WordPress is een content management systeem (CMS) dat niet alleen voor blogs kan worden gebruikt. Ook bedrijfswebsites en zelfs webshops met meer dan 100.000 verschillende producten, kunnen met WordPress worden opgezet. Voor veel van onze klanten gebruiken wij WordPress voor het bouwen van hun website. Een groot voordeel van dit CMS is namelijk de eenvoud. Onze klanten kunnen om deze reden ook zelf met hun website aan de slag. Wilt u zelfstandig beginnen met WordPress, volg dan deze 10 eenvoudige stappen die wij zelf ook toepassen.

Beginnen  met WordPress

1. Beginnen met WordPress = een website plannen

Zomaar met uw WordPress website beginnen is niet de meest functionele manier. Zonder en plan kan het bijvoorbeeld voorkomen dat het gekozen template niet bij de inhoud van uw website past. Bepaal van te voren voor wie u de website maakt (doelgroep), welke pagina’s op uw website moeten komen en hoe de indeling van uw website eruit moet zien. Een goede planning zorgt uiteindelijk voor een beter resultaat.

Beginnen met WordPress

2. Hosting kopen en domeinnaam kiezen

De 2e stap is het aanschaffen van een hostingpakket en een domeinnaam. Ons advies is om een hostingprovider te kiezen die niet “gewoon” hosting aanbiedt, maar WordPress hosting. De kans is dan ook groot dat zij in WordPress websites gespecialiseerd zijn en dus ook weten wat uw website nodig heeft.

Kies niet voor de goedkoopste aanbieding. Dit lijkt misschien voordelig, maar de kans is ook groter dat u te maken krijgt met een trage website of een website die vaker niet bereikbaar is. Een discounter kan voor enkele per maand geen geoptimaliseerd hostingpakket voor WordPress aanbieden. Let er op dat bij uw hostingpakket WordPress gelijk geïnstalleerd is!

3. Een WordPress template kiezen

Een template kiezen is een tijdrovende stap. Het aanbod is enorm groot en de kans dat u té veel tijd aan deze stap besteed, is aanwezig. Heeft u echter een goede website planning gemaakt, dan kunt u veel gerichter zoeken. Vergelijk uw eigen website indeling met de structuur van de template en check de mogelijkheden die de template heeft te bieden. Een groot deel van de templates valt zo af en het juiste template is dan zo gevonden.

Eerder schreven wij al een handleiding waarin precies wordt uitgeleid waar u op moet letten. Gebruik deze tips om de juiste WordPress template te kopen of kiezen.

4. Template (en child theme) installeren

Heeft u een template gekozen, dan kunt u deze, door enkele stappen te volgen, installeren.

Bij de betere premium WordPress templates wordt naast het main theme ook een child theme geleverd. Met behulp van dit child theme is het later makkelijker om updates uitvoeren. De wijzigingen worden binnen de child theme uitgevoerd en deze zullen bij een update (van het main theme) dus niet worden overschreven.

Wordt de template zonder child theme geleverd, dan moet u deze zelf aanmaken. Hoe dit werkt, wordt op de WordPress website in enkele stappen eenvoudig uitgelegd.

Voor de installatie van uw template klikt u op Weergave > Thema’s > Nieuwe toevoegen > Thema uploaden. Installeer altijd eerst het main theme, maar let op! De template mag niet worden geactiveerd. Installeer dan pas de child theme en activeer de gewenste template.

5. Belangrijkste plugins installeren

Een plugin is een eenvoudige manier om extra functionaliteit aan uw WordPress website toe te voegen. Toch is het belangrijk dat u niet standaard voor een plugin kiest, als de aanpassingen ook op een andere manier kunnen worden gedaan. Te veel “foute” plugins zorgen namelijk voor een langzame website, een website die niet meer normaal functioneert of zelf een onveilige website. Via onze lijst met WordPress plugins vindt u een aantal goede plugins en tips hoe u de juiste plugins het beste kunt kiezen.

6. Content creëren, plaatsen en optimaliseren

Een belangrijk onderdeel van uw website is regelmatige contentcreatie, maar veel ondernemers onderschatten dit aspect. De content moet namelijk niet alleen uw potentiële klant overtuigen, maar ook geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Zonder goede webteksten is de kans groot dat u niet wordt gevonden. Bent u geen ster in het schrijven van overtuigende teksten, dan kunnen de volgende tips helpen:

  • Teksten schrijft u voor uw potentiële klanten, dus praat niet alleen over uw bedrijf. Welk probleem heeft de klant en hoe kunt u dit oplossen? Zorg ervoor dat het duidelijk is wat de voordelen zijn voor de lezer.
  • Gebruik de “taal” van uw lezers. Als specialist bent u gewend om moeilijke vaktermen te gebruiken, maar uw lezers waarschijnlijk niet. Schrijf uw teksten zo eenvoudig mogelijk, zodat elke potentiële klant de informatie begrijpt.
  • Less is More! Beantwoord de vragen van de klant en laat alle overbodige zaken achterwegen. Wees kort en krachtig en zorg ervoor dat de tekst niet nog meer vragen oproept.

Lees onze blogpost over het schrijven van overtuigende webteksten voor nog meer tips!

7. Uw WordPress website testen en web statistieken software installeren

Voordat een website helemaal “af” is, moet deze eerst uitgebreid worden getest. U wilt namelijk niet dat de potentiële klant tegen fouten aanloopt. Test alle links, controleer of de (contact) formulieren werken en los alle onjuistheden direct op. Voordat u over gaat naar de volgende stap is het belangrijk dat u de code voor uw web statistieken software installeert. Wij vinden Clicky Web Analytics een krachtig systeem, maar Google Analytics is ook een veel gebruikte oplossing.

8. De website laten indexeren

Pas als u elke pagina heeft gecontroleerd, kunt u de website aanmelden bij Google. Dit kunt u eenvoudig doen door uw website aan te melden bij de Google Search Console. Om Google te informeren welke pagina’s wel of niet moeten worden geïndexeerd, raden wij u aan om de Yoast SEO plugin te installeren. Met behulp van deze plugin kunt u o.a. een XML sitemap aanmaken en kunt u aangeven welke onderdelen van uw website moeten worden uitgesloten.

Via de Google Search Console kunt u vervolgens verschillende URL’s aanbieden voor de indexering.

9. Uw website op verschillende manieren promoten

Door middel van zoekmachine optimalisatie kunt u ervoor zorgen dat u gevonden wordt in de zoekmachines. Dit kan echter enige tijd duren en met veel concurrentie wordt het zelfs nog lastiger. Er zijn echter ook andere manieren om potentiële klanten te laten weten dat u bestaat:

  • Social media: plaats relevante berichten op uw social media profiel om zo meer engagement met uw klanten te creëren. Let op! Beter één profiel waar u actief plaatst en reageert, dan 4 verschillende social media profielen waar u niet aanwezig bent.
  • Google Adwords: een campagne kan ervoor zorgen dat u op korte termijn meer bezoekers krijgt. In Google adverteren kost echter wel geld, terwijl sommige andere manieren gratis zijn.
  • E-mail marketing: heeft u eerder al de gegevens van uw klanten verzameld? Dan is het mogelijk om met een e-mail nieuwsbrief uw website (en later ook andere diensten/nieuwsberichten) te promoten. Let op, u mag deze e-mailberichten alleen naar personen en bedrijven sturen die u al eerder toestemming hebben gegeven!

10. Blijf uw website verbeteren!

Eerder schreven wij dat een website geïndexeerd kan worden als deze “af” is, maar eigenlijk is een website nooit af. Net als bij andere aspecten van uw bedrijf, is het belangrijk om uw website te blijven verbeteren. Dit houdt in dat u:

  • Meer content voor uw website schrijft. Hoe meer “relevante” content u namelijk schrijft, hoe beter uw website wordt gevonden.
  • Updates uitvoert wanneer dit nodig is. Niet alleen uw website moet regelmatig worden gewijzigd. Ook kunt u regelmatig nieuwe producten/diensten aan uw website toevoegen.
  • De website blijft monitoren. Controleer bijvoorbeeld wanneer bezoekers uw website verlaten of op welke pagina ze binnen komen en gebruik dit om uw website te verbeteren. Vergeet niet regelmatig de Google Search Console te raadplegen. Hier vindt u veel informatie over hoe uw website binnen Google wordt weergegeven.

Een website eigenaar heeft genoeg werk te doen en het takenpakket is, zoals u kan zien, erg divers. Heeft u hulp nodig met het totale pakket of enkele aspecten. Dan kunt u uiteraard contact op nemen met finalwebsites.

Deel deze blogpost met een vriend of collega » Blogpost doorsturen