Trekt je website weinig bezoekers of ben je elke maand veel geld kwijt aan adverteren? Dan wordt het waarschijnlijk tijd dat je (meer) gaat investeren in het creëren van goede content. Hoe? Niet door zomaar wat teksten voor je website te schrijven. Online succes vraagt om een strategische aanpak: content die aansluit bij de behoefte van je bezoekers. In deze blogpost laten wij zien hoe je zo’n contentstrategie voor het web kunt maken.

Wat is een contentstrategie?

Een contentstrategie (of content marketing strategie) is verwant aan de marketingstrategie, maar dan puur en alleen gericht op het maken en delen van content. Omdat dit heel breed is, kunnen verschillende vormen van marketing dus ook onder content marketing vallen. Denk bijvoorbeeld aan e-mailmarketing, social media marketing en zoekmachine marketing.

Onze definitie:

Een plan van aanpak voor het creëren van verschillende vormen van content om meer bezoekers naar je website te krijgen, meer verkopen te genereren en meer klanten aan je merk te binden.

De voordelen

Een contentstrategie maak je natuurlijk niet zonder reden. Dit zijn de voordelen die een goede contentstrategie kan opleveren:

  • Zorgt ervoor dat je website systematisch groeit. Een website die regelmatig wordt geüpdatet met nieuwe en goede content zorgt weer voor nieuwe bezoekers en meer kansen om hoog te scoren in Google. Door een plan te maken, zorg je er voor dat de content ook echt wordt gemaakt. 
  • Helpt je de belangen van je bezoekers beter te behartigen. Content die waardevol is voor de bezoeker levert meer op dan content die over je bedrijf, diensten of producten gaat. Door een strategie te maken (en vervolgens je resultaten bij te houden) weet je welke content wél interessant is voor je bezoeker en welke niet. 
  • Zorgt ervoor dat de content de gewenste resultaten oplevert. Een groot deel van de content die door bedrijven wordt gemaakt, is of niet vindbaar of levert niet genoeg conversies op. Met een strategie vergroot je het effect van de content die je maakt.
  • Zorgt ervoor dat alle content één geheel vormt. Alle individuele content items moeten elkaar eigenlijk ondersteunen, zodat bezoekers zo lang mogelijk op je website blijven en fan worden van je content. Op de lange termijn zorgt deze hoeveelheid van informatie er ook voor dat je website door Google als autoriteit wordt gezien.
  • Maakt het makkelijker om het creëren vol te houden. Wil je profiteren van de voordelen van content marketing? Dan is het belangrijk dat je niet na 1 maand je inspanningen staakt. Met een goede strategie zorg je ervoor dat je nog maanden vooruit kan!

Een content strategie biedt dus voordelen voor jou als ondernemer en/of content maker. Maar hoe zet je zo’n content strategie dan op? 

Stap voor stap een content strategie opzetten

Een goede content strategie bestaat uit de volgende onderdelen: een beschrijving van de doelen, de positionering, de doelgroep, de content kanalen/vormen, de frequentie en de procedures voor het plaatsen van de content.

1. Je content doelen bepalen

Duidelijke doelen zijn nodig om te kunnen toetsen of je inspanningen het gewenste resultaat opleveren. Stel je geen doelen, dan weet je dus ook niet of content marketing voor jou werkt. 

Enkele voorbeelden van content doelen zijn:

  • Vindbaarheid van je website vergroten
  • Meer bezoekers naar je website trekken
  • Merk autoriteit opbouwen
  • De relatie met de klant versterken
  • Customer service inspanningen verminderen
  • Het aantal leads vergroten
  • De klantbeleving verbeteren
  • Thought leader worden
  • Bepaalde kennis overbrengen aan de doelgroep
  • Mensen van een bepaald standpunt overtuigen

De kunst is om je doelen zo te formuleren dat ze specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) zijn. Voor sommige doelen zal dit makkelijker gaan dan voor andere doelen. Je toetst bijvoorbeeld minder eenvoudig of je content marketing inspanningen de klantbeleving verbeteren of je een thought leader maken.

Dit probleem los je echter eenvoudig op door een onderscheid te maken tussen je ultieme doel en je doelen voor de korte termijn (binnen 6 maanden) en de lange termijn (binnen 1 – 1,5 jaar). Het ultieme doel is waarom je begint met content marketing en je korte termijn doelen zijn dat wat je binnen een bepaalde periode wil bereiken. Bijvoorbeeld: 

  • Elke maand 10 contactmomenten met nieuwe klanten 
  • Minimaal 300 nieuwe inschrijvingen voor de nieuwsbrief 
  • 5 samenwerkingen met andere websites
  • 3 nieuwe klussen als spreker
  • 8000 bezoekers per maand

Kies voor korte en lange termijn doelen die bijdragen aan je ultieme doel om zo alles uit je content marketing inspanningen te halen. 

Wat als je nog geen data hebt om je doelen op te baseren? Als je al een tijdje bezig bent met content marketing weet je veel beter wat haalbare doelen zijn. Heb je nog geen content gemaakt en weet je niet wat je kan verwachten? Je kan je lange termijn doelen na een half jaar altijd bijstellen!

2. Unieke positionering kiezen

Voordat je begint met het maken van (nieuwe) content wil je weten wie eigenlijk je concurrenten zijn en wat zij doen op het gebied van content marketing. Daarnaast wil je ook op de hoogte zijn van je sterke en zwakke punten. Beiden kunnen namelijk helpen bij de positionering van je content en het vinden van een onderscheidend vermogen. 

Let op! Voor je content strategie maak je een concurrentie analyse van je content concurrenten. Dit zijn websites die over dezelfde onderwerpen als jij content maken. Deze concurrenten hoeven dus niet perse dezelfde producten of diensten als jij te verkopen! 

Zo wil je van je concurrenten o.a. de volgende dingen weten:

  • Wat zijn de sterke en zwakke punten van je concurrenten?
  • Op welke kanalen zijn ze aanwezig?
  • Welke soort vormen van content creëren zij?
  • Hoelang zijn de blogposts gemiddeld?
  • Wie is de doelgroep van je concurrenten?
  • Hoeveel volgers hebben je concurrenten op de verschillende kanalen?
  • Wanneer waren ze voor het laatst actief op de website?

Het doel van de concurrentie analyse is bepalen of er nog ruimte is voor een extra speler op de markt en op wat voor een manier dan. 

Heb je daarnaast ook bepaald wat je doelen zijn (stap 1) en wat jouw sterken en zwakten zijn? Dan kan je vervolgens bepalen hoe jij je je content gaat positioneren. Wat ga je anders doen dan je concurrenten, oftewel: wat is je onderscheidend vermogen?

Voorbeeld SWOT Analyse

Voorbeeld SWOT Analyse

3. Een analyse van je huidige content maken

Heb je al een aantal blogposts geschreven, een ebook gemaakt of ben je al actief op social media? Voordat je een plan maakt, is het handig om te analyseren waar je nu staat met je content

Dit kan je helpen om te kiezen met welke kanalen en content vormen je verdergaat, maar ook met het aanscherpen van je doelen. 

Zo raden wij je aan om o.a. te analyseren: 

  • Hoeveel maandelijkse bezoekers je op dit moment hebt
  • Waar je bezoekers op dit moment vandaan komen (zoekmachines, direct, social media, etc.)
  • Welke blogpost het meest worden gelezen
  • Hoevaak je call to actions zijn gedownload 
  • Hoeveel inschrijven je voor de nieuwsbrief hebt en hoeveel volgers op social media 
  • Welke blogposts nodig verbeterd moeten worden, omdat ze bijvoorbeeld niet voor een zoekwoord zijn geoptimaliseerd. 

Een analyse van je huidige content laten dus zien waar verbeterpunten liggen, maar het is ook een mooi startpunt. Na een (half) kan je zien hoeveel je website gegroeid is. 

4. Doelgroep bepalen

Probeer je iedereen met je content te bereiken, dan is de kans groot dat je niemand bereikt. Maar voor wie maak je al die content eigenlijk? Voor de mensen die geïnteresseerd zijn om jouw product te kopen? Niet alleen!

Uiteraard horen je potentiële klanten bij de doelgroep, maar het voornaamste doel van content marketing is niet om je producten of diensten te verkopen. Wil je bijvoorbeeld je naamsbekendheid vergroten en/of de kans vergroten dat bezoekers in de toekomst wel een potentiële klant worden? Dan is het belangrijk om een bredere doelgroep te kiezen dan je huidige potentiële klant.

Vervolgens wil je van je doelgroep weten:

  • Welke problemen hebben zij die jij kan oplossen?
  • Welke wensen hebben zij?
  • Op welke kanalen zijn ze aanwezig?
  • Welke zoekwoorden gebruiken zij?
  • Welke andere bedrijven/influencers volgen zij?

5. Content kanalen/vormen kiezen

De volgende stap is om te bepalen welk soort content je gaat maken en waar je deze content gaat verspreiden. Uiteraard hangt dit af van van de problemen van de doelgroep en welke kanalen ze gebruiken, maar ook van de mogelijkheden die je hebt.

Voorbeelden van kanalen zijn:

  • Social media
  • Nieuwsbrief
  • Website
  • Websites van derden
  • Youtube
  • Een online community

Als je kijkt naar de vormen, dan zie je in de afbeelding hieronder dat er gigantisch veel mogelijkheden zijn. Naast blogposts, ebooks, video’s en social media berichten vallen ook case studies, handleidingen, events, webinars, en wedstrijden onder content marketing.

Content Matrix

In de contentstrategie kan je zetten welke vormen je gaat inzetten, wat het doel daarvan is en tijdens welke fase van de customer journey je de content gaat inzetten.

6. Content creatie frequentie bepalen

Wil je zoveel mogelijk profiteren van je inspanningen, dan is het noodzakelijk om consistent content te blijven maken en delen. Maar hoe bepaal je hoe vaak je iets gaat plaatsen?

  • Plaats niet te veel en niet te weinig. Potentiële klanten mogen het niet vervelend vinden om je berichten te ontvangen. Het is uiteraard ook niet de bedoeling dat ze je vergeten, omdat je te weinig content deelt.
  • Consistentie is belangrijker dan frequentie. Wanneer je eerst een duidelijk schema aanhoudt en vervolgens content gaat plaatsen wanneer je zin hebt, zal je trouwe volgers teleurstellen.
  • Houd ook rekening met de timing van het plaatsen van de content. Vaak is het lastig inschatten wanneer je de content het beste kan delen. Wacht liever met het plaatsen als je denkt dat mensen op een bepaald tijdstip online minder actief zijn.

7. Publicatie procedures vastleggen

Werken meerdere mensen binnen je organisatie aan het creëren en publiceren van de content? Dan is het extra belangrijk om in de content marketing strategie uit te werken hoe de content geplaatst moet worden. Maar ook als je alle content alleen maakt en plaatst, is het handig om een kleine handleiding te hebben waar je op terug kan vallen.

Voor de publicatie procedures is het handig als deze duidelijk zijn. Elke content creator moet zonder de hulp van een ander, de content op de juiste manier kunnen plaatsen.

In de publicatie procedures zet je bijvoorbeeld voor elk kanaal:

  • Hoe groot de afbeeldingen moeten zijn
  • Of er bijzonderheden aan de afbeeldingen toegevoegd mogen/moeten worden
  • Welke kleuren/fonts gebruikt mogen worden
  • Hoe lang bepaalde teksten mogen zijn (bijvoorbeeld de intro)
  • Een voorbeeld van hoe het eindresultaat eruit ziet

Hoe content geplaatst moet worden, verschilt natuurlijk per kanaal. Werk daarom per kanaal de publicatie procedures uit!

Contentstrategie voorbeeld

Een strategie uitwerken is nooit makkelijk. De informatie moet gebaseerd zijn op onderzoek en goed met elkaar samenhangen. Om je nog wat beter op weg te helpen, hebben wij een voorbeeld contentstrategie voor je gemaakt

"Vul hieronder je gegevens in om het voorbeeld in je mailbox te ontvangen! De inhoud is speciaal voor deze blogpost bedacht, maar geeft wel een goed beeld van hoe een contentstrategie eruit moet zien. Naast het voorbeeld ontvang je nog 3 email's met tips.

Wij verwerken je gegevens zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Hoe moet je de content marketing strategie dan gebruiken?

Het is goed om te weten hoe je een contentstrategie moet maken, maar een contentstrategie maken alleen is niet genoeg. Je moet er natuurlijk ook iets mee doen. Maar hoe dan?

Wanneer je een goede content marketing strategie hebt uitgewerkt, is dit eigenlijk de rode draad voor je content marketing inspanningen. De strategie vertelt je:

  • Voor wie je de content gaat maken
  • Welk soort content je gaat creëren
  • Op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden
  • Hoe de content geplaatst moet worden
  • En welke resultaten je inspanningen moeten opleveren.

Op basis van de strategie kan je een concreet plan maken, een content plan (of content kalender).

Wat is een content plan?

In een content plan verzamel je alle stukjes content die je voor bijvoorbeeld de komende 3 maanden gaat maken. Voor elk stukje content geef je bijvoorbeeld aan:

  • Wat de inhoud wordt
  • Voor welk kanaal je de content gaat maken
  • Bij welke fase van de customer journey het hoort
  • Wat het specifieke doel is van de content
  • Wie de doelgroep is
  • Voor welk zoekwoord de content wordt geschreven (alleen voor blogposts en webpagina’s)
  • en wanneer je de content gaat plaatsen

In tegenstelling tot de contentstrategie, wijzigt een content plan continu. Is alle content gemaakt en gepubliceerd? Dan maak je weer een nieuwe plan voor de komende periode. Een content marketing strategie wijzig je pas als je de doelen bereikt hebt, als je doelen in de tussentijd zijn gewijzigd of als het niet lukt om met je huidige strategie de doelen te bereiken.

Het succes van je content marketing strategie beoordelen

Een content marketing strategie is niet alleen een richtlijn, maar ook een middel om te controleren of je inspanningen het gewenste resultaat hebben opgeleverd. Zo wil je na een tijdje weten:

  • Welke content het meeste aandacht krijgt
  • Hoe je blogposts scoren in de zoekmachine
  • Welke content ervoor zorgt dat je meer inschrijvingen of volgers krijgt
  • Welke content het meest wordt gedeeld
  • Welke conversies het beste werken

Door het beoordelen van het succes van je content marketing strategie, weet je of je doelen zijn behaald of wat je nog kan doen om je doelen wél te bereiken.

Wat als je al bent begonnen zonder contentstrategie?

Was je al begonnen met het creëren van content voor je bedrijf, dan heb je dus al wat resultaat te analyseren voordat je begint aan je content marketing strategie. Maak hier dan ook zeker gebruik van. Een strategie opzetten is met deze input namelijk veel makkelijker.

Uiteraard hebben wij enkele tips hoe je deze input het beste kunt gebruiken voor je contentstrategie:

  • Heb je al enkele blogposts geschreven, maar heb je van te voren geen zoekwoorden onderzoek gedaan? Gebruik dan de informatie in Google Search Console om te controleren op welke zoekwoorden je blogpost al wordt gevonden. Zo kan je bepalen of het zoekwoord alleen vaker in de blogpost moet worden toegevoegd, maar het kan ook voorkomen dat het artikel in deze vorm eigenlijk helemaal geen kans maakt om te scoren.
  • Vind je het lastig om te bepalen wat voor een soort content je moet creëren? Bekijk dan eens welke content, die je hebt gemaakt, het meeste aandacht krijgt van bezoekers en volgers. Dit soort content wil je in de toekomst vaker gaan maken. Heb je al verschillende soorten conversie elementen aan je content toegevoegd? Dan weet je ook welke conversie elementen beter werken dan anderen. Met behulp van deze informatie kan je beter bepalen wat realistische doelen zijn en hoe je deze doelen kan bereiken.
  • Gebruik de feedback van je bezoekers voor je content strategie. Heb je al reacties gekregen op je content van (potentiële) klanten? Gebruik deze informatie dan zeker voor je content strategie.

Heb je al content gecreëerd, dan kan je ook al weten waar bezoekers afhaken. Spenderen bezoekers maar weinig tijd op een pagina of verlaten bezoekers vaak de website op een bepaalde pagina? Dit soort informatie kan je helpen om een nog betere content strategie op te zetten!

Profiteert elke ondernemer van een content strategie?

Wil je meer online succes met je website, dan raden wij je aan om content te creëren volgens een goed doordachte content marketing strategie. Juist ook kleine ondernemers kunnen een contentstrategie gebruiken om een groter publiek te bereiken en zo te groeien met hun organisatie.

Wil je meer weten over het opzetten van een content marketing strategie? Wij kunnen je begeleiden tijdens het opzetten van een contentstrategie. Daarnaast kunnen wij natuurlijk ook een complete strategie voor je website uitwerken!

Gepubliceerd in: Online marketing tips