Wil je meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief? Dan kan het aanbod van een speciale kortingscode hierbij helpen. Je (toekomstige) klanten schrijven zich in en krijgen daarvoor een kortingscode voor de volgende bestelling. Dit soort e-mailcampagnes zijn niet speciaal, maar hoe regel je zo een e-mail die met een kortingscode bij je klanten terechtkomt?
Via deze handleiding laten wij je stapsgewijs zien hoe je een inschrijfformulier maakt met Elementor en hoe je ervoor zorgt dat je kortingscode automatisch via EmailOctopus wordt verstuurd.
Ben je al bekend met EmailOctopus? Klik hier om verder te gaan met de handleiding.
Waarom is EmailOctopus een voordelige keuze?
Het aanbod van e-mail marketing systemen is erg groot en zo ook de verschillen tussen de pakketten. Wij kiezen bij een groot aantal klanten voor EmailOctopus. Dat zijn de voordelen:
- Voordelig ook voor grotere mailinglijsten
Vergeleken met andere professionele pakketten is EmailOctopus erg voordelig. Je betaalt namelijk op basis van het aantal actieve inschrijvers binnen je account. Voor een mailinglijst met max. 2500 subscribers betaal je maar € 14,00 per maand, of zelfs niets wanneer je de gratis versie gebruikt. - Een geweldige e-maileditor
Een functionele e-maileditor die ook nog eenvoudig is in het gebruik, vind je niet zo snel bij de verschillende aanbieders. Bij EmailOctopus zal je niet snel een beperking vinden en het opzetten van e-mail templates is zelfs plezierig. - Flexibele opties voor automatische campagnes
Er zijn 6 verschillende triggers. De standaard triggers, kan je dan weer combineren met o.a. triggers uit andere automatische campagnes. Op basis van een trigger kan je een e-mail sturen, een conditie checken of een andere automatische campagne aansturen. In de betaalde versie kan je tot 650 verschillende stappen zetten per automatische campagne. - Formulieren en landingspagina’s
Met hetzelfde interface dat je gebruikt voor de e-mails, kan je met EmailOctopus ook formulieren en landingspagina’s aanmaken. De formulieren kan je dan in je (WordPress) website embedden of tonen met behulp van een pop-up. De landing pages kan je gebruiken voor bijvoorbeeld in een Google Ads campagne. - Persoonlijke support
Bijzonder opvallend is de support bij EmailOctopus. Vragen via de e-mail worden tijdens kantooruren meestal binnen 2 uur beantwoord (het bedrijf is gevestigd in het Verenigd Koninkrijk) en dat zelf bij klanten met een gratis account.
Wil je beginnen met de gratis versie van EmailOctopus, dan kan je alle functies gebruiken. Sommige functies zijn voor het gratis account gelimiteerd, maar in veel gevallen werken deze ruim voldoende.
Voor WooCommerce bestaat er op dit moment geen directe koppeling en er is geen functie beschikbaar om orders- of productinformatie te synchroniseren. Maar met behulp van de koppeling tussen Elementor en EmailOctopus kan je vrij veel doen.
Ben je op een inschrijffunctie voor op de afrekenpagina van je webshop met WooCommerce? Download dan onze EmailOctopus for WooCommerce plugin.
Inschrijfformulier bouwen met Elementor
De inschrijfformulieren van EmailOctopus zien er mooi uit, maar zijn gelimiteerd qua formuliervelden. Vandaar dat wij voor ons voorbeeldformulier een Elementor form gebruiken.
In ons voorbeeld gaan wij een formulier onderaan de pagina plaatsen. Natuurlijk kan jij je formulier ook in een Elementor pop-up plaatsen.
- Plaats het formulier widget op de gewenste plek.
- Voor een eenvoudig formulier heb je 3 velden nodig: 1 voor het e-mailadres, 1 voor de naam en 1 verborgen veld voor de lijst ID uit EmailOctopus.
- Wijzig de ID (tabje Advanced) voor e-mail en naam zodat deze overeenkomt met de tag in EmailOctopus. Voor e-mail is het “EmailAddress” en voor de naam gebruiken wij het veld “FirstName”. Wil je in je formulier nog meer velden naar EmailOctopus sturen dan moet je deze velden daar aanmaken en ook de tag gelijk benoemen als in je Elementor form.
- Voor het verborgen (hidden) veld geef je als ID “list_id” op en als waarde (Default Value) de lijst ID uit EmailOctopus. Deze kan je vinden via Lists > Je lijstnaam > Tabje “Settings”.
- Meer hoef je niet te doen. Bij “Actions after submit” hoef je niets op te geven. Sla de pagina op.
Inschrijvingen doorzetten naar EmailOctopus met een hook
Voor de koppeling met EmailOctopus hebben wij een functie (hook) geschreven. Deze kijkt eerst naar de aanwezige velden in je EmailOctopus lijst en vergelijkt deze met de velden van je formulier. De waarde van het veld “list_id” wordt daarbij gebruikt voor de keuze van de lijst. Voor het verzenden van de gegevens wordt eerst gekeken of een e-mailadres al bestaat. Is dat niet het geval dan worden de gegevens toegevoegd en anders bijgewerkt.
De functie wordt op het moment dat het formulier is verzonden via een WordPress hook aangeroepen. Je kan de code hier downloaden en dan in het functions.php bestand van je child theme plaatsen.
Je e-mailcampagne met EmailOctopus
Bovenaan de code moet een API key worden ingevoerd. Deze kan je aanmaken via het menu boven rechts -> Integrations & API. Ben je nog niet wegwijs in EmailOctopus? Dan wil je misschien eerst de introductievideo bekijken.
Kortingscode aanmaken met WooCommerce
Voordat we met de automation campagne beginnen heb je een kortingscode nodig die je straks via e-mail gaat versturen. Deze kan je via het WordPress dashboard aanmaken.
- Ga naar Marketing > Waardebonnen > Waardebon toevoegen
- Bij “Waardebon code” geef je de kortingscode op, bijvoorbeeld WELKOM10.
- Kies een kortingstype bijvoorbeeld “Procentuele korting” en geef een percentage op. Misschien wil je bij “Vervaldatum waardebon” nog een datum opgeven. Doe je dit wel, dan mag je natuurlijk niet vergeten om de datum op tijd aan te passen wanneer je campagne nog lager loopt.
- Kies nu het tabje “Gebruiksbeperking”. Wij adviseren hier om een waarde voor “Minimale besteding” op te geven en “Enkel individueel gebruik” en “Afgeprijsde artikelen uitsluiten” aan te vinken.
- Op het tabje “Gebruikslimieten” geef je een “1” op bij “Gebruikslimiet per klant”. Het veld “Gebruikslimiet per waardebon” laat je ongewijzigd tenzij dat een kortingscode maar X keer mag worden gebruikt.
Natuurlijk staat het je vrij om je kortingscode naar je eigen voorkeur in te richten. Wil je nog meer weten over deze functie? Lees dan onze handleiding over kortingscodes met WooCommerce.
Automation opzetten met EmailOctopus
Nu zijn we klaar om de automation op te zetten. Zorg ervoor dat je een tekst voor de e-mail hebt geschreven. Voor de automation zijn er deze stappen te volgen:
- Klik in het hoofdmenu in EmailOctopus op “Automations” en dan op de button “Create an automation”.
- Geef voor de automation een naam op en kies de mailinglijst die je voor de campagne wil gebruiken. Klik dan op “Next”.
- Kies nu een “Automation trigger”. Op basis van de koppeling met je formulier kies je altijd de eerste optie: “Contact added to list”. Klik daarna op “Save & close”.
- De volgende stap is een actie. Deze kan je toevoegen door op het plusteken te klikken. Je hebt vier keuzes:
- Send email, deze kan je gelijk kiezen wanneer je gelijk na de inschrijving de mail wil versturen.
- Wait, hier kan je X uren opgeven die klanten moeten wachten voordat zij de kortingscode mogen ontvangen.
- Condition, hier kan je nog een extra voorwaarde opgeven.
- Action, hiermee zou je de inschrijvingen o.a. aan segment kunnen toevoegen.
- Voor nu gebruiken we de actie “Send email”. Klik daarna op de 3 stipjes om de stap te bewerken.
- In dit scherm kan je nu alle gegevens voor de e-mail invoeren en ook een template voor je e-mail kiezen.
- Kies een van de templates van het type “Drag & drop editor”. Via deze editor kan je eenvoudig de gewenste e-mail bij elkaar klikken.
- Plaats je tekst, de kortingscode en klik op “Save & close”.
- Je komt daarna terug in je automation overzicht. Klik op “Start” om je campagne te activeren.
We hopen dat deze handleiding je een kort overzicht biedt hoe je geautomatiseerd een kortingscode via een e-mailmarketing systeem kan versturen. Wil je EmailOctopus van binnenstebuiten ontdekken? Kijk dan even rond in de kennisbank. Hier vind je ook een aantal video’s waarmee je de belangrijkste functies kan leren.