Banner afbeelding voor sitecheck

Sitecheck voor webshops

Ontdek kansen en verbeter punten voor je webshop.

Dat lijkt me wat

“Welke betaalmethoden zijn er verder nog voor mijn webshop” is een veelgestelde vraag van onze klanten. Naast betalingen via iDEAL en Creditcard adviseren wij ook regelmatig het betalen met PayPal. In onze blogpost vertellen wij je alles over PayPal, o.a. wat voor jou als webwinkelier de voordelen zijn. Op basis van deze informatie kan je dan beter beslissen of je PayPal als betaalmethode wilt aanbieden.

Hoe werkt PayPal?

Via PayPal kunnen je klanten in Nederland op verschillende manieren betalen, via een Paypal account, iDEAL, Creditcard en Sofort (van Klarna). Bij de betaling via een (particulier) PayPal account is voor de ontvanger alleen de naam (indien juist ingevoerd) en het e-mailadres van de betaler zichtbaar. Bank of creditcardgegevens worden nooit doorgegeven. Dat vinden veel PayPal gebruikers prettig en veilig.

PayPal is dus een betaalportaal waar op een neutrale en veilige manier financiële transactie plaatsvinden. Om een betaling te ontvangen moet je ook zelf een PayPal account hebben.

Wat is het verschil tussen betalen met PayPal en iDEAL?

Bij de betaling met iDEAL worden de bankgegevens wel naar betaalplatform gestuurd en zijn deze ook voor de ontvanger zichtbaar. iDEAL betalingen zijn net als betalingen via overboeking “definitief”. Dat wil zeggen dat je zonder de medewerking van de ontvanger je deze niet kan terugdraaien. Bij PayPal is de mogelijkheid om een geschil openen (zie hieronder). Krijgt de betaler gelijk dan betaalt PayPal het betaalde bedrag terug.

Een betaling via iDEAL gebeurt net als een overboeking tussen twee bankrekeningen. Zoals eerder genoemd worden bij een betaling via PayPal de bankgegevens tussen beide partijeen nooit gedeeld. 

Verder verschilt de authenticatie tijdens een betaling. Bij iDEAL autoriseer je elke betaling apart via de betaalpagina van de aangesloten bank en bij PayPal moet je eerst inloggen bij je eigen account om een betaling goed te keuren.

Qua stappen is de betaling via iDEAL eenvoudiger, maar er zijn ook PayPal gebruikers die hier anders over denken…

Wat heb ik nodig om PayPal zakelijk te gebruiken?

Zoals net genoemd moet je als ontvanger van een betaling over een PayPal account beschikken. Het account zelfs is gratis, je betaalt namelijk als zakelijke gebruiker alleen voor de transacties die worden uitgevoerd. Aan een PayPal account moet altijd een betaalmiddel zijn gekoppeld. Dat kan je zakelijke bankrekening zijn of een Creditcard.

Wat zijn de kosten voor het gebruik van PayPal?

Voor de verschillende betaalwijzen gelden verschillende kosten en de kosten per transactie zijn (meestal) opgebouwd uit een percentage en vaste kosten. Voor een Euro betaling in Nederland betaal je meestal 1,8% van het transactiebedrag plus € 0,35 per transactie. 

Wordt de betaling via iDEAL afgerekend, dan betaal je maar € 0,29 per transactie.

PayPal rekent geen abonnementskosten en ook het geld storten naar je eigen rekening is gratis.

Terugvorderingskosten en geschilkosten

Wanneer je klant zijn betaling via de creditcardmaatschappij terugdraait of een geschil via Paypal opent, ontstaan er helaas ook kosten. Dit zijn per case € 14,00 wanneer de klant via een PayPal account heeft betaald en € 16,00 voor alle andere betalingen.

Voor en nadelen van PayPal (voor webshops)

Je kan gratis met PayPal beginnen en je betaalt per transactie. Daarnaast zijn er nog allemaal handige tools waarmee jij je betalingen kan managen. Zijn er nog meer voordelen en zijn er ook nadelen?

Wat zijn je voordelen met PayPal?

  • Mogelijkheid voor terugkerende betalingen – Verkoop je diensten in abonnementsvorm? Dan kan je met PayPal deze betalingen automatiseren. Let op, hier zit een beperking op. Alleen klanten die een creditcard aan hun PayPal account hebben gekoppeld, kunnen een abonnementsbetaling instellen!  
  • PayPal verkopersbescherming – Op het moment dat een betaling in je account is bijgeschreven dan is het ook veilig om te leveren, ook voor CreditCard betalingen (lees meer hieronder).
  • Accepteer betalingen over de gehele wereld in meer dan 20 valuta’s – Je kan PayPal niet alleen voor je lokale betalingen gebruiken. PayPal zorgt in het buitenland niet alleen voor de omrekening van de valuta, maar ook voor veelgebruikte betaalwijzen (bijvoorbeeld Bancontact in België of GiroPay in Duitsland).  

Welke nadelen zijn er bij PayPal?

  • Relatief hoge transactiekosten – Afhankelijk van betaalwijze die je klant gebruikt betaal je meer kosten dan bij een iDEAL betaling. Met gemiddeld 1.8% plus vaste kosten is PayPal voor een CreditCard betaling wel voordeliger dan andere providers. 
  • Geschillen – Klanten kunnen voor elke transactie een geschil openen. De reden voor een geschil kan zijn dat een betaling niet was geautoriseerd of een bestelling niet is aangekomen. Op het moment dat een geschil wordt geopend, wordt de betaling door PayPal vastgezet en pas weer vrijgegeven wanneer het geschil is opgelost.
  • Ook voor iDEAL betalingen kunnen geschillen worden geopend – Normaal is een iDEAL betaling definitief en kan deze door een betaler niet worden teruggeroepen. Bij PayPal is dat wel mogelijk door een geschil te openen. 

Vergelijk je de voordelen met de nadelen, dan ziet het er voor PayPal nog niet zo slecht uit. Laten we nu kijken hoe veilig een betaling via PayPal is.

Is PayPal veilig en betrouwbaar?

PayPal is een payment service provider die vooral in de VS bijzonder populair is. Net zoals banken wordt PayPal door verschillende instanties gecontroleerd. In de VS en in een aantal andere landen worden soms wel meer dan 50% van alle online betalingen via PayPal afgerekend. Dat biedt geen garanties, maar waar zoveel transacties plaatsvinden, zal het toch wel goed zijn.

PayPal verkopersbescherming

Webwinkeliers (merchants) die een zakelijk PayPal account hebben, kunnen de verkopersbescherming aanvragen. Dat wil zeggen, dat je als zakelijke klant bij een transactie beschermt bent tegen terugboekingen of wanneer klanten beweren dat een levering niet heeft plaatsgevonden. 

Wanneer een klant een geschil opent, dan wordt het bedrag door PayPal “vastgehouden” of wanneer het bedrag al is uitbetaald kan PayPal het terugvorderen. Op basis van de de uitkomst van het geschil wordt het bedrag weer vrijgegeven.

Twee voorbeelden:

  1. De klant beweert dat een betaling niet door hem is geautoriseerd en regelt via zijn creditcardmaatschappij een terugbetaling. Met de verkopersbescherming zal PayPal het bedrag alsnog aan je uitkeren.
  2. Je klant koopt een product en beweert het product nooit ontvangen te hebben. De klant heeft een geschil geopend en jij kan aantonen dat de bestelling wel is verstuurd, bijvoorbeeld met een verzendbewijs, dan zal  door de verkopersbescherming het bedrag alsnog worden vrijgegeven.

Let op! De verkopersbescherming is niet voor elk soort product van toepassing en de betaling moet via PayPal hebben plaatsgevonden. Lees op de PayPal website welke voorwaarden bij  de verkopersbescherming van toepassing zijn.

Met kenmerken zoals de kopersbescherming en de retourkosten vergoeding (zie “Overige PayPal functie”) biedt PayPal net iets extra aan zijn (kopende) klanten. 

PayPal kopersbescherming

Net als bij verkopersbescherming biedt PayPal met de kopersbescherming een extra laag extra zekerheid voor zijn klanten. Op het moment dat de koper heeft betaald en zijn bestelling niet wordt geleverd, dan kan hij een geschil openen en zijn geld terug vragen.

Je ziet dat de verkopersbescherming en kopersbescherming hand in hand werken. Kan één van de partijen niet aantonen dat het product werkelijk is geleverd, dan krijgt de partij die in het recht is zijn geld (terug).

PayPal ondersteunt de 3D secure

Bij 3D secure moet de klant tijdens een betaling met de Creditcard een extra code invoeren. In Nederland gebeurt dat meestal met hetzelfde kastje dat ook wordt gebruikt voor het autoriseren tijdens het internetbankieren.

Of 3D secure bij een betaling wordt toegepast, hangt er vanaf of het door de bank en/of creditcard is ingeschakeld. Bij klanten In het buitenland is 3D secure vaak nog onbekend, wat voor verwarring zorgen. 

Hoe weet ik of ik PayPal als betaalwijze moet aanbieden?

Met de aankoopbescherming en retourkosten vergoeding maakt PayPal het extra interessant voor klanten om via PayPal te betalen, maar is de betaalwijze ook voordelig voor jouw webshop? De volgende vragen kunnen helpen om erachter te komen.

Heb je voldoende klanten die PayPal voor betalingen willen gebruiken?

Misschien hebben klanten al eerder de wens geuit om met PayPal te betalen? Je kan ook een kleine enquête afnemen, bijvoorbeeld via Facebook of e-mail, één enkele vraag is dan voldoende. Je kan natuurlijk ook een aantal klanten vragen wanneer je deze spreekt via de telefoon of chat.

Wordt PayPal door andere winkels in je niche als betaalwijze aangeboden?

Kijk eens rond bij webshops die een vergelijkbaar assortiment aanbieden. Welke betaalwijzen bieden zij aan? Biedt meer dan de helft van je concurrentie PayPal als betaalwijze aan, dan is het misschien tijd om het ook te doen.

Kan je PayPal eenvoudig als extra betaalmethode aan je webshop worden toegevoegd?

Ben je niet zeker? Probeer het dan gewoon. Het toevoegen van PayPal als betaalwijze is voor de meeste webshop platformen vrij snel gedaan. Lukt het niet, dan kan je alsnog je webbouwer vragen.

Hoe voeg ik PayPal dan toe aan mijn webshop?

Wil je de betalingen voor je webshop met PayPal mogelijk maken, dan zijn er verschillende opties.

WooCommerce met en zonder PayPal plugin

Op het moment dat je de WooCommerce plugin installeert staat al standaard PayPal in de lijst met betaalwijzen. Ga naar WooCommerce > Instellingen > Betalingen > PayPal Standaard. Je hoeft hier geen speciale dingen in te stellen, het e-mailadres van je PayPal account is voldoende.

Wil je net iets meer, dan kan je voor de officiële PayPal for WooCommerce plugin gaan. De plugin, beschikbaar via de WordPress plugin repository, integreert PayPal checkout rechtstreeks in je webshop met WooCommerce. Hierdoor heb je nog meer controle over de PayPal betaalfunctie op je website en kan je gebruik maken van de extra betaalwijzen die in het land van je klanten beschikbaar zijn. De installatie is ook hier niet ingewikkeld, je start de koppeling met PayPal door te klikken op “Connect to PayPal”.

PayPal via je betalingsprovider (bijvoorbeeld Mollie)

Gebruik je al de betaalkoppeling van je Payment service provider (PSP), dan kan je daar meestal ook PayPal inschakelen. In dit geval heb je nog steeds en eigen zakelijk PayPal account nodig. Het voordeel van deze methode is dat je maar één betaalkoppeling nodig hebt en je alle betalingen op een plek kan inzien. De uitbetaling van de PayPal betalingen gebeurt alsnog via je PayPal account. Er zit wél een nadeel aan deze optie: je betaalt namelijk ook kosten aan de PSP for het gebruik van hun platform.

PayPal Checkout

Met de PayPal checkout beschik je over een klantvriendelijke betaalfunctie met slimme betaal buttons. Zo worden o.a. op basis van de locatie van de betaler de beschikbare lokale betaalwijzen getoond. De PayPal Checkout wordt in je betaalpagina “embedded”, dat wil zeggen dat het wel op je website staat, maar de techniek erachter zit op de servers van PayPal.

Net als bij de officiële PayPal voor WooCommerce plugin is de PayPal Checkout geïntegreerd in bijna alle populaire e-commerce systemen. Heb je een zelf ontwikkeld webshop platform of wil je maar voor enkele producten de PayPal Checkout inschakelen? Ook dat is mogelijk, bekijk de opties via de PayPal handleiding.

Overige PayPal functies

Met PayPal kan je niet alleen maar betalingen voor de webshop ontvangen en betalingen doen. Er is namelijk nog veel meer mogelijk:

Terugkerende betalingen en abonnementen

Terugkerende betalingen of recurring payments zijn al heel lang mogelijk met PayPal. Je kan deze doorlopende betalingen regelen via PayPal zelf of via je eigen website. Heb je een WordPress website? Dan kan je met behulp van de plugin WooCommerce Subscriptions en PayPal eenvoudig abonnementen verkopen. 

PayPal betaalverzoek versturen

Een betaalverzoek versturen kan intussen via de betaal app van je bank, maar je kan er ook voor kiezen om deze via PayPal te sturen. Je stuurt je betaalverzoek naar het e-mailadres van je relatie of klant. Omdat de andere persoon ook over een PayPal account moet beschikken, is de functie niet voordelig wanneer de ontvanger eerst een PayPal account moet aanmaken. 

Facturering

Via je PayPal account kan je ook facturen versturen. Deze functie lijkt een beetje op een betaalverzoek, maar je kan via de factuur functie ook terugkerende betalingen inrichten en veel meer details aan een betaalverzoek toevoegen. 

Paypal wel of niet voor je webshop gebruiken?

Vergeleken met andere payment services providers werkt PayPal toch iets anders. De belangrijkste voordelen zijn:

  • De verkopersbescherming is een extra zekerheid voor creditcardbetalingen die je bij andere providers niet snel zal vinden.
  • Wanneer je in het buitenland klanten hebt dan zijn de extra betaalwijzen erg voordelig. Je klanten kunnen dan makkelijk via Bancontact of Giropay betalen.

Als nadelen zien wij:

  • Je klanten hebben de mogelijkheid een geschil te openen. Hierdoor ontstaat er extra werk en mogelijk extra kosten.
  • Kies je alleen voor PayPal, dan “dwing” jij je klanten eigenlijk om ook klant te worden bij PayPal. 

Overweeg de voordelen en de nadelen en kijk vooral of je webshop en producten goed passen bij PayPal. 

Disclaimer
De informatie uit deze blogpost is een verzameling van onze eigen ervaringen en de informatie van PayPal. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

Veelgestelde vragen

Kan ik met mijn privé PayPal account betalingen voor mijn webshop ontvangen?

Je kan je webshop met WooCommerce koppelen aan je particuliere PayPal account. Hier zijn wel beperkingen! Klanten kunnen alleen via een PayPal account betalen en reken er op dat na een bepaald aantal transacties PayPal je account bevriest om je bedrijf te controleren. Daarnaast moet jij je “handel” toch uiteindelijk aanmelden bij de KvK. Je kan PayPal prima testen zonder een bedrijf te hebben (met alle functies), maar wanneer je met je webshop live gaat, zal je toch je bedrijf moeten aanmelden.

Werken Paypal betalingen ook op mijn mobiel?

PayPal heeft een goed werkende mobiele website. Hier kunnen je klanten in principe prima betalen. Vaste PayPal gebruikers zullen waarschijnlijk de PayPal app gebruiken, deze werkt namelijk nog veel beter.

Moet ik elke betaalwijze die via PayPal beschikbaar is zelf aanvragen?

Nee helemaal niet. Met je zakelijke PayPal account kan je alle betaalwijzen die via PayPal beschikbaar zijn “aanbieden”. In principe betalen klanten het aankoopbedrag aan PayPal (als een soort tussenpersoon) en het geld wordt dan op jouw account bijgeschreven.

Is het voldoende om alleen PayPal als betaalwijze aan te bieden?

Wanneer de betaalwijzen die PayPal voor jouw verkoopgebied ter beschikking stelt voldoende zijn, dan kan je ook compleet voor PayPal gaan. PayPal is net als Mollie of Buckaroo een payment service provider. Wanneer PayPal voor je bedrijf en voor je klanten een goede match is, dan is het zeker een prima en voordelige oplossing.

Gepubliceerd in: E-commerce website tips