Hoe zorgt u ervoor dat bezoekers uw teksten echt lezen? Het antwoord is eigenlijk heel simpel: niet. Maar 16% van uw bezoekers zal de tekst woord voor woord lezen. Het overige deel scant de tekst en gaat op zoek naar de meest interessant informatie. Hoe zorgt u er dan voor dat uw boodschap toch overkomt en de bezoeker een klant wordt? Door te schrijven voor het web en rekening te houden met onze 10 regels voor goede webteksten.

Schrijven voor het web

Verschillen online en offline teksten

Het verschil tussen online en offline teksten is groot. Van een scherm wordt er nou eenmaal op een hele andere manier gelezen. Wie hier geen rekening mee houdt, zal merken dat de content niet het gewenste resultaat zal opleveren.

Waar moet u dan rekening mee houden?

  • Informatie moet snel vindbaar zijn. Het lezen van online content is actiegericht. De bezoeker heeft een bepaalde behoefte die hij zo snel mogelijk wil bevredigen.
  • Klanten kunnen bij elke pagina beginnen. Een bezoeker begint zelden bij de homepage. Via Google kan de bezoeker op elke pagina belanden.
  • De moeilijkheidsgraad van de tekst. Bezoekers lezen snel en beschikken niet over dezelfde voorkennis als u. Hou het daarom altijd eenvoudig.

De 10 regels voor schrijven voor het web

Bezoekers lezen dus zelden alle tekst op een pagina. Toch zijn er manieren om de kans te vergroten dat de bezoeker een klant wordt. Goede content moet waardevol, volledig, uniek, scanbaar, persoonlijk, overtuigend, betrouwbaar, vindbaar én deelbaar zijn. Dit zijn volgens ons de 10 regels voor schrijven voor het web.

De tips die wij geven, zijn relevant voor alle soorten online content: landingspagina’s, productteksten, blogposts, social media berichten, e-books, nieuwsbrieven etc. Wel kunnen sommige tips beter worden toegepast op de ene soort content dan de ander.

Schrijven voor het web regels

1. Creëer content die waardevol is

Het eerste punt is direct het belangrijkste. Toch zijn er veel teksten die vooral over de organisatie gaan. Aan onze klanten geven wij altijd het advies om juist de bezoeker als uitgangspunt te nemen. Wat is waardevol voor de lezer, welke doelen heeft hij en hoe kan het doel van de pagina hierop aansluiten? Klinkt best eenvoudig, maar hoe vertaalt u een tekst naar de behoefte van de bezoeker?

  • Achterhaal de behoefte. De eerste stap is om de behoefte te achterhalen. Dit kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door een zoekwoorden onderzoek of kijk welke vragen bestaande klanten al eerder hebben gesteld.
  • Creëer content voor de oplossing van het probleem. De bezoeker heeft een bepaalde behoefte en uw product/dienst gaat deze behoefte natuurlijk bevredigen. Communiceer dit duidelijk met uw bezoeker.
  • Help de lezer een stap verder. U heeft de oplossing geboden en dan? Maak duidelijk welke stappen de lezer nu moet nemen om zijn probleem daadwerkelijk op te lossen.
  • Zorg dat aan alle verwachtingen wordt voldaan. De bezoeker heeft een bepaalde verwachting als hij op uw pagina komt. Zorg dat de inhoud en de intentie met elkaar overeenkomen. Door u in de klant te verdiepen, kunt u niet alleen achterhalen welke mogelijke zoektermen hij gebruik, maar kunt u ook bedenken waar de bezoeker daadwerkelijk naar op zoek is.
  • Gebruik de woorden die uw bezoekers gebruiken. Hoe? Door met uw klanten te praten. Spreekt u niet dezelfde taal, dan is de kans groot dat bezoekers u niet vinden en/of begrijpen.

Tip! Creëer een e-book met tips of meer informatie. Deze mogen bezoekers in ruil voor hun e-mailadres gratis downloaden. Enorm waardevol voor de bezoeker en een mooie kans om e-mailadressen te verzamelen. Vraag de eigenaar van het adres wel eerst om toestemming voordat u hem meer e-mails stuurt!

Straks verder lezen?

Vul hier uw e-mailadres in:

 

2. Wees zo volledig mogelijk

Stel, een bezoeker komt op uw website, maar kan niet de gewenste informatie vinden. De kans is groot dat hij uw website verlaat en naar de volgende website gaat. Wanneer u een tekst voor het web schrijft, wilt u geen vraag onbeantwoord laten.

Enkele tips om zo volledig mogelijk te schrijven voor het web:

  • Geef antwoord op de 5 W(+H) vragen: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Deze vormen een goede basis voor uw pagina.
  • Wat zijn de veelgestelde vragen? Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de vragen die (potentiële) klanten al hebben gesteld.
  • Denk ook na over de visuals. Welke afbeeldingen en video’s zijn nodig om de informatie niet alleen aantrekkelijker, maar ook duidelijker te maken.

Nu vraagt u zich misschien af: ‘wordt mijn pagina dan niet te lang?’. Nee. Juist door volledig te zijn, kunt u zich onderscheiden van uw concurrenten en een hogere positie in de zoekmachine bereiken.

Dit betekent niet dat uw pagina langer moet zijn dan nodig. Probeer altijd herhaling te voorkomen en vraag u altijd af of de informatie nuttig is voor de bezoeker. Is de pagina daarnaast goed gestructureerd, dan is veel tekst geen enkel probleem.

Tip! Maak onderaan de pagina een FAQ sectie met zo’n 5 veelgestelde vragen. Dit zorgt er ook nog eens voor dat u niet dagelijks e-mails krijg met telkens dezelfde vragen.

3. Kopieer niet. Schrijf teksten die uniek zijn

Een tekst schrijven voor het web is makkelijk als u de content voor een groot deel kopieert van uw concurrent. Dit heeft echter 2 nadelen. Content die overal zichtbaar is, zal de bezoeker niet overtuigen. En content overnemen van andere websites, zal alleen maar nadelig zijn voor uw positie in de zoekmachine. Juist omdat er tegenwoordig zoveel concurrentie is, kunt u met unieke content opvallen én uw vindbaarheid in Google verbeteren.

Unieke content schrijven voor het web doet u zo:

  • Controleer wat uw concurrenten doen. Niet met het doel om content te kopiëren, maar juist om uw eigen content nog beter te maken. De informatie die ontbreekt kunt u toevoegen aan uw tekst.
  • Vind uw Unique Selling Point. Het onderscheidend vermogen van uw bedrijf is de manier om u te differentiëren van uw concurrenten. Laat dit terugkomen in uw content.
  • Verkies kwaliteit boven kwantiteit. Of het nu gaat om een tekst voor een dienstenpagina, een producttekst of een blogpost, kwaliteit content is altijd het streven. Schrijf geen extra content om de pagina te vullen, maar controleer of de content ook iets bijdraagt.
  • Creëer content die de aandacht trekt. Dit betekent dat u creatief moet denken. Welk soort content is nog niet geschreven en kan opvallen in Google of social media.
  • Zorg ervoor dat de content bij uw organisatie past. Blijf zo dicht mogelijk bij uzelf en laat de organisatiecultuur terugkomen in uw pagina. Dit zorgt ervoor dat de content al snel uniek wordt.

Tip! Hoe gedetailleerder de content, hoe kleiner de kans dat deze informatie ook op de website van uw concurrenten te vinden is. Vertel eens wat meer over uw werkwijze of laat een klant aan het woord. Dit soort content is uniek én overtuigend.

Unique Selling Point inspiratie

4. Maak teksten scanbaar

Een ander belangrijk onderdeel van schrijven voor het web is de leesbaarheid. Juist omdat bezoekers niet de gehele tekst lezen, moet de belangrijkste informatie snel vindbaar zijn. Dit kunt u doen door de teksten scanbaar te maken:

  • Maak gebruik van tussenkoppen (heading 1, heading 2, heading 3). Aan de hand van de tussenkoppen moet de lezer kunnen zien waar de pagina over gaat. Bekijk de pagina alleen met de kopjes en controleer of deze genoeg informatie geven over de inhoud van de pagina.
  • Gebruik bulletpoints voor lijsten. Lijsten trekken aandacht. Zorg dat de informatie achter de bulletpoints ook de moeite waard is om te lezen.
  • Veel witregels. Vooral voor kleine schermen (bijvoorbeeld mobiel) is het belangrijk dat de alinea’s kort zijn en gevolgd worden door een witregel.
  • Schrijf vooral korte zinnen. Bij lange zinnen die over 3, 4 of zelfs 5 regels lopen, raken lezers vaak de rode draad kwijt. Denk eraan dat lezers ongeduldig zijn en geen zin hebben om te lezen.
  • Varieer met zinslengte. Wissel zeer korte zinnen af met langere zinnen om de tekst prettiger leesbaar te maken.

Het doel is om de lezer te prikkelen om verder te lezen. Kan de lezer de informatie die hij zoekt niet vinden, dan is de kans groot dat hij uw website verlaat zonder een actie uit te voeren. De opmaak van uw tekst verdient dus net zoveel aandacht als de inhoud.

Tip! Maak gebruik van verschillende gekleurde vakken. Hiermee kunt u nog beter het onderscheid weergeven tussen de onderdelen op een pagina.

5. Maak de pagina actiegericht door het toevoegen van CTA’s

Een Call To Action (CTA) is een oproep voor het uitvoeren van een actie. Dit kan een inschrijving voor de nieuwsbrief, de aankoop voor een product of het delen van een artikel zijn. Wilt u dat bezoekers een actie ondernemen, dan zult u een CTA moeten toevoegen aan de tekst. Enkele eisen waaraan een goede CTA moet voldoen:

  • De actie moet bij de inhoud van de pagina passen. Wilt u meer aanmeldingen voor uw mailinglijst verzamelen? Creëer dan een freebie die past bij het onderwerp van de pagina. Des te groter de kans dat de lezer de freebie ook interessant vindt en zijn e-mailadres achterlaat.
  • Gebruik niet te veel Call To Actions op een pagina. Één CTA is bij een lange pagina vaak te weinig, maar vergeet niet dat teveel verzoeken uw bezoeker ook kunnen afleiden.
  • Laat de Call To Action op het juiste moment verschijnen. CTA’s kunnen ook voor irritaties zorgen. Dit kunt u voorkomen door ze pas te laten verschijnen op het moment dat de bezoeker al een positieve indruk van uw organisatie heeft gekregen.

Tip! Vaak komen wij nog websites tegen die wel 5 keer dezelfde Call To Action op één pagina hebben geplaatst. Doe dit niet. U kunt de Call To Actions veel beter strategisch plaatsen. Dit is effectiever en komt minder opdringerig over.

Call To Action Irritaties

6. Kies voor communicatie die persoonlijk is

Waarom wordt een bezoeker bij u klant in plaats van bij de concurrent? Dat kan verschillende oorzaken hebben: de prijs, een beter aanbod, goede service of een aansprekende identiteit. Klanten willen zich met de organisatie kunnen identificeren. Daarnaast zullen mensen sneller iets kopen bij een organisatie die zij leuk vinden Persoonlijke communicatie speelt hierbij een belangrijke rol:

  • Spreek de lezer direct aan met je of u. Vermijd zoveel mogelijk passief taalgebruik. De content moet gericht zijn op de lezer.
  • Verhoog uw “likeability”. Doe alsof u de lezer begrijpt, benadruk de overeenkomsten tussen u en de bezoeker, etc. Mensen kopen sneller een product bij iemand die zij aardig vinden. Daarom is het ook zo belangrijk om de gezichten achter uw organisatie te laten zien.
  • Verdiep u in de doelgroep. Welke mogelijke problemen heeft uw doelgroep. Welke normen en waarden zijn belangrijk. Welke trends volgen zij. Uw doelgroep leren kennen is de eerste stap voor persoonlijke content.
  • Focus op de beleving. De bezoeker alleen informeren is niet genoeg. Uw website moet een gevoel oproepen bij de bezoeker. Dit kunt u o.a. bereiken door het gebruik van storytelling. Deel verhalen in plaats van feiten en maak uw beschrijvingen zo concreet mogelijk.
  • Speel in op emoties. Gebruik humor, verras bezoekers of deel een inspirerend verhaal. Mensen nemen vaak beslissingen op basis van een emotie. Het gebruik van emoties maakt content dus zowel overtuigender als persoonlijker. Pas wel op met negatieve emoties. Deze leiden vaak niet tot de gewenste resultaten.

Tip! Ook visuals kunnen bijdragen aan een persoonlijke beleving. Creëer uw eigen beeldmateriaal met uw eigen mensen. Video’s over uw producten of met uw klanten kunnen uw pagina nog persoonlijker maken.

7. Gebruik beïnvloedingstechnieken om uw content overtuigend te maken

In onderzoek naar gedragsbeïnvloeding wordt altijd een onderscheid gemaakt tussen bewust en onbewust gedrag. Het blijkt namelijk dat mensen helemaal niet zo rationeel zijn als het gaat om het maken van keuzes. Schrijven voor het web betekent dus dat u rekening moet houden met deze 2 manieren waarop mensen keuzes maken.

Bewuste keuzes Onbewuste keuzes
  • Rationeel
  • Overweging
  • Sterke argumenten
  • Benoem de winst voor de bezoeker
  • Benadruk de waarschijnlijkheid met behulp van voorbeelden, testimonials en statistieken
  • Automatisch
  • Vuistregels
  • Veel argumenten
  • Benoem wat andere mensen doen
  • Creëer een gevoel van schaarste, bijvoorbeeld door tijdelijk een korting aan te bieden

Richt u zich maar op één van deze processen, dan zult u een groot deel van uw bezoekers niet overtuigen. Daarnaast zijn deze processen niet gescheiden, wat betekent dat mensen een keuze deels rationeel en deels automatisch kunnen maken. Gebruik de tips voor beide processen om uw content zo overtuigend mogelijk te maken.

Tip! Meer weten over de geheimen van overtuigen? Lees dan ook het boek van Cialdini of kijk uit naar onze blogpost over nog meer beïnvloedingstechnieken.

8. Zorg ervoor dat u en uw organisatie betrouwbaar overkomen

Het succes van uw website hangt sterk af van de indruk die u maakt op de bezoeker. U kunt wel een product of dienst aanbieden, maar dit betekent niet dat iedereen zomaar klant bij u wilt worden. Noodzakelijke voorwaarden zijn dat u ‘deskundig’ en vooral ‘betrouwbaar’ over komt. Dit laatste kunt u o.a. bereiken door een open en eerlijke communicatie. Laat daarnaast zien dat u écht de beste oplossing voor de klant probeert te bieden en niet alleen maar voor zoveel mogelijk winst gaat. Betrouwbaar schrijven voor het web doet u zo:

  • Laat duidelijk zien wie u bent. Mensen willen weten bij wie zij een product kopen.
  • Deel uw kennis en/of ervaring. Vertel iets meer over uw werkwijze, USP’s of geef alvast wat tips aan de bezoeker om uw kennis aan te tonen.
  • Focus op de meerwaarde voor de klant. Belangeloosheid is een belangrijk onderdeel van betrouwbaarheid. Laat de bezoeker geloven dat u het product ook zou verkopen als u er geen winst mee zou maken.
  • Gebruik testimonials van echte klanten. Mensen geloven sneller iets van een goede vriend of klant dan een organisatie die winst probeert te maken.
  • Zorg voor een volledig verhaal. Een complete website met veel informatie over de organisatie en het product/dienst komt uiteraard betrouwbaarder over dan een website waarop nauwelijks informatie te vinden is. Besteed genoeg tijd aan de content creatie.

Tip! Zorg ervoor dat de inhoud van de testimonials inspelen op mogelijke vragen die klanten kunnen hebben. Hierdoor worden de testimonials ook nog eens overtuigender!

9. Besteed tijd aan SEO om uw website vindbaar te maken

Waarom tijd besteden aan schrijven voor internet als uw website toch niet wordt gevonden? Vindbaarheid mag dan wel bijna onderaan de lijst staan, dat betekent niet dat SEO niet belangrijk is. In onze blogpost over content optimalisatie leggen wij uit hoe u webteksten kunt optimaliseren voor Google.

Daarnaast hebben wij nog 3 tips voor SEO schrijven die u niet mag vergeten:

  • Doe altijd een zoekwoorden onderzoek. Weet u niet welke termen potentiële klanten gebruiken, dan is de kans groot dat veel klanten u nooit zullen vinden.
  • Schrijven voor het web betekent zowel schrijven voor bezoekers als zoekmachines. Een balans die nodig is voor het beste resultaat
  • De vindbaarheid van uw website verbetert u niet alleen met content optimalisatie. Ook de gebruikservaring, techniek en linkbuilding spelen een belangrijke rol.

Wilt u de vindbaarheid van uw website in Google verbeteren? Wij hebben al veel blogposts over dit onderwerp geschreven.

SEO techniek: optimaliseer uw website voor Google

Zoekwoorden onderzoek: eerste stap voor een betere vindbaarheid

Verbeter de vindbaarheid in Google door content optimalisatie

Tip! Wilt u op een bepaald zoekwoord worden gevonden, maar verschijnt u nog niet op de eerste pagina in Google? Schrijf meer blogposts over dit onderwerp, maar kies wel andere zoekwoorden voor deze nieuwe pagina’s. Op deze manier kunt u aan Google duidelijk maken dat u een expert bent op dit gebied.

10. Vergeet niet om uw artikel deelbaar te maken

Het laatste punt is zeker niet het minst belangrijke. Met content die veel gedeeld wordt, bereikt u niet alleen meer mensen, maar verbetert u ook uw vindbaarheid in de zoekmachine. Word-of-mouse (de online versie van mond tot mond reclame) is een krachtig middel dat u niet moet onderschatten. Enkele tips voor deelbare content:

  • Gebruik de tips uit dit artikel. Content die veel wordt gedeeld is namelijk ook persoonlijk, uniek, volledig, waardevol, etc.
  • Maak het delen eenvoudig. Wilt u dat bezoekers uw content delen, dan moet u ze natuurlijk daar wil aan herinneren. Vraag bezoekers om uw content te delen en zorg dat zij dit makkelijk kunnen doen. Bijvoorbeeld door het plaatsen van social media buttons.
  • Vergeet niet uw eigen content te delen. Iemand moet immers de eerste zijn. Breng uw content onder de aandacht en ga er niet van uit dat mensen uw website vanzelf zullen vinden.
  • Meet wat werkt. Welke artikelen trekken veel bezoekers en welke worden veel gedeeld? Schrijf vervolgens meer van dit soort content.
  • Betrek andere mensen (bloggers, klanten, collega’s) bij het schrijven van uw content. Mensen zullen sneller content delen met hun volgers als zij erin worden vermeld. Zo krijgt u al snel een eerste aantal links.

Tip! Lijstjes zijn niet alleen een van de makkelijkste vormen voor contentcreatie, maar worden ook graag door bezoekers gedeeld. Test het uit en maak een waardevolle lijst die nog niet op een andere website bent tegengekomen.

Hoe scoort mijn content?

Schrijven voor het web lijkt makkelijk, maar zoals u ziet, komt er nog veel bij kijken. Wilt u eens een tekstschrijver naar uw teksten laten kijken? Of bent u juist op zoek naar een cursus schrijven voor het web? Neem dan contact op met finalwebsites.

Lees ook deze blogpost:

Webteksten schrijven voor bedrijfswebsites

Webteksten schrijven voor bedrijfswebsites