Als ondernemer wilt u een professionele website maken, die voor genoeg conversies en klanten zorgt. Veel ondernemers weten echter niet hoe ze het beste kunnen beginnen. Daarom delen wij voor beginnende website-eigenaren een volledig stappenplan, waarmee binnen enkele weken een professionele website kan worden opgezet. Doorloop de stappen in 8 weken of zelfs sneller, wanneer u genoeg tijd over heeft. Voelt u zich na het lezen van dit artikel geroepen een eigen websites te beginnen, dan wensen wij u veel succes!

Professionele website maken

De eerste stappen (week 1)

Begin een nieuwe website altijd met een plan – stap 1

Een nieuwe onderneming begint u altijd met het opstellen van een bedrijfsplan. Waarom zou u niet hetzelfde voor uw nieuwe website doen? In uw plan kunt u een overzicht geven van:

  • De doelstelling van uw website: wat wilt u bereiken?
  • Uw doelgroep: wie wilt u met uw website bereiken?
  • De structuur: welke secties zijn binnen de website nodig?

Met name dat laatste helpt u goed op weg wanneer u begint met het maken van de website of het schrijven van teksten. Overleg goed welke pagina’s van toepassing zijn voor uw nieuwe website. Deze pagina’s worden straks meegenomen bij de keyword analyse. Wanneer mogelijk, teken een diagram of maak een conceptversie van de website. Op basis van een plan kunt u vervolgens veel makkelijker een template kiezen of teksten gaan schrijven.

Domeinnaam registreren + webplatform kiezen – stap 2

Een onderdeel van het plan is natuurlijk ook het kiezen van een (vrije) domeinnaam en een webplatform. Voor de domeinnaam kunt u kiezen uit een branded domeinnaam of een keyword domeinnaam. Een domeinnaam, die een zoekwoord bevat, kan helpen om via Google beter gevonden te worden. Wanneer u een domeinnaam kiest die goed is voor zoekmachine optimalisatie, dan is het optimaal wanneer het meest relevante zoekwoord uit de keyword analyse gebruikt kan worden (zie stap 4). Een domeinnaam kan echter ook gewoon voor “branding” worden gebruikt. Het vinden van een branded domeinnaam is doorgaans makkelijker dan het vinden van een keyword domeinnaam. Gebruik altijd een .nl domeinnaam wanneer de voertaal van uw website Nederlands is.

Heeft u de domeinnaam geregistreerd? Maak dan een keuze uit de verschillende webplatformen. Enkele voorbeelden hiervan zijn: WordPress, Drupal, Joomla, TYPO3 en Concrete5. Het voordeel van een CMS (content management systeem) is dat u eenvoudig nieuwe producten en pagina’s aan de website kunt toevoegen. Wanneer de website sterk gericht is op het publiceren van nieuws of uitgebreide productinformatie, is een WordPress website aan te bevelen. WordPress biedt een eenvoudig CMS en met behulp van wat aanpassingen en plugins kunt u vrij snel een professionele website maken. Door het gebruik van open source software vallen de kosten voor de website veel lager uit dan bij een maatwerk CMS!

Logo's content management systemen

Design en strategie bepalen (week 2)

Website template kiezen of een eigen design (laten) maken – stap 3

Het design van uw website is belangrijk en moet aansluiten bij uw huisstijl. Wanneer uw huisstijl vrij eenvoudig is, kijk dan eerst eens tussen alle website templates die worden aangeboden. Een website template is een voordelige keuze voor een uniek webdesign. Kies een design dat u bevalt, maar let ook op of de template voldoet aan het plan dat u eerder heeft geschreven. Mensen laten zich vaak leiden door emoties en veel minder door de techniek, maar bij een website is de gezonde middenweg vaak de juiste keuze. Lees in een eerdere blogpost waar u op moet letten bij het kiezen van het juiste website template. De kosten van een eigen design zijn uiteraard hoger, maar kan soms de enige oplossing zijn voor uw wensen. Wanneer de template te veel/volledig moet worden gewijzigd, is een design op maat een betere keuze.

Zoekwoord analyse: op welke woorden kunt u scoren – stap 4

Bezoekers die via Google of andere zoekmachines uw website bereiken, zijn bijzonder goed voor conversies. Om binnen Google gevonden te worden is het nodig om uw website te optimaliseren voor zoekmachines, maar daarvoor moet u wel eerst de zoekwoorden kennen. Met behulp van tools zoals KWFinder, is het mogelijk om de meest populaire zoekwoorden te vinden. Een zoekwoorden onderzoek goed uitvoeren is niet eenvoudig. De volgende tips kunnen u op weg helpen:

  • Selecteer voor elke belangrijke pagina’s niet één, maar 3-5 zoekwoorden
  • Kies niet voor de worden met het hoogste zoekvolume. Deze worden al vaak op bestaande websites gebruikt. Controleer voor elk zoekwoord de concurrentie met behulp van de KWFinder tool.
  • Kies voor zoekwoord combinaties. Deze hebben een lager zoekvolume, maar bieden u meer kansen om hoog te kunnen scoren.

KWFinder zoekwoorden onderzoek

De professionele website maken (week 3/4/5)

Teksten voor uw nieuwe professionele website schrijven – stap 5

Voor het schrijven van teksten voor uw eigen website maakt u gebruik van de uitkomsten van de keyword analyse. Als het goed is heeft u een lijst met zoekwoorden opgesteld en meerdere woorden voor de verschillende pagina’s gevonden. Is dit niet het geval, dan is het misschien nodig om wat extra zoekwoorden te selecteren. Vindt u het moeilijk om tijdens het schrijven de zoekwoorden te verwerken? Vaak is het eenvoudiger om eerst de tekst te schrijven en dan de tekst zo te bewerken dat de zoekwoorden alsnog binnen de tekst worden gebruikt. Lees ook eens onze blog over het schrijven van goede zakelijke diensten pagina’s.

De website vullen, testen en publiceren – stap 6

Nadat u over een website beschikt (met een eigen design of template), kunt u deze vullen met de teksten en afbeeldingen die u heeft verzameld. Vergeet niet om de website uitgebreid te testen, voordat u de nieuwe professionele website publiceert. Ook kunt u mensen buiten het website-project vragen om de website te testen. Kijk bijvoorbeeld of:

  • Alle elementen binnen uw website goed functioneren. Denk aan het contactformulier, de links (komt u op de juiste plek uit) of bestelformulieren.
  • De website geschikt is voor verschillende schermen: tablet, mobiel & desktop.
  • De website ook in verschillende browsers goed werkt.

Los alle problemen op zodat de website perfect functioneert en geef dan pas het publiek toegang tot uw website.

Uw professionele website verbeteren (week 6)

Statistieken software installeren (en later gebruiken om de website te verbeteren) – stap 7

Op het moment dat er bezoekers op de website komen is het van belang om te weten hoe zij zich op uw website “gedragen”. Van dit gedrag kunt u namelijk veel leren, zoals: haken zij gelijk af, bekijken zij meer dan één pagina, hoe is de bezoeker op de site gekomen en nog veel meer. Dit soort informatie is belangrijk en kan eenvoudig verzameld worden met behulp van Google Analytics of andere software. Deze Google dienst is gratis te gebruiken. U heeft alleen een Google account nodig. Maak een profiel aan voor uw website en voeg de code toe aan uw website.

Google Analytics

Uw professionele website aanmelden in Google – stap 8

Na enige tijd zal Google uw nieuwe professionele website “vinden” en opnemen in de zoekmachines. U kunt dit proces ook versnellen door uw website zelf bij Google aan te melden. Hiervoor kunt u de Google Search Console gebruiken. Naast de mogelijkheid om uw nieuwe website in Google aan te melden, beschikt deze tool over nog veel meer handige functies:

  • Zoekanalyse: op welke zoekwoorden wordt uw website gevonden?
  • Links naar uw website bekijken
  • Mobiele bruikbaarheid controleren

Met name de zoekanalyse gebruiken wij vaak. Hiermee kunt u bepalen welke pagina’s verbeterd moet worden en welke content nodig is om uw website sterker te maken.

Hoe zorg ik voor meer conversies? (Week 7/8)

Leads verzamelen via webformulieren – stap 9

U heeft een nieuwe professionele website gemaakt of laten maken, maar hoe gaat het nu verder? Door het verzamelen van e-mailadressen via een webformulier, kunt u (potentiële) klanten steeds opnieuw bereiken en ervoor zorgen dat ze uw organisatie niet vergeten. Wilt u het webformulier meer onder de aandacht brengen? Voeg dan een popup toe aan uw website. Bied daarnaast een freebie of extraatje aan om ervoor te zorgen dat bezoekers zich sneller inschrijven.

Beginnen met bloggen – stap 10 

Een nieuwe website wordt niet direct goed gevonden in de zoekmachines. Vaak duurt het even voordat uw website voldoende autoriteit heeft opgebouwd. Om uw kansen in de zoekmachines te vergroten, kunt u beginnen met bloggen. Door regelmatig nieuwe content aan uw website toe te voegen, die interessant is voor uw bezoekers, werkt u langzaam aan een betere vindbaarheid. Op de lange termijn zult u hier veel profijt van hebben. Wilt u beginnen met bloggen, maar weet u niet hoe? Lees onze blogposts over contentcreatie en zakelijk bloggen.

U bent de 10 stappen doorlopen en wat nu?

Laat dan een website check uitvoeren door finalwebsites. Wij controleren de content, techniek, usability en vindbaarheid van uw website en geven advies hoe uw professionele website verbeterd kan worden.

Deel deze blogpost met een vriend of collega » Blogpost doorsturen