Ben je net een webshop begonnen, maar weet je niet zo goed hoe je die onder de aandacht moet brengen? Heb je een beperkt budget en wil je weten weten welke promotiemiddelen je dan het beste kan inzetten? Of heb je juist wél veel budget en ben je op zoek naar nieuwe manieren om je webshop te promoten? Lees dan snel verder!
Waarom je werk wil maken van de promotie van je webshop
De promotie van je webshop is niet iets dat je er zomaar even bij wil doen. Succesvolle webshops zijn namelijk continu bezig om hun webshop bij hun doelgroep onder de aandacht te brengen. En wel om de volgende redenen:
- Ga er niet vanuit dat bezoekers je webshop vanzelf vinden. – Is je website niet goed vindbaar, heb je geen klanten die jouw webshop aanbevelen en heb je geen social media posts die standaard viral gaan? Dan zullen bezoekers je niet vanzelf vinden.
- Elke webshop heeft concurrentie. – Hoe meer mensen jouw bedrijf kennen i.p.v. jouw concurrentie, des te meer kansen om te groeien. Zelfs als je een uniek product hebt of een unieke service levert, heb je nog steeds te maken met concurrenten. Het geld dat klanten aan jouw product uitgeven, kunnen ze immers ook ergens ander besteden.
- Vertrouw er niet op dat je webshop een blijvend succes is. – Heb je op dit moment veel klanten en gaat het goed met de verkopen? Dan lijkt het misschien alsof je niet meer zoveel hoeft te investeren in online marketing. Maar om ervoor te zorgen dat dit succes blijft, is het juist wél belangrijk om je webshop te blijven verbeteren én promoten.
Hoe je jouw webshop dan het beste kan promoten, hangt o.a. af van je product, je doelgroep, je wensen en ook de mogelijkheden. In het vervolg van de blogpost vertellen wij je alles over de verschillende manieren.
18 manieren om je webshop te promoten
Als mensen denken aan promotie, denken ze vaak aan spammen. Dus zo vaak mogelijk je product of dienst onder de neus van je potentiële klant duwen. Maar hieronder zal je zien dat er nog veel meer mogelijk is. Zelfs als je eigenlijk niet zoveel zin hebt om je webshop te promoten.
Dit zijn de 18 manieren die wij bespreken in onze blogpost:
- Webshop catalogus optimaliseren
- Bloggen
- Webshop promoten op social media
- Online adverteren
- Gastbloggen
- Influencer marketing
- Niche sites
- Linkbuilding campagne
- PR
- Podcast
- Curated content
- Video reviews op Youtube
- Offline promotie
- Winactie
- Externe verkoopkanalen
- Local SEO
- Affiliate marketing
- Samenwerken met andere shops
Webshop catalogus optimaliseren
Een eerste stap om meer bezoekers te krijgen is om te kijken naar wat je eigenlijk al hebt. Hoeveel heb je al geïnvesteerd in je product- en categoriepagina’s, maar ook aan je merken pagina’s? Zijn deze uniek, waardevol en geoptimaliseerd voor zoekmachines? Zo niet, begin dan met het schrijven van goede webteksten voor deze pagina’s.
Voordelen:
- Je haalt bezoekers binnen die écht al geïnteresseerd zijn in je aanbod.
- Betere product- en categoriepagina’s zullen waarschijnlijk niet alleen voor meer bezoekers zorgen, maar mogelijk ook meer verkopen.
Nadelen:
- Geen garantie op succes. Wanneer er veel concurrentie is, kan het erg lastig zijn om te worden gevonden op je product- en categoriepagina’s.
- Het verbeteren van je pagina’s zorgt niet direct voor meer bezoekers. Vaak duurt het even voordat Google je pagina beloont met een betere positie na belangrijke wijzigingen.
Beoordeling:
Bloggen
Naast het verbeteren van de pagina’s die je al hebt, kan je ook nieuwe content maken voor je WordPress website. Door het schrijven van waardevolle blogposts kan je bezoekers bereiken die niet direct op zoek zijn naar jouw product, maar dankzij de nuttige informatie wel later een klant of ambassadeur kunnen worden. Belangrijk is dus dat je de content maakt voor je doelgroep en niet alleen voor zoekmachines.
Voordelen:
- Goede blogposts kunnen jaren later nog voor een grote stroom bezoekers zorgen. Dit kan bloggen dus heel voordelig maken!
- Bloggen is meteen ook een goede manier om potentiële klanten te overtuigen van je kwaliteit of kennis. Met behulp van blogs kan je goed laten zien wat je in huis hebt.
Nadelen:
- Het zal even duren voordat je blogposts ook echt meer bezoekers naar je website zullen leiden. Nieuwe blogposts worden zelden meteen goed gevonden in de zoekmachine.
- Een blogpost leidt meestal niet direct tot een verkoop. Een blogpost kan weliswaar je bezoeker helpen en daarmee een positieve indruk achterlaten, maar vaak genoeg zullen bezoekers alleen de informatie lezen en vervolgens de website weer verlaten.
Beoordeling:
Webshop promoten op social media
Er zijn genoeg social media platformen waar jij je webshop kan promoten en in contact kan komen met je potentiële klanten. Het belangrijkste is dat je een platform kiest waar jouw doelgroep aanwezig is. Daarnaast wil je niet alleen je producten promoten, maar je volgers ook voorzien van waardevolle en nuttige content.
Voordelen:
- Grote kans dat je doelgroep hier al aanwezig is. Nu er alleen nog voor zorgen dat ze jouw profiel ook gaan vinden.
- Je kan echt in contact komen met je doelgroep. Social media is natuurlijk veel interactiever dan de meeste andere manieren om je webshop te promoten. Dit kan je bijvoorbeeld gebruiken om meer over je potentiële klant te weten te komen.
Nadelen:
- Kan lang duren voordat je een vaste groep volgers hebt opgebouwd. Voor het ene bedrijf zal dit makkelijker gaan, dan voor het andere.
- Van je social media profiel moet je klanten natuurlijk nog wel eerst naar je website krijgen voordat zij daar een aankoop kunnen plaatsen.
Beoordeling:
Online adverteren
Een van de snelste manieren om je webshop te promoten en meer bezoekers te krijgen op je website is door te online adverteren. Dit kan via Google, via Google shopping of uiteraard ook via social media. In tegenstelling tot de andere manieren betaal je bij online adverteren echt voor elke bezoeker die op jouw advertentie klikt. Hoe meer concurrentie, hoe hoger de kosten.
Voordelen:
- Het is weinig werk om een advertentiecampagne op te zetten. Je hoeft alleen de campagne in te stellen en wat advertentieteksten te schrijven.
- Vaak dezelfde dag al meer bezoekers op je website. Als je snel meer bezoekers op je website wil, dan is adverteren een goede keuze.
Nadelen:
- Vaak hoge kosten, omdat je betaalt voor elke klik op een advertentie. Wil je daarnaast worden gevonden voor populaire zoekwoorden, dan zijn de kosten per klik ook hoger.
- De grote stroom met meer bezoekers verdwijnt op het moment dat je stopt met betalen. Wil je niet meer adverteren, dan blijven de bezoekers ook weg.
Beoordeling:
Gastbloggen
Naast zakelijk bloggen op je eigen website kan je natuurlijk ook een blog schrijven voor een andere website. Uiteraard in ruil voor een link naar je eigen webshop. Het grootste voordeel van gastbloggen is dat je mogelijk een nieuwe doelgroep kan bereiken. Kies wel een website waarvan je zeker weet dat deze ook de juiste mensen bereikt of vraag de eigenaar naar meer gegevens over de bezoekers.
Voordelen:
- Je bereikt mogelijk een nieuwe doelgroep die nog niet eerder met jouw webshop en product in contact zijn gekomen.
- De website waarvoor je een gastblog gaat schrijven heeft waarschijnlijk al een vaste groep lezers opgebouwd. Zo bereik je sneller meer mensen dan wanneer je de blog op je eigen website zou plaatsen.
Nadelen:
- Het kan lastig zijn om een geschikte website te vinden die openstaat voor het plaatsen van gastblogs. Kies niet zomaar een blog, maar ga echt op zoek naar een website die over een gerelateerd onderwerp gaat.
- De website waarvoor jij een gastblog hebt geschreven, kan op elk moment beslissen om de blog weer te verwijderen (behalve als je een termijn hebt afgesproken). Zeker wanneer je dankzij de gastblog meer bezoekers krijgt, zal dit heel vervelend zijn.
Beoordeling:
Influencer marketing
Veel webshops werken tegenwoordig samen met influencers om hun producten onder de aandacht te brengen. Je kan een influencer benaderen voor een uitgebreide campagne, maar bedrijven sturen ook vaak producten op met de hoop dat hun product genoemd gaat worden op social media of in een Youtube video. Voor een authentieke campagne is het belangrijk dat de influencer natuurlijk wel past bij jouw webshop.
Voordelen:
- De influencer staat dicht bij je doelgroep. Wanneer de influencer jouw product promoot, kan dit zeker tot meer naamsbekendheid en zelfs meer verkopen leiden. 80% van de mensen heeft namelijk ooit iets gekocht op basis van een aanbeveling van een influencer.
- Je hoeft zelf geen content te maken. De influencer is vaak zelf verantwoordelijk voor het bedenken en maken van de campagne.
Nadelen:
- De juiste influencer(s) vinden die past bij jouw webshop is niet altijd makkelijk. Komt het ongeloofwaardig over als een influencer jouw product op social media zou promoten? Dan kan je beter voor een andere manier om jouw webshop te promoten kiezen.
- Kosten kunnen hoog zijn. Wil je samenwerken met de meest populaire influencers of influencers met een hele betrokken groep volgers, houd dan rekening met hoge kosten.
Beoordeling:
Niche sites
Naast je bestaande webshop waarop je misschien wel meerdere producten verkoopt, kan je een extra niche site maken over één product of productgroep. Deze kan je bijvoorbeeld gebruiken voor online advertenties, campagnes of SEO. Een extra site betekent namelijk ook een extra middel om bezoekers en verkopen te krijgen.
Voordelen:
- Met een goede niche site kan je sneller worden gevonden in Google. Wanneer je een website hebt met veel content over één onderwerp, kan Google je website sneller als autoriteit gaan zien.
- Een niche site kan minder commercieel ogen en dus sneller voor verkopen zorgen. Je niche site kan minder promotie gericht zijn en meer de focus leggen op het helpen van je doelgroep. Wanneer de bezoekers het gevoel heeft dat hij goed geholpen is, zal hij het product eerder via een link op jouw niche site kopen.
Nadelen:
- Je moet een extra website onderhouden. Denk bijvoorbeeld aan updates, maar ook aan het maken van content voor deze website, mits je wil dat je niche site goed wordt gevonden in Google.
- Op een niche site is alleen maar plek voor producten uit deze niche. Wanneer je meerdere producten op je webshop verkoopt, dan wil je misschien niet voor al deze niches een extra site gaan maken.
Beoordeling:
Linkbuilding campagne
Wil je niet alleen je naamsbekendheid vergroten of meer bezoekers, maar tegelijkertijd ook meer externe links naar je website? Dan is een linkbuilding campagne een goede manier om je webshop te promoten. Dit kan je als volgt doen. Ga op zoek naar websites die regelmatig links plaatsen naar andere websites en vind een een blogpost met een onderwerp waar ook jij wat over te vertellen hebt. Schrijf vervolgens een vervolg op de blogpost die je hebt gevonden met nog meer waardevolle informatie over dat onderwerp. Neem contact op met de website en attendeer de eigenaar op jouw blogpost en leg uit waarom je denkt dat een link naar jouw website van meerwaarde zou kunnen zijn voor hun doelgroep.
Tip! Wanneer je deze blog schrijft voor je minder commerciële niche site, is de kans waarschijnlijk groter dat je een link krijgt naar je website.
Voordelen:
- De website waarvan je een link wil, heeft waarschijnlijk al bezoekers van zoekmachines of vaste volgers. Je blogpost kan dus sneller bezoekers opleveren, dan wanneer je alleen een blog voor je eigen website schrijft (als deze nog maar weinig autoriteit heeft).
- Je krijgt een link van een externe website, wat goed is voor je vindbaarheid in Google. Websites met veel links scoren hoger in Google, dan websites met weinig links.
Nadelen:
- (Commerciële) websites plaatsen niet zo snel links naar andere websites. Soms vragen ze er geld voor, soms zullen ze een linkruil voorstellen en in veel gevallen zullen ze je verzoek negeren.
- Wanneer je te ijverig aan de slag gaat met een linkbuilding campagne, kan dit leiden tot een penalty van Google. Kies de websites die je benadert daarom zorgvuldig!
Natuurlijk hoef je geen websites te benaderen en kan je ook gewoon wachten tot andere websites naar jouw website gaan linken. Focus je daarvoor op content die vaak wordt gedeeld. Zoals content met originele data of zeer lange lijst artikelen.
Beoordeling:
PR
Een andere manier om aandacht voor je webshop te krijgen, is door te proberen om in het nieuws te komen. Wanneer je hier geen ervaring mee hebt en dus niet goed weet waar journalisten naar op zoek zijn, kan dit erg lastig zijn. Je kan de media bijvoorbeeld benaderen als je een uniek product op de markt hebt gebracht, als je product inspeelt op een bepaalde trend of als je kan inhaken op een actualiteit. Wanneer je meer kan delen dan alleen je product, dan wordt het interessant om de media te benaderen.
Voordelen:
- Je bereikt een hele brede doelgroep van mensen die allemaal interesse in jouw product en webshop kunnen hebben. De meeste kranten en andere nieuwsplatformen hebben namelijk een brede doelgroep.
- Je hebt weinig budget nodig. Om in de media te komen heb je alleen een goed verhaal nodig en de juiste contact persoon. Wanneer je zelf een persbericht of pitch kunt schrijven, zullen de kosten dus laag blijven.
Nadelen:
- Grote kans dat er niks met je bericht wordt gedaan en je inspanning dus voor niets is geweest. Zeker als je nog niet vaak in de media bent gekomen en niet de juiste connecties hebt, wordt het lastig om het nieuws te halen.
- Je hebt geen complete controle over hoe je in de media komt. Je kan wel een conceptversie van een verhaal aanleveren of zelf bepalen wat je zegt tijdens een interview, maar het eindresultaat wordt bepaald door de journalist.
Beoordeling:
Podcast
Heb je interessante content te delen met je doelgroep, dan kan je naast blogs en video’s ook een podcast maken. De podcast kan bijvoorbeeld gaan over hoe klanten je product het beste kunnen gebruiken, maar je kan ook in gesprek gaan met mensen die jouw gebruiken of verhalen delen die gerelateerd zijn aan jouw niche. Mogelijkheden genoeg!
Voordelen:
- Veel ondernemers vinden het vaak makkelijker om over hun product te praten dan te schrijven. Geldt dit ook voor jou? Dan zal je veel minder tijd kwijt zijn aan het maken van een podcast dan aan het schrijven van een blog.
- Met een podcast bereik je mensen nog voordat ze je product kopen én bind je klanten aan je bedrijf waardoor de kans op herhaalaankopen groter wordt. Zeker als je podcast ook interessant is voor mensen die je product nog niet hebben gekocht, zal je podcast meer naamsbekendheid opleveren voor je website.
Nadelen:
- Mensen zullen in het begin je podcast niet vanzelf vinden. De podcast waarmee je jouw webshop wil promoten, zal je dus ook nog moeten promoten.
- Lastig om het resultaat te meten. Aangezien mensen je podcast waarschijnlijk via een ander platform zullen luisteren (bijvoorbeeld Spotify), is het moeilijk om te achterhalen of je podcast ook meer bezoekers en verkopen oplevert.
Beoordeling:
Curated content
Content curation is het verzamelen van de content van anderen om het vervolgens inclusief jouw feedback te delen met je doelgroep. Dit kan je bijvoorbeeld doen in een blogpost, een nieuwsbrief of op je social media kanaal. Toch is dit een aparte manier van content creëren. Het doel van content curation is namelijk om gelijk wat aandacht voor je content te krijgen. Door de content van anderen te promoten, hen hierop te attenderen, kan je ervoor zorgen dat zij jouw content weer gaan delen. Efficiënt én effectief!
Voordelen:
- Het kost veel minder tijd om curated content te maken. Je hoeft de content namelijk niet helemaal zelf te maken. Je deelt alleen wat een ander heeft gemaakt en wat je ervan vindt.
- De mensen waarvan je de content deelt zullen je waarschijnlijk helpen om je social media post of blogpost onder de aandacht te brengen. Mensen waarderen het namelijk als je hun content deelt.
Nadelen:
- Curated content hoeft niet per se voor meer aandacht te zorgen. De mensen van wie je de content hebt verzameld, kunnen er ook voor kiezen om geen aandacht aan je post te geven en het dus niet met hun volgers te delen. Maar gelukkig heb je dan gelukkig nog steeds wel een interessant stukje content om met je eigen volgers te delen.
- Je stuurt bezoekers weg van jouw website of social media kanaal. Door het delen van links van de websites van anderen, jaag je bezoekers eigenlijk weg van je website. Dé plek waar de verkopen plaatsvinden.
Beoordeling:
Video reviews op Youtube
Voor een groot aantal producten geldt, dat mensen eerst op zoek gaan naar reviews voordat ze een aankoop zullen plaatsen. Nu kan je deze reviews op je eigen website bij een product plaatsen, maar dan moeten mensen je website wél eerst zien te vinden. Om de bekendheid van je webshop te verhogen, kan je reviews van je producten ook op Youtube plaatsen. Mensen die op zoek gaan naar een video review van het product dat ze willen kopen, komen zo dus makkelijker in aanraking met jouw webshop!
Voordelen:
- Het is goed om tekst en video met elkaar af te wisselen om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Door het delen van video reviews kan je zomaar een hele nieuwe groep potentiële klanten bereiken.
- (Potentiële) klanten krijgen de mensen achter de webshop te zien. Mensen vinden het fijn om te weten bij wie ze een aankoop plaatsen. Een video review is dan ook een mooie kans om jezelf (of je medewerkers) te laten zien.
Nadelen:
- In het maken van goede video reviews kan veel tijd gaan zitten. Daarnaast heb je ook extra materiaal nodig, zoals een camera of een externe microfoon als je met je smartphone gaat filmen.
- Kijkers kunnen je video’s op Youtube bekijken zonder ook maar ooit je website te bezoeken. Zo kan het zijn dat ze misschien al een webshop hebben gekozen waar ze het product willen kopen. Jouw video kijken ze dan alleen omdat ze meer over het product willen weten.
Beoordeling:
Offline promoties
Dat jij een webshop hebt, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je deze alleen maar online hoeft te promoten. Er zijn ook nog allerlei ‘offline’ manieren om je webshop bij je doelgroep onder de aandacht te brengen. Denk aan flyeren, sponsoring, netwerken tijdens events of het uitdelen van coupons. Deel niet zomaar de homepage van je website, maar maak een speciale pagina aan, zodat je ook weet of je offline promotie effect heeft gehad.
Voordelen:
- Een offline promotie hoeft niet veel werk te zijn. Zeker als je het vergelijkt met het maken van goede content.
- Ook met een offline promotie kan je een hele specifieke doelgroep bereiken. Geef je bijvoorbeeld puppycursussen, dan kan je jouw promotie bijvoorbeeld verspreiden bij dierenartsen of dierenwinkels.
Nadelen:
- Het resultaat van je offline promoties is moeilijk te achterhalen. Je kan bijvoorbeeld wel een speciale landingspagina maken voor je offline promotie, maar het kan ook goed zijn dat de ontvanger zelf op zoek gaat in Google n.a.v. bijvoorbeeld je flyer. Je weet dan niet dat de bezoeker eigenlijk via je offline promotie op je website komt.
- Veel offline promoties zijn niet heel flexibel. Wanneer je eenmaal het campagnemateriaal hebt geprint, kan je dit niet meer wijzigen, zonder het oude materiaal weg te gooien.
Beoordeling:
Winactie
Wil je snel meer aandacht voor je webshop? Dan kan ook een goede winactie helpen. Zo kan je een van je producten verloten wanneer deelnemers hun e-mailadres achterlaten op je webshop of je gaan volgen op social media. Heb je nog helemaal geen bereik, dan kan een winactie wel lastig zijn om op te zetten, omdat je niet zo makkelijk mensen bereikt. Goede prijzen kunnen hierbij helpen.
Voordelen:
- Snel meer aandacht voor je webshop, doordat mensen gaan meedoen aan de winactie.
- Weinig werk om een winactie op te zetten. Je hoeft niet super veel content te maken om een winactie te promoten.
Nadelen:
- Grote kans dat mensen meedoen om het product te winnen, maar verder geen interesse hebben in je bedrijf. Dan wordt het al snel een dure campagne waar je weinig voordeel aan over houdt.
- De prijs moet wel echt goed zijn om ervoor te zorgen dat je winactie genoeg mensen bereikt.
Beoordeling:
Externe verkoopkanalen
Trekt je website nog geen bezoekers, dan zijn er voor de meeste bedrijven ook andere plekken om je producten onder de aandacht brengen. Een makkelijke manier is natuurlijk om je producten via Bol te verkopen, maar je kan ook eens kijken of je jouw aanbod via andere websites of lokale winkels kan verkopen. Een aanbieder van producten voor honden, kan zijn producten bijvoorbeeld aanbieden via een trimsalon of hondentrainer.
Voordelen:
- Groter bereik doordat je gebruikmaakt van de doelgroep van een ander bedrijf.
- Wanneer je eenmaal geschikte externe verkoopkanalen hebt gevonden is het verder niet meer zo veel werk om je producten aan te bieden.
Nadelen:
- Minder winst, omdat een extern verkoopkanaal vrijwel altijd commissie vraagt voor het aanbieden van jouw producten.
- Minder controle over de verkoop omdat het product via een ander kanaal wordt gekocht.
Beoordeling:
Local SEO
Heb je naast een webshop ook een lokale winkel, dan is het slim om te investeren in local SEO. Dit houdt o.a. in dat je zorgt voor een goed geoptimaliseerde Google bedrijfspagina, je aanmeldt bij andere lokale sites en je website optimaliseert op lokale zoektermen.
Voordelen:
- Je hebt minder concurrentie als je probeert gevonden te worden op lokale zoekopdrachten.
- De mogelijkheid om offline en online promoties met elkaar te combineren. Mensen die op zoek zijn naar je lokale winkel, kunnen dan ook zien dat jij een webshop hebt.
Nadelen:
- Je bereikt met local SEO niet zo snel mensen buiten je regio.
- Het kan lastig zijn om interessante content te creëren voor lokale zoektermen. Zeker als je voor verschillende plaatsnamen gevonden wil worden. Veel lokale zoektermen hebben bovendien een laag zoekvolume.
Beoordeling:
Affiliate marketing
Wanneer je kiest voor affiliate marketing om je webshop te promoten ga je op zoek naar websites die voor een commissie jouw producten promoten. Wanneer klanten een product kopen op basis van deze promotie, ontvangt je affiliate partner dus een deel van de opbrengst. Je geeft dus als het ware andere websites de opdracht om jouw webshop te promoten.
Voordelen:
- Het kost je minder tijd, aangezien je affiliate partners zich bezighouden met het promoten van jouw webshop.
- Potentiële klanten zullen sneller vertrouwen hebben in jouw webshop, wanneer een externe partij ze vertelt dat de producten goed zijn.
Nadelen:
- Je hebt geen invloed op de manier waarop je affiliate partners jouw producten promoten en of ze misschien onjuistheden verspreiden.
- Affiliate marketing is niet geschikt voor elke webshop. Wanneer jij als webshop eigenaar maar een kleine commissie op je producten ontvangt, blijft er eigenlijk niks over om je partners commissie te betalen.
Beoordeling:
Samenwerken met andere winkels
Als laatste kan je om je webshop te promoten ook nog een samenwerking starten met een andere webshop. Kies dan vooral voor webshops die supplementaire producten verkopen. Verkoop jij kleding, dan zou je voor een blogpost of een social media campagne kunnen samenwerken met een webshop die schoenen of accessoires verkoopt. Door setjes te maken en deze te delen met de doelgroep, promoot je beiden producten en kunnen jullie allebei je bereik vergroten. Wellicht zelfs onder een hele nieuwe doelgroep.
Voordelen:
- Bereik een nieuwe doelgroep, die je met je eigen website of social media kanaal niet zo snel zou bereiken.
- Je vergroot je netwerk met andere online ondernemers. Je weet nooit welke voordelen dit nog meer oplevert in de toekomst.
Nadelen:
- Een partner vinden die wil samenwerken is niet altijd makkelijk. Zeker als je eigen (nieuwe) webshop nog niet veel volgers heeft, willen andere webshops misschien niet met je samenwerken.
- Een goede samenwerkingspartner kiezen is niet makkelijk. Van te voren weet je nooit 100% zeker of de doelgroep van je partner ook geïnteresseerd is in jouw producten. Door goed onderzoek te doen naar de doelgroep van je partner kan je de kans op succes vergroten.
Beoordeling:
Welke promotie is voor jou?
Hierboven hebben wij 18 verschillende manieren besproken om je webshop te promoten, maar welke manier past het beste bij jouw wensen en mogelijkheden?
Hieronder vind je onze top 3 als je op zoek bent naar 1) snel resultaat, 2) aanhoudend succes of 3) voordelige middelen die ook nog eens weinig inspanning vereisen.
- Online adverteren
- Winactie
- PR
- Webshop catalogus optimaliseren
- Bloggen
- Niche sites
- Curated content
- Extreme verkoopkanalen
- Affiliate marketing
Voor alle campagnes geldt natuurlijk wel dat ze goed zijn opgezet om het gewenste resultaat te bereiken. Voor de voordelige opties moet je het wel zelf kunnen doen (i.p.v. uitbesteden) om het voordelig te houden.
Heb je een aantal van de genoemde middelen al geprobeerd? Maar zonder succes? Wij kijken graag mee met je campagne!
Onze favoriete middelen voor het promoten van webshops
Als webshop bureau hebben wij natuurlijk zo ook onze favoriete manieren voor het promoten van een webshop, namelijk:
- Bloggen. Wie op de lange termijn wil profiteren van meer website bezoekers, kan niet om bloggen heen. Bovendien zorgt bloggen voor nog meer voordelen, waaronder de kans op meer links, mond tot mond reclame en bezoekers die sneller tot een aankoop overgaan vanwege de overtuigingskracht van je blogpost.
- Niche sites. Aan webshops die meerdere producten verkopen, maar vooral één product meer onder de aandacht willen brengen, raden wij aan om een niche site te maken. Deze kan gebruikt worden voor campagnes, maar ook om makkelijker de vindbaarheid te vergroten.
- Adverteren. Wil je snel je webshop promoten, dan is adverteren eigenlijk de enige manier. Wél is het belangrijk om de campagne op de juiste manier in te richten, zodat je bezoekers ook tot een aankoop overgaan en niet alleen maar komen kijken.
Belangrijk! Dat deze 3 middelen tot onze favorieten behoren, betekent niet dat dit ook de beste promotiemiddelen voor jouw webshop zijn. Kijk ook zeker naar de andere 15 manieren om een weloverwogen keuze te maken.
Hoe weet ik of mijn promotiecampagne wel heeft gewerkt?
Je gaat beginnen met een promotiecampagne voor je webshop, maar hoe weet je straks of je campagne ook het gewenste effect heeft gehad? Hieronder enkele tips om je campagne in de juiste banen te leiden.
- Zet een duidelijk doel voor je promotiecampagne. Wat je wil je nou eigenlijk met je campagne bereiken? Op hoeveel bezoekers, verkopen of andere uitgevoerde acties hoop je? Stel een doel voordat je begint.
- Beperk je promotie tot één product of categorie. Gaat het je niet alleen om naamsbekendheid, maar wil je ook echt dat bezoekers een bestelling gaan plaatsen? Waarschijnlijk wel, he? Kies er dan voor om niet je hele webshop, maar één of enkele van dezelfde producten te promoten. Zo kan je de campagne veel gerichter inzetten én kan je beter controleren of de campagne het echt waard is geweest.
- Maak doelen aan in Google Analytics en werk met campagne URL’s om te achterhalen of je campagne werkt. Door de specifieke meetmethoden kan je niet alleen snel zien wat werkt, maar is het ook mogelijk om elk doel een waarde te geven. Hierdoor wordt gelijk duidelijk of de kosten van je campagne overeenkomen met de opbrengst.
Veelgestelde vragen
Op hoeveel manieren moet ik mijn webshop promoten?
Als je voor het eerst aan de slag gaat met het promoten van je webshop is meer niet altijd beter. Begin eerst eens met één promotiemiddel en zorg ervoor dat je die campagne goed opzet. Heb geduld want soms duurt het ook even voordat je met de eerder beschreven methodes het gewenste effect bereikt.
Hoe kan ik meer bezoekers vanuit Google krijgen?
Wil je dat je webshop hoger in Google verschijnt, dan kan je o.a. aan de slag met het verbeteren van je product- en categoriepagina’s, gaan bloggen of een niche site opzetten die je extra gaat optimaliseren voor Google.
Hoe weet ik of mijn webshop promotie campagne succesvol was?
Om te weten of je campagne voor het gewenste effect heeft gezorgd, is het belangrijk om eerst doelen te stellen. Wat wil je nu eigenlijk bereiken? Daarnaast kan je Google Analytics op de juiste manier instellen, zodat je precies weet of je campagne tot meer verkopen of andere acties leidt.
Gepubliceerd in: E-commerce tips | Online marketing tips