Sinds 1 oktober 2009 is een wijziging binnen het telecommunicatiewet geldig geworden. Als bedrijf moet men kunnen aantonen dat de ontvangers van commerciële e-mailings erom gevraagd hebben. Kan men dit niet en blijft men deze e-mailings verspreiden kunnen er hoge geldboetes uitgesproken worden.

OPTA geeft aan dat er boetes van max. 450.000 euro per overtreding uitgedeeld worden!

In het kort:

Voor niet-klanten geldt dat men vanaf 1 oktober 2009 toestemming moet hebben om via e-mail te communiceren. Heeft u toestemming verkregen, bijvoorbeeld via een webformulier op de website of via een mailing lijst service, dan ligt de permissie vast. Vaste klanten mag men in principe zonder toestemming e-mailings sturen. Deze e-mailings moeten dan wel informatie bevatten over gelijksoortige producten en/of diensten die een klant eerder heeft afgenomen.

Spamverbod

Onder spam wordt verstaan: ongevraagde elektronische berichten met vooral een commercieel doel. Spamberichten worden altijd via een elektronisch kanaal verstuurd. Denk hierbij aan e-mail, SMS, telefoon en fax. Voor een spambericht geldt altijd: de ontvanger heeft geen toestemming gegeven om het bericht te ontvangen.

Voor wie gelden de nieuwe regels?

Als men elektronische berichten verstuurt, zoals hierboven beschreven, gelden de nieuwe regels. Is de aanmelding voor een nieuwsbrief van de ontvanger niet (meer) aanwezig is het versturen van een bericht niet toegestaan.

Hoe kan ik mij het beste beschermen?

Het beste verstuurd men e-mailings met behulp van een mailinglijst service. Deze heeft de volgende voordelen:

  • Tools voor het in en uitschrijven van nieuwsbrief/mailing lijst leden
  • Complete applicatie voor het versturen van e-mailings
  • Een goede aanbieder zorgt ervoor dat er minder mailtjes in de spambox van de ontvanger belanden
  • Statistieken over hoeveel mailtjes ontvangen en geopend zijn
  • Tools om een inschrijfformulier op uw website te plaatsen dat alle taken zoals het versturen van berichten voor de bevestiging mogelijk maakt
  • … en nog veel meer.

Bij finalwebsites maken wij sinds enkele maanden gebruik van de e-mailmarketing software MailChimp, een excellente service met een  gebruikersinterface dat eenvoudig is te leren. Het interface is in het engels maar alle berichten en tools kunnen vertaald worden. MailChimp bied het voordeel dat de eerste 2000 inschrijvingen en maandelijks 12000 berichten gratis zijn. Heeft men meer nodig zijn de kosten meestal veel lager dan van e-mailmarketing aanbieders uit Nederland.

Deel deze blogpost met een vriend of collega » Blogpost doorsturen