Webshop beginnen: 15 veelgemaakte fouten

Tijdens het opzetten van een webshop zijn er veel zaken waar u aan moet denken. Een webshop beginnen is namelijk iets anders dan het beginnen van een fysieke winkel. Laat u de webshop door een internetbedrijf maken, dan is het alsnog belangrijk dat u op de hoogte bent en bovenop het project zit. Daarom delen wij in deze blogpost een aantal veelgemaakte fouten, zodat u voor, tijdens en na het bouwen van een webshop tegen zo min mogelijk problemen aanloopt.

Het project plannen en voorbereiden

Voordat u begint met het bouwen van de webshop zijn er een aantal dingen die u beter niet kunt doen. Bijvoorbeeld:

  • Een webshop beginnen zonder ondernemingsplan. Begint u een onderneming, dan is het verstandig om uw ideeën in een ondernemingsplan uit te werken. Voor een webshop geldt dit ook. Tijdens het uitwerken van een plan merkt u namelijk al of het idee wel kans heeft om te slagen.
  • De doelgroep niet bepalen. Een onderdeel van het ondernemingsplan is het uitwerken van een marktonderzoek. Door middel van een marktonderzoek komt u erachter of er behoefte is aan uw idee en aan wie u het product kan verkopen. Voordat u begint met het bouwen van een webshop is het dus belangrijk om de doelgroep te bepalen. Dit zorgt ervoor dat u de website op de doelgroep aan kan passen en de klant dus op de juiste manier weet aan te spreken.
  • Onderschatten hoeveel werk het is om een webshop te maken en bij te houden. Net als een fysieke winkel eist een webshop elke dag tijd. Toch denken veel beginnende ondernemers dat zij zo even een webshop kunnen beginnen, maar een webshop moet ook worden bijgehouden. Anders bereikt u nooit het gewenste resultaat. Onderschat dus niet hoeveel werk het kan zijn.
  • Ervan uitgaan dat bezoekers vanzelf komen. Veel ondernemers die een webshop beginnen denken dat klanten de website vanzelf zullen vinden. Dit is helaas niet het geval. Online zichtbaar zijn is niet makkelijk en wij raden u aan om een deel van uw marketingbudget hiervoor vrij te houden. In veel branches zijn er genoeg concurrenten die ook graag bovenaan in Google willen staan en hiervoor voldoende middelen beschikbaar hebben.
  • Een onrealistische tijdsplanning maken. Een risico als u net met een webshop begint, is dat u te veel in één keer wil. Dit heeft vaak een onrealistische tijdsplanning en veel stress tot gevolg. Dit komt uw website uiteindelijk niet ten goede. Wees eerlijk tegenover uzelf en zorg ervoor dat u genoeg tijd heeft om het project uit te werken.

Een webshop beginnen

Ook tijdens de 2e fase, de webshop bouwen, worden er veel fouten gemaakt. Dit gebeurt vaak als een webshopeigenaar te weinig tijd heeft en zich niet inleeft in de bezoeker.

  • Geen weloverwogen keuze maken over het platform dat uw wilt gebruiken. Er zijn verschillende platformen die u voor uw webshop kunt gebruiken, maar neem niet zomaar de eerste de beste. Weeg de voor- en nadelen zorgvuldig af en kijk goed naar de verschillende mogelijkheden die u heeft. Wij raden u aan om geen grote investering te doen als u eerst alleen wil testen of uw idee wel werkt. Er zijn namelijk ook voordeligere opties, waardoor u ook nog geld over houdt voor de marketingactiviteiten. Een WordPress webshop met WooCommerce is bijvoorbeeld een goede keuze voor beginnende, maar ook voor ervaren online ondernemers.  
  • Geen unieke foto’s en teksten gebruiken. Veel webshops die hetzelfde product verkopen, gebruiken vaak ook dezelfde standaard teksten en foto’s. Hierdoor heeft u geen onderscheidend vermogen en ook is het nadelig voor uw vindbaarheid in zoekmachines. Unieke content en sfeervolle, unieke foto’s zijn zeker uw investering waard.
  • Uw contactgegevens niet duidelijk vermelden. Op veel websites moet de bezoeker goed zoeken om de contactgegevens te kunnen vinden. Hierdoor loopt u het gevaar dat de klant vroegtijdig de website verlaat, omdat u zijn vraag niet kan beantwoorden. Plaats de contactgegevens dus duidelijk onder het kopje contact en zorg ervoor dat klanten niet naar deze belangrijke gegevens hoeven te zoeken.
  • De transportkorsten verstoppen. Volgens de wet moet het voor de klant mogelijk zijn om de verzendkosten te vinden, zonder daarbij het aankoopproces te doorlopen. Daarnaast willen klanten snel weten hoe hoog de verzendkosten zijn. Vermeldt u deze alleen net voor een betaling plaatsvindt, dan loopt u het gevaar dat klanten vroegtijdig uw website verlaten.
  • Niet de juiste/alle betaalmogelijkheden aanwezig hebben. Als u wilt dat klanten uw product kopen, dan is het belangrijk dat u de veelvoorkomende betaalmogelijkheden aanbiedt: iDeal, Paypal, vooruitbetaling, Credit Card, etc. Heeft u daarnaast bijvoorbeeld klanten in België. Zorg er dan voor dat u ook de juiste betaalmethode voor klanten uit dit land aanbiedt. Ander kan dit ten koste gaan van het aantal verkopen.

Wanneer uw webshop klaar is

Is de webshop gepubliceerd? Helaas is uw webshop dan nog niet klaar. Een webshop is eigenlijk nooit helemaal af en na de realisatie is er nog genoeg te doen. Denk voorbeeld eens aan de etalage van een fysieke winkel. Deze wordt toch ook regelmatig gewijzigd? Tijdens de 3e fase zijn er ook genoeg fouten die u zou kunnen maken.

  • Spammen op social media. Social media zijn een goede manier om met uw klanten in contact te komen, maar spammen zal niet het gewenste resultaat opleveren. Voor een succesvolle social media strategie is het belangrijk dat u meerwaarde creëert. Deel goede tips en niet steeds de laatste producten en aanbiedingen.
  • Uw webshop niet voldoende voor zoekmachines optimaliseren. 
    Zoekmachine optimalisatie bestaat uit veel verschillende stappen, maar voor webshopeigenaren is het met name erg belangrijk om de productpagina’s goed te optimaliseren. Begin met een zoekwoorden onderzoek en optimaliseer vervolgens de pagina met behulp van de gevonden zoekwoorden.
  • Geen budget voor online marketing overhouden. Veel online ondernemers investeren veel geld in het realiseren van een webshop, maar houden hierdoor geen geld over voor de marketingactiviteiten. Toch is het belangrijk dat u ook geld vrijhoudt voor het promoten van uw webshop. Een goede website is belangrijk, maar als niemand van uw website op de hoogte is, zullen er geen verkopen plaatsvinden.
  • Geen nieuwsbrief hebben. Er zijn verschillende manieren om uw bezoekers te bereiken, maar e-mailmarketing is volgens finalwebsites één van de beste en voordeligste manieren. Begin dus direct met het verzamelen van e-mailadressen. Let op! Bezoekers moeten zich makkelijk voor de nieuwsbrief kunnen in- en uitschrijven.
  • Beloftes niet nakomen. De laatste fout die wij graag willen noemen, gaat over het niet nakomen van beloftes. Heeft u op uw website aangegeven dat een pakketje binnen 3 dagen wordt bezorgd? Zorg er dan ook voor dat dit pakketje binnen 3 dagen wordt geleverd. Voor een succesvolle webshop is het belangrijk dat klanten u vertrouwen. Stel uw klanten niet teleur en stel herhaalaankopen veilig!

Naast deze 15 fouten zijn er nog een aantal fouten die beginnende online ondernemers kunnen maken. Wilt u deze fouten voorkomen en een goede webshop beginnen? Volg dan onze blog of neem contact met ons op!

Deel deze blogpost met een vriend of collega » Blogpost doorsturen