Recentelijk heeft Matt Cutts, de manager van het Google Webspam team, aangegeven dat het hem niet zou verbazen wanneer er aan het eind van 2014 meer zoekopdrachten plaats vinden via mobiel of tablet dan via desktop PC’s. Kijkt men naar de statistieken over mobiel internetgebruik, dan is deze verwachting nog niet zo vreemd. Het is dus de hoogste tijd om mobile SEO op uw bedrijfswebsite toe te passen!

Heeft elk bedrijf een mobiele website nodig?

Veel bedrijven besteden op dit moment veel aandacht aan hun mobiele internetstrategie, maar biedt het mobiel internet voor alle soorten bedrijven voldoende mogelijkheden? De typische mobiele internetgebruiker behoort waarschijnlijk niet tot uw doelgroep, maar zelfs de gebruiker die nauwelijks online is, kan morgen uw website mobiel raadplegen voor meer informatie. Denk hierbij aan de contactgegevens of de openingstijden.

De vraag is niet of uw een mobiele website nodig hebt, maar of uw huidige website voldoet een de eisen en wensen van uw (potentiële) klanten!

Mobile SEOHet mobiel internet wordt dus veel gebruikt voor het opvragen van informatie over bedrijven en diensten op de eigen locatie. Een klant die in dezelfde gemeente woont zal sneller uw winkel bezoeken dan een klant die uren onderweg is. Wanneer een bestaande klant uw bedrijf aanbeveelt aan zijn vrienden, dan zullen zij gelijk via een smartphone uw website bezoeken.

Bezoek uw website met een smartphone!

Misschien heeft u al wél een mobiele website, maar de meeste Nederlandse bedrijven hebben dit nog niet. Gelukkig kunnen moderne smartphones en tablet’s best goed overweg met een niet mobiele website, maar ook hier zijn beperkingen. Een pop-up die de bezoeker via een desktop PC uitnodigt om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief is vaak een “No go” op een smartphone met een klein beeldscherm. 

Wat is nu het verschil tussen SEO en mobile SEO?

In tegenstelling tot het optimaliseren van uw website voor normale zoekmachines (dus SEO) bestaat de optimalisatie voor mobile SEO vooral uit het aanpassen van het gebruiksgemak op een smartphone of tablet. Google let op de “bounce rate” en toont websites die slecht presteren minder vaak via de mobiele zoekresultaten. Hetzelfde geldt voor de laadsnelheid. Juist op een smartphone is een trage website niet gewenst. U ziet dat het bij mobile SEO niet gaat om links of webteksten, maar om de positieve ervaring van de mobiele gebruiker. Met een website die geoptimaliseerd is voor mobiel bestaat er zelfs de kans om via de mobiele versie van Google de concurrentie in te halen. Dit is natuurlijk alleen mogelijk wanneer de website van de concurrent minder goed geoptimaliseerd is.

Checklist Mobile SEO

Gebruik de onderstaande lijst om te beoordelen of uw website voor de mobiele gebruiker geschikt is.

  • Ziet uw website er net zo goed uit als op een desktop PC? Heeft u geen speciale mobiele website, maar wel een responsive design? Ook dit kan voldoende zijn. 
  • Test uw pop-up’s en lay-over’s zorgvuldig. Vaak zijn deze elementen te groot voor het scherm van een smartphone en kunnen deze niet eenvoudig worden weggeklikt.
  • Zorg dat de navigatie elementen en belangrijke actieknoppen groot genoeg zijn voor de wijsvinger van de mobiele gebruiker.
  • Plaats bovenaan uw website duidelijk uw telefoonnummer en gebruik een tel:+316… link zodat men uw bedrijf eenvoudig kan bellen.
  • Social media buttons zijn erg populair bij de mobiele gebruiker, maar maak er niet te veel gebruik van. Twitter en Facebook zijn meestal ruim voldoende.
  • Werken alle webformulieren? Controleer of alle mogelijkheden tot interactie goed werken op smartphones en tablets.
  • Ga binnen uw webanalytics software op zoek naar de pagina’s die de meeste mobiele bezoekers hebben. Controleer of deze pagina’s bij het mobiele publiek net zo goed presteren als bij de bezoekers die gebruik maken van een desktop computer.
  • Adobe Flash is niet geschikt voor mobiel internet. Wanneer uw website voor een groot deel uit Flash bestaat, is het meestal voordeliger om een ander soort website te overwegen.

Een grondige test van uw website op de verschillende smartphones en tablet’s lijkt op het eerste gezicht veel werk, maar het is ook een investering die snel terug is verdiend. In de sectie over smartphones en websites van Google vindt u meer informatie. 

Deel deze blogpost met een vriend of collega » Blogpost doorsturen