Trekt je website weinig bezoekers of ben je elke maand veel geld kwijt aan adverteren? Dan wordt het waarschijnlijk tijd dat je (meer) gaat investeren in het creëren van goede content. Hoe? Niet door zomaar wat teksten voor je website te schrijven. Online succes vraagt om een strategische aanpak: content die aansluit bij de behoefte van je bezoekers. Wij helpen je graag bij het maken van een succesvolle content strategie. 

En vergeet niet ons gratis handboek te downloaden 🤩

Wat is een contentstrategie?

Een contentstrategie (of content marketing strategie) is verwant aan de marketingstrategie, maar dan puur en alleen gericht op het maken en delen van content. Omdat dit heel breed is, kunnen verschillende vormen van marketing dus ook onder content marketing vallen. Denk bijvoorbeeld aan e-mailmarketing, social media marketing en zoekmachine marketing.

Onze definitie:

Een plan van aanpak voor het creëren van verschillende vormen van content om meer bezoekers naar je website te krijgen, meer verkopen te genereren en meer klanten aan je merk te binden.

Waarom je een contentstrategie nodig hebt

Een contentstrategie maak je natuurlijk niet zomaar. Je hebt een doel, deze wil je bereiken en dit is waarom een goede strategie je hierbij kan helpen: 

  • Helpt je om je te onderscheiden van de concurrentie. Er wordt elke dag enorm veel content gemaakt. Meer dan je potentiële klanten eigenlijk aan kunnen. Om op te vallen tussen je concurrenten en de aandacht van je doelgroep te trekken, heb je dus een super goede strategie nodig. Met alleen wat leuke content ga je het anno 2023 niet meer redden. 
  • Zorgt ervoor dat je website systematisch groeit. Een website die regelmatig wordt geüpdatet met nieuwe en goede content zorgt weer voor nieuwe bezoekers en meer kansen om hoog te scoren in Google. Door een plan te maken, zorg je er voor dat de content ook echt wordt gemaakt. 
  • Zorgt ervoor dat de content de gewenste resultaten oplevert. Een groot deel van de content die door bedrijven wordt gemaakt, is of niet vindbaar of levert niet genoeg conversies op. Met een strategie vergroot je het effect van de content die je maakt.
  • Zorgt ervoor dat alle content één geheel vormt. Alle individuele content items moeten elkaar eigenlijk ondersteunen, zodat bezoekers zo lang mogelijk op je website blijven en fan worden van je content. Met een goede strategie bereik je dit. 
  • Maakt het makkelijker om het creëren vol te houden. Wil je profiteren van de voordelen van content marketing? Dan is het belangrijk dat je niet na 1 maand je inspanningen staakt. Met een goede strategie zorg je ervoor dat je nog maanden vooruit kan!

Een content strategie biedt dus voordelen voor jou als ondernemer en/of content maker. Maar hoe zet je zo’n content strategie dan op? 

Stap voor stap een content strategie maken

De afgelopen jaren hebben wij onderzocht welke informatie je in een content strategie het beste kan verzamelen, zodat je de informatie ook echt gebruikt om succesvolle content te maken. Content die gevonden wordt, met plezier gelezen/bekeken wordt en ook tot acties leidt. 

Daaruit is ons Content Strategie handboek staan. Een compact spreadsheet met tips, waarmee je een content strategie kan maken, die je ook echt zal gebruiken. Geen lang boekwerk waar je maanden aan moet werken en die je vervolgens in de kast verdwijnt. 

Het handboek bestaat uit 3 delen (eigenlijk 4) met verschillende onderdelen, die wij in het vervolg van deze blog bespreken. 

Daarna kan je ons handboek (inclusief content strategie voorbeeld) gewoon gratis downloaden. 

Deel 0 | Doelen 

Duidelijke doelen zijn nodig om te kunnen toetsen of je inspanningen het gewenste resultaat opleveren. Stel je geen doelen, dan weet je dus ook niet of content marketing voor jou werkt. 

Enkele voorbeelden van content doelen zijn:

  • Vindbaarheid van je website vergroten
  • Meer bezoekers naar je website trekken
  • Merk autoriteit opbouwen
  • De relatie met de klant versterken
  • Customer service inspanningen verminderen
  • Het aantal leads vergroten
  • De klantbeleving verbeteren
  • Thought leader worden
  • Bepaalde kennis overbrengen aan de doelgroep
  • Mensen van een bepaald standpunt overtuigen

De kunst is om je doelen zo te formuleren dat ze specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) zijn. Voor sommige doelen zal dit makkelijker gaan dan voor andere doelen. Je toetst bijvoorbeeld minder eenvoudig of je content marketing inspanningen de klantbeleving verbeteren of je een thought leader maken.

Wat als je nog geen data hebt om je doelen op te baseren? Als je al een tijdje bezig bent met content marketing weet je veel beter wat haalbare doelen zijn. Heb je nog geen content gemaakt en weet je niet wat je kan verwachten? Probeer zo realistisch mogelijk een inschatting te maken. 

Deel 01 | Research

Zonder onderzoek kan je geen contentstrategie opzetten. Zo moet je weten wie je concurrenten zijn en wat ze doen, wil je meer weten over je concurrenten en vergeet ook niet je eigen bedrijf. Deel 1 bestaat in ons handboek uit de volgende onderdelen: 

  • Concurrentienalyse
  • Trends
  • Doelgroep
  • SWOT Analyse
  • Analyse huidige content

Het doel is om een goed inzicht te krijgen van de omgeving en de doelgroep, zodat je beslissingen over je strategie daarna weloverwogen kan nemen. 

Concurrentienalyse

Wie zijn je concurrenten als het gaat om content marketing? Met welke bedrijven vecht je om de aandacht van je bezoeker? Deze concurrenten hoeven dus niet per se hetzelfde aanbod te hebben als jij. 

Wie zijn er sterk aanwezig op social media of met wie concurreer je in zoekmachines? 

Daarvan wil je weten: 

  • Wat zijn de sterke en zwakke punten van je concurrenten?
  • Op welke kanalen zijn ze aanwezig?
  • waarover gaan de laatste blogposts? 
  • Waarover gaan de laatste posts op social media? 
  • Hoe worden ze gevonden in Google en op welke interessante zoekwoorden? 

Op basis van je analyse maak je één of meerdere matrixes. Deze helpen je om in kaart te brengen wat je concurrenten eventueel gemeen hebben en waar voor jou nog kansen liggen. 

Voorbeeld concurrentiematrix uit ons content strategie voorbeeld

Concurrentiematrix uit ons Content Strategie Voorbeeld

Trends

Daarnaast wil je ook weten wat er trending is. Waar wordt veel over gepraat, bijvoorbeeld op social media? Maar je wil ook weten waar veel naar wordt gezocht in zoekmachines. 

Je wil natuurlijk geen content maken over onderwerpen die je doelgroep niet interessant vindt. 

Doelgroep 

Over je doelgroep gesproken. Voor wie ga je de content eigenlijk maken? Wie zijn mogelijk je potentiële klanten? En: 

  • Welke problemen hebben zij die jij kan oplossen?
  • Welke wensen hebben zij?
  • Op welke kanalen zijn ze aanwezig?
  • Welke zoekwoorden gebruiken zij?
  • Welke andere bedrijven/influencers volgen zij?

SWOT analyse

Deel 1 van je content strategie zal je in het volgende deel helpen bepalen wat je onderscheidend vermogen is en welke content je het beste kan maken om op te vallen tussen je concurrenten. Maar daarvoor moet je ook je eigen bedrijf goed kennen. 

Hier helpt de SWOT analyse bij. Welke mogelijkheden en eventuele blokkades zijn er als je content gaat maken voor je organisatie? 

Voorbeeld SWOT Analyse

Voorbeeld van een SWOT Analyse uit ons vorige Content Strategie template

Analyse van je huidige content

Heb je al een aantal blogposts geschreven, een ebook gemaakt of ben je al actief op social media? Voordat je een plan maakt, is het handig om te analyseren waar je nu staat met je content

Dit kan je helpen om te kiezen met welke kanalen en content vormen je verdergaat, maar ook met het aanscherpen van je doelen. 

Zo kan het nuttig zijn om te analyseren: 

  • Waar je bezoekers op dit moment vandaan komen (zoekmachines, direct, social media, etc.)
  • Welke blogposts het meest worden gelezen
  • Hoevaak je call to actions zijn uitgevoerd 
  • Welke nieuwsbrieven het meest worden geopend of tot de meeste clicks leiden
  • Welke blogposts nodig verbeterd moeten worden, omdat ze bijvoorbeeld niet voor een zoekwoord zijn geoptimaliseerd. 

Een analyse van je huidige content laat dus zien waar verbeterpunten liggen, maar het laat ook al zien wat goed gaat. En van dat laatste kan je dus meer doen. 

Deel 02 | Identity

Deel 2 draait om het ontwikkelen van een onderscheidende positionering binnen de context van je doelgroep en omgeving. Dit is de basis van je strategie. Het deel dat je vastlegt voor de lange termijn, zodat je op basis daarvan concretere strategieën voor de korte termijn kan maken.

In deze fase leg je de volgende onderdelen vast: 

  • Missie
  • Positionering
  • Content Pillars
  • KW Strategie
  • Content Marketing Mix
  • Engagement strategy
  • Tone of Voice

Missie

Met welk doel ga je content maken? En dan niet voor jezelf, maar voor je doelgroep! Een missie kan bevatten wat je wil bereiken, voor wie, welke overtuiging je daarbij nastreeft en/of welke belofte je doet aan je doelgroep. 

Positionering 

Hoe wil je dat je doelgroep je content gaat zin in vergelijking tot de content van je concurrenten? Wat wordt je onderscheidend vermogen? Wat is kenmerkend voor je content. 

Dat zijn dingen die je uitwerkt bij het onderdeel ‘positionering’. 

Een goede positionering zorgt ervoor dat jij je kan onderscheiden van de concurrentie, maar ook dat je content herkenbaar wordt voor je doelgroep. Hierdoor weten ze beter wat ze van je content kunnen verwachten. En als je dit goed weet door te voeren in je content, zal je makkelijker een connectie met je doelgroep kunnen opbouwen. 

Positionering in ons Content Strategie Voorbeeld

Positionering in ons Content Strategie Voorbeeld

Content Pillars

Je content pillars zijn eigenlijk je onderwerp/thema’s die terug gaan komen in je gehele content strategie. Dit kunnen er zo 3-5 zijn als je redelijk want content gaat maken. Begin je net en heb je niet veel tijd om content te maken? Dan kan je het beste 1 pillar kiezen. 

Duidelijke content pillars zorgen ervoor dat je sneller als autoriteit wordt gezien en communiceren aan je bezoeker wat ze van je content kunnen verwachten. Als je serieus aan de slag gaat met je content wil je namelijk niet over alles schrijven wat je zomaar uit je mouw kan schudden. 

KW Strategie 

Zoekwoorden (of keywords) helpen je om je content te optimaliseren voor zoekmachines. Als je gevonden wil worden in Google, dan wil je een KW strategie opnemen in je Content Strategie. Deze strategie bestaat uit 2 delen: 

  • De zoekwoorden voor je belangrijkste pagina’s. Dit zijn je landingspagina’s en categoriepagina’s. 
  • De zoekwoorden voor je blogs die je belangrijkste pagina’s kunnen ondersteunen. 

Een KW Strategie zet je op met behulp van een zoekwoorden onderzoek. 

Content Marketing Mix

Welke vormen van content ga je inzetten? Uiteraard hangt dit af van je doelgroep, wat je concurrenten al wel/niet doen en jouw persoonlijke voorkeuren en kwaliteiten. 

Kies zoveel kanalen als je aankan. Je kan beter een aantal kanalen waar je regelmatig content gaat delen, dan dat je overal aanwezig bent, maar zelden plaatst. 

Kies je kanalen, bepaal hoevaak je er wat gaat plaatsen en ook met welk doel. Zo weet je zeker dat je niet voor niets al die moeite doet om de content te maken. Kan je voor een kanaal geen doel bedenken, dan kan je beter een ander kanaal kiezen. Weet waar je het voor doet!

Content Matrix

Overzicht van verschillende content vormen die je kan inzetten.

Engagement strategy 

Per content marketing kanaal wil je duidelijk hebben waarom en waarvoor je het kanaal inzet, maar je wil ook een overzicht hebben hoe de verschillende kanalen zich tot elkaar verhouden. 

In je engagement strategy geef je schematisch de verschillende onderdelen van je funnel weer en hoe je bezoeker wil verleiden om van het ene naar het andere kanaal te gaan. 

Dit is dus waar de actie plaats vindt. Wat is je strategie om bezoekers aan je bedrijf te binden en ze ook geïnteresseerd te houden? 

Tone of voice

Als laatste wil je ook vastleggen hoe je met je doelgroep wil communiceren. Misschien ligt dit voor jou best wel voor de hand, maar het helpt heel erg om er:

  1. Een beschrijving aan te geven. Welke woorden omschrijven jouw tone of voice. 
  2. Een voorbeeld voor te maken. Schrijf een op hoe je met je doelgroep wil communiceren in jouw tone of voice.

Mensen denken vaak als het gaat om de tone of voice aan de keuze tussen formeel en informeel of het gebruik van humor, maar er is veel meer nuance mogelijk dan je misschien denkt. 

Optioneel: Publicatie procedures

Werken meerdere mensen binnen je organisatie aan het creëren en publiceren van de content? Dan is het extra belangrijk om in de content marketing strategie uit te werken hoe de content geplaatst moet worden.

Elke content creator moet zonder de hulp van een ander namelijk de content op de juiste manier kunnen plaatsen.

In de publicatie procedures zet je bijvoorbeeld voor elk kanaal:

  • Hoe groot de afbeeldingen moeten zijn
  • Of er bijzonderheden aan de afbeeldingen toegevoegd mogen/moeten worden
  • Welke kleuren/fonts gebruikt mogen worden
  • Hoe lang bepaalde teksten mogen zijn (bijvoorbeeld de intro)
  • Een voorbeeld van hoe het eindresultaat eruit ziet

Hoe content geplaatst moet worden, verschilt natuurlijk per kanaal. Werk daarom per kanaal de publicatie procedures uit!

Deel 03 | Strategy

In de laatste fase ontwikkel je een plan voor de korte termijn (bijvoorbeeld een kwartaal). Hiervoor gebruik je uiteraard de eerde delen uit je content strategie. Zo bepaal je wat je per content kanaal gaat doen en wat elke maand het thema wordt voor je content. 

Dit laatste deel bevat echter nog geen concrete acties. Het is alleen de strategie die ervoor gaat zorgen dat jij je kwartaal doelen gaat bereiken. Je concrete acties werk je uit in een content plan, maar daarover later meer! 

Kanaal Focus 

In dit deel van je content strategie werk je uit waar de focus ligt voor je gekozen kanalen voor de komende 3 maanden. Je bepaalt per kanaal het doel voor dat kwartaal en welke content je wil gaan maken om de doelen te bereiken. 

Dat betekent dus dat je keuzes gaat maken, want alles wat je bij identity misschien hebt bedacht, kan je niet in 1 keer uitwerken. Je kiest dus een aantal campagnes (zoveel jij aankan) om je op te focussen. 

Zo kan je in je content strategie opnemen: 

  • Op welke zoekwoorden jij je dit kwartaal gaat richten.
  • Wat voor een soort content jij op social media wil delen 
  • Met welk soort content jij meer volgens/inschrijvingen gaat verzamelen
  • Welk soort content jij wil delen in je nieuwsbrief 
  • Wat het concept wordt achter je podcast 
  • Of je serie content wil maken en waarover

Je gaat dus wat dieper in op de inhoud, zonder er nog een concreet actieplan van te maken. Je gaat strategisch nadenken over welke content, met welke inhoud je kan helpen om je doelen te bereiken. 

Focus slide CS Handboek

Voorbeeld van een kwartaal uitwerking in het Content Strategie Handboek

Thema’s per maand

Waar het vorige onderdeel van je contentstrategie meer gaat over de strategie achter de inhoud van je content per kanaal, merk ik dat het ook enorm helpt om per maand een thema te kiezen voor je content. Misschien wat minder voor je blogs/video’s, maar des te meer voor bijvoorbeeld je social media, je nieuwsbrief en je podcast. 

Thema’s helpen je om content te bedenken, content her te gebruiken en om van je content één geheel te maken. 

Gratis contentstrategie voorbeeld

Een strategie uitwerken is niet makkelijk. Je moet aan veel denken, alles moet goed met elkaar samenhangen en alles boven alles wil je onderscheidend zijn. Om je nog wat beter op weg te helpen, hebben wij in samenwerking met Tekstory een contentstrategie voorbeeld voor je gemaakt. Maar dat niet alleen: het is ook meteen een handboek met extra tips dat je direct kan gebruiken voor je eigen contentstrategie. 

Gratis handboek met voorbeeld!

Op zoek naar een template met tips dat je zo voor je eigen contentstrategie kan gebruiken? Ons vorige template is meer dan 1000 keer gedownload en deze is nog beter!

Hoe moet je de content marketing strategie dan gebruiken?

Het is goed om te weten hoe je een contentstrategie moet maken, maar een contentstrategie maken alleen is niet genoeg. Je moet er natuurlijk ook iets mee doen. Maar hoe dan?

Wanneer je een goede content marketing strategie hebt uitgewerkt, is dit eigenlijk de rode draad voor je content marketing inspanningen. De strategie vertelt je o.a.:

  • Voor wie je de content gaat maken
  • Welk soort content je gaat creëren en met welk doel
  • Welke zoekwoorden je kunnen helpen om gevonden te worden
  • Over welke onderwerpen je content gaat maken 
  • En hoe jij je gaat onderscheiden van de concurrentie

Op basis van de strategie kan je een concreet plan maken, een content plan (of content kalender).

Wat is een content plan?

In een content plan verzamel je alle stukjes content die je voor bijvoorbeeld de komende 3 maanden gaat maken. Voor elk stukje content geef je bijvoorbeeld aan:

  • Wat de inhoud wordt
  • Voor welk kanaal je de content gaat maken
  • Wat het specifieke doel is van de content
  • Voor welk zoekwoord de content wordt geschreven (alleen voor blogposts en webpagina’s)
  • en wanneer je de content gaat plaatsen

In tegenstelling tot de contentstrategie (zeker deel 1 en 2), is een content plan maar tijdelijk. Is alle content gemaakt en gepubliceerd? Dan maak je weer een nieuwe plan voor de komende periode. Je gaat terug naar je content strategie, kijkt of alles nog actueel is, past je doelen aan, bedenkt een nieuwe focus en nieuwe thema’s voor het volgende kwartaal. En op basis daarvan maak je weer een nieuw content plan. 

Het succes van je content marketing strategie beoordelen

Een content marketing strategie is niet alleen een richtlijn, maar ook een middel om te controleren of je inspanningen het gewenste resultaat hebben opgeleverd. Zo wil je na een tijdje weten:

  • Welke content het meeste aandacht krijgt
  • Hoe je blogposts scoren in de zoekmachine
  • Welke content ervoor zorgt dat je meer inschrijvingen of volgers krijgt
  • Welke content het meest wordt gedeeld
  • Welke conversies het beste werken

Door het beoordelen van het succes van je content marketing strategie, weet je of je doelen zijn behaald of wat je nog kan doen om je doelen wél te bereiken. Ook dat helpt je weer om je contentstrategie aan te scherpen.

Wat als je al bent begonnen zonder contentstrategie?

Was je al begonnen met het creëren van content voor je bedrijf, dan heb je dus al wat resultaat te analyseren voordat je begint aan je content marketing strategie. Maak hier dan ook zeker gebruik van. Een strategie opzetten is met deze input namelijk veel makkelijker.

Uiteraard hebben wij enkele tips hoe je deze input het beste kunt gebruiken voor je contentstrategie:

  • Heb je al enkele blogposts geschreven, maar heb je van te voren geen zoekwoorden onderzoek gedaan? Gebruik dan de informatie in Google Search Console om te controleren op welke zoekwoorden je blogpost al wordt gevonden. Zo kan je bepalen of het zoekwoord alleen vaker in de blogpost moet worden toegevoegd, maar het kan ook voorkomen dat het artikel in deze vorm eigenlijk helemaal geen kans maakt om te scoren.
  • Vind je het lastig om te bepalen wat voor een soort content je moet creëren? Bekijk dan eens welke content, die je hebt gemaakt, het meeste aandacht krijgt van bezoekers en volgers. Dit soort content wil je in de toekomst vaker gaan maken. Heb je al verschillende soorten conversie elementen aan je content toegevoegd? Dan weet je ook welke conversie elementen beter werken dan anderen. Met behulp van deze informatie kan je beter bepalen wat realistische doelen zijn en hoe je deze doelen kan bereiken.
  • Gebruik de feedback van je bezoekers voor je content strategie. Heb je al reacties gekregen op je content van (potentiële) klanten? Gebruik deze informatie dan zeker voor je content strategie.

Heb je al content gecreëerd, dan kan je ook al weten waar bezoekers afhaken. Spenderen bezoekers maar weinig tijd op een pagina of verlaten bezoekers vaak de website op een bepaalde pagina? Dit soort informatie kan je helpen om een nog betere content strategie op te zetten!

Profiteert elke ondernemer van een content strategie?

Wil je meer online succes met je website, dan raden wij je aan om content te creëren volgens een goed doordachte content marketing strategie. Juist ook kleine ondernemers kunnen een contentstrategie gebruiken om een groter publiek te bereiken en zo te groeien met hun organisatie.

Wil je meer weten over het opzetten van een content marketing strategie? Wij kunnen je begeleiden tijdens het opzetten van een contentstrategie. Daarnaast kunnen wij natuurlijk ook een complete strategie voor je website uitwerken!

Gepubliceerd in: Online marketing tips