Heb je een WordPress website? Dan heb je zeker ook een contactpagina met een contactformulier. Voor het plaatsen of bouwen van een WordPress contactformulier zijn er verschillende contact form plugins beschikbaar. Welke WordPress plugins wij gebruiken lees je in deze blogpost. Lees ons artikel zeker tot het einde om onze 7 tips voor goede contactpagina’s niet te missen! 

Weet je alles over contactformulieren? Ga dan gelijk verder naar de plugins.

Waarom een contactformulier voor je WordPress website?

Een contactformulier is geen verplicht onderdeel van een goede website. Je kan ook een andere manier kiezen om ervoor te zorgen dat bezoekers je kunnen benaderen. Dat kan een Live Chat tool of chatbot zijn, maar ook de vermelding van het e-mailadres is een vaak gebruikte optie. 

Twijfel je nog of je wel een contactformulier op je website moet plaatsen? Dit zijn de voor- en nadelen: 

De voordelen van een contactformulier

  • De bezoeker blijft op je website – Toon je alleen maar een e-mailadres? Dan zal je bezoeker de website moeten verlaten om je een bericht te sturen. Het liefst hou je bezoekers zo lang mogelijk op de website. 
  • Inzendingen belanden niet in de spambox – Belangrijke e-mails die via het e-mailadres van de verzender worden verstuurd, belanden soms in je spambox. Voor e-mails die via je website worden verstuurd, kan je makkelijk een filter toepassen. 
  • Je kan beter bepalen welke informatie wordt ingevoerd – Natuurlijk kan de bezoeker zelf bepalen welke informatie hij invoert. Maar uit ervaring weten wij dat bezoekers vaak de voorgestelde velden invullen, zelfs als deze niet verplicht zijn. 
  • Ideaal voor bezoekers die geen e-mailprogramma kunnen gebruiken – Je contactformulier werkt altijd, ook wanneer je bezoeker geen e-mailprogramma kan of wil gebruiken.
  • Eenvoudig te combineren met de inschrijving voor je nieuwsbrief – Plaats bij je formulier een checkbox om zo eenvoudig aanmeldingen voor je nieuwsbrief te verzamelen. 

De nadelen van een contactformulier

  • Foutief ingevoerde e-mailadressen – Verstuurt iemand een e-mail met zijn e-mailprogramma, dan is het verzendadres bijna altijd goed. In tegenstelling tot een contactformulier, waar de verzender een fout e-mailadres kan invoeren.
  • Technisch onderhoud noodzakelijk – Voor WordPress plugins worden regelmatig updates uitgegeven. Vooral de security updates zijn belangrijk. Stel deze dus niet uit. Daarnaast adviseren wij je om de formulieren na elke update te testen. 
  • Niet altijd optimaal voor mobiel – Vooral complexe formulieren passen niet altijd goed op het scherm van een mobiele telefoon. Dit komt omdat sommige elementen op mobiel anders worden getoond dan op een laptop.
  • Gevoelig voor spam bots en hackers – Je contactformulier staat online en is hierdoor ook bereikbaar voor spam bots en hackers. Zonder extra beveiliging zullen bots en hackers proberen om spam te verspreiden of zelf proberen om je website te hacken.

Je ziet, er zijn genoeg redenen voor het gebruik van een contactformulier op je website. Vergelijk alle voor en nadelen en beslis zo welk contactmiddel het beste is voor je doelgroep en website. 

Welke uitdagingen brengt het bouwen van een contactformulier met zich mee?

Er zijn twee soorten WordPress contact form plugins: 1) de “eenvoudige” WordPress contactformulieren zoals Contact Form 7 en HTML Forms en 2) Form builder zoals Gravity Forms die over een “fancy” drag & drop interface beschikken. 

Gebruik je een een eenvoudige plugin, dan wordt er meer technische kennis van je gevraagd. Ga je voor een form builder, dan is de technische kennis minder belangrijk, maar je betaalt meestal wel meer.

Beiden brengen uitdagingen met zich mee: 

  • Je moet weten wat HTML is – Heeft je formulier plugin geen drag & drop interface, dan krijg je te maken met HTML of WordPress shortcodes. Dit is geen groot probleem, maar je moet wel over extra kennis beschikken.
  • Kleine “spelfouten” hebben grote gevolgen – Stel je geeft een formulierveld een naam en deze komt niet overeen met de variabelenaam in het e-mailbericht dat je wil ontvangen. De waarde die via het formulier wordt ingevoerd, zal dan niet in het bericht worden getoond. Fout ingevoerde HTML codes kunnen daarnaast het design van je website verstoren.
  • Je moet het formulier (regelmatig) testen – Elke verandering in je contactformulier moet je testen. Dat kost tijd en discipline. Zonder deze tests bestaat de kans dat de berichten van je bezoekers niet je mailbox zullen bereiken. Een ander risico is dat het formulier voor de bezoeker niet goed werkt.
  • Het formulier moet er goed uitzien binnen je WordPress thema – Deze uitdaging is voor veel gebruikers bijzonder groot. Ziet je formulier er niet mooi uit en past het niet bij je website design? Dan is ruime kennis van HTML en CSS meestal noodzakelijk om het te fixen. Veel WordPress contact form plugins hebben dan namelijk een eigen stijl en die moet dan maar net aansluiten bij het design van je website. 
  • Je contact form moet veilig zijn en je website beschermen tegen spam en hackers – We hebben deze uitdaging al bij de nadelen genoemd en dat is niet voor niets. Veel formulieren worden namelijk misbruikt voor het versturen van spam. Naast het installeren van Google reCaptcha moet je ook monitoren of je formulier veilig is én blijft. 

Deze contact form plugins gebruiken wij regelmatig

Voor de meeste WordPress websites bouwen wij de formulieren met behulp van een plugin of met formulierfunctie van Elementor. Welke contactformulier optie wij gebruiken natuurlijk afhankelijk van de functies en het soort website. 

Elementor Form Builder

Elementor Form Builder

Developer: Elementor
Actieve installaties: Onbekend
Prijs: $49

Deze form builder is geen WordPress contact form plugin, maar een onderdeel van Elementor Pro. Wanneer wij een website met Elementor bouwen, gebruiken wij voor standaard formulieren (contact form, inschrijfformulieren, etc.) natuurlijk ook deze form builder. Je moet Elementor Pro aanschaffen om deze formulier functie te kunnen gebruiken.

Voor wie?

Website eigenaren die al bekend zijn met Elementor Pro. Gebruik deze functie voor eenvoudige en iets complexere formulieren.

Voordelen

  • Snel en eenvoudig een formulier bouwen
  • Koppelingen met verschillende email marketing systemen, bijvoorbeeld MailerLite
  • Uitgebreide design opties (ook voor verschillende schermen)

Nadelen

  • Minder flexibele functies in vergelijking met sommige contact form plugins
  • Beperkte layout functies (positie van de formuliervelden)
  • Standaard meldingen moeten elke keer opnieuw worden vertaald
Forminator

Forminator

Developer: WPMU DEV
Actieve installaties: 300.000+
Prijs: Gratis, $60,00 voor 1 website

Deze plugin hebben wij onlangs ontdekt en wij waren erg verrast over het grote aantal functies die in de gratis versie beschikbaar zijn. Het interface is erg gebruiksvriendelijk en een nieuw formulier klik je zo in elkaar. De gratis versie beschikt zelfs over een formulier upload functie en koppelingen met Zapier en Mailchimp. Wil je de premium versie gebruiken, dan kan je voor de WPMU DEV lidmaatschap gaan of alleen de plugin kopen. De lidmaatschap kost maar iets meer dan de plugin en hiermee kan je ook alle andere Pro plugins van WPMU DEV gebruiken.

Voor wie?

Voor elke soort website eigenaar! Je kan met deze contact form plugin niet alleen contactformulieren bouwen, maar ook quizzes en betalingsformulieren (met de premium versie).

Voordelen

  • Eenvoudig in het gebruik (je hoeft geen HTML code te bewerken)
  • Koppelingen met verschillende email marketing systemen
  • Zeer compleet, incl. upload functie en multi step forms

Nadelen

  • Wij hebben geen echte nadelen kunnen ontdekken!
HTML Forms

HTML Forms

Developer: ibericode
Actieve installaties: 7000+
Prijs: Gratis, $81 per jaar

Deze WordPress contact form plugin wordt ontwikkeld door dezelfde mensen die ook de plugin Mailchimp for WordPress maken. Een goede programmering en veel functies voor de web developer maken deze vrij eenvoudige plugin toch bijzonder. Wij gebruiken HTML Forms regelmatig voor maatwerk websites. HTML Forms is een gratis plugin en kan via de WordPress repository worden gedownload. Wil je functies zoals een upload veld, dan kan je de betaalde versie overwegen.

Voor wie?

Voor elke soort website eigenaar! Je kan met deze contact form plugin zowel eenvoudige als ook geavanceerde formulieren bouwen.

Voordelen

  • WordPress filters en acties voor web developers
  • Mooie integratie in het design van een aantal bekende WordPress thema’s
  • Formulier inzendingen worden in de database opgeslagen. Je hebt dus geen extra plugin nodig om berichten te bewaren.

Nadelen

  • Minder populair, hierdoor zijn er (nog) weinig uitbreidingen beschikbaar
  • Momenteel geen standaard functie voor Google reCaptcha
  • Geen file upload functie (wel in de betaalde versie)
Ajax Contact Form

Ajax Contact Form

Developer: Olaf Lederer
Actieve installaties: <100
Prijs: Gratis

Voor onze eigen website en een aantal klanten websites hebben wij ons eigen contactformulier plugin ontwikkelt. De plugin is niet erg flexible, maar heeft een aantal functies die bij niet in veel andere plugins te vinden zijn.

Voor wie?

Voor de website eigenaar die een goed maar eenvoudig contactformulier nodig heeft.

Voordelen

  • Spam beveiliging met Google reCaptcha v3
  • Blokkeer inzendingen vanuit specifieke landen
  • Redirect functie voor bijvoorbeeld een bedankpagina

Nadelen

  • Je kan niet onbeperkt velden toevoegen
  • Geen database met inzendingen (binnenkort)
  • Geen file upload functie

Welke WordPress contactformulier plugins zijn er nog meer?

De volgende WordPress contact form plugins zijn voor gebruikers die een formulier volledig via het dashboard willen bouwen. Alle plugins in deze lijst werken met een drag & drop interface. Behalve Contact Form 7, deze plugin heeft dit interface niet, maar omdat het zo populair is wilden wij de plugin niet weglaten.

Contact Form 7

Contact Form 7

Developer: Takayuki Miyoshi
Actieve installaties: 5+ miljoen
Prijs: Gratis

Met meer dan 5 miljoen installaties is Contact Form 7 de meest populaire plugin in de WordPress repository. Heb je een premium WordPress thema? Dan is de kans groot dat de WordPress contactformulieren zijn gemaakt met deze plugin. Wij gebruiken Contact Form 7 niet voor nieuwe websites, maar door de populariteit staat de plugin bij een aantal klanten geïnstalleerd. Contact Form 7 is een gratis plugin en heeft geen Pro versie.

Gravity Forms

Gravity forms

Developer: Rocketgenius
Actieve installaties: Onbekend
Prijs: $59,00 voor 1 website

Gravity is een van de meest populaire premium contactformulier plugins. Net zoals de andere plugins in deze lijst is Gravity erg gebruiksvriendelijk. Een groot voordeel bij Gravity is het grote aantal uitbreidingen en koppelingen met andere systemen. Van Gravity zijn verschillende versies met een verschillend functie pakket beschikbaar. De Pro licentie heeft (bijna) alle functies en mag op 3 websites worden gebruikt.

WPForms

Contact Form by WPForms

Developer: WPForms
Actieve installaties: 5+ miljoen
Prijs: Gratis, $79,00 voor 1 website

Gebruik je OceanWP voor je website? Dan heb je WPForms zeker al eerder voorbij zien komen. De demo’s voor OceanWP zijn namelijk altijd met een voorbeeld van WPForms. De functies in de premium versie verschillen per licentie. Wil je over alle belangrijke functies beschikken, dan moet je het pro pakket aanschaffen. De lite versie heeft meer dan 3 miljoen installaties en is via de WordPress repository te downloaden. Hiermee kan je mooie contactformulieren bouwen.

Ninja Forms

Ninja Forms

Developer: WP Ninjas
Actieve installaties: >1 miljoen
Prijs: Gratis, $99,00 voor 1 website

De gratis versie van Ninja Forms heeft meer dan 1 miljoen installaties en heeft alle standaard formulier functies. Wil je extra functies zoals betalingen, multi part forms en front-end posting, dan moet je upgraden naar de betaalde versie. Net zoals bij Gravity en WPForms zijn er verschillende pakketten qua functies en het aantal websites waar je de plugin mag gebruiken.

Formidable Forms

Formidable Form Builder

Developer: Strategy11
Actieve installaties: 300.000+
Prijs: Gratis, $149,00 voor 1 website

De laatste contact form plugin in onze lijst is met ruim 300 duizend installaties minder populair in de WordPress repository. Volg je de reviews op internet, dan is deze plugin wel net zo goed als de andere plugins in deze lijst. Ook qua kosten en functies is Formidable Forms vergelijkbaar met Gravity of Forminator.

Welk contact form plugin is het beste?

Voor een eenvoudig formulier kan je HTML Forms of ons contact form plugin gebruiken. Voor je website met Elementor, gebruik je natuurlijk de functies uit Elementor Pro.

Ben je op zoek naar een drag & drop formulier builder? Dan kan je met de plugins uit onze lijst niet veel fout doen. De prijs voor één enkele website verschilt nog wel. De prijzen variëren van 59 tot 149 US dollar (per jaar). Forminator is een uitzondering, hiervan is de gratis versie zo compleet dat je in de meeste gevallen de premium versie niet nodig hebt,

Welke WordPress contactformulier plugin je gebruikt, maakt in principe niet uit. Als de functie maar gebruiksvriendelijk voor de bezoeker en veilig voor je website is. Veel belangrijker is de beleving op je contactpagina. Je wil tenslotte geen potentiële klanten verliezen op het moment dat zij contact willen opnemen.

Onze 7 tips voor goede contactpagina’s

Een goede contactpagina bestaat niet alleen uit je contactgegevens of een contactformulier. De contactpagina is namelijk een pagina waar veel conversies plaatsvinden. Omdat de contactpagina vaak een uitstapmoment is, wil je het de bezoeker zo aangenaam mogelijk maken. 

De onderstaande tips zullen helpen:

  1. Wees persoonlijk en authentiek
    Verkoop je een online dienst of is je bedrijf zo groot dat er meerdere afdelingen zijn? Dan is het voor je toekomstige klant belangrijk om te weten met wie hij zaken gaat doen. Het tonen van je adres, contactgegevens (ook van de verschillende afdelingen) en de belangrijkste contactpersonen schept meer vertrouwen. Heb je een pagina waar de leden van je team worden getoond? Link deze pagina vanaf je contactpagina. Mensen vinden het prettig om te weten met wie zij contact zullen opnemen.
  2. Biedt je bezoeker meerdere opties voor een contactopname
    Niet elke bezoeker wil een bericht sturen via je contactformulier. Een bericht via het eigen e-mailprogramma heeft namelijk het voordeel dat het ook bij de verzender wordt opgeslagen. Overweeg ook de vermelding van een telefoonnummer of maak ook gebruik van een live chat tool.
  3. Test je (geavanceerde) formulier op mobiel
    Hoe meer functies je contactformulier heeft, des te groter de kans dat sommige functies niet op elk toestel even goed zullen werken. Controleer niet alleen of je formulier goed wordt weergegeven, maar test ook of alle functies goed werken. 
  4. Gebruik geen irritante spam beveiliging
    Captchas helpen tegen spam, maar zijn voor de websitebezoeker soms ook lastig op te lossen. Wij adviseren altijd om de dienst Google reCaptcha v3 te gebruiken. Deze tool werkt namelijk met een score en niet gelijk met een challenge. Een (visuele) challenge wordt alleen gebruikt wanneer Google een gebruiker niet vertrouwd.
  5. Gebruik niet te veel (verplichte) velden
    Hoe uitgebreider je formulier en hoe meer verplichte velden, des te groter de kans dat je bezoeker afhaakt. Houd het simpel! Gebruik alleen de noodzakelijke velden en maak alleen de velden verplicht die je echt nodig hebt. Het heeft geen zin om je toekomstige klant te dwingen om allerlei extra velden in te vullen. 
  6. Gebruik de automatische antwoordfunctie
    Op het moment dat iemand zijn gegevens via je contactformulier heeft verstuurd, weet de persoon niet of zijn bericht ook daadwerkelijk is aangekomen. Verstuur een bericht met de verzonden gegevens en een bedankje naar de verzender (automatische antwoord). Informeer je bezoeker na de verzending van het formulier dat het bericht snel zal worden beantwoord. 
  7. Toon veelgestelde vragen
    Wil je vragen die steeds wordt gesteld elke keer opnieuw beantwoorden? Zeker niet! Plaats daarom de vragen met een eenduidig antwoord op je website. Een aantal daarvan kan je ook op de contactpagina plaatsen. Klanten hoeven dus niet extra contact op te nemen voordat ze een product of dienst afnemen. De kans dat ze in de tussentijd afhaken neemt hierdoor af. 

Gepubliceerd in: Plugins en templates