Trekt uw website weinig bezoekers of bent u elke maand veel geld kwijt aan adverteren? Dan wordt het waarschijnlijk tijd dat u (meer) gaat investeren in het creëren van goede content. Hoe? Niet door zomaar wat teksten voor uw website te schrijven. Online succes vraagt om een strategische aanpak: content voor alle fases van de customer journey. In deze blogpost laten wij zien hoe u zo’n contentstrategie voor het web kunt maken.

Contentstrategie tips

Wat is een contentstrategie?

Wanneer u in Google zoekt op de term ‘contentstrategie’ zult u verschillende definities tegengekomen. Vaak is de contentstrategie een beschrijving van de verschillende vormen van content die het bedrijf gaat inzetten. De strategie bestaat dan bijvoorbeeld uit een uitwerking van de doelen, de buyer persona’s, de tone of voice en de gekozen kanalen.

Bij finalwebsites gaan wij voor een meer gedetailleerde invulling van de contentstrategie. Wij hanteren dan ook de volgende definitie:

Een plan voor het creëren van verschillende vormen van content om meer bezoekers naar uw website te krijgen, meer verkopen te genereren en meer klanten aan uw merk te binden.

Een goede contentstrategie voor het web moet ervoor zorgen dat:

  • De content één geheel vormt. Elke vorm van content die u creëert ondersteunt een andere vorm van content die u al eerder heeft gecreëerd. Op de lange termijn zorgt deze hoeveelheid van informatie ervoor dat u door Google als autoriteit wordt gezien.
  • Uw website systematisch groeit. Een website die regelmatig wordt geüpdatet met nieuwe en goede content zorgt weer voor nieuwe bezoekers en meer kansen om hoog te scoren in Google.
  • De belangen van uw bezoekers worden behartigd. Content die waardevol is voor de bezoeker levert meer op dan content waarmee u uw bedrijf probeert te promoten.

Wat vermeldt u in uw contentstrategie?

Net als een goede website, moet een goede contentstrategie continu worden doorontwikkeld. Daarnaast is er niet één duidelijk vertrekpunt, maar kunt u een nieuw stukje content vanuit elk onderdeel van de contentstrategie bedenken.

Dit zijn de 7 onderdelen die wij in een contentstrategie vermelden en die u zullen helpen bij het creëren van resultaatgerichte content:

1 Topic, 2 Inhoud, 3 Middel, 4 Fase in de customer journey, 5 Doel, 6 Doelgroep en 7 Zoekwoorden.

Ondanks dat een contentstrategie geen duidelijk vertrekpunt heeft, vinden wij het handig om te beginnen met de eerste topics en zoekwoorden. Stap voor stap zullen wij hieronder bespreken hoe u de 7 verschillende onderdelen kunt gebruiken voor uw contentstrategie.

Topics

De contentstrategie bevat o.a. de thema’s waarvoor u als autoriteit wilt worden gezien. Dit noemen wij topics. U kunt uw diensten en producten als uitgangspunt nemen voor deze topics, maar u kunt potentiële klanten ook via een zogenaamde ‘achterdeur’ van uw website bereiken.

Een voorbeeld om dit te verduidelijken: Een reisbureau kan o.a. content creëren voor mensen die op zoek zijn naar een specifieke reis (bijvoorbeeld “vakantie spanje”), maar ook voor voor thema’s zoals reisvoorbereiding, duurzaam reizen en budget reizen. Content over dit soort onderwerpen hebben niet direct het doel om meer te verkopen, maar vergroten wel het bereik van de organisatie en dat is minstens net zo belangrijk!

De inhoud van de content die u gaat creëren

Heeft u de topics bepaald, dan kunt u deze als uitgangspunt nemen voor de inhoud van de informatie die u gaat delen. Maar ook de zoekwoorden of de fases van de customer journey kunnen een goede bron van inspiratie zijn. Onder inhoud verzamelt u eigenlijk de content die u wilt creëren, bijvoorbeeld de titel van een blogpost, het onderwerp voor een webpagina, de titel voor een e-book of een idee voor een social media post.

Een hondentrainer die als topic ‘Blaffen afleren’ heeft kan bijvoorbeeld de volgende content creëren

  • Wat te doen tegen een blaffende hond: 10 tips
  • Petsafe blafband: wel of niet doen?
  • Waarom blaft mijn hond zoveel? 5 redenen
  • Hond blaffen afleren: een case study
  • Training hond blaffen afleren

Het middel/kanaal

In de contentstrategie bepaalt u voor elk content idee, het middel dat u gaat gebruiken. Dit is afhankelijk van de middelen die u al inzet of die u wilt gaan inzetten.

Voorbeelden van middelen zijn o.a. landingspagina’s, blogpost, social media berichten, case studies, wedstrijden, e-books, presentaties en video’s.

In de content marketing matrix hieronder vindt u een overzicht van nog veel meer middelen.

Content Matrix

Het doel

Elk stukje content dat u creëert, creëert u niet voor niets. Bepaal daarom het doel van de content, zodat het altijd iets bijdraagt aan het succes van uw website.

Voorbeelden van doelen zijn:

  • Vindbaarheid van uw website vergroten
  • Een product of dienst promoten
  • Belangrijke informatie delen met de doelgroep
  • Merk autoriteit opbouwen
  • Zichtbaarheid van uw merk vergroten
  • Relatie met de klant versterken

Heeft u de content gecreëerd, dan kunt u altijd nog even uw contentstrategie erbij pakken om te controleren wat het doel van de content ook alweer was. Wordt dit doel bereikt of bent u het doel een beetje uit het oog verloren? Pas de content wanneer nodig aan.

De doelgroep

Voor het succes van de content is het belangrijk dat deze aansluit bij uw doelgroep(en). Wilt u verschillende mensen met uw website bereiken? Bijvoorbeeld kinderen én ouders. Of studenten én universiteiten? Creëer dan verschillende content voor deze doelgroepen, zodat u beiden groepen weet te bereiken.

Net als bij het doel van de content, kunt u achteraf weer controleren of de content nog past bij de doelgroep.

De gekozen zoekwoorden

Voor de pagina’s op uw website (waaronder landingspagina’s en blogposts) is het belangrijk om de juiste zoekwoorden te gebruiken. Optimaliseert u de pagina’s niet voor zoekmachines, dan weet Google ook niet voor welke zoekwoorden hij de pagina moet laten ranken.

Zoekwoorden onderzoek KWFinder

De juiste zoekwoorden selecteert u met behulp van een zoekwoorden onderzoek. In principe denkt u dan na over welke termen de bezoeker gaat gebruiken om de gewenste informatie te vinden. U selecteert dan de zoekwoorden die genoeg zoekvolume hebben, weinig concurrentie hebben en passen bij de inhoud van uw pagina.

KWFinder - Welke zoekwoorden kiest u voor uw website?

Uiteraard kunt u ook eerst interessante zoekwoorden kiezen en op basis daarvan de inhoud bedenken. Zoekwoorden zijn namelijk een goede bron van inspiratie voor nieuwe content.

Content voor elke fase in de customer journey

Strategische content speelt in op de behoeftes van uw doelgroep. Het creëren van goede content is daardoor niet altijd makkelijk, aangezien bezoekers verschillende behoeftes kunnen hebben én zich in verschillende stadia van het koopproces kunnen bevinden. Strategische content betekent dus dat u content moet creëren voor elke fase in de customer journey.

Customer Journey img

Oriëntatiefase

De klant heeft een probleem en gaat op zoek naar een manier om dit op te lossen. De oplossing kan informatie zijn, maar ook een product of dienst. Daarnaast is het mogelijk dat de klant een probleem heeft, maar hij zich nog niet bewust is van dit probleem.

Tijdens de oriëntatiefase zijn de mogelijkheden voor het creëren van content dan ook eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan informatieve blogposts of video’s, lijstjes of inspirerende verhalen. Tijdens de oriëntatiefase zijn bezoekers niet direct geïnteresseerd om uw product of dienst te kopen.

Overwegingsfase

Bezoekers in de overwegingsfase zijn al meer bereid om tot een actie over te gaan. Tijdens deze fase zullen potentiële klanten de beste keuzes met elkaar gaan vergelijken.

Dit is hét moment om te gaan overtuigen. Bijvoorbeeld door het delen van reviews, case studies, vergelijkingen en andere informatie die de bezoeker kan helpen bij zijn beslissing. Elke uitkomst is mogelijk, want de bezoeker heeft nog geen beslissing genomen.

Tip! Heeft u meerdere producten van hetzelfde soort? Gebruik dan een vergelijkingsfunctie en voorkom zo keuzestress.

Koopfase

De bezoeker heeft een beslissing genomen en wil uw product of dienst gaan kopen. Nu is het belangrijk dat de bezoeker alsnog niet afhaakt en naar uw concurrent gaat.

De content op uw landingspagina of productpagina mag dus geen nieuwe vragen oproepen. Is er voldoende informatie over het product beschikbaar (tekst én foto’s), is het voor de klant duidelijk hoe het bestelproces werkt en is de levertijd vermeld?

Haakt de klant toch af voordat er een betaling is voltooid? Probeer dan met slimme content, zoals e-mailmarketing of remarketing, de klant alsnog binnen te halen.

Leveringsfase

Wilt u dat een klant nogmaals een product of dienst bij u koopt of uw organisatie aanraadt bij een kennis? Dan kan een uitstekende service het verschil maken. Ook content kan strategisch worden ingezet tijdens deze fase. Denk bijvoorbeeld aan het delen van gebruikstips of tutorials. Het doel is om de klant op de hoogte te houden van de levering én ervoor te zorgen dat hij uitkijkt naar de levering.

Loyaliteitsfase

De beste klanten zijn loyale klanten. Maar loyale klanten krijgt u alleen door het bieden van een optimale klantbeleving. Tijdens de loyaliteitsfase wilt u niet alleen dat klanten fan worden van uw organisatie, maar ook uw content met hun netwerk gaan delen.

Beloon uw trouwe klanten daarom met unieke content die alleen voor hen beschikbaar is of creëer originele content samen met uw klanten. Laat zien hoe zij uw producten gebruiken of vraag om een uitgebreide review. Ook in deze fase is het belangrijk om voor content te gaan die past bij uw organisatie.

Contentstrategie voorbeeld

Is het nog niet helemaal duidelijk hoe u nu een contentstrategie voor uw bedrijf kan opzetten? Dan zal het volgende voorbeeld waarschijnlijk wel helpen!

Voor een denkbeeldig bedrijf dat bedrijfscoaching aanbiedt hebben wij een content plan gemaakt met een aantal content items voor 3 verschillende topics waarvoor het bedrijf als autoriteit zou willen worden gezien.

Contentstrategie voorbeeld downloaden

Ondanks dat de spreadsheet van links naar rechts moet worden ingevuld, kan het dus voorkomen dat u juist eerst het doel of de zoekwoorden voor een stukje content bedenkt.

Cornerstone content

In de spreadsheet vindt u ook nog een achtste column: cornerstone content. Bepaal voor de verschillende topics, welke pagina’s het meest belangrijk zijn. Dit is uw cornerstone content. Plaats links naar deze pagina’s vanaf andere pagina’s binnen het topic, zodat het ook voor Google duidelijk is, welke pagina’s binnen uw website het meest belangrijk zijn.

Door in uw content plan aan te geven welke content, cornerstone content is, zult u niet vergeten om vaker naar deze pagina’s te linken.

5 dingen die u niet mag vergeten voor een goede contentstrategie

Nu u weet uit welke onderdelen een contentstrategie bestaat, kunt u aan de slag met uw eigen strategie! Vergeet niet de volgende vijf punten voor een goed contentplan:

  • Weet wat er speelt bij uw doelgroep. Onderzoek uw ideale klant, vraag aan bestaande klanten tegen welke (informatie) problemen zij aanlopen en onderzoek ook wat uw concurrenten doen om de doelgroep te bereiken.
  • Probeer altijd een andere invalshoek te vinden. Doe niet hetzelfde als uw concurrenten, maar creëer content die nog beter, vollediger en overtuigender is.
  • Zorg voor herkenbaarheid. Voor al uw content geldt, dat de ontvanger direct moet kunnen herkennen dat uw bedrijf de content heeft gecreëerd. Dat geldt zeker op social media wanneer de ontvanger snel door zijn tijdlijn scrolt.
  • Creëer content voor verschillende niches. Probeert u verschillende groepen te bereiken? Hou hiermee rekening in uw contentstrategie!
  • Update oude content. Wordt de content door te weinig bezoekers gelezen? Dan is het waarschijnlijk tijd om deze content te recyclen.

Wanneer moet ik mijn contentstrategie wijzigen?

Begint u voor het eerst met (strategische) content creatie, dan zult u misschien niet direct succes boeken met uw contentstrategie. In de volgende situaties raden wij u aan om de strategie te wijzigen.

  • Pagina’s worden niet (goed) gevonden in Google. Creëer extra content over een onderwerp, zodat het voor Google duidelijk wordt dat u een autoriteit bent voor dit onderwerp. Ook kan het nodig zijn om uw bestaande content beter te optimaliseren voor Google.
  • Geen conversies. Creëer nieuwe content die beter aansluit op de verwachtingen van uw bezoeker. Controleer daarnaast uw huidige content of deze nog goed past bij het gekozen zoekwoord en de fase in de customer journey.
  • De omgeving verandert. Zijn er nieuwe trends die spelen bij uw doelgroep waar u op moet inspelen? Neem dit mee in uw nieuwe contentplan.

Profiteert elke ondernemer van een contentplan?

Wilt u meer succes met uw website, dan raden wij u aan om content te creëren volgens een goed doordachte strategie. Juist ook kleine ondernemers kunnen een contentplan gebruiken om een groter publiek te bereiken en zo te groeien met hun organisatie.

Denk eraan! Een contentstrategie is dynamisch. Net als voor uw website geldt, dat u uw contentstrategie continu moet blijven doorontwikkelen.

Voordat u de site verlaat...

Schrijf u in voor onze mailinglijst en ontvang nieuwe blogposts zoals deze via e-mail.

 

Privacyverklaring

Contentcreatie: de eerste stap naar een succesvolle website

Lees ook deze blogpost:

Contentcreatie: de eerste stap naar een succesvolle website