Begin je net met het versturen van je nieuwsbrief, dan heb je waarschijnlijk nog geen of nog maar weinig inschrijvingen voor je mailinglijst. Tijd om daar verandering in te brengen! Maar hoe? Daarom in deze blogpost onze tips voor het verzamelen van meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief én hoe je de inschrijfformulieren makkelijk kan toevoegen aan je WordPress website.

Waar & wanneer op je website inschrijvingen voor je nieuwsbrief verzamelen?

Om inschrijvingen voor je nieuwsbrief te verzamelen, kan je op verschillende plekken op je website een inschrijfbox plaatsen.

Wat je WÉL wil doen:

  • Een exit intent toevoegen. Dit is een pop-up die pas verschijnt wanneer een bezoeker de website verlaat. Het is een handig laatste redmiddel om ervoor te zorgen dat de bezoeker zich toch nog inschrijft voor je nieuwsbrief.
  • Een embedded formulier bij je blogposts plaatsen. Wanneer bezoekers geïnteresseerd zijn in je blogpost(s), bestaat de kans dat ze misschien ook wel je content in hun inbox willen ontvangen.
  • Een inschrijf optie toevoegen bij de checkout. Bezoekers die iets van je kopen, mag je niet zomaar op je mailinglijst zetten, maar je kan wel een checkbox voor je nieuwsbrief toevoegen aan de checkout.
  • Een inschrijfformulier toevoegen aan je ‘start hier’ of ‘over ons’ pagina. Dit zijn allemaal pagina’s op je website die worden bezocht door bezoekers die meer interesse hebben in je aanbod of website. Grote kans dat je een bezoeker kan verleiden tot een inschrijving.
  • Een link naar je inschrijfpagina/box in het menu plaatsen. Is je nieuwsbrief een belangrijk onderdeel van je online aanbod? Denk er dan eens over na om een link in het menu te plaatsen.
  • Een formulier in de footer plaatsen. Ook de footer is een goede plaats voor een inschrijfbox voor de nieuwsbrief. Bezoekers die benieuwd zijn of je een nieuwsbrief hebt, zullen hier het eerste kijken.

Wat je NIET wil doen:

  • Meteen een popup tonen als de bezoeker op de website komt. Bezoekers die voor het eerst op je website komen, zullen zich niet direct voor je nieuwsbrief in willen schrijven. Laat bezoekers eerst kennismaken met je website en dring je nieuwsbrief niet direct op.
  • Maar één pop-up met een inschrijfbox op de website tonen. Wij komen regelmatig websites tegen waar je vrij snel een pop-up met een inschrijfformulier (bijvoorbeeld met 10% korting) te zien krijgt. Maar wanneer jij je dan echt wil inschrijven, is de inschrijfbox nergens meer terug te vinden. Plaats je inschrijfbox voor de nieuwsbrief dan ook altijd op meerdere plekken, voor bezoekers die zich later toch nog bedenken.
  • Te veel opt-ins op een pagina plaatsen. Heb je op een pagina een hele belangrijke conversie waar eigenlijk alle aandacht van de bezoeker naartoe moet gaan. Vergeet dan de andere conversie elementen, zoals de inschrijfbox voor de nieuwsbrief.

Hoe zorg je ervoor dat bezoekers zich inschrijven?

Niet alleen de plek van de formulieren is belangrijk als je meer inschrijvingen wil. Alleen met een goede boodschap zorg je ervoor dat het aantal conversies op je website omhoog gaat.

Wat je WÉL wil doen:

  • Het aantal inschrijvingen met een freebie verhogen. Met een gratis ‘cadeautje’, vergroot je de kans dat bezoekers zich zullen inschrijven voor je mailinglijst. Maar let op! Bezoekers die zich inschrijven voor de freebie, mag je niet zomaar je nieuwsbrief sturen. Lees hierover meer in onze blogpost over nieuwsbrief regels.
  • Vermelden hoeveel inschrijvingen je al hebt. Heb je al een groot aantal inschrijvingen verzameld? Vermeld dan het aantal inschrijvingen in de pop-up. Wanneer veel mensen je nieuwsbrief ontvangen, dan moet deze wel waardevol zijn, toch?
  • Vermelden hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt. Hoe vaak per week/maand kunnen inschrijvers een mailtje van je verwachten.
  • Je oude nieuwsbrieven op de website delen. Één manier om bezoekers te overtuigen om zich in te schrijven, is door te laten zien hoe waardevol je nieuwsbrieven wel niet zijn. Deel een aantal recente nieuwsbrieven ter impressie.
  • Een pagina maken voor je nieuwsbrief. Op een pagina voor je nieuwsbrief deel je niet alleen het inschrijfformulier, maar ook meer informatie over je nieuwsbrief. Denk aan voordelen, een aantal recente nieuwsbrieven en testimonials van trouwe leden.
  • Bezoekers de optie geven om zich voor bepaalde onderwerpen in te schrijven. Hiermee laat je niet alleen zien waar je nieuwsbrief over kan gaan, maar geef je bezoekers direct de mogelijkheid om zich voor bepaalde opties niet aan te melden. Belangrijk! Maak de opties niet te ingewikkeld. Je wilt het aanmeldproces wel zo eenvoudig mogelijk houden.

Wat je NIET wil doen:

  • Geen duidelijke optie aanbieden om het formulier weg te klikken. Soms komen wij nog wel eens formulieren tegen waarbij het niet direct duidelijk is hoe je het formulier nou eigenlijk kan wegklikken. Hou je website gebruiksvriendelijk en maak het je bezoeker makkelijk om een formulier weg te klikken.
  • Het woord “nieuwsbrief” gebruiken in je communicatie. Een nieuwsbrief klikt saai en geeft niet duidelijk weer wat de bezoeker nu eigenlijk van je mails kan verwachten. Je kan veel beter communiceren waar de bezoeker zich precies voor inschrijft.
  • Het formulier te ingewikkeld maken. Voor elk formulier op je website geldt dat je niet te veel van je bezoeker wil vragen. Naam en e-mailadres is voor een nieuwsbrief genoeg. Wil je meer van je bezoeker weten, stel deze vragen dan later via de mail.

Wel of geen dubbele opt-in?

Als je wat onderzoek hebt gedaan naar het AVG-proof verzamelen van nieuwsbrief inschrijvingen, dan ben je vast ook tegengekomen dat het goed is om een dubbele opt-in aan te zetten. Dit houdt in dat bezoekers die zich inschrijven via een formulier, een extra e-mail ontvangen om de inschrijving te bevestigen. Dit is heel AVG-proof, omdat je nog beter kan bewijzen dat de ontvanger zich echt heeft ingeschreven voor je nieuwsbrief, maar over het algemeen raden wij dit onze klanten niet aan. Een dubbele opt-in kost je namelijk ook inschrijvingen. Krijg je zonder dubbele opt-in echter veel klachten dat mensen zich niet hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief, dan raden wij de dubbele opt-in wél aan.

Inschrijfboxen toevoegen aan je website (met Elementor)

Veel nieuwsbrief software aanbieders, zoals Mailerlite en Omnisend, hebben ook een eigen functie om inschrijfboxen aan je website toe te voegen. Het aantal opties is vaak echter wel beperkt en er zijn bovendien ook andere manieren om inschrijfboxen aan je website toe te voegen.

Op onze blog hebben wij het wel vaker over Elementor. Deze page builder voor WordPress is heel gebruiksvriendelijk en gebruiken wij dan ook vaak voor onze (klant)projecten. De betaalde versie van Elementor (die je krijgt voor $59 per jaar) heeft ook een handige functie voor het bouwen van inschrijfboxen voor je nieuwsbrief. In het vervolg van deze blogpost laten wij zien welke soorten pop-ups een aanwinst zijn voor je website.

Exit-intent

Een exit-intent pop-up is een pop-up die je toont net voordat de bezoeker van plan is om de website te verlaten. Zodra de bezoeker met zijn muis naar het kruisje beweegt van de pagina, verschijnt de pop-up.

Een exit-intent is minder opdringerig dan een pop-up die je direct aan het begin toont en een mooi laatste redmiddel om toch een conversie binnen te slepen.

Voorbeeld Exit Intent Elementor Exit Intent Instellingen Elementor

In Elementor heb je bij ’triggers’ een optie om de pop-up te tonen als de bezoeker de website wil verlaten!

Embedded formulier

Heb je een blog of één of meerdere landingspagina’s op je website, dan wil je zeker gebruik maken van embedded formulieren. Deze kan je het beste gebruiken voor het aanbieden van freebies en andere extra’s. Vergeet dan niet om een extra optie toe te voegen voor de nieuwsbrief. Voor onze projecten heeft dit altijd erg goed gewerkt voor het verzamelen van inschrijvingen.

Voorbeeld embedded formulier Elementor

Let op! In Elementor maak je de embedded formulieren niet in de pop-up builder sectie. In plaats daarvan kan je het beste een container in Elementor ontwerpen en deze bijvoorbeeld toevoegen met een shortcode aan je blogpost.

Top Bar

Voor je allerbelangrijkste conversie element van dit moment kan je een top bar toevoegen bovenaan de pagina. Dit is een smalle pop-up die je boven het menu plaatst en dus duidelijk zichtbaar is. Het belangrijkste is dat de pop-up makkelijk kan worden weggeklikt, dus maak het kruisje goed zichtbaar!

Voorbeeld top bar Elementor

In Elementor kan je de positie en de breedte van pop-ups aanpassen. Je kan dus ook gewoon een top bar pop-up maken met de builder van Elementor.

Slide in pop-up

Wil je de pop-up niet pas tonen als je bezoeker de website verlaat? Bijvoorbeeld omdat de pop-up een mededeling bevat waar je bezoekers zo snel mogelijk van op de hoogte wil brengen? Dan kan je de pop-up ook laten verschijnen als je bezoeker naar beneden scrolt.

On Scroll Instellingen Elementor

In Elementor heb je uiteraard ook een instelling om de pop-up te laten zien als de bezoeker bijvoorbeeld voor 50% naar beneden is gescrold.

Uitschuifbare halve pagina

Over het algemeen geldt dat je de inschrijfboxen zo eenvoudig mogelijk wil houden. Wil je echter toch wat meer informatie van je bezoekers verzamelen? In plaats van een pagina met een inschrijfformulier kan je er ook voor kiezen om een soort halve pagina pop-up te maken. Deze ‘halve pagina’ verschijnt over de content heen, zodat de bezoeker niet de pagina verlaat en gewoon in de funnel blijft.

Voorbeeld halve pagina pop-up Elementor

Ook voor deze soort pop-up kan je in Elementor de positie en de breedte wijzigen!

Twee staps pop-ups

Een andere manier om een inschrijfformulier met meerdere invoervelden weer te geven is met een twee staps pop-up. Door de invoervelden te verdelen over twee stappen wordt de drempel voor de bezoeker lager om aan het formulier te beginnen. Daarnaast zullen bezoekers het formulier sneller afmaken als ze eenmaal begonnen zijn met invullen!

Voorbeeld 2 staps pop-up Elementor - Stap 1 Voorbeeld 2 staps pop-up Elementor - Stap 2

In de formulier widget van Elementor zit standaard een functie om meerdere stappen toe te voegen aan je formulieren.

Nog meer manieren om meer nieuwsbrief inschrijvingen te krijgen

Met een goed inschrijfformulier voor je nieuwsbrief op je website zorg je ervoor dat je mailinglijst stapsgewijs zal groeien. Maar er zijn ook nog andere manieren om meer inschrijvingen te krijgen voor je nieuwsbrief. Hieronder enkele tips!

  • Motiveer mensen aan het einde van je nieuwsbrief om je nieuwsbrief met anderen te delen.
  • Praat over je nieuwsbrief op social media. Geef hier een sneak preview voordat je de nieuwe editie van je nieuwsbrief verstuurt.
  • Koppel alle formulieren op je website met je nieuwsbrief. Plaats een extra vinkje, zodat mensen zich, bijvoorbeeld tijdens het invullen van het contactformulier, ook direct kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief.

Nog meer van dit soort tips ontvangen?

Meld je dan snel aan!

Wij verwerken je gegevens zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Gepubliceerd in: Online marketing tips