Regelmatig krijgen wij de vraag of een remarketing of retargeting campagne wel handig is. Helaas is ons advies vaak niet het antwoord dat onze klanten graag willen horen. Maar eerst terug naar de basis…

Wat is remarketing (of retargeting)?

Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een online marketing methode waarmee je bezoekers van je site opnieuw benaderd met gerichte advertenties of andere uitingen. De meest bekendste vormen van remarketing zijn advertenties die via het Google Display Netwerk of op Facebook worden getoond. 

Remarketing en de privacywetgeving (AVG) 

Om een remarketing campagne mogelijk te maken, is het nodig om het surfgedrag van je bezoekers bij te houden. Voor Google is het nodig om een Google Ads Tag te plaatsen en voor Facebook installeer je een Facebook pixel. Beide “scripts” houden dus bij, wat een bezoeker op je website uitspookt. Volgens de AVG verzamel je hier persoonsgegevens en dat mag niet zonder toestemming. 

Heb je deze toestemming niet, dan mag je de tag of pixel niet plaatsen en zo ook geen persoonsgegevens verzamelen.

Waarom remarketing niet (meer) werkt

De AVG wetgeving bepaalt dus dat je eerst om toestemming moet vragen. Op veel websites zie je daarom de zogenoemde cookiemelding. De cookies voor remarketing vallen dus onder de marketing cookies. Andere cookies die in een cookiemelding worden genoemd zijn,  noodzakelijke en/of technische cookies. Voor de laatste twee soorten is volgens de AVG geen toestemming nodig. Voor de marketing cookies moet je wel om toestemming vragen, wat betekent dat bezoekers het hokje zelf moeten aanvinken. 

Cookiemelding voor remarketing

Over het algemeen worden cookiemeldingen zo snel mogelijk weggeklikt. Voor de marketing cookies wordt dan vaak geen toestemming gegeven. 

Vraag jezelf een af: zou jij wel toestemming geven voor de marketing cookie? Waarschijnlijk niet! Richt jij de cookiemelding wel volgens de wetgeving in, dan is de kans groot dat er maar weinig bezoekers toestemming geven voor marketing (of andere) cookies. Het als resultaat: geen of maar weinig data voor je remarketing campagne.

Hoe kan ik remarketing dan nog wel gebruiken?

Ook deze vraag krijgen wij regelmatig. Het is aan jou of je de regels wil buigen of niet. Veel (grote) shops vragen wel om toestemming, maar niet expliciet voor de marketing cookies. 

Meestal wordt er om toestemming gevraagd met één button voor all cookies, bijvoorbeeld met de teksten: “Alles accepteren” of “Ja, ik wil een goed functionerende website”. Dit werkt zeker voor het verzamelen van remarketing data, maar je voldoet eigenlijk niet aan de AVG wetgeving. De kans op een boete bestaat. 

Een andere optie is om een verlaten winkelwagen campagne op te zetten. Ook hiervoor heb je toestemming van de bezoeker nodig. Hierom kan je vragen tijdens de registratie of bij het verlaten van de website. Het zal je verbazen hoeveel mogelijke klanten hier nog hun e-mailadres achterlaten.

Gepubliceerd in: Online marketing tips