Een nieuwsbrief versturen lijkt voor veel mensen een hele opgave. Vaak schuiven ze het liever vooruit of af naar iemand anders. Maar dat hoeft het niet te zijn. Met de juiste nieuwsbrief software is het versturen van een mailing zo gefixed en is het zelfs leuk om te doen.

Maar welke nieuwsbrief of e-mailmarketing software kan je het beste gebruiken? In deze blogpost lees je waar je op moet letten en welke tools je het beste kan gebruiken.

Ik kan mijn nieuwsbrief toch ook via Microsoft Outlook verzenden?

Helaas zien wij het regelmatig dat Outlook wordt gebruikt om een nieuwsbrief naar zelfs honderden mensen te sturen. Om te voorkomen dat de ontvangers alle e-mailadressen zien, worden deze dan in het Bcc veld geplakt. Ik hoor je al zeggen “Dat doe ik ook en dat werkt al jaren goed!”, maar in werkelijkheid is het tegendeel het geval:

  • De ontvangende mailserver behandelt je bericht vaak als spam
  • Je kan niet zien wie je mail opent of op een link klinkt
  • Je ontvangt alle autoresponders

In het ergste geval is het zelf mogelijk dat ook je overige zakelijke mail door de ontvangende mailserver als spam wordt behandeld!

Je kan Outlook dus niet gebruiken voor je nieuwsbrief. Lees snel verder hoe het wel kan.

Hieraan moet je echt denken wanneer je nieuwsbrief software kiest

Naast de prijs verschillen de aanbieders vooral ook het aanbod van functies. Ga je op zoek naar een passende aanbieder? Controleer dan de volgende functies:

E-mailadres lijsten, groepen en segmenten

Zonder een e-mailadres lijst of mailinglijst kan je natuurlijk geen e-mailmarketing campagne versturen. Voor de mailinglijst zijn deze “aanvullende” functies belangrijk:

  • Kan je e-mailadressen makkelijk importeren en exporteren?
  • Zijn eigen velden mogelijk en kan je deze ook gebruiken om te filteren?
  • Kan je een/de mailinglijst indelen in groepen? Met deze functie kan je namelijk 1 e-mailadres lid maken van meerdere groepen.
  • Kan je de mailinglijst naast groepen ook onderverdelen in segmenten? De zijn vergelijkbaar met groepen, maar deze worden op een andere manier worden gebruikt. Een typisch segment is: subscribers die tenminste 1 campagne bericht hebben bekeken. 

Opt-in forms

Om inschrijvingen voor e-mailmarketing te verzamelen werk je het beste met inschrijfformulieren of opt-ins. De meeste nieuwsbrief platformen bieden eigen formulieren aan die je vrij makkelijk aan je website kan toevoegen. Let hierbij op de volgende eigenschappen:

  • Een formulier editor waarmee je het layout, teksten en afbeeldingen volledig kan aanpassen.
  • Verschillende manieren om het formulier op je website te tonen (popup, embedded, exit intent, etc.).
  • De mogelijkheid om je privacyverklaring te linken.

E-mail template editor

Net zoals bij de formulieren wil je natuurlijk ook de e-mail templates voor je campagne zelf opmaken. Meestal kan je beginnen met een reeds opgemaakt template. Zo’n template is meestal een goede start of laat zien welke opties er zijn. Belangrijk is dan wel dat je het template ook compleet kan aanpassen. Verder is nog belangrijk:

  • Ziet je e-mail er altijd goed uit in de verschillende e-mail programma’s én op mobiel? 
  • Kan je binnen een template ook je eigen velden gebruiken?
  • Is het mogelijk om je template te bewaren, zodat je niet steeds opnieuw met je huisstijl moet beginnen.

Automations

Wil je naast een periodieke nieuwsbrief, geautomatiseerde e-mailberichten versturen, dan is deze functie uitermate belangrijk. Hoe uitgebreider de beschikbare functies, hoe kleiner de kans dat je op een gegeven moment tegen een beperking aanloopt. Enkele voorbeelden van zulke geautomatiseerde e-mails zijn:

  • Een serie van e-mailberichten, bijvoorbeeld een cursus
  • E-mailberichten als gevolg van een aankoop (via je webshop)
  • Gegevens updaten van subscribers op basis van een uitgevoerde actie

Integraties

Wil je inschrijfformulieren bouwen met Elementor of inschrijvingen verzamelen tijdens de checkout van je webshop? Hiervoor moeten integraties beschikbaar zijn. De meest populaire webtools beschikken over een integratie met de betere nieuwsbrief systemen. Naast kant en klare integraties hebben deze systemen ook een API (Advanced Programming Interface). Hiermee kan je programmeur een koppeling bouwen wanneer deze (nog) niet beschikbaar is of een bestaande integratie niet over de gewenste functies beschikt.

Wat kost nieuwsbrief software?

Door het aanbod van nieuwsbrief of e-mailmarketing systemen zie je waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer. Hetzelfde geldt ook voor de prijs. Bij sommige aanbieders betaal je misschien maar $10, terwijl bij andere aanbieders het kleinste account meer dan $200 per maand kost. 

Voor de meeste nieuwsbrief software geldt dat de prijs wordt gebaseerd op het aantal subscribers in je mailinglijst. Heb je een erg grote lijst, dan betaal je dus veel meer dan bij een kleine lijst met 1000 subscribers. Wil je de prijzen van verschillende aanbieders vergelijken? Kijk dan vooral naar het maximum aantal subscribers per account type. 

Zijn er ook gratis e-mailmarketing systemen?

Bij de meeste aanbieders is het mogelijk om de nieuwsbrief software met een kleinere lijst gratis te gebruiken. Let op! Een aantal hebben alleen een gratis testperiode.

De gratis optie is zeker interessant voor bedrijven die beginnen met het opbouwen van een nieuwe mailinglijst.

Bij een gratis account heb je wel te maken met:

  • Het logo van de aanbieder in elke mailing die je verstuurt
  • Beperkte functies t.o.v. de betaalde versie
  • Minder of geen support
  • Een limiet bij het aantal subscribers voor je mailinglijst

Bij sommige aanbieders worden de berichten door een “ander soort” mailservers verstuurd dan bij een betaald account. Hierdoor bestaat de kans dat je e-mails door de ontvanger niet altijd worden geaccepteerd of sneller in de spambox belanden.

Deze nieuwsbrief software gebruiken wij voor onze klanten

Voor onze klanten en voor onze eigen projecten zijn we steeds op zoek naar de beste oplossingen. Hierbij kijken wij niet alleen naar de functies, ook vinden wij het belangrijk dat de tools betaalbaar zijn. Op dit moment gebruiken wij voor de nieuwsbrieven de volgende twee systemen.

Emailoctopus banner

EmailOctopus

Gratis versie: max. 2500 subscibers
Prijs voor 2500 subscribers: € 14,- p/m

Voor de meeste websites is EmailOctopus de meest voordelige opties. Met de gratis versie kan je maximaal 2500 subscribers opslaan en 10.000 e-mails per maand versturen. Naast het grote voordel van een gratis variant, heeft EmailOctopus geweldige eigenschappen en functies.

  • Meerdere mailinglijsten, welke je met tags ondervedelen kan in groepen
  • Segmentatie op basis van verschillende filters
  • Een functionele e-maileditor waarmee je graag mee wil werken
  • Uitgebreide rapportages die voor altijd beschikbaar zijn (30 dagen voor de gratis versie
  • Een onbeperkt aantal gebruikers voor je account (maar 1 in de gratis versie)
  • Onbeperkt forms en landing pages aanmaken met de dezelfde soort editor als voor de e-mails (3 stuks in de gratis versie)
  • Geavanceerde automation campaigns met maximaal 650 stappen (5 in de gratis versie)
  • Importeer je eigen HTML templates
  • Merge tags op basis van alle (eigen) velden, plus het record ID (uniek in de branche)
  • WordPress plugin voor de formulieren
  • Functionele API met een uitgebreide documentatie (developer friendly)
  • Persoonlijke en behulpzame support, meestal reageren zij binnen 2 uur tijdens kantooruren (ze zijn gevestigd in het Verenigd Koninkrijk)

Voor o.a. Elementor Pro hebben wij een plugin geschreven waarmee je ook inschrijvingen via de formulieren kan verzamelen. Deze kan je hier gratis downloaden. De uitbreiding heeft ook een functie voor WooCommerce, waarmee je op de afrekenpagina een inschrijfbox kan plaatsen.

Niet alleen de gratis versie is bijzonder voordelig, maar ook bij de betaalde versie zit je in de kosten veel lager dan bij andere aanbieders.

EmailOctopus MailerLite Growth MailChimp Standard
500 subscribers € 8,00 € 9,00 € 19,00
1000 subscribers € 10,00 € 14,00 € 42,00 (voor 1500)
2500 subscribers € 14,00 € 23,00 € 57,00
5000 subscribers € 22,00 € 36,00 € 95,00
10000 subscribers € 28,00 € 55,00 € 128,00
De prijzen zijn het laatst bijgewerkt op 24 oktober 2023

MailerLite banner

MailterLite

Gratis versie: max. 1000 subscibers
Prijs voor 2500 subscribers: € 23,- p/m

Deze e-mailmarketing software gebruiken wij voor een aantal klanten en ook voor sommige eigen projecten. Net als de meeste andere systemen betaal je bij MailerLite op basis van het aantal subscribers. Subscribers die zich hebben uitgeschreven of waar het e-mailadres niet geldig is (bounces) worden hierbij niet meegerekend. Met MailterLite heb je (bijna) alle functies die je nodig hebt voor je nieuwsbrief:

  • 1 mailinglijst met onbeperkt groepen en segmenten
  • Reguliere e-mailmarketing campagnes en RSS campagnes
  • Je eigen uitschrijfpagina
  • Geavanceerde automation builder
  • Uitgebreide template editor
  • Koppeling met WordPress en WooCommerce
  • Formulierbuilder voor Pop-ups en embedded forms
  • Landing pages en websites

De kosten voor MailerLite zijn afhankelijk van het aantal actieve subscribers en het soort pakket dat je kiest. Het kleinste pakket (voor 1000 actieve subscribers) kost € 14,00 per maand. Er is ook een gratis variant met iets beperkte functies en een maximum van 1000 subscribers.

Omnisend banner

Omnisend

Gratis versie: max. 250 subscibers
Prijs voor 2500 subscribers: $ 44,- p/m

Voor webshops die qua e-mailmarketing iets meer willen doen, adviseren wij Onmisend. De e-Commerce functies van MailerLite zijn niet slecht, maar schieten op sommige vlakken te kort. Daarnaast heeft Omnisend nog een aantal functies die andere systemen niet hebben.

  • Uitgebreide klantrapportages (customer break down)
  • Opt-in form met de wheel of fortune functie (perfect voor een promotie met kortingen of cadeaus)
  • Opt-in forms waar je de totale controle over plaatsing, zichtbaarheid en tijdsplanning hebt
  • Email A/B campaigns
  • SMS en Push notificaties
  • Automation workflows voorbereid voor de meest gebruikelijke e-commerce scenarios
  • Webshop service e-mails versturen in je eigen design via Omnisend
  • Native koppeling voor Facebook en Google (adverteren)

Je kan Ominisend gratis testen met maximaal 250 subscribers en daarbij 500 e-mails per maand verzenden. Wil je meer, dan betaal je $16,00 per maand voor 500 subscribers en 6000 emails per maand.

Welke (voordelige) e-mailmarketing software aanbieders zijn er nog?

Natuurlijk zijn er naast onze twee favorieten nog andere systemen. Met de volgende hebben wij in het verleden wel eens gewerkt of worden gebruikt door onze klanten. 

ActiveCampaign of MailBlue

ActiveCampaign is onder de naam MailBlue vrij bekend in Nederland. Dit e-mailmarketing platform heeft alle eerder genoemde functies en beschikt over een groot aantal integraties met andere andere systemen. Wij gebruiken ActiveCampaign echter niet, omdat andere systemen betere functies leveren en vaak voor een veel lagere prijs. 

Moosend

Met Moosend hebben wij in verleden veel gewerkt, voordat zij de gratis versie geschrapt hebben en ook nog de prijzen flink hebben verhoogd. Moosend heeft alle functies die je nodig hebt en ook het aantal integraties is vrij groot. Zelfs werkten wij niet zo graag met de formulier en template editor. Die is vergeleken met de editor van andere systemen wat ouderwets.

Sendgrid

Wij gebruiken Sendgrid voor het versturen van transactionele e-mails. Naast deze functie is Sendgrid een betrouwbare provider voor het versturen van e-mailcampagnes. Sendgrid beschikt over alle eerder genoemde functies, maar deze zijn vergeleken met andere platformen vrij eenvoudig. Omdat Sendgrid erg veel transactionele e-mails verstuurt, kan deze autoriteit ten goede komen bij het versturen van je eigen nieuwsbrief.

Drip

Bij Drip vind je naast de “Drip” campaigns (email series) ook alle andere functies uit onze lijst. Drip is qua prijs een beetje aan de hoge kant, maar zou voor ons een prima alternatief zijn voor MailerLite. Vergeleken met Omnisend beschikken zij over minder functies voor e-Commerce, maar voor alle andere soorten websites is Drip zeker een goede keuze.

En Mailchimp dan?

Misschien wel de bekendste nieuwsbrief software is “Mailchimp”, maar deze staat op dit moment niet in onze lijst. De huidige (gratis) versie is namelijk erg beperkt, zeker vergeleken met de andere aanbieders in onze lijst. Ook de betaalde versies zijn niet zo voordelig. Mailchimp laat je namelijk betalen op basis van het aantal subscribers in je account en telt hierbij óók de subscribers die zich hebben uitgeschreven. 

Waarom geen Nederlandse aanbieder?

Zijn er dan geen voordelige aanbieders in Nederland? Op zich wel, Laposta is daar een voorbeeld van. Voor een standaard nieuwsbrief is Laposta ook zeker geen slechte keuze, maar wil je deze nieuwsbrief software koppelen aan WordPress of WooCommerce dan zijn de functies toch erg beperkt. Andere aanbieders zoals Copernica zijn veel functioneler, maar vergeleken met de “internationale” aanbieders aanbieders in onze lijst ook weer veel duurder.

Nieuwsbrief software via je eigen server of website

Alle eerder genoemd nieuwsbrief software aanbieders zijn zogenaamde SaaS providers. SaaS staat voor “Software as a Service”. Voor diegenen die graag alles in eigen handen willen hebben, is het natuurlijk mogelijk om deze software op een eigen webserver te installeren. In dit geval ben je zelf verantwoordelijk voor het IP adres. Wanneer deze op een blacklist terecht komt, moet je zelf voor een oplossing zorgen. Daarnaast moet je ook de software zelf updaten en beveiligen.

Heb je een WordPress website, dan kan je ook een plugin installeren en zo je eigen nieuwsbrief versturen. Een populaire plugin is MailPoet, met de gratis versie kan je campagnes versturen naar max. 1000 subscribers.

Welke is de beste e-mailmarketing software?

Heb je de gehele blogpost gelezen en kan je niet kiezen? Wij helpen je graag met onze korte checklist.

  • Overleg met je team welke soort nieuwsbrief jullie de volgende jaren willen versturen. Blijft het bij een maandelijkse nieuwsbrief of gaan jullie aan de slag met slimme geautomatiseerde e-mails?
  • Hoe groot is jullie mailinglijst nu en hoe snel denken jullie dat deze kan groeien?
  • Wat is het doel van jullie mailings? Willen jullie de verkoop ondersteunen of is de nieuwsbrief alleen ter informatie? Bij het eerste wil of kan je misschien iets meer investeren.
  • Probeer de verschillende e-mailmarketing tools uit. Je kan altijd een gratis account aanmaken om zo het interface te ontdekken. Is het prettig om met een bepaald systeem te werken, dan wil je er misschien mee doorgaan.
  • Begin je met een lege mailinglijst en is je budget beperkt, kies dan een aanbieder met een gratis versie.

Overweeg de verschillende punten goed om zo de keuze te maken. Merk je later dat het toch tegenvalt, dan kan je nog steeds wisselen. Je kan je mailinglijst namelijk altijd meenemen naar de volgende e-mailmarketing software aanbieder.

Gepubliceerd in: Online marketing tips