De homepage is voor veel bedrijfswebsites de meest bezochte pagina. Toch is de homepage vaak ook de pagina waar bezoekers je website weer verlaten. Wil jij ervoor zorgen dat je homepage wél tot actie leidt? In deze blogpost laten wij zien hoe je stap voor stap een goede homepage maakt met Elementor Pro.

Voordat je de homepage kan bouwen, moet je eerst weten uit welke onderdelen een goede homepage bestaat. Wil je alleen zien hoe Elementor werkt? Scroll dan naar beneden voor de video. 

Het belang van een goede homepage

De homepage is dus één van de meest bezochte pagina’s van je website. Maar dat is niet de enige reden waarom een goede homepage zo belangrijk is. Andere redenen zijn:

  • De homepage is het middelpunt van je website. Bezoekers keren tijdens hun bezoek aan je website regelmatig terug naar je homepage. Het is dus belangrijk dat ze via de homepage weer verder kunnen.
  • Het is de eerste pagina die bezoekers te zien krijgen. Een goede indruk maak je maar één keer. Je wil dus voorkomen dat bezoekers alleen de homepage bekijken en vervolgens weggaan en niet meer terugkomen.
  • Op basis van je homepage beslissen bezoekers binnen enkele seconden of ze verder gaan of niet. Zo is het dus niet alleen belangrijk om een goede indruk te maken. Je moet de bezoekers ook overtuigen dat je de juiste oplossing voor hun probleem biedt.

De homepage is dus belangrijk, maar toch zien wij regelmatig dat de homepage van een website te wensen overlaat!

Vaak maken online ondernemers dezelfde fouten. Zo is het niet altijd direct duidelijk wat een bedrijf doet of aanbiedt. Worden nauwelijks de voordelen voor de klant genoemd. Of is het niet duidelijk wat de volgende stap is voor de bezoeker.

De onderdelen van een goede homepage

Wat zet je op de homepage van je website?

Deze vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden. Een veelgemaakte fout is dat de inhoud wordt bepaald op basis van wat de ondernemer wil vertellen. En niet op basis van wat de bezoekers wil weten.

Vind je het lastig om te bepalen naar welke informatie de lezer op zoek is? Met de volgende onderdelen is de kans groot dat je goed zit:

  • Je aanbod
  • De voordelen voor de klant
  • Je onderscheidend vermogen
  • Vertrouwensindicatoren
  • De volgende stap

Je aanbod

Dit is het allerbelangrijkste onderdeel. Vertel kort en krachtig wat je bedrijf doet of aanbiedt. Zo weten bezoekers direct of ze op de juiste website zijn beland. Ga er niet zomaar vanuit dat bezoekers je bedrijf kennen.

Je kan o.a. ook nog toevoegen voor wie je dit aanbiedt of wat er zo bijzonder is aan je aanbod. Ook afbeeldingen kunnen helpen om je aanbod duidelijk te maken.

Voorbeeld aanbod

Hierboven zie je een goed voorbeeld van een duidelijke vermelding van het aanbod. Als je bij bloomon op de website komt, weet je precies wat ze aanbieden: bossen bloemen.

De voordelen voor de klant

Waarom moet de klant jouw product of dienst kopen? Wat levert het de klant op? Zeker als bezoekers nog niet zeker zijn of ze je product of dienst willen afnemen, kunnen de voordelen ze overtuigen.

Tip! Naast de belangrijkste voordelen, kan je ook een lange lijst met ~9 voordelen noemen. Zo krijgen bezoekers direct het idee dan je aanbod wel heel voordelig moet zijn.

voorbeeld-voordelen-img

Nog bovenaan de pagina vind je de voordelen van efactuurdirect. Deze voordelen zijn niet alleen duidelijk verwoord, maar passen ook bij de dagelijkse frustraties van de doelgroep!

Je onderscheidend vermogen

Hoe onderscheidt jouw bedrijf zich van de concurrentie? Zeker als je veel concurrenten hebt, is het belangrijk om redenen te noemen waarom bezoekers het product of dienst bij jou moeten kopen.

Dit onderdeel van de homepage gaat dus niet alleen over jouw aanbod, maar over je aanbod t.o.v. het aanbod van je concurrenten. Speel in op de wensen van de klant om het juiste onderscheidend vermogen te vinden.

voorbeeld-onderscheidend-vermogen-img

Natuurhuisje.nl combineert de voordelen mooi met het onderscheidend vermogen. Op de homepage krijg je direct het idee dat zij de specialist zijn in het aanbieden van natuurhuisjes. Daarnaast spelen ze in op de kenmerken van de doelgroep, door voor elke geboekte nacht een boom te planten. Een unieke reden om voor natuurhuisje.nl te kiezen.

Vertrouwensindicatoren

Elk bedrijf kan vertellen dat zijn aanbod goed is, maar nog veel beter is het als klanten dat zeggen. Ondersteun je uitspraken altijd met bewijs! Dit vergroot de kans dat bezoekers vertrouwen hebben in je bedrijf.

Naast het delen van reviews op de homepage, kan je ook bewijs leveren voor je kwaliteit in de vorm van casestudies of data.

voorbeeld-bewijs-img

Op de website van Ik Overtref Me vind je meerdere vertrouwensindicatoren, waaronder de waardering van klanten, een garantieverklaring en een overzicht van partners. Stuk voor stuk bewijsmateriaal voor de kwaliteit van het bedrijf.

De volgende stap

Een goede homepage bevat ALTIJD één of meerdere call to actions. Communiceer duidelijk wat de bezoeker op de homepage moet doen. Zonder duidelijke vervolgstap is de kans groot dat bezoekers je website verlaten of niet op de juiste pagina terechtkomen.

Een call to action kan een link naar een pagina of product zijn, een inschrijving voor de nieuwsbrief of de vraag om een formulier in te vullen.

voorbeeld-actie-img

De website van puppygroep.nl begint direct met een duidelijke call-to-action: de 4 puppy boeken kopen. Daarnaast vind je onder de eerste call-to-action, een tweede button voor een zachte conversie: 4 gratis hoofdstukken lezen. Een goed idee om de kans te vergroten dat bezoekers een actie uitvoeren.

Dé tool voor het maken van een goede homepage

Een goede homepage maken is altijd een combinatie van inhoud en design. Zonder tekst zal de bezoeker niet tot actie over gaan. Maar zonder goed design, zal de bezoeker de tekst niet eens (helemaal) lezen. Beiden gaan dus hand in hand.

Voor het maken van een homepage is dus enige mate van flexibiliteit vereist. Elk WordPress thema beschikt wel over een template voor de homepage. Maar vaak is het zonder technische kennis lastig om het thema passend voor je informatie te maken.

Teksten en afbeeldingen aanpassen gaat prima, maar elke grote wijziging is voor de gemiddelde online ondernemer niet te doen.

Met de page builder Elementor maak je daarentegen snel en eenvoudig een mooie en goede homepage. En dat zonder technische kennis!

Wil je meer weten over Elementor of Elementor Pro (de premium versie). Wij schreven eerder al niet één, maar twee reviews over deze page builder. In het vervolg van deze blogpost laten wij je zien hoe je ermee kan werken.

Stap voor een stap een homepage maken met Elementor

De allerbelangrijkste tip die wij je kunnen geven is: begin niet zomaar met het maken van de homepage. Maak eerst een structuur, bepaal het design, schrijf de teksten. En maak dan pas de homepage! Zo is de kans groter dat je homepage er straks professioneel uitziet.

De structuur maken

Wanneer je een nieuwe pagina maakt voor je website, begin dan altijd met de opzet. Welke informatie moet waar op de pagina komen? Door eerst een opzet te maken, zorg je ervoor dat je pagina een goede flow krijgt. En dat is ontzettend belangrijk om je bezoekers langer op je website te houden.

Een opzet van je homepage bestaat uit alle onderdelen van de pagina, inclusief kopjes en markeringen welke tekst waar moet komen.

Als je de homepage met Elementor (of een andere page builder) maakt, is het handig om te weten welke ‘elementen’ je kan gebruiken. Zo zijn er elementen voor afbeeldingen, testimonials, knoppen, prijstabellen, formulieren en nog veel meer.

Leer deze eerst kennen voordat je een opzet maakt! Zo is de kans groter dat je de homepage ook echt kan maken en niet achteraf dingen hoeft te wijzigen.

Voorbeeld opzet homepage

Bepaal het design

Voordat je de teksten gaat schrijven, is het handig om eerst het design te bepalen. Zo weet je straks precies hoeveel tekst je nodig hebt.

Schrijf je eerst de teksten, dan bestaat de kans dat je te veel of te weinig schrijft. Het wordt dan moeilijker om een mooie homepage te maken.

Uiteraard kan je een volledig design uitwerken. Maar een aantal screenshots van andere websites of templates onder elkaar zetten, werkt ook prima.

Schrijf de teksten

Op basis van je opzet en design, ga je de teksten schrijven. Lees onze blogpost over het schrijven van goede webteksten als je wel wat hulp kan gebruiken. 

Als je een goede opzet hebt gemaakt, zul je merken dat dit onderdeel helemaal niet zoveel tijd hoeft te kosten!

Homepage bouwen met Elementor

Weet je hoe de homepage eruit moet zien en heb je alle teksten geschreven? Dan kan je nu de homepage maken.

In de onderstaande video laten wij zien hoe je dit doet met Elementor Pro. Wij laten zien hoe je begint, welke functies je allemaal zou kunnen gebruiken en hoe je de pagina optimaliseert voor verschillende schermen.

Kan ik de homepage ook met de gratis versie van Elementor maken?

Elementor heeft naast een premium versie ook een gratis versie. Ook met deze versie zou je een homepage kunnen maken. Wel hebben wij in ons voorbeeld enkele elementen uit de Pro versie gebruikt, waaronder de video slider, de animated headline en het formulier. Daarnaast biedt Elementor Pro enkele andere handige functies. Welke dit zijn lees je in onze blogpost over Elementor Pro

5 laatste tips voor een goede homepage

Wil je alles uit je homepage halen? Gebruik dan de volgende 5 tips om de puntjes op de i te zetten:

  • Gebruik de titel (H1) van je pagina om de klant te vertellen wat je aanbiedt. Gebruik de eerste zin, die bezoekers te zien krijgen, om te vertellen wat je doet. Bekijk de video voor een voorbeeld.
  • Gebruik alleen afbeeldingen die de content op je pagina ondersteunen. Afbeeldingen maken je website mooier, maar zorg ervoor dat de afbeelding ook een functie hebben. Zijn je afbeeldingen alleen ‘versiering’ of maken ze je verhaal duidelijker?
  • Optimaliseer je homepage voor je bedrijfsnaam i.p.v. een zoekwoord. Je homepage heeft de meeste domein autoriteit en daarom lijkt het slim om je homepage voor je belangrijkste zoekwoord te optimaliseren. Toch raden wij je aan om dit niet te doen en wel om twee redenen. Ten eerste is de kans groot dat je het zoekwoord toch ook nog voor een andere pagina gaat gebruiken. Als gevolg zullen die pagina en je homepage met elkaar concurreren en dus beiden minder hoog scoren. Gebruik je het zoekwoord wél alleen voor de homepage? Dan zal deze pagina qua content waarschijnlijk minder sterk zijn dan de pagina’s van je concurrenten. Wij raden je dus aan om je zoekwoorden te bewaren voor je landingspagina’s of blogs.
  • Schrijf een SEO titel en meta-description voor je homepage. Vaak zien wij dat ondernemers niet de SEO titel en meta-description van de homepage aanpassen. Wanneer mensen op je bedrijfsnaam zoeken, krijgen zij dan de volgende titel te zien: “Home | Bedrijfsnaam”. Het aanpassen kost niet veel tijd en ziet er professioneler uit.
  • Je hoeft je bezoekers geen welkom te heten. Begin je homepage niet met ‘welkom‘. Een bezoeker kan via elke pagina op je website komen en de homepage is vaak niet de eerste pagina die bezoekers te zien krijgen. Bezoekers die voor de 5e keer je website bezoeken, wil je bovendien niet steeds opnieuw welkom heten, toch?

Wil je aan de slag met het maken of verbeteren van de homepage van je website? Wij kunnen je Elementor zeker aanraden. Zoals je in de video kan zien, maak je daarmee eenvoudig een goede homepage.

Gepubliceerd in: Website beginnen