De productpagina’s zijn de belangrijkste pagina’s van een webshop. Daar vinden immers de verkopen plaats. Toch zien wij vaak dat webshop eigenaren weinig tijd besteden aan het invoeren en optimaliseren van de productpagina’s. Unieke productomschrijvingen worden zelden geschreven en ook de gehele beleving blijft achter met de rest van de website. Dat kan jij beter, toch?

De onderdelen van een goede productpagina

Wat moet er zeker op een productpagina staan? De belangrijkste onderdelen die echt niet mogen ontbreken, vind je hieronder. Wil je weten wat je nog meer kan toevoegen om je bezoeker te helpen bij de keuze, scroll dan naar het einde van de blogpost.

Producttitel

Het eerste wat bezoeker te zien krijgen (naast de afbeelding van het product), is de producttitel. Deze lijkt misschien niet zo belangrijk, maar de titel geeft juist een eerste indruk van het product dat je wil verkopen. De belangrijkste kenmerken van je product wil je dus zeker in de titel weergeven. (Let op! Dat betekent niet dat je de titel wil volstoppen met alle mogelijke keywords.)

Draai je bovendien een Google Shopping Campaign, dan zal ook de producttitel deels bepalen of mensen op je advertentie klikken.

Kies dus niet zomaar namen voor je producten!

Afbeeldingen/video’s

Het belangrijkste van de productpagina zijn toch wel goede foto’s en video’s. Plaats dus meerdere foto’s (van verschillende kanten), zodat bezoekers een goed beeld van het product kunnen krijgen.

Daarnaast kunnen de volgende foto’s helpen om het aantal conversies te verhogen:

  • Een foto van de verpakking. Hoe wordt het product geleverd?
  • Een foto in gebruik. Hoe kan je het product gebruiken?
  • Een foto van de verschillende uitvoeringen/opties naast elkaar. Zodat je bijvoorbeeld kan zien wat het verschil in grootte is.

Tip! Wil je de kans op een upsell vergroten? Voeg dan een afbeelding toe met daarin andere producten (bijvoorbeeld een complete outfit of interieur). De kans bestaat dat klanten het totaalplaatje willen kopen.

Informatie over de levertijd

Wil je teleurstelling bij je klant voorkomen, communiceer dan duidelijk over de verwachte levertijd. Ook als deze niet zo rooskleurig is. Vertel daarbij ook waarom dit zo is en geef bezoekers een reden om dan toch te bestellen. Dit voorkomt een hoop negatieve reviews achteraf.

Uitgebreide productomschrijving

Niet alle kenmerken van een product zijn op een foto goed zichtbaar. Vertel dus zeker meer over je product in de productomschrijving. Wat je precies kan vertellen, zodat je bezoekers een goede keuze kunnen maken, vertellen wij je later in deze blogpost.

Wil je dat je productpagina’s worden gevonden? Schrijf dan zeker een uitgebreide omschrijving. En optimaliseer de content met het gekozen zoekwoord.

Korte productomschrijving

Daarnaast hebben de meeste productpagina’s ook een korte productomschrijving. Deze staat vaak in de buurt van de titel en de prijs en geeft een eerste indruk aan de bezoeker. De korte productomschrijving is vaak niet langer dan 2-3 regels en kan je gebruiken om de belangrijkste kenmerken of voordelen voor de bezoeker te benadrukken.

Productkenmerken

Om bezoekers snel een overzicht te geven van het product, geef je op een goede productpagina de belangrijkste productkenmerken weer. Bijvoorbeeld de afmeting, informatie over het materiaal en andere belangrijke kenmerken.

Ook kan je de belangrijkste kenmerken nog verder uitwerken en de bezoekers vertellen wat de voordelen ervan zijn. Zo kan je bij een product dat uit verschillende ingrediënten bestaat, per ingrediënt uitleggen welke voordelen het oplevert voor het gebruik van het product.

2 manieren hoe je meer informatie over belangrijke kenmerken op de productpagina kan weergeven: 

Productkenmerken me meer info 2

Productpagina van de website van Loofy’s


Productkenmerken me meer info 1

Productpagina van de website van The Body Shop

UBR’s

Waarom zouden bezoekers het product via jouw webshop kopen, als ze een (vergelijkbaar) product ook via een andere webshop kunnen bestellen?

Daarom wil je jouw belangrijkste UBR’s (unique buying reasons) altijd op je productpagina tonen. Lees zeker onze blogpost als je hierover meer wilt weten.

Gerelateerde producten

Als laatste wil je natuurlijk de bezoeker ook nog kennis laten maken met de andere producten in je webshop. Daarnaast kunnen de gerelateerde producten de bezoeker helpen om wellicht een nog betere keuze te maken. Zorg er dus voor dat de gerelateerde producten goed zijn ingesteld, zodat je alleen relevante producten toont. Gebruik niet de automatische functies, want die werken meestal niet zo goed.

Welke informatie kan je dan delen in de productomschrijving?

De tijd die je investeert in het schrijven van goede productomschrijvingen is het zeker waard. Niet alleen vergroot je de kans om beter gevonden te worden met je website, een goede omschrijving helpt ook je bezoekers bij het doen van de juiste aankoop (waarmee je dus retouren kan voorkomen).

Heb je veel producten op je website, die ook nog eens erg op elkaar lijken? Dan zal je wel even zoet zijn met het maken van unieke omschrijvingen. Let op! Je wil omschrijvingen niet één op één kopiëren voor verschillende producten, dit is namelijk zeer nadelig voor je positie in Google.

Hieronder een aantal dingen die je zoal in de productomschrijving kan zetten:

Voor wie is het product?

Heb je een specifieke doelgroep op het oog voor dit product. Door dit terug te laten komen in de omschrijving zorg je ervoor dat bezoekers zich hierin kunnen herkennen en dus eerder het product willen kopen. Stel je hebt een webshop met reisartikelen en een reeks producten is erg geschikt voor mensen die een duurzame roadtrip willen maken, gebruik dit dan in je productomschrijving.

Wat zijn de belangrijkste functies van het product?

Wat kan het product en waarvoor kan je het gebruiken? Dit is eigenlijk de belangrijkste informatie die terug moet komen in een goede productomschrijving. Natuurlijk kan je de belangrijkste kenmerken zo opsommen. Maar vertel zeker over de 3 belangrijkste kenmerken ook iets meer. Zodat het voor de bezoeker nog meer gaat leven en het product echt interessant wordt.

Wat kopers van de kwaliteit kunnen verwachten

Teleurstellingen kan je voorkomen door te vertellen hoe lang het product gemiddeld meegaat en van welk materiaal het bijvoorbeeld gemaakt wordt. Voor niet alle bezoekers zal dit iets zeggen, dus maak zeker ook duidelijk wat dit dan voor het product betekent.

Meer informatie over de opties (als die er zijn)

Heb je de keuze uit een aantal verschillende mogelijkheden als je het product koopt of is het mogelijk om het product te personaliseren? Vertel hierover meer in de productomschrijving.

Hoe het product wordt geproduceerd

Waar komt het product vandaan? Zijn er bijzonderheden als het gaat om de productie? Wordt het product duurzaam geproduceerd. Vertel in de productomschrijving meer over de herkomst of hoe het product tot stand is gekomen.

Wat klanten eerder over het product hebben gezegd

Uiteraard kan je de productpagina altijd uitbreiden met reviews van klanten. Maar je kan deze informatie ook gebruiken om je productomschrijvingen nog beter te maken.

Voor inspiratie voor je productomschrijving zou je bijvoorbeeld ook naar reviews voor dit product op andere sites kunnen kijken of kunnen kijken wat mensen op social media over het product zeggen.

Welke informatie kan je nog meer toevoegen om je productpagina te verbeteren?

Tot nu toe hebben wij in deze blogpost besproken wat er minimaal op je productpagina moet staan, maar je kan de pagina ook nog beter maken met de volgende informatie:

Keuzehulp

Een product online kopen is niet altijd makkelijk. Welke maat moet je kiezen of welke opties heb je nou echt nodig? Om je klant een handje te helpen kan je bij producten (waarbij het echt nodig is) extra informatie opgeven om de keuze wat makkelijker te maken. Bijvoorbeeld wat je moet opmeten om de juiste maat te kunnen kiezen. Ook de ervaringen van eerdere klanten kunnen hierbij helpen.

Tip! Wil je jouw betrouwbaarheid bij je bezoeker vergroten? Biedt dan de mogelijkheid om snel contact op te nemen, zodat bezoekers al hun vragen bij je kwijt kunnen.

Reviews

Wil je de kans op een aankoop vergroten, dan kunnen positieve reviews hierbij helpen. Elke webshop eigenaar kan zeggen dat een product goed is, maar potentiële klanten zullen toch eerder afgaan op de ervaringen van anderen. Voordat je de reviews op je website plaatst, is het belangrijk dat je ze op echtheid controleert. Het is niet toegestaan om nep reviews op je website te tonen.

Tip! Vraag bezoekers die een review willen plaatsen om een foto toe te voegen aan een product review. Het liefst van hoe ze het product gebruiken.

Veelgestelde vragen

Een laatste manier om twijfel weg te halen bij potentiële klanten is door een overzicht te maken met belangrijke en veelgestelde vragen over het product. Heb je eerder al vragen van bezoekers gekregen, dan kan je natuurlijk die vragen en antwoorden gebruiken. Maar je kan zelf waarschijnlijk ook wel wat goede vragen bedenken.

Standaar indeling productpagina

Voorbeeld van een standaardindeling voor een productpagina.

5 tips om het design van je productpagina te verbeteren

De productomschrijving en foto’s op een productpagina zijn natuurlijk het belangrijkste, maar het design bepaalt hoe je bezoekers de pagina bekijken en verwerken. Daarom sluiten wij deze blogpost af met enkele tips die je helpen om de informatie op je pagina efficiënt weer te geven.

  1. Volg de standaardindeling van productpagina’s en laat je creativiteit op andere manieren tot uiting komen. Dat betekent afbeelding links, belangrijkste informatie rechts en daaronder de uitgebreide informatie. Je wil dat bezoekers makkelijk kunnen vinden wat ze willen weten.
  2. Zorg dat de button om het product toe te voegen aan de winkelwagen opvalt. Dit is immers je belangrijkste conversie.
  3. Geef de belangrijkste kenmerken weer met behulp van een visual. Zodat het meteen opvalt wat zo bijzonder is aan het product.
  4. Zorg op mobiel niet voor maar één aankoop button. Heeft een bezoeker de moeite genomen om alle informatie te lezen, zorg er dan voor dat ze niet weer naar boven hoeven te scrollen om het product aan hun winkelwagen toe te voegen.
  5. Zijn de foto’s super bepalend voor de verkoop? Kies dan voor de rest van je productpagina voor een minimaal design. Je wil de aandacht dan niet afleiden van de foto.

Yes! Een bezoeker heeft een product toegevoegd aan zijn winkelmandje. Nu moet je er nog voor zorgen dat de aankoop wordt voltooid. Dat bereik je uiteraard met een goede afrekenpagina.

Gepubliceerd in: E-commerce tips