Elke organisatie heeft in principe een website nodig, maar voor sommige bedrijven kan een portfolio website voordeliger zijn. Maar wat is dan het verschil met een (eenvoudige) bedrijfswebsite? De verschillen kunnen met name worden gevonden in de inhoud van de website. Waar de bedrijfswebsite vooral gericht is op het tonen van bedrijfs- en productinformatie, toont de portfolio website voorbeelden van de werkzaamheden die eerder door het bedrijf zijn uitgevoerd. Dit maakt de portfolio website een uitstekende optie voor bedrijven die (creatieve) diensten aanbieden, zoals schildersbedrijven, grafische bureau’s en cateringbedrijven. U ziet dat de portfolio website vooral geschikt is voor bepaalde bedrijven en misschien ook wel voor de uwe. In deze blogpost geven wij tips hoe u met WordPress een goede portfolio website kunt opzetten.

Portfolio website

Waarom een portfolio website met WordPress?

Bij finalwebsites bouwen wij veel websites met het content management systeem WordPress en ook voor portfolio websites vinden wij WordPress echt een aanrader. Met de juiste WordPress template en/of een aantal extra functies is het vrij eenvoudig uw projecten op een professionele manier te tonen. Met WordPress kunt u voordelig een website bouwen en ook onderhouden. Wilt u op een later tijdstip uw website uitbreiden met een webshop? Ook dat zal geen probleem zijn! Met het webshop plugin WooCommerce is het mogelijk om bijna elke website te veranderen in een webshop. Veel premium WordPress templates zijn zelfs al voorbereid voor WooCommerce en daardoor wordt het nog makkelijker om uw diensten later online aan te bieden.

Een goede portfolio website opzetten

Wilt u een portfolio website beginnen met WordPress, dan is het belangrijk dat u eerst nadenkt over de inhoud van uw website. Om uw werk of projecten goed onder de aandacht te brengen, zijn de volgende website onderdelen typerend en belangrijk:

  • Fotogalerij of projectenlijst

    Dit is de meest eenvoudige variant om uw werk te tonen. Plaats een aantal goede foto’s van de projecten waaraan u in het verleden heeft gewerkt. Indien mogelijk, voeg per project een korte omschrijving, de opdrachtgever en andere informatie toe. Heeft u geen fotomateriaal of mag u het niet gebruiken, dan is het misschien beter om een case study uit te werken. Naast foto’s kunnen er natuurlijk ook grafieken, video’s en screenshots worden gebruikt.

  • Case Studies

    Op het moment dat u over een project meer wilt vertellen, is een case study een prima manier om uw toekomstige klanten over uw werkwijze en kwalificatie te informeren. Een Case study bestaat uit de opdracht, de uitvoering en een resultaat. Gebruik binnen de teksten geen vakjargon en plaats ook enkele foto’s. Wijzelf vinden dat een case study beter overtuigt dan een korte projectomschrijving. In een case study kan de klant zich beter inleven en meer te weten komen over uw werkwijze. Vindt u het zelf moeilijk om een goede case study te schrijven, dan kunt u content creatie beter uitbesteden.

  • Testimonials en referenties

    De beoordelingen van uw klanten mogen op uw portfolio website natuurlijk niet ontbreken. Vraag uw klanten om een beoordeling te schrijven en plaats deze bij de desbetreffende diensten op uw website. Vaak komt het voor dat alle referenties op één pagina te vinden zijn, maar wij raden u aan om deze over uw website te verspreiden. Wanneer een beoordeling op een dienstenpagina wordt weergegeven, zal dat zeker helpen om uw klant verder te laten lezen.

  • Conversie-elementen

    Naast het verstrekken van informatie is het natuurlijk ook belangrijk om met uw potentiële klanten in contact te komen. Misschien denkt u dat een contactpagina voldoende is, maar het is beter om gelijk bij de informatie de bezoeker te verleiden om zijn gegevens achter te laten. Heeft u een brochure? Plaats dan naast de informatie een klein formulier waarmee de bezoeker de brochure kan opvragen. Natuurlijk kunt u de bezoeker ook laten inschrijven voor uw nieuwsbrief.

  • Klantenlijst

    Vertel uw bezoekers voor welke bedrijven u eerder heeft gewerkt. Dat hoeven niet alleen maar de grote namen te zijn, maar ook de kleinere bedrijven uit uw regio. Potentiële klanten zullen deze misschien wel herkennen en dan zal deze referentie zeker helpen om de klant te overtuigen. Gebruik bij voorkeur de logo’s van uw klanten (vraag wel eerst om toestemming).

Portfolio WordPress templates uitzoeken

Heeft u nagedacht over de inhoud van uw website en heeft u al een idee hoe de website eruit moet zien? Dan kunt u op zoek gaan naar een geschikt WordPress theme. Op websites zoals ThemeForest en Creative Market staan duizenden portfolio WordPress templates te koop. Het juiste template kiezen is zeker niet eenvoudig, maar via onze handleiding “website template kopen” geven wij een aantal tips die bij de beslissing zullen helpen. Voor de portfolio websites van onze klanten, hebben wij eerder al de onderstaande WordPress templates gebruikt. Gebruik:

PlanusWP one page WordPress theme

Deze one page template beschikt over leuke animaties voor de verschillende items. De voorpagina kan eenvoudig worden gewijzigd.

Pure Portfolio WordPress Theme

Een modern WordPress template met portfolio, blog en testimonial secties voor bedrijven die de klant met hun foto’s willen overtuigen.

Capital Multi-Purpose business theme

Met deze functionele template beschikt u naast een portfolio en blog ook over andere secties, zoals een webshop en diensten.

Portfolio website met Divi

De bovenstaande templates zijn een aanrader, maar u zou ook Divi kunnen gebruiken om een portfolio website te maken. Veel van onze klanten werken graag met Divi, omdat de Divi Builder de mogelijkheid geeft om op een eenvoudige manier een attractieve website te bouwen. Hetzelfde geldt dus ook voor een portfolio website. Divi heeft standaard een aantal functies waarmee een professioneel portfolio kan worden opgezet. Verder is Divi erg functioneel en wordt de builder continu doorontwikkeld. Een website met Divi kan dus jaren met uw online onderneming meegroeien.

Hoe scoort u met uw portfolio website?

Zoals wij wel vaker tegen onze klanten zeggen: een goede website is nooit volledig af. Nadat u de portfolio website met WordPress heeft opgezet, kunt u de volgende tips gebruiken om van uw nieuwe website een succes te maken.

  • Werk uw portfolio regelmatig bij. Klanten die uw website meerdere keren bezoeken raken snel uitgekeken wanneer de website steeds dezelfde informatie toont. U hoeft niet elke maand een nieuw project te plaatsen, maar zorg wel voor actuele informatie. Van een fysieke winkel zou u de etalage toch ook regelmatig vernieuwen?
  • Wees eerlijk met het vermelden van bekende namen in uw klantenlijst. Uw klanten zijn veel beter te overtuigen, wanneer u naast het logo in uw klantenlijst ook een project of case study voor deze bekende opdrachtgever heeft uitgewerkt.
  • Case studies zijn beter voor SEO dan eenvoudige portfolio vermeldingen. Omdat een case study (meestal) meer woorden bevat, is de kans groter dat uw case beter wordt gevonden in Google. Let wel op dat uw tekst niet te veel voor Google is geoptimaliseerd, u wilt tenslotte uw lezer overtuigen om klant te worden.
  • Plaats maar één conversie element op elke pagina. Geef de bezoeker geen kans om te kiezen, dus maar één inschrijfformulier per pagina. Natuurlijk kunt u bij het verlaten van de site nog een popup tonen (exit intent).
  • Vermeld uw telefoonnummer op een goed zichtbare plek. Tijdens het lezen van uw case studies kunnen er vragen ontstaan. Op het moment dat de bezoeker uw telefoonnummer steeds in beeld heeft, is de kans groter dat hij gelijk gaat bellen. Combineer uw telefoonnummer met een korte tekst zoals “Vragen? Wij helpen u graag.”

Wilt u snel met uw portfolio website beginnen? Wanneer u ons WordPress hostingpakket afneemt, krijgt u de Divi Template er gratis bij. Daarmee zijn de eerste stappen voor uw nieuwe website al gezet!