WelkomstmailHet creëren van een imago voor uw bedrijf is een belangrijk onderdeel in de bedrijfsstrategie. Klanten die een positief beeld hebben, kunt u makkelijker aan uw bedrijf binden, waardoor extra verkopen in de toekomst mogelijk zijn. Wanneer u persoonlijk contact heeft met uw doelgroep dan is een folder dé manier om een goede indruk achter te laten. Bestaat u presentatie vooral uit een bedrijfswebsite, dan raden wij u aan om de (potentiële) klanten op een andere manier te benaderen. Het versturen van een welkomstmail is een uitstekende manier om dit te doen!

Waarom sturen bedrijven een welkomstmail?

In tegenstelling tot persoonlijk contact, zullen klanten uw website minder snel onthouden dan een eerste gesprek met uw verkoopafdeling. Een website is een moment opname en bezoekers zullen alleen bij een hele goede indruk terugkomen. Natuurlijk kunt u uw klanten ook een handje helpen. Door het versturen van een welkomstmail biedt u de bezoeker een gelegenheid om terug te keren op basis van meer informatie. Niet alleen krijgt de bezoeker een herinnering om een 2e bezoek te brengen, maar daarnaast wordt ook de online klantenbinding versterkt. Wél is het belangrijk dat er interactie plaats vindt tussen de bezoeker en uw website. Zonder interactie is het namelijk niet mogelijk om een welkomstmail te versturen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen! U kunt de bezoeker zich laten inschrijven voor een account, een nieuwsbrief of een kortingscoupon.

Welkomstmail Zalando Welkomstmail Vodafone

Hiernaast twee e-mailberichten waar een welkomstmail op een goede en op minder goede manier verstuurd is.

De opbouw van een goede welkomst mail

Wanneer u er voor kiest om een welkomstmail te versturen, is het belangrijk dat u zich aan een aantal punten houdt.

  • Ten eerste begint elke goede welkomstmail met een persoonlijke aanhef. Niets is zo vervelend als het invullen van uw naam, waarna u ten slotte een bericht krijgt met: “Beste klant,”.
  • Vervolgens gaat u verder met een bedankje of een welkomstwoord. Stel de lezer op zijn gemak en zorg ervoor dat hij de mail niet vroegtijdig zal sluiten.
  • Na het welkomstwoord, gaat u het onderwerp bevestigen. Waarom krijgt de bezoeker een welkomstmail? Heeft hij zich ingeschreven voor de nieuwsbrief of voor de extra korting?
  • Wanneer het algemene verhaal aan bod is gekomen, mag u verder gaan met een Call to action. Hierbij kunt u er voor kiezen om de bezoeker naar uw website terug te sturen, maar het volgen van uw social media profiel kan ook een optie zijn.
  • Wees niet teleurgesteld wanneer uw potentiële klant niet terugkeert naar uw website. Een kort, maar duidelijk verhaal over uw bedrijf kan net zo voordelig zijn en voor een later bezoek zorgen.
  • Als laatste noemt u de contactgegevens van uw bedrijf en vergeet ook niet een link te vermelden, waar de ontvanger zich kan uitschrijven.

De belangrijkste Do’s & Don’ts

Naast de opbouw zijn er een aantal manieren om uw welkomstmail nog beter te maken. Hieronder vindt u een aantal belangrijke do’s & don’ts.

De Do’s

  • Een duidelijk subject vermelden voor het e-mailbericht. Vermeld in het subject altijd het onderwerp waar het mailbericht over gaat.
  • Personaliseer de gegevens van de verzender. Dit komt persoonlijker over dan een bedrijfsnaam en zorgt ervoor dat potentiële klanten contact met u kunnen opnemen.
  • Laat de mail aansluiten op de huisstijl van uw website. Uw e-mailbericht zorgt voor meer herkenbaarheid wanneer de opmaak van de welkomstmail aansluit op uw huisstijl.
  • Vermeldt duidelijk een uitschrijflink. Wanneer het uitschrijven niet makkelijk gaat, zal de ontvanger geïrriteerd raken en dit zorgt voor een negatieve input.
  • Een responsive e-maildesign gebruiken. E-mails worden vaak gelezen op de mobiele telefoon. Zorg er dus voor dat de welkomstmail op zowel de computer als de mobiele telefoon (of tablet) goed te lezen is.

De Don’ts

  • Het e-mailbericht te verkoopgericht schrijven. Met een welkomstmail probeert u de websitebezoeker te binden. Het verkopen komt later wel.
  • Te veel e-mailberichten versturen. Het versturen van één welkomstmail is meestal genoeg, een tweede of derde bericht kan voor irritatie zorgen.
  • Het versturen van een bericht dat te lang is. Zorg ervoor dat u de welkomstmail kort houdt, lange berichten worden vaak door mensen niet helemaal gelezen.
  • Het toevoegen van bijlagen. Het verrijken van uw bericht met een bijlage lijkt misschien voordelig, maar wanneer dit bestand groot is, zal het ook lang duren voordat de geïnteresseerde uw bericht kan lezen.
  • Laat uw e-mail niet in de spambox van de ontvanger terecht komen. Om deze kans te verkleinen, zijn er een aantal technieken beschikbaar.

Kort gezegd helpt een goede welkomstmail u bij een betere klantenbinding en dus meer verkopen. Voor advies en hulp bij de uitvoering zijn wij u graag van dienst.

Deel deze blogpost met een vriend of collega » Blogpost doorsturen