De eerste stappen voor e-mailmarketing zijn gezet. U heeft een account aangemaakt bij MailChimp. Een e-mail template gekozen of ontworpen. En u heeft zelfs al enkele mails geschreven voor een geautomatiseerde online campagne. Toch ontbreekt er nog iets: de aanmeldingen voor uw mailinglijst.

Zonder aanmeldingen heeft e-mail versturen natuurlijk weinig zin, maar hoe zorgt u ervoor dat websitebezoekers zich vrijwillig inschrijven? Met behulp van onze tips weten uw pop-ups voortaan wel voor aanmeldingen te zorgen!

Meer aanmeldingen voor uw mailinglijst

Handige pop-up tools voor uw website

Een pop-up op uw website plaatsen? Er zijn verschillende tools beschikbaar die u kunt gebruiken. Wij delen enkele favoriete “hosted services” en favoriete WordPress plugins. Hosted services hebben als voordeel dat u de pop-ups bouwt via de website van de pop-up aanbieder. Dit werkt vaak prettiger dan binnen uw eigen WordPress website.

  • MailMunch. Een erg uitgebreide tool die wij voor onze websites en die van onze klanten gebruiken. U heeft keuze uit 4 soorten formulieren en tal van mogelijkheden om het design aan te passen. Een groot voordeel van MailMunch is dat het een erg gebruiksvriendelijke tool is.
  • OptinMonster. Een vergelijkbare tool als Mailmunch. Door de handige Drag en Drop Builder zet u de pop-ups eenvoudig en snel in elkaar. Ook de functies om uw resultaten te meten zijn erg uitgebreid.
  • Bloom. Een prima premium plugin voor WordPress van Elegant Themes. Erg handig als u ook de Divi template gebruikt of premium hosting klant van finalwebsites kunnen. In beide gevallen kunt u de plugin gratis gebruiken.
  • Thrive Leads. Deze plugin is erg uitgebreid en biedt veel functies. Waaronder een extra multiple choice formulier, een 2-Step Opt-In Formulier en uitgebreide aanpassingsmogelijkheden. Hierdoor is de plugin niet altijd even gebruiksvriendelijk. Thrive Leads vinden wij dan ook geen aanrader voor beginnende WordPress gebruikers.
 MailMunchOptinMonsterBloomThrive Leads
Prijs$34,30 per maand (Gold pakket)$29,00 per maand (Pro pakket)$89,00 per jaar. Incl. alle andere plugins en themes van Elegant Themes$19,00 per maand incl. alle andere Thrive Themes producten
Soorten pop-upsPopup Lightbox; Sticky Top Bar; Slide-In Box; In-Line FormPopup Lightbox; Sticky Top Bar; Slide-In Box; In-Line Form; Screen Filler; OverlayPopup Lightbox; Slide-In Box; In-Line FormPopup Lightbox; Sticky Top Bar; Slide-In Box; In-Line Form; Screen Filler; Overlay
Gratis versieJa, maar met Mailmunch logo en minder functiesNee, alleen een 14-day money back guaranteeNeeNee. De plugin voor één website kost eenmalig $67
A/B TestingJaJaJaJa
Advanced Display RulesJaJaJaJa
Exit Intent TechnologyJaJaNeeJa

Soorten plugins voor uw website

Gebruikt u een van de tools om een pop-up op uw website te plaatsen, dan kunt u kiezen uit verschillende “boxen”:

  • Pop-up Lightbox: de standaard pop-up die na enige tijd opent in het midden van het scherm.
  • Screen Filler Overlay: een variatie op de pop-up lightbox die het scherm volledig afschermt.
  • In-Line Form: een eenvoudige manier om een aanmeldformulier tussen de content te plaatsen.
  • Sticky Top Bar: een balk onder- of bovenaan de pagina die mee scrolt.
  • Slide-In Box: een formulier dat (vaak) rechtsonder verschijnt en mee scrolt.

Daarnaast hebben sommige tools ook nog speciale functies om een formulier onderaan de content te plaatsen of in de sidebar. Ook is het soms mogelijk om aparte pop-ups voor mobiel te ontwerpen. Maak slim gebruik van al deze functies.

Tips voor meer inschrijvingen voor uw mailinglijst

Even een plugin aan uw website toevoegen lijkt eenvoudig. Plugin installeren, MailChimp koppelen, tekstje schrijven, design kiezen en de inschrijvingen kunnen binnenstromen. Helaas moeten wij u teleurstellen dat het niet zo makkelijk gaat. Waarom zouden bezoekers zich inschrijven voor uw mailinglijst? Met onze tips vergroot u het aantal wekelijkse inschrijvingen:

1. Maak gebruik van 2-step opt-in formulieren

Volgens het foot-in-the-door principe zullen mensen sneller een groter verzoek accepteren als ze daarvoor met een klein verzoek al hebben ingestemd. Door eerst een button of link te tonen (ipv het aanmeldformulier) vergroot u de kans dat bezoekers zich ook daadwerkelijk voor uw nieuwsbrief inschrijven.

2. Vermijd het woord nieuwsbrief

“Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief!” Klinkt niet echt spannend toch? Breng uw bezoekers op de hoogte van de voordelen van een inschrijving, zodat zij niet meer onder een inschrijving uit willen.

3. Bied een waardevol cadeau

Bezoekers melden zich niet zomaar aan voor uw mailinglijst. Geef ze een beloning voor de inschrijving. Dit cadeau moet nieuw, persoonlijk en verrassend zijn. Wees origineel en relevant. Alleen dan zullen bezoekers zich inschrijven.

4. Gebruik sociaal bewijs

Heeft u al een groot aantal inschrijvingen verzameld? Vermeld dan het aantal inschrijvingen in de pop-up. Wanneer veel mensen uw nieuwsbrief ontvangen, dan moet deze wel waardevol zijn, toch?

5. Laat de bezoeker niet teveel invulvelden invullen

Dit verhoogt de drempel voor de bezoeker om zich aan te melden. Vraag alleen de belangrijkste zaken (naam & e-mailadres).

6. Bied de popup herhaaldelijk aan

Een bezoeker herhaaldelijk aan de pop-up blootstellen kan de waardering positief beïnvloeden, waardoor de bezoeker alsnog besluit om zich in te schrijven. Let op! Te veel blootstellen kan ook een averechtse werking hebben.

Zo voorkomt u irritaties onder bezoekers

Pop-ups kunnen ook voor irritaties zorgen. Zeker als deze herhaaldelijk worden weergegeven.
Probeer het aantal irritaties zo veel mogelijk te beperken:

  • Geef het kruisje duidelijk weer. Experimenteer niet met manieren om de pop-up weg te klikken. Geef bezoekers de kans om de pop-up weg te klikken, zonder deze eerst aandachtig te bekijken.
  • Laat pop-ups op het juiste moment zien. Bijvoorbeeld als de bezoeker de website verlaat of als hij een bepaalde blogpost leest.
  • Wees relevant. Plaats geen pop-up op een pagina wanneer deze niet relevant is voor de bezoeker van die pagina.

Succesvolle pop-ups door A/B-testing

Nog meer aanmeldingen voor uw mailinglijst? Dan is het belangrijk om de werking van uw pop-ups te testen. Door verschillende pop-ups te ontwerpen, kunt u nog meer resultaat boeken. Experimenteer met:

  • Verschillende cadeau’s/freebies
  • Verschillende soorten pop-ups
  • Verschillende trigger opties
  • Verschillende pagina’s
  • Verschillende teksten

Pop-ups zijn een goede manier om uw mailinglijst uit te breiden. Hulp nodig bij het ontwikkelen van pop-up of A/B testing? Neem dan contact op met finalwebsites.

Deel deze blogpost met een vriend of collega » Blogpost doorsturen