Met behulp van Google Adwords, SEO en e-mailmarketing is het al zwaar genoeg om voldoende bezoekers binnen uw webshop te krijgen. Wanneer een potentiële klant plotseling uw webshop verlaat, is het zeker balen. Maar helemaal tijdens het afronden van zijn bestelling. Welke opties zijn er dan voor een verlaten winkelwagen? In deze blogpost leest u wat u kunt doen om een deel van de gemiste kansen om te draaien naar een verkoop.

Verlaten winkelwagen

Wat zijn de oorzaken voor een verlaten winkelwagen?

Volgens SaleCycle verlaat rond 75% van alle klanten de website zonder de winkelwagen af te rekenen. Hoeveel dat bij uw eigen webshop zijn, kunt u in Google Analytics controleren door het aantal unieke vertoningen van de winkelwagen pagina te vergelijken met de vertoningen van de checkout- of afrekenpagina.

De hoofdredenen voor een verlaten winkelwagen zijn volgens het onderzoek van SaleCycle de volgende:

  1. De klant wilde zich alleen oriënteren en nog geen aankoop doen
  2. Verzendkosten of bezorgtijden sluiten niet aan bij de verwachtingen
  3. De prijs lijkt te hoog en/of de bezoeker wil uw prijzen nog eerst met die van de concurrentie vergelijken
  4. Men besluit de producten toch in een fysieke winkel te kopen
  5. De aangeboden betaalwijzen werken niet of zijn ontoereikend
  6. Tijdens de checkout is er sprake van een ander soort technisch probleem

Verlaten winkelwagen statistieken

Prioriteit 1: Optimaliseer het WooCommerce checkout process

Voordat u begint met het bedenken van acties om klanten die een winkelwagen hebben verlaten alsnog te laten kopen, is het nodig om te controleren of uw afrekenpagina geen problemen bevat. Op basis van de standaard afrekenpagina van WooCommerce zijn de volgende verbeteringen nodig of mogelijk:

  • Verwijder overbodige formuliervelden
    Voor uw webshop in Nederland is het veld “Appartement, suite” meestal niet nodig. Ook de velden “Bedrijfsnaam” en “Telefoon” kunt u (soms) beter verwijderen. Hoe minder velden, hoe eenvoudiger het afrekenproces en hoe groter de kans dat de klant niet ergens afhaakt.
  • Voorkom afleidingen door linkjes en andere content in de sidebar
    Zet de sidebar uit. U heeft deze ruimte nodig voor een optimale indeling zoals hieronder omschreven. De veelgestelde vragen, die tijdens het afrekenen belangrijk zijn, plaatst u beter onderaan de pagina.
  • Functies voor een login of account registreren horen niet thuis op de checkout pagina
    Deze stap hoort eigenlijk tussen de winkelwagen en de checkout pagina in te liggen. In een volgende blogpost leggen wij uit hoe u dit het beste kan doen met WooCommerce. Een andere optie is om de login/registratiefunctie op de checkout pagina uit te zetten.
  • Vereenvoudig de invoer van adressen in Nederland
    De standaard adresvelden in WooCommerce zijn in principe niet geschikt voor een adres in Nederland. Overweg de postcode / huisnummer API van Post.nl samen met de Postcode checker plugin.
  • Kies een thema waar de checkout pagina zo is ingedeeld dat de bestelling zichtbaar is voordat men uiteindelijk betaalt
    Een indeling waar het formulier voor de NAW gegevens links en de besteloverzicht, betaalwijzen etc. rechts staan, is prima. De WordPress themes Storefront en OceanWP gebruiken deze indeling.

De bezoeker heeft de website verlaten. Wat kunt u nu nog doen?

Zoals eerder genoemd verlaat ~75% van de potentiële klanten uw webshop zonder de producten die men in de winkelwagen heeft geplaatst te kopen. Binnen een fysieke winkel zou de verkoper zeker elke klant aanhouden en hem vragen wat er niet in orde is. Maar bij een webshop is er geen controle en heeft de winkelier minder mogelijkheden. Eén optie is de verlaten winkelwagen campagne. Hierbij stuurt u de “klant” een e-mailbericht met de herinnering dat zijn winkelwagen er nog “staat” en dat deze wacht op een betaling. Dit mag voor sommigen gek klinken, maar er zijn webshops die via deze e-mails miljoenen euro’s (extra) omzet maken.

Trek de aandacht met een remarketing campagne

Een andere optie is een remarketing campagne. Hierbij wordt bij de bezoeker het bezoek aan uw website onthouden. Wanneer de bezoeker in het vervolg andere (deelnemende) websites bezoekt, dan wordt er een advertentie van uw shop als herinnering getoond. Deze manier is niet zo specifiek als de e-mail, maar is wel efficiënt bij de klanten die uw webshop en een mogelijke aankoop gewoon vergeten zijn. Let op! Bij dit soort campagnes moet u de bezoeker via een cookiemelding eerst om toestemming vragen.

Winkelwagen tegenhouden

Is een verlaten winkelwagen campagne geschikt voor elke soort webwinkel?

In principe wel, maar kijk eerst goed naar het bestelgedrag van uw klanten. Verkoopt uw webshop gebruiksgoederen waar de prijs per stuk relatief laag is en waar men meerdere producten zal kopen voor een gratis verzending? Dan is het vrij normaal als bezoekers de aankoop uitstelen, omdat het minimumbedrag (nog) niet is behaald. In dit geval zou een herinnering voor een verlaten winkelwagen meer irritaties dan extra conversies opleveren. Verkoopt uw webshop producten waar uw klanten de producten en ook de prijzen vergelijken (bijvoorbeeld bij elektronische apparatuur), dan is een e-mail voor de verlaten winkelwagen vaak wel efficiënt.

Mag ik naar iedereen een verlaten winkelwagen e-mail versturen?

U mag iedereen e-mailen die eerder toestemming heeft gegeven voor het versturen van promotionele e-mails. Ook voor bestaande klanten is volgens de AVG wetgeving een expliciete toestemming nodig. Heeft u de toestemming van uw klanten om aanbiedingen of andere reclame te sturen, dan mag u natuurlijk ook dit soort “reclame” versturen.

Extra kans: Verstuur een e-mail wanneer de betaling is afgebroken of niet is gelukt.

Op het moment dat een klant op de betaal button heeft geklikt, is er officieel een overeenkomst gesloten. Binnen deze overeenkomst mag u de klant dan wel via e-mail benaderen. Wanneer een betaling niet doorgaat, kan dit verschillende redenen hebben. Zowel technische als ook financiële problemen kunnen hier een rol spelen. Gebruik deze kans om uw klant te benaderen en verstuur een bericht om uw klant hulp aan te bieden. Reclame of extra aanbiedingen adviseren wij hier niet te versturen, ook al heeft u hiervoor eerder wel toestemming gekregen.

Hoe kunt u een opt-in verkrijgen zodat u alsnog een e-mail mag versturen?

Belangrijk is dat u eerst toestemming van uw klanten krijgt voordat u een promotionele e-mail mag versturen. De onderstaande voorbeelden voor een opt-in bieden de mogelijkheid om vooraf of tijdens de bestelling de toestemming te verkrijgen.

  • PopUp met het aanbod van korting op de eerste bestelling
    Deze popup is alleen zichtbaar voor nieuwe klanten.
  • Inschrijving voor aanbiedingen in de footer
    Maak het hier interessant met een extraatje. Niemand vraagt bewust om reclame.
  • Een popup die verschijnt als de bezoeker de website verlaat (exit intent)
    Hier kunt u voor nieuwe klanten nog een keer de korting aanbieden of een nog beter extraatje bedenken.
  • Tijdens het aanmaken van een account
    Vaak is deze plek iets te veel, maar afhankelijk van het soort product kan ook deze plek voordelig zijn.
  • Tijdens de checkout met een checkbox
    Op de plek waar ook de checkbox voor de algemene voorwaarden staat. Deze opt-in is goed voor de tweede bestelling.

Test de verschillende opties en probeer ze vooral niet allemaal tegelijk. Gebruikt u te veel opt-ins, dan kan dit ook afschrikkend werken.

Single of double opt-in?

Belangrijk is dat u kunt aantonen dat u de toestemming van uw klanten voor het versturen van promotionele e-mails hebt gekregen. Een double opt-in is extra veilig, maar kost zeker een aantal inschrijvingen. Wij adviseren een double opt-in wanneer u bij een single opt-in te veel klachten van mensen ontvangt die aangeven dat zij zich niet te hebben ingeschreven.

Welke WordPress plugins heeft u nodig voor het verzamelen van de inschrijvingen?

  • Voor de lijst met inschrijvingen kunt u het beste Mailchimp gebruiken. Mailchimp is een populaire e-mailmarketing software die u ook kunt gebruiken voor het versturen van uw nieuwsbrief en andere promotionele e-mails.
  • De popups en/of opt-in formulieren bouwen wij meestal met Mailmunch. Hiermee is het niet alleen eenvoudig om aantrekkelijke formulieren te bouwen, maar worden ook de gegevens van de inschrijving op een duidelijke wijze bewaard. Verder bestaat er een koppeling tussen Mailmunch en Mailchimp waarmee de inschrijvingen worden gesynchroniseerd.
  • Voor de extra checkboxen gebruiken wij Mailchimp voor WordPress. Ook met de gratis versie kunnen de checkboxen worden toegevoegd en worden de inschrijvingen in Mailchimp verwerkt. Anders dan bij Mailmunch wordt de inschrijving alleen in Mailchimp bijgehouden. De plugin biedt ook de mogelijkheid voor een compleet inschrijfformulier.

Wat staat er in een goede verlaten winkelwagen e-mail?

Een verlaten winkelwagen e-mail bevat zeker de lijst met producten uit de winkelwagen en een directe link naar de checkout pagina. De volgende toevoegingen kunnen helpen om de ontvanger nog beter tot een aankoop te verleiden:

  • Wees persoonlijk. Als het goed is, heeft u de naam van uw klant. Gebruik de naam in de e-mail en vermeld ook de dag dat de klant zijn winkelwagen heeft verlaten.
  • Het is goed mogelijk dat het eerder gekozen product niet meer bevalt. Vergroot uw kansen door het aanbieden van 2-3 alternatieve producten.
  • Gebruik altijd productafbeeldingen in uw e-mail, plaats de productnaam als ALT tag voor de afbeelding (voor het geval de afbeeldingen nog niet in de e-mail worden getoond).
  • Schrijf een uitnodigend e-mail subject. Vaak werkt een grappige/luchtige tekst beter dan een nadrukkelijke tekst.
  • Belangrijk is ook een uitschrijflink. Deze is niet alleen verplicht volgens de AVG wetgeving, maar ook erg handig voor uw eigen rust, omdat u niet elke uitschrijving handmatig moet verwerken.

Welke plugins of mogelijkheden zijn er om automatisch de e-mails te versturen?

Voor het versturen van een verlaten winkelwagen campagne zijn er verschillende WordPress plugins beschikbaar. De meeste plugins controleren of er een gevulde winkelwagen bestaat en en versturen een mail, wanneer deze winkelwagen naar X minuten niet wordt afgerekend. Dit soort functies zijn de basis, maar door de AVG wetgeving zijn er extra opties nodig. De e-mail mag namelijk alleen aan websitebezoekers worden gestuurd die daarvoor eerder toestemming hebben gegeven. Bijvoorbeeld op basis van een lijst met e-mailadressen die in Mailchimp worden verzameld.

AutomateWoo

AutomateWoo staat ook op onze lijst met WooCommerce plugins die wij regelmatig voor klanten gebruiken. Voor de verlaten winkelwagen campagne is deze plugin uitermate geschikt. Binnen de plugin vindt u de volgende functionaliteit voor het verzenden van uw campagne:

  • Koppeling met Mailchimp – Door de integratie met Mailchimp kunt u een filter opgeven dat uw campagne alleen naar mensen wordt gestuurd die zich voor een bepaalde lijst hebben ingeschreven.
  • E-mailberichten opstellen – Via de bekende editor in WordPress kunt u het e-mailbericht opzetten. Met behulp van een shortcode generator kunt u eenvoudig klantgegevens, de producten uit de winkelwagen, een persoonlijke couponcode of de link naar de checkout pagina toevoegen. Voor de producten uit de winkelwagen bestaan er verschillende templates voor een gewenste weergave. Helaas is er op dit moment nog geen shortcode voor de alternatieve producten.
  • Mail queue, winkelwagenlijst en rapportages – Via een overzicht kunt u zien welke e-mails binnen de volgende uren worden verstuurd en is er een lijst met de (verlaten) winkelwagens. Daarnaast bestaat er ook een rapportage functie voor de e-mailactiviteit en de conversies.
  • Opt-in checkboxen – Met AutomateWoo hoeft u voor de checkboxen geen andere plugin te installeren.

AutomateWoo verlaten winkelwagen campagne

Meer automated campaigns voor e-commerce professionals!

AutomateWoo biedt nog veel meer mogelijkheden voor uw e-mailmarketing campagnes. Denk hierbij aan geautomatiseerde e-mails voor het versturen van de coupon na een opt-in of voor de uitnodiging om een beoordeling achter te laten. De plugin kost $99 incl. updates en support voor één jaar. Een gratis proefperiode wordt niet aangeboden, maar binnen 30 dagen is het zonder problemen mogelijk om de aankoop te annuleren.

Klik hier om de AutomateWoo plugin te kopen

Verlaten winkelwagen campagne opzetten in Mailchimp

Bent u een ervaren e-mailmarketeer en wilt u de verlaten winkelwagen campagne opzetten in Mailchimp? Ook dat is mogelijk, wij vinden het zelf niet de meest eenvoudige manier, maar met de premium versie van Mailchimp voor WordPress is het mogelijk om de producten, orders en klanten uit uw webshop met Mailchimp te synchroniseren. Lees hieronder de verschillende externe handleidingen om zo te beginnen:

Via de handleiding van Mailchimp wordt aanbevolen om de gratis plugin “Mailchimp for WooCommerce” te gebruiken. Wij adviseren toch de andere plugin, ook al kost de premium versie van “Mailchimp voor WordPress” $59 per jaar. Over de “native” plugin, die door Mailchimp zelfs wordt onderhouden en ontwikkelt, zijn er veel klachten en weten wij zelf dat de functies niet zo flexibel zijn. De ontwikkelaar van “Mailchimp for WordPress” zit zelf in Nederland en levert een geweldige support. Vandaar ook onze voorkeur.

Woocommerce Cart Reports extensie

Wilt u nog geen verlaten winkelwagen campagne versturen en eerst bekijken hoe ernstig het probleem is? Met deze plugin beschikt u over een extra report in WooCommerce die aangeeft hoe vaak een winkelwagen wordt verlaten en voor welke producten dit vooral gebeurt. Deze functie biedt een goede optie om dit gedrag te monitoren en is zeker handig wanneer u “alleen” het checkout process stap voor stap wilt optimaliseren. Klik hier voor meer informatie over de plugin.

Een tot slot nog de volgende tips:

  • Optimaliseer uw verlaten winkelwagen campagne in kleine stappen en altijd met één stap of verandering per keer.
  • Schrijf de e-mailberichten op een persoonlijk manier en vraag altijd mensen in uw omgeving hoe zij uw berichten beleven.
  • Verstuur uw berichten alleen aan de personen waarvan u een expliciete toestemming heeft gekregen.

Lees ook deze blogpost:

10 Webshop optimalisatie tips voor success

10 Webshop optimalisatie tips voor success