Contentcreatie: de eerste stap naar een succesvolle website

Hoe krijg ik meer bezoekers? Hoe kan ik via mijn webshop meer verkopen? Hoe scoor ik op de eerste pagina in Google? Deze vragen krijgen wij vaak van onze klanten. Zoals u misschien al weet, is hier geen eenduidig antwoord op te geven. Het succes van uw website hangt af van allerlei factoren. Desondanks adviseren wij vaak om te beginnen met contentcreatie. Deze vorm van online marketing is een eerste stap naar online succes!

Contentcreatie

Wat is contentcreatie (betekenis)?

Een definitie van contentcreatie is: ‘het creëren en delen van relevante, waardevolle en vermakelijke informatie via uw eigen kanalen met het doel potentiële klanten aan uw organisatie te binden’.

Contentcreatie kan verschillende vormen aannemen. Denk aan blogs, social media berichten, nieuwsbrieven, video’s, case studies, animaties, infographics, etc. Belangrijk voor elke vorm is:

  • Relevantie: is de content interessant voor de bezoeker?
  • Waarde: is de content nuttig voor de bezoeker?
  • Vermaak: zorgt de content voor genoeg amusement?

Deze 3 kenmerken laten zien dat de klant centraal staat en niet uw product of dienst. Contentcreatie draait om klantenbinding: de relatie met de klant versterken. Alle content die u plaatst, moet ontwikkeld zijn vanuit dit doel. Even snel een tekstje schrijven valt dan ook niet onder contentcreatie.

Wat is contentcreatie niet?

Volgens het POEM-model zijn er 3 soorten media, die u kunt inzetten voor uw organisatie:

  • Paid media: alle media uitingen waar de organisatie voor betaald, waaronder advertenties in Google, social media advertenties en display advertising.
  • Owned media: alle vormen van content die de organisatie zelf beheert, waaronder de website, e-mailnieuwsbrieven, social media kanalen en folders.
  • Earned media: alle media-uitingen over de organisatie die gratis door klanten worden ontwikkeld, waaronder reviews, blogposts, social media berichten en mond-tot-mond reclame

Grafiek POEM-Model

De afgelopen jaren heeft er een verschuiving plaatsgevonden van paid media naar de zogenaamde owned media. En dat is niet zo vreemd. Kenmerkend voor de owned media zijn de relatief lage kosten en regie over eigen publicaties. Contentcreatie valt dan ook onder de owned media.

Paid media en earned media zijn meer promotioneel van aard. Deze worden ingezet om producten/diensten van de organisatie of uw webshop te promoten. Bij contentcreatie draait het om de behoefte van de bezoeker. Moet u de andere twee soorten media dan vergeten? Nee, een combinatie van deze drie zorgt voor het meeste resultaat.

Hoe zit het dan met curated content?

Bij curated content gaat het om het delen van informatie van anderen, bijvoorbeeld blogposts, maar ook retweets vallen onder curated content. Is curated content dan een vorm van content creatie? Ja en Nee.

Curated content lijkt misschien een goede manier om snel veel content te creëren. Maar het delen van content van anderen is geen content creëren. Wees hier dus heel voorzichtig mee, aangezien u niet de eigenaar bent van de informatie. Plaats geen hele artikelen van een andere website op uw eigen website om duplicate content te voorkomen. En bepaal altijd of de content genoeg meerwaarde biedt voor uw bezoekers. Curated Content is vaak wel weer geschikt voor social media of uw nieuwsbrief, maar voeg altijd iets van uzelf toe.

Hoe werkt contentcreatie voor uw organisatie?

Veel ondernemers hopen dat zij door contentcreatie direct meer bezoekers én verkopen krijgen, maar zo werkt het niet. Contentcreatie zorgt voor een groter bereik/meer bezoekers, is interessant voor linkbait en versterkt de relatie met (potentiële) klanten. Hoe dit werkt, illustreren wij graag aan de hand van een voorbeeld.

Het probleem van Kees

Kees verhuurt vakantiehuisjes in Zeeland. Hij heeft zijn website al geoptimaliseerd op “vakantiehuisjes Zeeland”, “vakantiewoning zeeland” en “bungalow zeeland”. De concurrentie voor deze zoekwoorden is echter zeer groot en daarom trekt zijn websites niet genoeg bezoekers.

Een jaar geleden is Kees begonnen met Contentcreatie. Het doel: content creëren voor een bredere doelgroep, die niet direct op zoek is naar een vakantiehuisje in Zeeland. Deze doelgroep is zich echter wel aan het oriënteren op een vakantie in Zeeland en is op zoek naar een goede lokale reisgids. Door in te spelen op deze behoefte, heeft Kees ervoor gezorgd dat zijn website nu ook wordt gevonden op “weekendje Zeeland”, “uitjes Zeeland”, “uit eten in Zeeland”, etc.

Profiteren van de voordelen

Deze brede aanpak biedt verschillende voordelen voor zijn online succes. Ten eerste bereikt hij nu veel meer potentiële klanten, omdat zijn website scoort op meer verschillende zoekwoorden.

Deze bezoekers huren nog niet direct een vakantiehuisje van Kees, maar kunnen in de toekomst wel een klant worden. Contentcreatie versterkt dus de relatie tussen Kees en zijn (potentiële) klanten. Wat er ook voor kan zorgen dat de bezoeker Kees aanbeveelt bij zijn vrienden.

Daarnaast is contentcreatie ook interessant voor linkbait. Dit zijn pagina’s binnen een website die worden gepubliceerd om veel externe links te krijgen. De waardevolle blogposts van Kees maken veel meer kans om door andere websites of op social media gedeeld te worden, dan zijn verkooppagina’s.

Door het creëren van waardevolle content werkt u dus aan een betere vindbaarheid én positief imago. Doet u dit net als Kees op de juiste manier, dan kunt u profiteren van alle voordelen die contentcreatie met zich meebrengt.

Wat u moet weten voordat u begint!

Steeds meer organisaties erkennen het belang van waardevolle content voor een succesvolle website. Toch hebben de meeste websites nog geen blog of boekt deze niet genoeg resultaat. Dit is wat u moet weten voordat u begint:

  • Pas resultaat op lange termijn. Veel ondernemers willen op de korte termijn meer bezoekers, meer conversies en meer verkopen. Contentcreatie is daarvoor niet het juiste middel. Uw website wordt niet na een artikel al beter gevonden. Pas na een jaar regelmatig bloggen zult u zien dat de bezoekersaantallen zullen groeien. Het voordeel is natuurlijk wel dat u nog lang van uw inspanning zult profiteren.
  • Goede content creëren vereist veel inspanning. Met een goede blogpost schrijven en plaatsen kunt u wel een halve dag bezig zijn. Dit is een van de meest belangrijke redenen waarom niet elke website een blog heeft. Wilt u video’s creëren? Ook dit kost meer tijd en inspanning, dan u misschien zult verwachten.
  • Contentcreatie is niet gericht op zelfpromotie. Veel bedrijven schrijven artikelen om zo hun producten nog beter onder de aandacht te brengen. Maar is dit waardevol voor de klant? In de meeste gevallen niet. Contentcreatie draait niet om het promoten van uw product of dienst, maar het creëren van nuttige content voor uw doelgroep. Onthoud dat!
  • Let op met content die maar tijdelijk relevant is. Voor uw online succes is het niet noodzakelijk om elke dag nieuwe content te plaatsen. Beter is om blogposts te schrijven die op de lange termijn nog steeds waardevol zijn. Wanneer u content creëert die tijdelijk relevant is, bent u meer bezig met content vernietiging. U wilt namelijk niet dat er veel oude content op uw website staat, die toch niet meer wordt gelezen. 

Schrijf je in voor onze mailinglijst

en ontvang onze blogposts en tips in jouw mailbox.

Wij verwerken je gegevens zoals omschreven in onze privacyverklaring.

Beginnen met contentcreatie

Naast onze eigen blog, ontwikkelen wij ook vaak een contentstrategie voor onze klanten. Dit zijn onze beste tips om het meeste uit uw content te halen:

  • Wees vernieuwend. Dit is misschien wel een van de belangrijkste tips! Onderzoek, voordat u begint met schrijven, wat de concurrentie zegt. U wilt namelijk content creëren die net iets beter, vollediger of het meest inspirerend is. Bezoekers zijn niet geïnteresseerd om op 20 verschillende websites hetzelfde te lezen, dus onderscheid uzelf.
  • Doe een zoekwoorden onderzoek. Content optimaliseren op een zoekwoord waarvoor geen zoekvolume is, is een gemiste kans. Ook wij hebben deze fout wel eens gemaakt. Voordat u een blogpost gaat schrijven, raden wij daarom echt aan om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren.
  • Besteed ook aandacht aan oude content. Veel artikelen die u 2 of 3 jaar geleden hebt geschreven, kunnen wel een update gebruiken. Verdeel uw tijd daarom over het schrijven van nieuwe artikelen en het optimaliseren van oude content. Misschien kunt u door een update uw oude content nog wel veel beter later scoren in de zoekmachine én onder uw bezoekers.
  • Analyseer welke soort content het beste werkt. Elke branche is anders. (Potentiële) klanten hebben andere behoeftes en problemen en aan u de taak om deze te op te lossen. Er is geen gouden content formule die u vertelt welk soort content het beste werkt. Analyseer welke content het meeste wordt gelezen en welke conversies wel/niet werken.
  • Probeer niet ALTIJD te converteren. Zoals wij eerder al zeiden, draait contentcreatie niet om zelf promotie. Wees dus selectief met uw conversies. Plaats niet meer dan één conversie per pagina en plaats alleen een conversie als deze ook relevant is!

Tips voor contentcreatie

Tips voor originele content

Als laatste willen wij het ook nog hebben over de inhoud van uw content. Dit is toch wel één van de grootste struikelblokken voor ondernemers. Goede blogonderwerpen bedenken is namelijk niet zo eenvoudig als het lijkt. Als content creators verdiepen wij ons altijd in de klant, en proberen zo te bedenken welke problemen/vragen wij op zouden kunnen lossen. Heeft u even geen inspiratie? Maak gebruik van onze 3 tips voor unieke content:

Durf te vergelijken!

Veel organisaties zijn huiverig als het aankomt op productvergelijkingen, maar dit is een gemiste kans. Hoe mooi zou het zijn als u voortaan ook op de productnaam van uw concurrenten wordt gevonden? Vergelijk uw eigen product daarom met soortgelijke producten van uw concurrenten. Wees objectief en noem ook positieve eigenschappen van de andere producten. Dit is een mooie kans om te laten zien wat er zo goed is aan uw eigen product.

Durf ook geheimen te verklappen

Veel ondernemers zijn bang om hun meerwaarde te verliezen als ze hun geheimen verklappen. Graag willen wij dit idee ontkrachten. Juist door geheime tips te geven, kunt u klanten aan uw organisatie binden en laten zien dat u de specialist bent.

Een voorbeeld! Er zijn nog maar weinig restaurants die aan contentcreatie doen. Waarom niet? Door recepten te delen (van gerechten die ook op de kaart staan), kunt u meer bekendheid krijgen en dus meer gasten. Bent u bang dat gasten juist wegblijven? Deel recepten die binnenkort toch van de kaart verdwijnen. Ook de accountant en fotograaf kunnen profiteren door hun expertise te delen. Bijvoorbeeld door het delen van tips voor de belastingaangifte of fotobewerking tips.

Schakel de hulp in van uw klanten

Dit kan op verschillende manieren, maar het principe blijft hetzelfde. “Gewone” mensen worden als betrouwbaarder gezien dan organisaties. Voor contentcreatie biedt het voordelen als uw klanten meehelpen aan de creatie van de content. De meest eenvoudige manier is door een interview te plaatsen. Zorg er wel voor dat de vragen interessant zijn voor uw doelgroep.

U kunt natuurlijk ook een stap verder gaan en laten zien hoe klanten uw product gebruiken. Een interieurzaak kan bijvoorbeeld laten zien hoe verschillende klanten een populaire kast in hun huis hebben geplaatst of de klant een video laten opnemen hoe hij het meubelstuk in elkaar heeft gezet. Dit soort content wordt ook sneller door de klant gedeeld, wat weer meer bekendheid/bezoekers oplevert! 

Is contentcreatie dé manier om uw klant te bereiken?

Contentcreatie biedt voordelen voor zoekmachine optimalisatie, klantenbinding én bekendheid. Wij denken dat het de ideale manier is om uw (potentiële) klant op een eerlijke en informele manier te bereiken. Daarnaast denken wij dat deze vorm van online marketing geschikt is voor elke organisatie. Bent u niet zeker hoe content uw klant kan bereiken of wilt u meer weten over de laatste contentcreatie trends? Contact opnemen kan altijd!

Gepubliceerd in: Online marketing tips