finalwebsites

Zoekwoorden onderzoek: eerste stap voor een betere vindbaarheid

De vindbaarheid van uw website verbeteren begint altijd bij het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Deze eerste stap voor een betere vindbaarheid geeft antwoord op vragen zoals:

Natuurlijk is een zoekwoorden onderzoek noodzakelijk wanneer u de Yoast SEO plugin voor WordPress gebruikt, maar ook voor andere websites is dit de eerste stap om beter gevonden te worden binnen de zoekmachines.

Help, hoe begin ik met een zoekwoorden onderzoek?

Voor het analyseren van geschikte zoekwoorden zijn analyse tools onmisbaar. Dit is echter niet de eerste stap voor het opstellen van een lijst met geschikte zoekwoorden. Maar wat dan wel? Zoals u wel vaker leest op onze website, worden SEO webteksten niet geschreven voor zoekmachines, maar voor mensen. Wanneer u zich verplaatst in de rol van de bezoeker, zult u merken dat dit helpt bij het vinden van geschikte zoekwoorden. Bedenk dus eerst hoe bezoekers u zouden moeten vinden en maak dan een lijst van al deze belangrijke termen. Die kunt u gebruiken tijdens de volgende stap.

De beste zoekwoorden analyse tools

Er zijn verschillende zoekwoorden analyse tools beschikbaar, dus welke kunt u dan het beste gebruiken? De meest gebruikte tool is waarschijnlijk de zoekwoordplanner van Google Adwords, maar bij finalwebsites zijn wij overgestapt op de tool “KWFinder”. Daarnaast gebruiken wij ook nog vaak de Google Search Console om te analyseren welke zoekwoorden wij kunnen gebruiken om de vindbaarheid van onze website te verbeteren. Om te laten zien hoe de 3 tools precies werken, onderzoeken wij de kansen voor het zoekwoord “blog promoten”. In de screenshots zult u zien dat er veel op het zoekwoord wordt gezocht en de concurrentie laag is!

Google Adwords zoekwoordplanner

De zoekwoordplanner van Google Adwords geeft een indruk van het gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten. Dit is natuurlijk handig, maar door een update in 2016 wordt het aantal zoekopdrachten niet meer expliciet weergegeven. Zoals u op de afbeelding kunt zien, wordt het aantal zoekopdrachten nogal ruim genomen. Wel worden er nog zoekwoordideeën weergegeven, maar deze zijn niet heel accuraat en komen niet sterk overeen met het ingevoerde woord. Daarom hebben wij bij finalwebsites besloten over te stappen naar een nieuwe en betere zoekwoorden analyse tool.

Let op! Wanneer u de tool gebruikt voor het plannen van uw Adwords Campagne, dan wordt de “complete” informatie over het aantal maandelijkse zoekopdrachten wel weergegeven.

KWFinder

Wanneer u een uitgebreid zoekwoorden onderzoek wilt uitvoeren is KWFinder echt een aanrader. Deze zoekwoorden analyse tool is gebaseerd op de informatie vanuit Google, maar is een veel completere tool dan de Google Adwords Zoekwoordplanner. De tool beschikt over 3 hoofdfuncties:

Met name de suggesties functie gebruiken wij altijd voordat wij een nieuw artikel schrijven. Door de uitgebreide informatie is het snel duidelijk welk zoekwoord het meest geschikt is om te gebruiken. Zoekwoorden die u later wilt gebruiken kunt u in mappen opslaan. Er is een gratis versie van de tool beschikbaar voor max. 3 zoekopdrachten per dag. Wilt u de tool vaker gebruiken, dan kunt u het basispakket afnemen voor $12,42 per maand.

Google Search Console

Als laatste gebruiken wij veel de Google Search Console voor het zoekwoorden onderzoek. Het onderdeel “Zoekanalyse” is geen zoekwoordplanner, maar laat zien voor welke zoekwoorden uw website al getoond wordt in Google. De tool laat zien:

Het komt dus voor dat uw website voor een bepaalde zoekwoordcombinatie wordt gevonden, terwijl u dit zoekwoord nog niet eerder voor een pagina heeft gebruikt. Deze tool vertelt u precies waar u kansen laat liggen. Om de Search Console te kunnen gebruiken is het noodzakelijk dat u over een Google Account beschikt. Naast de zoekanalyse functie, biedt de tool nog een aantal handige functies voor uw website.

De juiste zoekwoorden bepalen

Het juiste zoekwoord bepalen, zelfs met behulp van deze tools, is niet eenvoudig. Onze tips kunnen u helpen bij de selectie van het juiste zoekwoord voor uw blogpost of pagina.

Long tail vs short tail zoekwoorden

Dit is een belangrijk onderscheid dat u zal helpen bij een betere zoekwoord keuze. Short tail zoekwoorden zijn vaak enkele woorden die ook al door andere website-eigenaren vaak worden gebruikt. Het is dus heel lastig om daadwerkelijk op deze short tail zoekwoorden gevonden te worden. Long tail zoekwoorden bestaan uit meerdere woorden en worden veel minder vaak op andere websites gebruikt. Hoewel short tail zoekwoorden vaak een hoger zoekvolume hebben dan de long tail zoekwoorden, bieden long tail zoekwoorden meer kansen. Het voordeel van long tails is dat een bezoeker een specifieke zoekopdracht heeft uitgevoerd, waardoor de kans op een conversie groter wordt. Zeker als uw website nog niet veel autoriteit heeft opgebouwd, raden wij u aan om deze long tail zoekwoorden te gebruiken.

Controleer de concurrentie

In KWFinder kunt u snel zien hoe lastig het is om met een bepaald zoekwoord gevonden te worden. Krijgt het zoekwoord een score van 15-25, dan maakt u kans om uiteindelijk op de eerste pagina terecht te komen. Hoe meer goede websites al op het zoekwoord worden gevonden, hoe lastiger het wordt om er als nieuwkomer tussen te komen.

Relevantie is belangrijker dan populariteit

Soms kan het verleidelijk zijn om voor een zoekwoord te kiezen met veel maandelijkse zoekopdrachten, maar past het zoekwoord ook echt bij de blog of pagina. Bezoekers komen met een verwachting op uw website en wanneer dit niet past bij de aangeboden informatie, zal de bezoeker direct weer uw website verlaten. Kies het zoekwoord dus zo dat het relevant is voor de pagina.

Vergeet het optimaliseren op merknamen

De concurrentie voor merknamen is groot. Wanneer u probeert gevonden te worden op “product + merknaam”, maakt u het uzelf onnodig moeilijk. Richt u zich in plaats daarvan op problemen van bezoekers die uw product(en) zouden kunnen oplossen. Denk een stap verder voor betere resultaten.

Plan altijd voor de lange termijnen

De zoekwoorden bepalen voor een nieuwe website is eenvoudig. U hoeft immers geen rekening te houden met zoekwoorden die u al eerder heeft gebruikt. Wij raden u echter aan om alvast vooruit te denken, zodat u later geen zoekwoorden hoeft te wijzigen. Welke pagina’s wilt u in de toekomst nog aan uw website toevoegen en ontstaan er dan problemen met de huidige content van uw website? U wilt geen sterk zoekwoord voor een pagina gebruiken, die u liever voor een blogpost wilt gebruiken.

Wat als ik het verkeerde zoekwoord heb gekozen?

Na het zoekwoorden onderzoek kan het voorkomen dat er een beter zoekwoord is dat u voor een oude pagina had kunnen gebruiken. Het zoekwoord heeft bijvoorbeeld meer volume of minder concurrentie. Natuurlijk is het beter om een zoekwoord in één keer goed te kiezen, maar u kunt de pagina of blogpost zeker aanpassen, zonder dat de positie van de pagina gelijk achteruitgaat.

Voor zowel kleine aanpassingen als compleet nieuwe pagina’s geldt: heeft u de URL gewijzigd (omdat deze niet het nieuwe zoekwoord bevatte), redirect dan de oude URL naar de nieuwe pagina.

Veelgemaakte fouten die u beter kunt voorkomen

Nu u weet hoe u goede zoekwoorden voor uw website kunt vinden, zijn er nog enkele foutjes die u beter kunt voorkomen:

Heeft u een zoekwoorden onderzoek uitgevoerd en een geschikt zoekwoord voor uw nieuwe pagina of blogpost gevonden? In een eerdere blogpost leggen wij precies uit hoe u het zoekwoord kunt gebruiken voor de content optimalisatie.