Een goede relatie met uw klanten is belangrijk, maar waarschijnlijk hoeven wij u dat niet meer te vertellen. Al jarenlang luistert u naar uw klanten om een beter product/dienst te bedenken en zo meer verkopen te bereiken. U werkt steeds aan de klantrelaties, omdat uw klant u zomaar aan zijn buurman zou kunnen aanbevelen. Online klantenbinding werkt anders en is net zo of misschien nog wel belangrijker dan persoonlijk contact!

Online klantenbinding

Een verandering door de komst van internet

“Vroeger” ging klantenbinding u waarschijnlijk makkelijk af! Een praatje met de klanten en elke keer kwamen ze weer bij u terug. Door de komst van internet ziet u een verandering en opeens wordt het lastiger om klanten aan uw bedrijf te binden. Natuurlijk wilt u dat klanten opnieuw kopen, maar hoe kunt u dit bereiken? Door eerst de volgende veranderingen te erkennen:

  • Trends veranderen snel. Wat vandaag werkt is over een jaar verleden tijd!
  • Klanten kunnen (prijzen) veel sneller vergelijken
  • Website bezoekers zijn ongeduldig en willen informatie zonder veel stappen inzien
  • De online concurrentie is groter door een landelijke dekking

Hoe werkt online klantenbinding?

Online zijn de mogelijkheden oneindig. Hoe origineler, hoe beter en door de beschikbare kanalen wordt het makkelijker om klanten te bereiken. Let op! Het is dus ook makkelijker om deze binding te verliezen. Wat zijn de kanalen?

Social media

Eerder schreven wij al over het inzetten van social media voor uw bedrijf. Dit blijft een goede manier om klanten aan uw bedrijf te binden. Het is belangrijk dat u interacties creëert met uw klanten en social media niet alleen misbruikt voor uw promoties.

E-mailmarketing

De meest efficiënte manier om uw klanten te bereiken is door e-mailmarketing. Hierbij is het van belang dat u origineel, persoonlijk en relevant voor de lezers bent. De frequentie moet zelf door de klant kunnen worden aangepast en ook is het verstandig om de product/dienst die u uitlicht op uw lezer af te stemmen. Denk eraan: een actie die vandaag werkt, hoeft de volgende keer niet te werken!

Content Marketing

Als ondernemer is het belangrijk dat u de bedrijfswebsite gebruikt om kennis te delen en uw bedrijf neer te zetten als specialist. Dit valt onder content marketing. Hierbij kunt u denken aan het delen van handige tips, branche berichten en andere informatie die voor uw doelgroep belangrijk is. Publiceer regelmatig dit soort content om niet alleen hoger te scoren in zoekmachines, maar ook om klanten vaker terug te laten keren naar uw website.

Social media, content en e-mailmarketing zijn goede manieren om de band met uw klanten te versterken. Hierbij moet u wel in het achterhoofd houden dat online klantenbinding een doorlopend proces is. Wat u vandaag doet, zal morgen niet meteen effect hebben. Ga door en stop niet wanneer het even tegen zit. Let op! Om een goed resultaat te bereiken is het belangrijk dat uw uitingen via de 3 bovenstaande kanalen niet te commercieel worden!

Probeer vandaag nog de volgende stap…

Stuur een e-mail naar 10 (of meer) bestaande klanten die al een lange tijd niets besteld hebben. Gebruik in deze e-mail de volgende punten:

  • Begin met een persoonlijke aanhef (de naam)
  • Vermeld de reden waarom u een e-mail stuurt
  • Stel de volgende 3 vragen: hoe gaat het?, kunt u zich nog herinneren dat u het product kocht en wat is er van deze indruk overgebleven? en wat zouden wij kunnen doen om er voor te zorgen dat u ons aanraadt aan anderen?
  • Bied een meerwaarde die in relatie staat met het laatst aangekocht product. Bijvoorbeeld een functie die zonder het lezen van de handleiding niet gebruikt wordt of een tip hoe het product het beste kan worden opgeborgen/schoongemaakt. 
  • Bied een kleine beloning, zodat zij de mail ook beantwoorden
  • Sluit af met uw eigen naam. 
  • Verwijs naar uw social media kanaal

Natuurlijk kunt u deze mail nog aanpassen, zodat hij perfect aansluit op uw product of dienstverlening. Maar waarom dan deze e-mail? Door na een wat langere tijd weer contact op te nemen, zorgt u ervoor dat de klant u niet vergeet. Daarnaast creëert u een meerwaarde, door de klant te helpen en misschien profiteert u nog wel van de opbeurende kritiek die de klant terug stuurt.

Voor meer tips of informatie over een betere online klantenbinding, kunt u natuurlijk contact met ons opnemen!

Deel deze blogpost met een vriend of collega » Blogpost doorsturen