Met voor- en nadelen om je te helpen kiezen

Wij verwerken je gegevens zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Group 6

Enkele zachte conversies die je kan gebruiken op je website:

  • Inschrijving voor de nieuwsbrief: een van de beste manieren om je doelgroep te blijven bereiken én ervoor te zorgen dat ze klant worden, is met behulp van een nieuwsbrief. Tip! Deel een link naar eerder verstuurde nieuwsbrief om bezoekers te laten zien wat ze van je nieuwsbrief kunnen verwachten.
  • Gratis ebook: meer inschrijvingen voor de nieuwsbrief verzamelen? Maak dan een interessant ebook. Denk eraan dat je de inschrijvers voor je ebook niet zomaar op je mailinglijst mag zetten. Biedt altijd een extra optie voor het ontvangen van je nieuwsbrief.

    Voorbeeld goede inschrijfbox nieuwsbrief

    Hoe je inschrijvingen verzamelt volgend de AVG

  • Bestelhulp: wil je het aankoopproces makkelijker maken en twijfels weghalen bij je potentiële klanten? Met een bestelhulp help jij je klanten en vergroot je de kans op een aankoop.

“Je landingspagina of productpagina kan nog zo goed zijn, met een slechte call to action verlies je klanten aan de concurrentie.”

7 Strategieën voor goede call to actions

Hoe zorg je ervoor dat mensen een actie uitvoeren op je website? Ten eerste is het natuurlijk belangrijk dat je een goed en passend aanbod hebt voor je bezoekers. Dat is altijd de eerste stap.

Maar ook het design, de teksten en de boodschap van je CTA kunnen eraan bijdragen of je succes hebt met je CTA of niet. Deze strategieën kunnen het aantal conversies verhogen:

1) Creëer urgentie

Wil je dat bezoekers sneller een beslissing nemen? Dan kan je ze een handje helpen door de urgentie te verhogen, bijvoorbeeld door:

  • De aantallen te beperken. Geef aan dat je product niet oneindig beschikbaar is, maar vermeld hoeveel mensen het nog kunnen kopen.
  • De prijs tijdelijk te verlagen. Bezoekers kunnen je product alleen nu met korting kopen.
  • Je product maar tijdelijk aan te bieden. Geef aan tot wanneer bezoekers je product nog kunnen bestellen.

Een product dat altijd voor dezelfde prijs beschikbaar is, is natuurlijk minder interessant dan een product dat maar beperkt beschikbaar is.

CTA met urgentie

Voorbeeld van een product dat tijdelijk wordt aangeboden.

2) Benoem de voordelen

Je hebt een hele landingspagina gemaakt met alle voordelen en duidelijke referenties. Maar bezoekers kiezen natuurlijk zelf wat ze lezen. Een goede strategie is om wanneer de call to action komt, bezoekers nog een keer te herinneren wat ook alweer de voordelen zijn. Zo kan je focussen op:

  • De uitkomst/het resultaat: wat gaat het gebruik opleveren?
  • Eventuele bonussen: wat zijn extra redenen om het aanbod te kopen?
  • Wat de voordelen waren volgens je klanten: welke woorden gebruiken zij als ze je product beoordelen?

3) Gebruik sociaal bewijs

Een van de principes van Cialdini is sociale bewijskracht. Als mensen kijken wij naar anderen om te weten wat wij moeten doen. Jij kan de voordelen van je aanbod benoemen, maar het is dus nog veel beter dat anderen dit doen. Sociaal bewijs kan je op verschillende manieren toevoegen aan je CTA:

  • Reviews van klanten: dit kan als video of als geschreven testimonial
  • Logo’s van bekende klanten
  • Aantal gebruikers/klanten, bijvoorbeeld: “al 1000 tevreden gebruikers”
  • Welk succes het heeft opgeleverd voor één of meerdere klanten
  • Vermelding van een bekende influencer die je product gebruikt
  • Hoeveel klanten je in een bepaalde periode hebt (gehad)
cta-met-sociaal-bewijs

CTA voorbeeld met sociaal bewijs op todoist.com

4) Geef 2 opties

Je bezoeker te veel opties geven is niet handig, want dat zorgt alleen maar voor keuzestress, maar je kan ze wel 2 opties geven om de bezoeker te helpen bij het maken van een keuze.

Door twee dingen aan te bieden, gaat je bezoeker deze twee dingen met elkaar vergelijken. Biedt je maar 1 optie aan, dan is de keuze sowieso wel/niet. Maar bij twee dingen wordt het al snel optie 1/optie 2, waardoor de bezoeker sneller tot actie kan overgaan.

Zo kan je de bezoeker bijvoorbeeld laten kiezen tussen:

  • Live of online
  • Met of zonder bonussen/persoonlijke feedback
  • Met of zonder extra accessoires
  • Een product voor beginners/gevorderden
  • Maand/kwartaal of jaarabonnement (of zelfs eenmalige betaling)
  • Kant en klaar programma/maatwerk

5) Communiceer nog een keer voor wie het is

Wanneer de bezoeker zich sneller in de doelgroep zal herkennen, is de kans groter dat er tot actie wordt overgegaan. Misschien heb je op de pagina al duidelijk gecommuniceerd wie de doelgroep is, maar wie zegt dat je bezoeker het ook heeft gelezen?

Vermeld daarom ook in de CTA voor wie je product nou eigenlijk is. Wie profiteert er van de voordelen van jouw aanbod?

6) Bespreek eventuele twijfels

Om voor een conversie te zorgen wil je zoveel mogelijk twijfels weghalen. Wat zijn redenen waarom bezoekers niet tot actie over kunnen gaan en hoe kan je deze twijfels onderuit halen?

Enkele voorbeelden:

  • Iemand kan twijfelen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, omdat ze geen zin hebben om continu spammy mails van je te ontvangen. Deze twijfels kan je weghalen door: 1) te vermelden hoe vaak je gaat mailen, 2) een voorbeeld van jouw nieuwsbrief te delen.
  • Iemand heeft misschien interesse in jouw gratis cursus, maar deze persoon weet niet of hij wel de tijd heeft om deel te nemen. Deze twijfels kan je wegnemen door te benoemen hoeveel tijd het kost of door een review te delen waarin iemand deelt dat het alle tijd helemaal waard was.
  • Iemand twijfelt of hij je product wel echt gaat gebruiken. Ook deze twijfels kan je weerleggen met goede reviews, maar bijvoorbeeld ook met een garantie.

Door de twijfels te bespreken heeft een bezoeker eigenlijk geen argumenten meer om niet tot een actie over te gaan.

7) Maak het visueel

Bijvoorbeeld met behulp van een afbeelding of een video of door de situatie goed en krachtig te schetsen. Met je CTA wil je ervoor zorgen dat de bezoeker zich precies kan voorstellen wat jouw aanbod is en wat het oplevert.

Zorg er met alle elementen van je call to action dus voor dat je bezoeker aan het denken wordt gezet of een bepaalde emotie ervaart.

Enkele manieren hoe je dit doet:

  • Door het probleem van je bezoeker te schetsen en een duidelijke oplossing te bieden
  • Door de lezer direct aan te spreken
  • Door een video te delen waarin je jouw aanbod laat zien
  • Door nog een keer te laten zien wat de koper precies krijgt
  • Door het leveren van sociaal bewijs

Weet jij wat de belangrijkste kenmerken van een goede CTA zijn?

De bovenstaande strategieën kunnen je helpen om CTA’s te maken die ervoor zorgen dat je bezoekers ook echt een actie uitvoeren op je website. Of dit nu een zachte of een harde conversie is.

Daarnaast is het belangrijk dat je call to action aan de drie volgende voorwaarden voldoet:

  • Een goede CTA staat op zichzelf: dat betekent dat de bezoeker eigenlijk niet veel van je pagina gelezen hoeft te hebben om geïnteresseerd te zijn om een actie uit te voeren.
  • Een goede CTA valt op: zelf als je een hele lange pagina met veel tekst hebt, moet je CTA eruit springen.
  • Het is de enige call to action op een pagina. Op een pagina wil je bezoekers niet verleiden om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, je product te delen, een aankoop te plaatsen én zich ook nog aan te melden voor je gratis event. Kies per pagina 1 harde en een zachte call to action. Er zijn natuurlijk uitzondering, zoals je homepage

De strategieën in actie: 3 CTA voorbeelden

Terug naar de strategieën, want hoe kan je ze inzetten voor je eigen website? Hieronder 3 voorbeelden van 3 verschillende CTA’s en hoe je ze met behulp van de strategieën kan verbeteren.

Voorbeeld 1: product in een webshop

Hier zie je een product in een webshop zoals deze op veel webshops wordt weergegeven: foto, titel, informatie over het product en winkelwagen button.

Cta voorbeeld voor webshop

Productpagina voor de verbeteringen

3 manieren hoe je de CTA kan verbeteren en de kans op aankopen kan vergroten:

  • Sociaal bewijs toevoegen in de vorm van een review. Tegelijkertijd wordt ook de twijfel weggenomen of de hond het speeltje wel leuk gaat vinden.
  • Daarnaast hebben wij duidelijk toegevoegd wie de doelgroep is.
  • En als laatste hebben wij een tijdelijke bonus (een zakje snoepjes) toegevoegd.
Cta voorbeeld voor webshop - Verbeterd

Productpagina na de verbeteringen

Voorbeeld 2: call to action voorbeeld in een blog

Hier zie je een aanmelding voor een ebook zoals deze er vaak uitziet op een website:

call to action voorbeeld ebook

Ebook CTA voor de verbeteringen

Wij hebben de volgende 3 dingen toegevoegd om de CTA te verbeteren:

  • Een afbeelding om te laten zien hoe het ebook eruit ziet.
  • Sociaal bewijs in de vorm van hoeveel ebooks er al zijn gedownload.
  • Argumenten om twijfel weg te nemen. Mensen denken misschien dat het lang duurt om een snuffelmat te maken of dat het duur en moeilijk is. Deze twijfel nemen wij weg door extra informatie hierover toe te voegen.
call to action voorbeeld ebook verbeterd

Ebook CTA na de verbeteringen

Voorbeeld 3: interesse in een programma

Heb jij een online programma of een training waarvoor mensen zich kunnen aanmelden? Maar wil jij eerst even kennismaken voordat ze zich aanmelden. Hier zie je een voorbeeld call to action zoals die vaak gebruik wordt op websites: 

Cta voorbeeld kennismaking

CTA om kennismaking te plannen – voor de verbeteringen

Wij hebben de volgende aanpassingen gedaan om de kans op een aanmelding te vergroten:

  • Urgentie verhoogd door aan te geven dat er nog maar beperkt plek is. 
  • Sociaal bewijs door aan te geven hoeveel anderen al deel hebben genomen aan het programma. 
  • Duidelijk aangegeven wie nou precies de doelgroep is. 
  • Schets van de situatie om het probleem concreter en de teleurstelling visueler te maken. 

Daarnaast bestaat de call to action uit twee stappen. Eerst klikken bezoekers op de button als ze interesse hebben, daarna wordt een pop-up geopend met het interesse formulier. Zo’n tweestaps CTA heeft als voordeel dat de betrokkenheid van de bezoeker wordt vergroot en de kans op een conversie ook groter is. 

cta voorbeeld kennismaking - verbeterd

CTA om kennismaking te plannen – na de verbeteringen

Gepubliceerd in: Online marketing tips