Heb je een WordPress website? Dan heb je zeker ook een contactpagina met een contactformulier. Voor het plaatsen of bouwen van een contact form zijn er verschillende WordPress contact form plugins beschikbaar. Welke WordPress plugins wij gebruiken lees je in deze blogpost. Lees ons artikel zeker tot het einde om onze 7 tips voor goede contactpagina’s niet te missen! 

Waarom een contact form voor je WordPress website?

Een contact form is geen verplicht onderdeel van een goede website. Je kan ook een andere manier kiezen om ervoor te zorgen dat bezoekers je kunnen benaderen. Dat kan een Live Chat tool of chatbot zijn, maar ook de vermelding van het e-mailadres is een vaak gebruikte optie. 

Twijfel je nog of je wel een contact form op je website moet plaatsen? Dit zijn de voor- en nadelen: 

De voordelen van een contact form

  • De bezoeker blijft op je website – Toon je alleen maar een e-mailadres? Dan zal je bezoeker de website moeten verlaten om je een bericht te sturen. Het liefst hou je bezoekers zo lang mogelijk op de website. 
  • Inzendingen belanden niet in de spambox – Belangrijke e-mails die via het e-mailadres van de verzender worden verstuurd, belanden soms in je spambox. Voor e-mails die via je website worden verstuurd, kan je makkelijk een filter toepassen. 
  • Je kan beter bepalen welke informatie wordt ingevoerd – Natuurlijk kan de bezoeker zelf bepalen welke informatie hij invoert. Maar uit ervaring weten wij dat bezoekers vaak de voorgestelde velden invullen, zelfs als deze niet verplicht zijn. 
  • Ideaal voor bezoekers die geen e-mailprogramma kunnen gebruiken – Je contact form werkt altijd, ook wanneer je bezoeker geen e-mailprogramma kan of wil gebruiken.
  • Eenvoudig te combineren met de inschrijving voor je nieuwsbrief – Plaats bij je formulier een checkbox om zo eenvoudig aanmeldingen voor je nieuwsbrief te verzamelen. 

De nadelen van een contact form

  • Foutief ingevoerde e-mailadressen – Verstuurt iemand een e-mail met zijn e-mailprogramma, dan is het verzendadres bijna altijd goed. In tegenstelling tot een contact form, waar de verzender een fout e-mailadres kan invoeren.
  • Technisch onderhoud noodzakelijk – Voor WordPress plugins worden regelmatig updates uitgegeven. Vooral de security updates zijn belangrijk. Stel deze dus niet uit. Daarnaast adviseren wij je om de formulieren na elke update te testen. 
  • Niet altijd optimaal voor mobiel – Vooral complexe formulieren passen niet altijd goed op het scherm van een mobiele telefoon. Dit komt omdat sommige elementen op mobiel anders worden getoond dan op een laptop.
  • Gevoelig voor spam bots en hackers – Je contactformulier staat online en is hierdoor ook bereikbaar voor spam bots en hackers. Zonder extra beveiliging zullen bots en hackers proberen om spam te verspreiden of zelf proberen om je website te hacken.

Je ziet, er zijn genoeg redenen voor het gebruik van een contact form op je website. Vergelijk alle voor en nadelen en beslis zo welk contactmiddel het beste is voor je doelgroep en website. 

Welke uitdagingen brengt het bouwen van een contact form met zich mee?

Er zijn twee soorten WordPress contact form plugins: 1) de “eenvoudige” contactformulieren zoals Contact Form 7 en HTML Forms en 2) Form builder zoals Gravity Forms die over een “fancy” drag & drop interface beschikken. 

Gebruik je een een eenvoudige plugin, dan wordt er meer technische kennis van je gevraagd. Ga je voor een form builder, dan is de technische kennis minder belangrijk, maar je betaalt meestal wel meer.

Beiden brengen uitdagingen met zich mee: 

  • Je moet weten wat HTML is – Heeft je formulier plugin geen drag & drop interface, dan krijg je te maken met HTML of WordPress shortcodes. Dit is geen groot probleem, maar je moet wel over extra kennis beschikken.
  • Kleine “spelfouten” hebben grote gevolgen – Stel je geeft een formulierveld een naam en deze komt niet overeen met de variabelenaam in het e-mailbericht dat je wil ontvangen. De waarde die via het formulier wordt ingevoerd, zal dan niet in het bericht worden getoond. Fout ingevoerde HTML codes kunnen daarnaast het design van je website verstoren.
  • Je moet het formulier (regelmatig) testen – Elke verandering in je contact form moet je testen. Dat kost tijd en discipline. Zonder deze tests bestaat de kans dat de berichten van je bezoekers niet je mailbox zullen bereiken. Een ander risico is dat het formulier voor de bezoeker niet goed werkt.
  • Het formulier moet er goed uitzien binnen je WordPress thema – Deze uitdaging is voor veel gebruikers bijzonder groot. Ziet je formulier er niet mooi uit en past het niet bij je website design? Dan is ruime kennis van HTML en CSS meestal noodzakelijk om het te fixen. Veel WordPress contact form plugins hebben dan namelijk een eigen stijl en die moet dan maar net aansluiten bij het design van je website. 
  • Je contact form moet veilig zijn en je website beschermen tegen spam en hackers – We hebben deze uitdaging al bij de nadelen genoemd en dat is niet voor niets. Veel formulieren worden namelijk misbruikt voor het versturen van spam. Naast het installeren van Google reCaptcha moet je ook monitoren of je formulier veilig is én blijft. 

WordPress contact form plugin vs. je thema formulier

In het algemeen wordt gezegd dat het beter is om zo weinig mogelijk WordPress plugins te installeren. In het geval van een WordPress contact form kan dit ook een misvatting zijn.

De afgelopen jaren hebben wij veel contact forms gezien die onderdeel waren van het WordPress thema. Vaak was het formulier slecht uitgewerkt en niet veilig. Er zijn ook thema’s die regelmatig worden bijgewerkt, maar dat zijn echt de uitzonderingen. 

Wij hebben geleerd dat een plugin vaak beter is omdat:

  • je het formulier veel eenvoudiger kan wijzigen en uitbreiden
  • er meer mogelijkheden zijn voor de spam beveiliging
  • Integraties mogelijk zijn met e-mailmarketing of CRM platformen

Welke optie het beste voor je website is, is afhankelijk van het doel en de beschikbare kennis.

Wil je nog meer weten over WordPress plugins?

Download dan onze WordPress plugin gids. Deze bevat nog veel meer plugins die wij aanbevelen en extra tips!

 

Wij verwerken je gegevens zoals omschreven in onze privacyverklaring.

3 WordPress contact form plugins die wij gebruiken

Voor 9 van de 10 WordPress websites bouwen wij de formulieren met behulp van een plugin. Welke WordPress contact form plugin wij gebruiken is afhankelijk van de gewenste functies en natuurlijk het soort website. Deze 3 contact form plugins gebruiken wij meestal.

Elementor Form Builder

Deze form builder is geen WordPress contact form plugin, maar een onderdeel van Elementor Pro. Wanneer wij een website met Elementor bouwen, gebruiken wij voor standaard formulieren (contact form, inschrijfformulieren, etc.) natuurlijk ook deze form builder. Je moet Elementor Pro aanschaffen om deze formulier functie te kunnen gebruiken.

Screenshot Elementor Form Builder

Voor wie?

Website eigenaren die al bekend zijn met Elementor Pro. Gebruik deze functie voor eenvoudige en iets complexere formulieren.

Voordelen

  • Snel en eenvoudig een formulier bouwen
  • Koppelingen met verschillende email marketing systemen
  • Uitgebreide design opties (ook voor verschillende schermen)

Nadelen

  • Inzendingen worden zonder extra plugin niet opgeslagen
  • Beperkte layout functies (positie van de formuliervelden)
  • Standaard meldingen moeten elke keer opnieuw worden vertaald

HTML Forms

Deze WordPress contact form plugin wordt ontwikkeld door dezelfde mensen die ook de plugin Mailchimp for WordPress maken. Een goede programmering en veel functies voor de web developer maken deze vrij eenvoudige plugin toch bijzonder. Wij gebruiken HTML Forms regelmatig voor maatwerk websites. HTML Forms is een gratis plugin en kan via de WordPress repository worden gedownload.

Screenshot HTML Forms

Voor wie?

Voor elke soort website eigenaar! Je kan met deze contact form plugin zowel eenvoudige als ook geavanceerde formulieren bouwen. 

Voordelen

  • WordPress filters en acties voor web developers
  • Mooie integratie in het design van een aantal bekende WordPress thema’s
  • Formulier inzendingen worden in de database opgeslagen. Je hebt dus geen extra plugin nodig om berichten te bewaren. 

Nadelen

  • Minder populair, hierdoor zijn er (nog) weinig uitbreidingen beschikbaar
  • Momenteel geen standaard functie voor Google reCaptcha
  • Geen file upload functie

Contact Form 7

Met meer dan 5 miljoen installaties is Contact Form 7 de meest populaire plugin in de WordPress repository. Heb je een premium WordPress thema? Dan is de kans groot dat je WordPress contact form is gemaakt met deze plugin. Wij gebruiken Contact Form 7 niet voor nieuwe websites, maar door de populariteit staat de plugin bij een aantal klanten geïnstalleerd. Contact Form 7 is een gratis plugin en heeft geen Pro versie.

Screenshot Contact Form 7

Voor wie?

Website eigenaren met (basis) HTML kennis en gebruikers die een thema hebben gekocht waar Contact Form 7 al wordt gebruikt. Met behulp van uitbreidingen kan je ook geavanceerde formulieren bouwen.

Voordelen

  • Standaard functies voor Google reCaptcha v3
  • Uitbreidingen voor de meest verschillende functies
  • Goede integratie bij verschillende WordPress thema’s

Nadelen

  • Slechte gebruikerservaring, HTML kennis voor opmaak vereist
  • Formulier inzendingen worden niet opgeslagen (extra plugin nodig)
  • Veel werk om de stijl aan de voorkant te wijzigen

Welke WordPress contact form plugins zijn er nog meer?

De volgende WordPress contact form plugins zijn voor gebruikers die een formulier volledig via het dashboard willen bouwen. Alle plugins in deze lijst werken met een drag & drop interface.

Forminator

Forminator

Developer: WPMU DEV
Actieve installaties: 40.000+
Prijs: Gratis of membership

Deze plugin hebben wij onlangs ontdekt en wij waren erg verrast over het grote aantal functies die in de gratis versie beschikbaar zijn. Het interface is erg gebruiksvriendelijk en een nieuw formulier klik je zo in elkaar. De gratis versie beschikt zelfs over koppelingen met Zapier en Mailchimp. Wil je de premium versie gebruiken, dan heb je een WPMU DEV lidmaatschap nodig.

Gravity Forms

Gravity forms

Developer: Rocketgenius
Actieve installaties: Onbekend
Prijs: $59,00 voor 1 website

Gravity is een van de meest populaire premium contact form plugins. Net zoals de andere plugins in deze lijst is Gravity erg gebruiksvriendelijk. Een groot voordeel bij Gravity is het grote aantal uitbreidingen en koppelingen met andere systemen. Van Gravity zijn verschillende versies met een verschillend functie pakket beschikbaar. De Pro licentie heeft (bijna) alle functies en mag op 3 websites worden gebruikt.

WPForms

Contact Form by WPForms

Developer: WPForms
Actieve installaties: 3+ miljoen
Prijs: $79,00 voor 1 website

Gebruik je OceanWP voor je website? Dan heb je WPForms zeker al eerder voorbij zien komen. De demo’s voor OceanWP zijn namelijk altijd met een voorbeeld van WPForms. De functies in de premium versie verschillen per licentie. Wil je over alle belangrijke functies beschikken, dan moet je het pro pakket aanschaffen. De lite versie heeft meer dan 3 miljoen installaties en is via de WordPress repository te downloaden. Hiermee kan je mooie contactformulier bouwen.

Ninja Forms

Ninja Forms

Developer: WP Ninjas
Actieve installaties: 1+ miljoen
Prijs: $99,00 voor 1 website

De gratis versie van Ninja Forms heeft meer dan 1 miljoen installaties en heeft alle standaard formulier functies. Wil je extra functies zoals betalingen, multi part forms en front-end posting, dan moet je upgraden naar de betaalde versie. Net zoals bij Gravity en WPForms zijn er verschillende pakketten qua functies en het aantal websites waar je de plugin mag gebruiken.

Formidable Forms

Formidable Form Builder

Developer: Strategy11
Actieve installaties: 300.000+
Prijs: $149,00 voor 1 website

De laatste contact form plugin in onze lijst is met ruim 300 duizend installaties minder populair in de WordPress repository. Volg je de reviews op internet, dan is deze plugin wel net zo goed als de andere plugins in deze lijst. Ook qua kosten en functies is Formidable Forms vergelijkbaar met de andere contact form plugins.

Ben je op zoek naar een drag & drop formulier builder? Dan kan je met de plugins uit deze lijst niet veel fout doen. De prijs voor één enkele website verschilt nog wel. De prijzen variëren van 59 tot 149 US dollar (per jaar). Forminator is een uitzondering, omdat de premium versie niet los verkrijgbaar is. Het lidmaatschap voor WPMU DEV kost $49,00 per maand en is zeker aantrekkelijk wanneer je meerdere websites hebt en ook de andere premium plugins (diensten) van WPMU DEV wil gebruiken.

7 tips voor goede contactpagina’s

Een goede contactpagina bestaat niet alleen uit je contactgegevens of een contact formulier. De contactpagina is namelijk een pagina waar conversies plaatsvinden. Omdat de contactpagina vaak een uitstapmoment is, wil je het de bezoeker zo aangenaam mogelijk maken. 

De onderstaande tips zullen helpen:

  1. Wees persoonlijk en authentiek
    Verkoop je een online dienst of is je bedrijf zo groot dat er meerdere afdelingen zijn? Dan is het voor je toekomstige klant belangrijk om te weten met wie hij zaken gaat doen. Het tonen van je adres, contactgegevens (ook van de verschillende afdelingen) en de belangrijkste contactpersonen schept meer vertrouwen. Heb je een pagina waar de leden van je team worden getoond? Link deze pagina vanaf je contactpagina. Mensen vinden het prettig om te weten met wie zij contact zullen opnemen.
  2. Biedt je bezoeker meerdere opties voor een contactopname
    Niet elke bezoeker wil een bericht sturen via je contact form. Een bericht via het eigen e-mailprogramma heeft namelijk het voordeel dat het ook bij de verzender wordt opgeslagen. Overweeg ook de vermelding van een telefoonnummer of maak ook gebruik van een live chat tool.
  3. Test je (geavanceerde) formulier op mobiel
    Hoe meer functies je contact form heeft, des te groter de kans dat sommige functies niet op elk toestel even goed zullen werken. Controleer niet alleen of je formulier goed wordt weergegeven, maar test ook of alle functies goed werken. 
  4. Gebruik geen irritante spam beveiliging
    Captchas helpen tegen spam, maar zijn voor de websitebezoeker soms ook lastig op te lossen. Wij adviseren altijd om de dienst Google reCaptcha v3 te gebruiken. Deze tool werkt namelijk met een score en niet gelijk met een challenge. Een (visuele) challenge wordt alleen gebruikt wanneer Google een gebruiker niet vertrouwd.
  5. Gebruik niet te veel (verplichte) velden
    Hoe uitgebreider je formulier en hoe meer verplichte velden, des te groter de kans dat je bezoeker afhaakt. Houd het simpel! Gebruik alleen de noodzakelijke velden en maak alleen de velden verplicht die je echt nodig hebt. Het heeft geen zin om je toekomstige klant te dwingen om allerlei extra velden in te vullen. 
  6. Gebruik een automatische responder
    Op het moment dat iemand zijn gegevens via je formulier heeft verstuurd, weet de persoon niet of zijn bericht ook daadwerkelijk is aangekomen. Verstuur een bericht met de verzonden gegevens en een bedankje naar de verzender (automatische responder). Informeer je bezoeker na de verzending van het formulier dat het bericht snel zal worden beantwoord. 
  7. Toon veelgestelde vragen
    Wil je vragen die steeds wordt gesteld elke keer opnieuw beantwoorden? Zeker niet! Plaats daarom de vragen met een eenduidig antwoord op je website. Een aantal daarvan kan je ook op de contactpagina plaatsen. Klanten hoeven dus niet extra contact op te nemen voordat ze een product of dienst afnemen. De kans dat ze in de tussentijd afhaken neemt hierdoor af. 

Welke WordPress contact form plugin of script je gebruikt, maakt in principe niet uit. Als de functie maar gebruiksvriendelijk voor de bezoeker en veilig voor je website is. Veel belangrijker is de beleving op je contactpagina. Je wil tenslotte geen potentiële klanten verliezen op het moment dat zij contact willen opnemen.

Gepubliceerd in: Plugins en templates

Jetpack WordPress plugin: wel of niet gebruiken?

Lees ook deze blogpost:

Jetpack WordPress plugin: wel of niet gebruiken?