WooCommerce gratis verzending instellen

Met WooCommerce kan je eenvoudig de “gratis verzending” mogelijk maken door het gebruik van waardebonnen of op basis van een minimum bestelbedrag. Met beide manieren verhoog je de kans om het aankoopbedrag verhogen of een mogelijke klant over te halen tot aankoop. Het aanbod van een gratis verzending voor nieuwe klanten kan ook ervoor zorgen dat mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief (meer hierover aan het einde van deze handleiding).

WooCommerce voorbereiden voor de “Gratis verzending”

De gratis verzending is een standaardfunctie in WooCommerce en toch moet je voor een goede werking extra code installeren, zodat het ook gebruiksvriendelijk werkt. Zonder deze code wordt namelijk naast de optie “Gratis verzending” ook elke andere verzendmethode o.a. op de afrekenpagina getoond. Plaats de volgende code in het functions.php bestand van je child theme.

Gratis verzendmethode instellen

Ga hiervoor in je Dashboard naar WooCommerce > Instellingen > Verzendmethoden. Als het goed is heb je hier al eerder verzendzones met verzendmethoden aangemaakt. In ons voorbeeld gaan wij ervan uit dat je naast de pakketverzending ook de gratis verzending wil aanbieden.

Gratis verzending instellen

Bij “Gratis verzending vereist” kan je kiezen uit minimum aankoopbedrag en/of een waardebon. Kies de optie die het beste bij je webshop past. Wij kiezen de optie minimum bedrag of waardebon.

Kies je minimum bedrag dan hoef je naast de opgave van een minimum aankoopbedrag je verder niets te doen. Wanneer dit bedrag binnen de winkelwagen is bereikt, wordt de “Postpakket” verzendmethode vervangen met de gratis verzending.

Waardebon aanmaken voor “gratis verzenden”

Wil je niet standaard de gratis verzending aanbieden, maar alleen voor een tegemoetkoming of voor nieuwe klanten? Dan kan je het beste met een waardebon of kortingscode werken.

Gratis verzenden waardebon aanmaken

  1. Geef een unieke waarde op als “Waardebon code” of klik op de button om een code te genereren.
  2. Zet een vinkje bij “Sta gratis verzending toe”
  3. Optioneel: Stel een vervaldatum in. De datum is het begin van de gekozen dag. Wil je dat de code op 31 december eind van de dag verloopt? Kies dan 1 januari.

De waardebon code kan je via de mail naar je klant sturen of printen op een kaartje, welke je bij de zending kan bijvoegen voor de volgende bestelling.

Gebruik van een waardebon beperken

Misschien wil je het aanbod van de “gratis verzending” iets beperken. Dat kan o.a. op basis van deze twee opties.

Waardebon beperken

Je hebt op het tabblad “Gebruikslimieten” twee opties:

  • Gebruikslimiet per waardebon – Deze optie is geschikt wanneer de code naar 1 klant wil sturen.
  • Gebruikslimiet per klant – Gebruik deze optie wanneer je wil dat elke klant de code maar 1 keer kan gebruiken (op basis van het ingevoerde e-mailadres).

Naast deze twee opties kan je het gebruik nog verder beperken via het tabblad “Gebruiksbeperking”. Hier kan je bijvoorbeeld de waardebon voor bepaalde producten beperken of uitsluiten.

Waardebon automatisch toepassen

Wil je de waardebon voor de gratis verzending automatisch toepassen, dan is dit mogelijk met de WooCommerce uitbreiding Auto Coupons for WooCommerce. Op het moment dat je deze plugin hebt geactiveerd, kan je tijdens het aanmaken van een waardebon de optie “Auto Apply” kiezen.

Auto coupon instellen

Deze optie is vooral handig wanneer je de gratis verzending binnen een bepaalde periode voor elke bestelling mogelijk wil mogelijk maken. Met de Auto Coupons plugin kan je naast de standaard gebruiksbeperkingen ook een limiet invoeren voor het aantal items in de winkelwagen.

Een andere optie die deze plugin te bieden heeft, zijn waardebonnen die via een URL kunnen worden toegepast. Deze URL’s kan je voor een link binnen een nieuwsbrief gebruiken. Klikt men op zo een link, dan wordt de waardebon gelijk toegepast.

Gratis verzending aanbieden bij inschrijving voor de nieuwsbrief

Zoals de titel het zegt is de inschrijving voor je nieuwsbrief in strijd met de AVG wetgeving. Je mag namelijk geen inschrijving “afdwingen” op basis van een tegenprestatie. Wanneer klanten zich inschrijven voor zo een waardebon, moet er een extra optie (checkbox) zijn waar men toestemming geeft voor het verzenden van een nieuwsbrief. Lees in onze blogpost allen over het versturen van nieuwsbrieven volgens de AVG.