Profiteren van de voordelen van content marketing? Dan is het belangrijk dat je op regelmatige basis content creëert. Maar wat als je nauwelijks tijd hebt? Of nieuwe content maken gewoon niet je prioriteit is?

Een contentkalender kan een uitkomst bieden. Hoe je deze maakt en kan gebruiken, lees je in deze blogpost.

❗️ Lees vooral verder, want wij hebben het ultieme contentkalender template voor 2024. Ja, echt!

Waarom een contentkalender?

Een contentkalender is een document met daarin een overzicht van alle content die jij (en/of je team) de komende tijd gaat maken en delen.

Nu denk je misschien: dat is toch overbodig? Je kan toch gewoon een blogpost of nieuwsbrief maken als je er tijd voor hebt en een goed idee hebt?

Dat kan, maar als je echt succes wil hebben met content marketing en er niet continu mee bezig wil zijn, dan raad ik je aan om strategisch te werk te gaan.

3 redenen waarom je een contentkalender nodig hebt:

  • Duidelijke plannen vergroten de kans dat ze ook worden uitgevoerd. Je website, social media of mailinglijst wordt niet vanzelf een succes. Als je duidelijke plannen maakt, is de kans groter dat jij je aan de plannen houdt en dus sneller het gewenste resultaat bereikt.
  • Een contentkalender zorgt ervoor dat alle content beter op elkaar aansluit. Een belangrijk kenmerk van goede content marketing is dat alle elementen met elkaar samenhangen. Met een content plan heb je meer overzicht en dus meer controle over het succes van je inspanningen.
  • Je krijgt meer structuur in je werkwijze doordat je vooraf goed nadenkt over je content. Door een contentkalender te maken, begin je niet zomaar te schrijven. Je denkt beter na over het doel van je content, de inhoud en het onderscheidend vermogen ervan.

Een contentkalender is een belangrijk onderdeel van je online strategie. Wil je meer bezoekers, meer trouwe klanten, meer conversies, meer verkopen en meer online succes? Lees snel verder en ontdek hoe je een goede contentkalender maakt.

Contentkalender versus contentstrategie 

Als je serieus aan de slag gaat met je content marketing, dan raden wij je aan om eerst een contentstrategie te maken. In je contentstrategie werk je namelijk uit wat je doelen zijn, voor wie je de content gaat maken en hoe je content ervoor gaat zorgen dat je jouw doelen bereikt. 

Op basis van je contentstrategie werk je elke maand een contentkalender uit. De strategie geeft richting aan: 

  • De content vormen die je gaat inzetten 
  • De onderwerpen waarover je gaat delen 
  • De content die je moet maken om je doelen te bereiken. 

Wat veel ondernemers doen: hun kalender gewoon maar vullen met wat leuke content ideeën. Dit gaat je in 2023 niet helpen aan meer bezoekers, volgers en klanten. 

De essentiële onderdelen van een contentkalender

In een contentkalender zet je uiteraard alle content items die je de komende periode gaat maken en publiceren. Elk item wil je aanvullen met de volgende informatie: 

Het type content

In je contentstrategie heb je verzameld hoeveel nieuwsbrieven/blogposts, social media posts, etc. je elke maand gaat maken. In je contentkalender zet je altijd de content vorm erbij, zodat je snel een overzicht hebt van bijvoorbeeld hoeveel Instagram Reels je nog moet maken en wanneer je blogposts worden gepubliceerd. 

Het doel van de content

Elk stukje content dat je creëert, creëer je niet voor niets. Bepaal daarom het doel van de content, zodat het altijd iets bijdraagt aan het succes van je website.

Voorbeelden van doelen zijn:

  • Vindbaarheid van je website vergroten
  • Een product, dienst of webshop promoten
  • Belangrijke informatie delen met de doelgroep
  • Merk autoriteit opbouwen
  • Zichtbaarheid van je merk vergroten
  • Relatie met de klant versterken

Heb je de content gecreëerd? Pak dan altijd nog even je contentstrategie erbij om te controleren of de content die je gaat maken, ook echt bijdraagt aan je korte en lange termijn doelen.

Wie de content gaat maken

Werk je met een team? Vermeld in de contentkalender altijd wie er verantwoordelijk zijn voor een bepaald content item. 

Je content pillars

In je contentstrategie heb je duidelijk gemaakt over welke onderwerpen je content wil maken. Door per content item te vermelden bij welke content pillar je content past, weet je zeker dat je altijd over de juiste onderwerpen praat. 

De gekozen zoekwoorden

Moet de content vindbaar zijn in Google? Voer dan tijdens het invullen van de contentkalender direct een zoekwoorden onderzoek uit.

Voor je social media posts en nieuwsbrieven kan je natuurlijk geen zoekwoorden invullen, maar wel voor je blogposts en landingspagina’s.

De status 

Georganiseerd werken begint bij het in kaart brengen van de voortgang van je plannen. Zorg ervoor dat je contentkalender altijd up-to-date is en geef met labels aan hoe ver je al bent met een content item. 

De beste contentkalender tools (incl. voorbeelden)

Al die informatie, die wij hierboven hebben beschreven, moet je natuurlijk wel ergens verzamelen. En dat kan op verschillende manieren.

Er zijn een aantal tools die je kunnen helpen bij het maken van een contentkalender. Een bekend voorbeeld is CoSchedule. Heel eerlijk: eigenlijk vinden wij deze tools te prijzig als je kijkt naar wat je ervoor krijgt. Daarom raden wij je de volgende 2 opties aan: 

De eenvoudigste optie: spreadsheets

Werk je alleen en ben je op zoek naar een simpele manier om je content te plannen? Werk dan gewoon met een spreadsheet. 

3 tips: 

  • Maak eerst een overzicht van de content die je deze maand moet maken. Dus de aantallen: hoeveel blogs, social media posts, nieuwsbrieven, etc. 
  • Zet je thema voor de maand helemaal bovenaan. Dit helpt je bij het brainstormen van ideeën.
  • Vergeet ook niet in te plannen in je agenda/to-do lijst wanneer je de content gaat maken.

Content kalender voorbeeld in een spreadsheet

Eigenlijk de makkelijkste manier om een contentkalender te maken! Ook wij hebben een spreadsheet jarenlang gebruikt voor onze contentplanning. Voor elke nieuwe maand, voegen wij een nieuwe blad toe, zodat het spreadsheet overzichtelijk blijft.

Voordelen:

  • Helemaal gratis en op elke computer beschikbaar. Heb je al een Google Workspace of Google account, dan kan je Google Sheets gratis gebruiken, waar en wanneer je maar wilt.
  • Op maat gemaakt. Wil je enkele onderdelen toevoegen of niet gebruiken? Een Google Spreadsheet kan je inrichten zoals jij dat wilt.

Nadelen:

  • Geen handige kalender weergave. Helaas kan je van Google Sheets niet zo makkelijk switchen tussen een kalender- en lijstweergave.
  • Geen slimme functies, zoals reminders, indeling per project of uitgebreide weergave per content item. In principe biedt een Google Spreadsheet alles wat je nodig hebt voor een contentkalender, maar je hebt geen slimme functies om je content te plannen. 

Je dynamische contentkalender in Notion

Op dit moment zijn wij ervan overtuigd dat Notion de beste tool is die je kan gebruiken voor je contentkalender. Mocht je Notion nog niet kennen: Notion is een productiviteitstool die je helemaal zelf kan inrichten met een gratis en een betaalde versie (voor bijvoorbeeld teams). 

Je kan verschillende ‘blokken’ toevoegen aan je pagina’s en dus zo helemaal zelf je omgeving inrichten. 

Dit is hoe ons ‘content marketing plan’ dashboard eruit ziet: 

Content marketing plan in Notion

In tegenstelling tot het spreadsheet heeft ons Notion template verschillende voordelen: 

  • Je kan je contentkalender als kalender weergeven, maar ook in een lijst. Of je kan je items indelen per content vorm of status. Dit doe je heel eenvoudig, zonder al te veel acties. 
  • Er is ruimte voor je content ideeën. Van daaruit kan je content items heel makkelijk aan je kalender toevoegen. 
  • Je kan eenvoudig je historie terugkijken. Zo is er een lijst met alle nieuwsbrieven, blogs of social media posts die je hebt gemaakt of nog moet maken. 

Je kan je vast voorstellen dat dit je zeker gaat helpen bij het maken van goede content. 

Voordelen:

  • Gratis versie en op elke computer beschikbaar. Om Notion met een team te kunnen gebruiken, heb je de betaalde versie nodig, maar die is nog steeds voordeliger dan de meeste contentkalender tools. 
  • Op maat gemaakt. Wil je enkele onderdelen toevoegen of niet gebruiken? Je kan Notion zo inrichten als je zelf wilt.
  • Alle informatie is eenvoudig te koppelen. Je hoeft niet alles 4 keer in te voeren om een goed overzicht te krijgen. Notion is heel dynamisch en dus ideaal voor je contentplanning. 

Nadelen

  • Werken met Notion is even wennen. Ken je Notion nog niet, dan zullen alle functies een beetje overweldigend zijn. Het voordeel is wel dat er inmiddels veel informatie over Notion te vinden is, bijvoorbeeld ook op Youtube. 

Download ons contentkalender template voor Notion

Één screenshot zegt natuurlijk niet zoveel. Ben je benieuwd naar ons Notion Template en hoe wij dit hebben ingericht voor een van onze eigen projecten? Download ons contentkalender voorbeeld. 

De voordelen:

  • Bekijk je ingeplande content items in de kalender of als lijstweergave. 
  • Overzichten van je content ideeën, je content per content vorm of je content per content pillar. 
  • Inclusief voorbeeld. Kan je wel wat extra hulp gebruiken? Een voorbeeld voor de maand oktober 2023 hebben wij toegevoegd als inspiratie. 

Je contentkalender met excel? Beter van niet…

Wil je echt makkelijk je content kunnen plannen? Of ben je op zoek naar een goede contentkalender tool voor je marketing team? Download ons gratis template voor Notion.

Je contentkalender gebruiken, doe je zo!

Het doel van een contentkalender is natuurlijk om je content marketing werkzaamheden te verbeteren en te vereenvoudigen. Zelf werken wij met onze kalender in 3 stappen:

  • Brainstormen met behulp van de contentstrategie. Aan het begin van de maand plannen wij altijd de content voor de aankomende maand. Hiervoor gebruiken wij altijd onze contentstrategie, zodat wij onze doelen niet uit het oog verliezen.
  • Content maken. Aan de hand van onze planning gaan wij natuurlijk ook nieuwsbrieven, blogposts en andere content items maken.
  • Evalueren. Aan het eind van de maand analyseren wij het resultaat van deze maand (en natuurlijk de voorgaande maanden). Worden de blogposts goed gevonden in Google en leveren onze content items het gewenste aantal conversies op? Op basis van het resultaat maken wij een nieuwe planning voor de volgende maand.

Juist door de content niet te ver vooruit te plannen, kunnen wij makkelijk onze planning aanpassen als onze inspanningen niet het gewenste resultaat opleveren.

Zeker als je net met je contentstrategie bent begonnen, wil je niet te lang doorgaan met een strategie die niet blijkt te werken.

3 laatste tips om alles uit je contentkalender te halen

  • Begin met content die niet te veel tijd kost om te maken. Als je net begint, wil je niet te veel tijd kwijt zijn aan het maken van goede content. Begin met wat je weet en werk van daaruit verder.
  • Kies elke maand een thema. Weet je niet over welke onderwerpen je content moet maken? Een thema kiezen kan daarbij helpen. Een bijkomend voordeel is dat Google je sneller als autoriteit gaat zien, omdat je veel over een bepaald onderwerp schrijft.
  • Deel grote items op in kleinere taken. Duurt het langer om een bepaald content item te maken? Denk bijvoorbeeld aan een e-book, cursus of onderzoek. Deel het item dan op in verschillende kleinere taken, zodat je deze wél in je contentkalender kan inplannen. Zo kan je ook makkelijker met meerdere mensen aan een groot content item werken.

Hopelijk kan je met behulp van deze tips aan de slag met je eigen contentkalender. Kan je nog wel wat huldig gebruiken? Neem dan contact met ons op!

Gepubliceerd in: Online marketing tips