Profiteren van de voordelen van content marketing? Dan is het belangrijk dat je op regelmatige basis content creëert. Maar wat als je nauwelijks tijd hebt? Of nieuwe content maken gewoon niet je prioriteit is?

Een contentkalender kan een uitkomst bieden. Hoe je deze maakt en kan gebruiken, lees je in deze blogpost.

Maar eerst…

Waarom eigenlijk een contentkalender?

Een contentkalender is een document met daarin een overzicht van alle content die jij (en/of je team) de komende tijd gaat maken en delen.

Nu denk je misschien: dat is toch overbodig. Je kan toch gewoon een blogpost of nieuwsbrief maken als je er tijd voor hebt?

Werk je met een duidelijk plan, dan zal je merken dat je content nóg beter wordt.

Simpel gezegd, levert het maken van een contentkalender de volgende voordelen op:

  • Duidelijke plannen vergroten de kans dat ze ook worden uitgevoerd. Je website, social media of mailinglijst wordt niet vanzelf een succes. Als je duidelijke plannen maakt, is de kans groter dat jij je aan de plannen houdt en dus sneller het gewenste resultaat bereikt.
  • Een contentkalender zorgt ervoor dat alle content beter op elkaar aansluit. Een belangrijk kenmerk van goede content marketing is dat alle elementen met elkaar samenhangen. Met een content plan heb je meer overzicht en dus meer controle over het succes van je inspanningen.
  • Meer structuur in je werkwijze doordat je vooraf goed nadenkt over je content. Door een contentkalender te maken, begin je niet zomaar te schrijven. Je denkt beter na over het doel van je content, de inhoud en het onderscheidend vermogen ervan.

Een contentkalender is dus een belangrijk onderdeel van je online strategie. Wil je meer bezoekers, meer trouwe klanten, meer conversies, meer verkopen en meer online succes? Lees snel verder en ontdek hoe je een goede contentkalender maakt.

Let op! Voordat je een contentkalender gaat maken, is het belangrijk dat je eerst een contentstrategie maakt. Hierop baseer je namelijk je contentkalender.

De onderdelen van een contentkalender

In een contentkalender worden alle content elementen weergeven die je de komende periode gaat maken en publiceren. Een contentkalender bestaat vaak uit de volgende onderdelen:

  • Type content
  • Inhoud
  • Datum
  • Auteur
  • Doel
  • Doelgroep
  • Zoekwoord(en)

Het type content

In je contentstrategie heb je verzameld hoeveel nieuwsbrieven/blogposts, social media posts, etc. je elke maand gaat maken. Deze verschillende vormen zet je dat dan ook altijd als eerste in je contentstrategie. Zo weet je precies wat je moet maken elke maand.

De inhoud van de content

Waar moet de content over gaan? Dit kan de titel van een blogpost zijn, het onderwerp van de volgende nieuwsbrief of een idee voor een social media post.

De datum

Wanneer ga je de content publiceren?

De auteur

Wie is er verantwoordelijk voor het maken en publiceren van de content?

Het doel van de content

Elk stukje content dat je creëert, creëer je niet voor niets. Bepaal daarom het doel van de content, zodat het altijd iets bijdraagt aan het succes van je website.

Voorbeelden van doelen zijn:

  • Vindbaarheid van je website vergroten
  • Een product of dienst promoten
  • Belangrijke informatie delen met de doelgroep
  • Merk autoriteit opbouwen
  • Zichtbaarheid van je merk vergroten
  • Relatie met de klant versterken

Heb je de content gecreëerd? Pak dan altijd nog even je contentstrategie erbij om te controleren of de content die je gaat maken, ook echt bijdraagt aan je korte en lange termijn doelen.

De doelgroep

Voor wie ga je de content maken? Het is goed mogelijk dat je producten of diensten interessant zijn voor twee (of meerdere) doelgroepen. Niet elke blogpost of nieuwsbrief die je maakt, zal even interessant zijn voor elke doelgroep.

In je contentkalender geef je duidelijk aan wie je met de content wil bereiken. Zo kan je tijdens het schrijven ervoor zorgen dat je de doelgroep ook echt weet te bereiken.

De gekozen zoekwoorden

Moet de content vindbaar zijn in Google? Voer dan tijdens het invullen van de contentkalender direct een zoekwoorden onderzoek uit.

Voor je social media posts en nieuwsbrieven kan je natuurlijk geen zoekwoorden invullen, maar wel voor je blogposts en landingspagina’s.

Contentkalender tools (incl. voorbeelden)

Al die informatie, die wij hierboven hebben beschreven, moet je natuurlijk wel ergens verzamelen. En dat kan op verschillende manieren.

Een bekende tool voor het maken van een contentkalender is CoSchedule. Met deze tool kan je de content niet alleen inplannen, maar met behulp van de WordPress integratie ook direct publiceren. Het nadeel is wel dat de tool geen gratis versie heeft en best prijzig is.

Natuurlijk zijn er ook een aantal gratis tools voor het opzetten van een contentkalender.

1. contentkalender.nl

Contentkalender.nl biedt eigenlijk alles wat je nodig hebt voor het opzetten van een goede contentkalender. En dat in een mooie en overzichtelijke tool.

Eerst voeg je projecten, doelen, kanalen, thema’s, etc. toe en vervolgens plan je alle content (communicaties) in die je wilt maken.

Al deze communicaties kan je als kalender weergave bekijken of als lijstweergave. Zo zie je precies wat je elke maand moet doen.

Maand weergave contentkalender

Voordelen:

  • Verschillende overzichten beschikbaar. Waaronder lijst, maandelijkse kalender en wekelijkse kalender.
  • Gratis versie voor één persoon tot 200 communicaties. Werk je niet in een (content) team, dan is dit in principe voldoende.

Nadelen:

  • Samenwerken alleen beschikbaar in de betaalde versie. Werk je wél met een team of is 200 communicaties niet genoeg, dan zal je de betaalde versie moeten aanschaffen. Deze is beschikbaar vanaf € 12,50 per gebruiker.
  • Minder eenvoudig in gebruik dan bijvoorbeeld een excel bestand. Je content inplannen in contentkalender.nl zal iets meer tijd kosten, omdat je iets meer handelingen moet uitvoeren. Je hebt echter wel de mogelijkheid om handig met thema’s en projecten te werken.

2. To-do lijst tools

Uiteraard kan je ook een tool voor het maken van to-do lijsten gebruiken. Bijvoorbeeld TickTick, Todoist of Trello.

Welke mogelijkheden je hebt, verschilt natuurlijk per tool. Maar over het algemeen geldt dat je content items als individuele taken toevoegt.

Zelf gebruiken wij TickTick. Per taak kan je de datum toevoegen, extra notities (zoals doelen, doelgroep en zoekwoorden), tags (voor het type content en thema) en eventueel de auteur.

Contentkalender voorbeeld TickTick

Naast een gratis versie beschikt TickTick ook over een premium versie voor $ 27,99 dollar per jaar. Met deze versie kan je nog meer taken toevoegen en samenwerken met je team.

Voordelen:

  • Ook te gebruiken voor al je andere taken. Naast een aparte lijst voor je contentkalender, kan je ook lijsten voor je andere taken aanmaken.
  • Extra functies, zoals reminders, prioriteit toekennen aan taken en subtaken.

Nadelen:

  • Het is niet mogelijk om lijsten te delen in de gratis versie. Om samen met je andere teamleden te werken, heb je de premium versie nodig.
  • Minder overzicht op wat je afgelopen tijd hebt gedaan. Taken die je hebt afgerond kan je wel zichtbaar houden, maar je hebt toch een minder goed overzicht waar je per maand aan hebt gewerkt.

3. Template voor Google Spreadsheets

Wil je zo eenvoudig mogelijk je contentkalender opzetten? Dan kan je natuurlijk ook gewoon een Google Spreadsheet (of Excel bestand) gebruiken.

Voor elk onderdeel, dat wij in deze blogpost hebben besproken, gebruik je een nieuwe kolom. En de rijen gebruik je dan voor de verschillende content items. Zelf hebben wij ook een Google Spreadsheet voor onze content planning. Voor elke nieuwe maand, voegen wij een nieuwe blad toe, zodat het spreadsheet overzichtelijk blijft.

Voordelen:

  • Helemaal gratis en op elke computer beschikbaar. Heb je een G Suite of Gmail account, dan kan je Google Sheets gratis gebruiken, waar en wanneer je maar wilt.
  • Op maat gemaakt. Wil je enkele onderdelen toevoegen of niet gebruiken? Een Google Spreadsheet kan je inrichten zoals jij dat wilt!

Nadelen:

  • Geen handige kalender weergave. Helaas kan je van Google Sheets niet zo makkelijk switchen tussen een kalender- en lijstweergave.
  • Geen slimme functies, zoals reminders, indeling per project of uitgebreide weergave per content item. In principe biedt een Google Spreadsheet alles wat je nodig hebt voor een content kalender, maar de andere tools beschikken soms over extra handige functies.

Natuurlijk kan je naast Google Spreadsheets ook Google Agenda gebruiken. Je hebt wel minder opties voor het toevoegen van informatie, maar je hebt wél een lijst- en kalenderweergave.

Download ons content kalender template

Wil je direct aan de slag met je contentkalender, zonder je eigen spreadsheet op te maken?

Download de template dat wij ook voor onze eigen contentkalender gebruiken.

De voordelen:

  • Een duidelijk overzicht per maand. Verzamel al je content items (en de bijbehorende informatie) per maand.
  • Te gebruiken in Google Spreadsheets. Het enige wat je nodig hebt, is een G Suite of Gmail account en je kan aan de slag.
  • Inclusief voorbeeld. Kan je wel wat extra hulp gebruiken? Ons template bevat een blad als voorbeeld.

Je contentkalender gebruiken, doe je zo!

Het doel van een contentkalender is natuurlijk om je content marketing werkzaamheden te verbeteren en te vereenvoudigen. Zelf werken wij met onze kalender in 3 stappen:

  • Brainstormen met behulp van de contentstrategie. Aan het begin van de maand plannen wij altijd de content voor de aankomende maand. Hiervoor gebruiken wij altijd onze contentstrategie, zodat wij onze doelen niet uit het oog verliezen.
  • Content maken. Aan de hand van onze planning gaan wij natuurlijk ook nieuwsbrieven, blogposts en andere content items maken.
  • Evalueren. Aan het eind van de maand analyseren wij het resultaat van deze maand (en natuurlijk de voorgaande maanden). Worden de blogposts goed gevonden in Google en leveren onze content items het gewenste aantal conversies op? Op basis van het resultaat maken wij een nieuwe planning voor de volgende maand.

Juist door de content niet te ver vooruit te plannen, kunnen wij makkelijk onze planning aanpassen als onze inspanningen niet het gewenste resultaat opleveren.

Zeker als je net met je contentstrategie bent begonnen, wil je niet te lang doorgaan met een strategie die niet blijkt te werken.

3 laatste tips om alles uit je contentkalender te halen

  • Begin met content die niet te veel tijd kost om te maken. Als je net begint, wil je niet te veel tijd kwijt zijn aan het maken van goede content. Begin met wat je weet en werk van daaruit verder.
  • Kies elke maand een thema. Weet je niet over welke onderwerpen je content moet maken? Een thema kiezen kan daarbij helpen. Een bijkomend voordeel is dat Google je sneller als autoriteit gaat zien, omdat je veel over een bepaald onderwerp schrijft.
  • Deel grote items op in kleinere taken. Duurt het langer om een bepaald content item te maken? Denk bijvoorbeeld aan een e-book, cursus of onderzoek. Deel het item dan op in verschillende kleinere taken, zodat je deze wél in je contentkalender kan inplannen. Zo kan je ook makkelijker met meerdere mensen aan een groot content item werken.

Hopelijk kan je met behulp van deze tips aan de slag met je eigen contentkalender. Kan je nog wel wat huldig gebruiken? Neem dan contact met ons op!

Gepubliceerd in: Online marketing tips

Voordat je de site verlaat...

Schrijf je in voor onze mailinglijst en ontvang nieuwe blogposts zoals deze via e-mail.

 

Wij verwerken je gegevens zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Contentcreatie: de eerste stap naar een succesvolle website

Lees ook deze blogpost:

Contentcreatie: de eerste stap naar een succesvolle website