Heeft u al vaak overwogen om uw producten online te verkopen? Maar is het altijd bij een idee gebleven omdat u de kosten en/of tijd voor het opzetten van een webshop te hoog vindt? Uit ervaring weten wij dat een webshop met iDEAL als betalingsmethode helemaal niet zo kostbaar en ingewikkeld is. Het juiste product kiezen en voldoende bezoekers naar de website krijgen, zijn meestal de werkelijke uitdagingen. Na het lezen van deze blogpost kunt u de eerste stappen zetten om een eigen webshop te beginnen.

Webshop met iDEAL

Wat heeft u nodig voor een webshop met iDEAL?

  • Een webshop die iDEAL betalingen ondersteunt.
  • Een account bij een betalingsprovider (naar keuze).
  • Middelen om uw producten online onder de aandacht te brengen.
  • En natuurlijk een product dat geschikt is voor online verkopen.

Welke soort webshop is voor uw onderneming het beste?

Wilt u een webshop met iDEAL, dan heeft u verschillende opties. Afhankelijk van uw plannen, kunt u kiezen uit een webshop via een online dienst of een webshop met een eigen hosting account. De eerste optie kan in sommige gevallen voordeliger zijn. De initiële investering is meestal lager, doordat u geen webshop hoeft te bouwen. U begint dus gelijk met het invoeren van de producten en de bijbehorende informatie. Wilt u meer vrijheid bij het bouwen van een webshop en is het belangrijk dat de shop aan uw huisstijl aansluit? Dan is het beter om voor een webshop via uw eigen hosting account te kiezen. Beide keuzes worden hieronder nader besproken.

Webshop via een online dienst (SaaS of Software as a Service)

Er zijn een aantal providers die u de mogelijk bieden om gelijk met een webshop te beginnen. MijnWebwinkel, SEOshop en Jimdo zijn bekende namen. U opent een account en kiest uit een van de kant en klare webshop templates.

Voordelen

  • Snel online en (meestal) geen opstartkosten. U kunt gelijk beginnen.
  • De meest belangrijke functies zijn goed geïmplementeerd en eenvoudig in gebruik.
  • Voordelig voor starters! De kosten voor beginnende ondernemers met een kleine webshop zijn meestal laag.

Nadelen

  • Geen mogelijkheden voor een maatwerk webshop
  • Wanneer u stopt omdat u een andere service wilt gebruiken, moet u vervolgens weer een compleet nieuwe webshop beginnen.
  • Geen vrije keuze van 3rd party diensten (denk aan: verzending, betalingen, online marketing, etc.).

Uw eigen webshop met uw eigen hosting account

Voor veel ondernemers is een webshop service geen optie, omdat ze graag een eigen design of concept willen gebruiken. Verschillende webshop systemen zoals Magento, Prestashop of WooCommerce, zijn dan een betere keuze. Met name de WooCommerce plugin kan vrij eenvoudig aan uw bestaande WordPress website worden toegevoegd.

Voordelen

  • U bepaalt zelf het uiterlijk van uw webshop en gebruikt indien gewenst uw eigen huisstijl.
  • Vrij onafhankelijk en flexibel wanneer het gaat om de inrichting en uitbreiding van uw shop.
  • U kunt zelf bepalen met welke partners u wilt samenwerken (webhosting, betalingen, verzending en andere diensten).

Nadelen

  • U moet zelf een hosting provider kiezen en voor technisch onderhoud zorgen.
  • Voor het bouwen van een webshop zijn de opstartkosten in het algemeen hoger.
  • De installatie en integratie van modules voor betalingen, verzending en online marketing moet door uzelf (of uw websitebouwer) worden uitgevoerd.

Voor beide soorten webshops zijn er dus voor- en nadelen te noemen. Overweg altijd eerst welke manier bij u past en neem dan een beslissing. Een foute keuze wilt u niet herzien op het moment dat uw webshop regelmatig klanten heeft.

Welke betalingsprovider voor de iDEAL betalingen?

U heeft een webshop die iDeal betalingen ondersteunt, nu de betalingsprovider. Welke betalingsprovider voor u de beste keuze is, is afhankelijk van het aanbod aan betaalwijzen, de aansluiting voor uw webshop (plugin of module) en natuurlijk de kosten. De betalingsproviders die wij vaak aan onze klanten adviseren zijn Mollie en Sisow. Beiden vragen geen opstart of abonnementskosten en ook de prijs per transactie is erg voordelig. Op het moment dat u geen verkopen heeft, betaalt u bij beide providers dus niets.

Uw webshop is klaar, waar zijn de klanten?

Naast het bouwen en inrichten van uw webshop is het uitermate belangrijk dat uw website over voldoende bezoekers beschikt. Heeft u hiervoor een budget ingepland? Naast een advertentie campagne (Google Adwords of Facebook) is het schrijven van goede content dé manier om bezoekers te krijgen. Optimaliseer de teksten voor uw categorieën en producten en overweeg het schrijven van blogposts. Een grondig zoekwoorden onderzoek zal helpen om uw website of shop beter vindbaar te maken in de zoekmachines.

Daarnaast is het belangrijk er een conversie plaatsvindt, op het moment dat een bezoeker op uw website arriveert. Ervoor zorgen dat bezoekers direct een aankoop plaatsen, is niet eenvoudig. Richt u daarom op de eenvoudigere conversies, zoals een inschrijving voor uw mailinglijst. Verleid de bezoeker bijvoorbeeld met een eenmalige korting in ruil voor zijn naam en e-mailadres. Op het moment dat u het e-mailadres heeft ontvangen, kunt u de potentiële klant extra aanbiedingen en informatie mailen.

Is uw product wel geschikt voor de online verkoop?

Voordat u een webshop met iDeal begint, is het goed om te overleggen of uw gekozen product/dienst wel geschikt is om online te verkopen. De volgende 5 punten kunnen u hiermee helpen.

  • Kan het product voordelig worden verstuurd? Niet elk product kan tegen lage kosten als postpakket worden verstuurd en vaak is de klant niet bereid om hoge verzendkosten te betalen.
  • Hoe zit het met klachten en/of retouren? Een consument heeft het recht, om zonder de opgave van een reden, zijn bestelling te retourneren. Hoe gaat u om met eventuele gebruikssporen en kosten voor de retourenafhandeling?
  • Hoe staat het met de margebijdrage? Om genoeg te kunnen verkopen, moet u over genoeg websitebezoekers beschikken. Om dit te kunnen bewerkstelligen moet u investeren in adverteren en content marketing. Na aftrek van alle kosten (incl. verkoopkosten) moet er nog genoeg over zijn om met uw webshop winstgevend te houden.
  • Hoe zit het met de concurrentie? Voor een aantal branches zijn er al een groot aantal webshops vertegenwoordigd en is het moeilijk om als nieuwe speler succesvol te zijn. Overleg goed of de meerwaarde die u kunt bieden voldoende is om in een bestaand marktsegment te concurreren. Alleen het aanbod van een “goed” product is vaak niet genoeg!
  • Heeft u de mogelijkheid om uw producten online voldoende te presenteren? Zorg dat u over voldoende informatie (tekst, afbeeldingen en videos) beschikt. Klanten moeten zonder het product aan te raken een aankoopbeslissing nemen.

Webshop met iDEAL hoeft niet zo moeilijk te zijn!

Een webshop met iDEAL beginnen is met een goed plan niet zo moeilijk. Soms is het voordeliger om het bedrijfsproces iets aan te passen, dan te zoeken naar een webshop oplossingen die volledig aan uw huidige organisatie aansluit. Bespreek uw plannen ook eens met een buitenstaander. Vaak kan een neutraal oordeel bijdragen aan het nemen van de juiste beslissing.

Wilt u met finalwebsites over uw webshop plannen sparren? Wij helpen graag met advies en natuurlijk ook bij de uitvoering.