finalwebsites

10 Webshop optimalisatie tips voor success

Binnen de laatste jaren is het aantal online aankopen in Nederland sterk gestegen. Door het grote aantal “kant en klare” webshop applicaties is het ook erg eenvoudig voor een winkelier om zonder grote investeringen een webwinkel op te zetten. Op het moment dat de webshop geïnstalleerd is kan de eigenaar van deze e-commerce applicatie beginnen met het invoeren van producten. Het kost de winkelier misschien wat tijd, maar een nieuwe  webshop is vaak binnen enkele dagen online. Dit lijkt best eenvoudig, maar werkt zo een shop ook zonder de nodige webshop optimalisatie?

Ook een webwinkel heeft klanten nodig. Een fysieke winkel krijgt zijn klanten o.a. op basis van zijn locatie, maar een webshop moet eerst nog gevonden worden. Google kan hierbij helpen en wil potentiële klanten naar uw website sturen, maar alleen als deze populair en relevant genoeg is. Of wanneer u voor elke bezoeker betaalt met behulp van Google Adwords. Zonder een goed aantal bezoekers zal u niets verkopen!

Genoeg inleidende woorden, hier zijn de tips:

Content is King!

Er zijn zoveel webwinkels op het internet waar een product pagina alleen maar bestaat uit de naam, de prijs en (misschien) een foto. Zou u een product kopen dat u nauwelijks kan zien en wat weinig of zelfs geen informatie bevat?

Webshop optimalisatie tip #1

Schrijf voor elk product een unieke omschrijving en vermeld alle belangrijke eigenschappen. Geen compleet boek maar wel de informatie die een verkoper nodig heeft om een product bij een persoonlijk gesprek te verkopen. Een foto voor elk product is het minimum, maar meer foto’s zijn beter. Wanneer uw producten ook via andere webshops worden aangeboden, is het belangrijk dat u uw eigen productfoto’s gebruikt. Dit is zeker niet eenvoudig voor webwinkels met een groot aantal producten maar probeer de productpresentatie zo uniek als mogelijk te houden.

Webshop optimalisatie tip #2

Door de verkoop via internet hebben klanten niet de mogelijkheid om een product aan te raken of zelf uit te proberen. Foto’s en voldoende informatie zijn de middelen die ter beschikking staan. Gebruik naast de productfoto’s ook foto’s waar het product gebruikt wordt of zelf video’s. Bijvoorbeeld schoenen verkopen veel beter als er een foto erbij staat waar de schoenen gedragen worden. Gebruik ook detail foto’s, extra aanzichten en wanneer mogelijk een zoomfunctie. De presentatie met foto’s moet eenvoudig zijn in het gebruik.

Productcategorieën en zoekfunctie

Gebruik categorieën voor uw webshop, het gebeurt nog vaak dat web-winkeliers hun producten niet met de juiste productcategorieën verbinden. Klanten kunnen de producten dan niet vinden of zoeken een bepaald product in de verkeerde categorie. Vergelijk productcategorieën met afdelingen of tafels waar binnen een “offline” winkel producten gepresenteerd worden. Zonder de juiste indeling zal de klant niet vinden wat hij zoekt en zal uiteindelijk de website verlaten zonder te kopen. Hetzelfde geldt ook voor de zoekfunctie, elk product moet via de zoekwoorden van een bezoeker te vinden zijn.

Webshop optimalisatie tip #3

Het juiste aantal categorieën is erg belangrijk, als een categorie te groot is, moet de klant te lang zoeken en als een categorie te klein is, krijgt de klant misschien het idee dat het assortiment ook klein is. 10-50 producten per categorie is een goed aantal. Wordt een categorie te groot, gebruik dan sub-categorieën. Gebruik een duidelijke omschrijving voor elke categorie. Een foto helpt zeker om de bezoeker gelijk duidelijk te maken welke producten binnen een bepaalde categorie te vinden zijn. Categorieën zijn ook erg belangrijk voor zoekmachine-optimalisatie, zonder de categorieën kan Google uw webshop niet op de juiste manier indexeren.

Webshop optimalisatie tip #4

Zelf de beste categorie-structuur is soms niet voldoende om uw klanten de producten te presenteren die zij eigenlijk willen kopen. Het zou toch erg zijn wanneer een potentiële koper uw webwinkel verlaat omdat hij of zij het gewenste product niet kan vinden. Voor elk product moeten dus de belangrijke zoekwoorden opgeslagen worden. Dit kan binnen de productnaam zijn of via de omschrijving. Wanneer u binnen de e-commerce applicatie extra zoekwoorden kunt opgeven is dit zeker een voordeel. Hier kunt u bijvoorbeeld ook de zoekwoorden invoeren die u niet op uw website wil gebruiken (bijvoorbeeld bepaalde merknamen of de productnamen van concurrenten).

Sommige klanten hebben meer informatie nodig…

Er zijn verschillende soorten klanten en elke klantsoort “verdient” dé informatie die nodig is om een aankoop te doen. Sommige klanten kunnen over de streep gehaald worden door een speciale aanbieding en andere willen graag weten wat andere van een product vinden.

Webshop optimalisatie tip #5

Beoordelingen of reviews van uw klanten zijn een bijzonder hulpmiddel en helpen het aantal conversies te verhogen, maar reviews zijn niet zo makkelijk te verkrijgen. Het zal niet vaak gebeuren dat een klant alleen voor een beoordeling terug komt naar uw webshop. In de meeste gevallen is een extra motivatie nodig, bijvoorbeeld het aanbod van een korting voor de volgende bestelling. Er zijn verschillende mogelijkheden om van uw klant een beoordeling te krijgen, met behulp van een kaartje of flyer binnen het geleverde pakket of enkele dagen later via e-mail. Wees niet bang dat men misschien een negatieve beoordeling afgeeft, u hoeft deze niet te publiceren. Gebruik de informatie uit een negatieve beoordeling om uw dienstverlening te verbeteren.

Webshop optimalisatie tip #6

Er zijn klanten die het moeilijk hebben om te beslissen welk product zij moeten kopen. Vooral wanneer uw webshop een groot assortiment heeft, is het noodzakelijk uw klanten bij het maken van de keuze te helpen. De productvergelijking is een veelgebruikte functie die binnen veel webwinkels wordt aangeboden. Natuurlijk weten wij dat het vergelijken van twee producten vaak lastig is, maar zelfs wanneer alleen de kleur en/of de prijs vergeleken kunnen worden, zal deze vergelijking sneller tot een beslissing leiden. 

Bestelling, betaling en levering

De meest belangrijke regel is: De informatie over betaalwijzen, orderkosten en verzendkosten moet duidelijk en ook eenvoudig te vinden zijn. Op het moment dat uw klant naar deze informatie moet zoeken heeft hij meestal al eerder een beslissing tot aankoop genomen. Het zou toch erg jammer zijn als deze klant “vlak voor de finish” uw webwinkel zou verlaten. Vermeld de mogelijkheid voor betalingen via iDEAL en/of creditcard gelijk op de homepage. Lage verzendkosten zijn ook een verkoopargument. Maak ook duidelijk hoe retouren of klachten worden afgehandeld, hoe duidelijker deze informatie is, hoe kleiner de kans dat een klant zijn aankoop afbreekt.

Webshop optimalisatie tip #7

Op het moment dat uw klant klaar is om een winkelwagen te betalen mag er geen reden meer zijn om de check-out proces te onderbreken. Om tijdens de betaling voor de klant een account aan te maken is voordelig voor aftersales, maar deze registratie mag geen drempel worden. Er zijn webwinkels die klanten eerst “dwingen” om een account aan te maken voordat de bestelling geplaatst mag worden. Bouw bruggen en geen muren. Hoe minder stappen tot de betaling hoe beter voor de conversies. Voor het geval dat uw webapplicatie de registratie vereist is het zeker een test waard om te zien hoeveel klanten op dit moment een bestelling afbreken.

Webshop optimalisatie tip #8

Misschien is iDEAL de enige betaalwijze die uw webshop nodig heeft, maar er zijn meer. Controleer de betaalwijzen van uw concurrenten en misschien wilt u er een extra bijnemen. Wanneer u producten naar het buitenland verkoopt is het noodzakelijk om de meest gangbare betaalwijzen voor de desbetreffende landen aan te bieden. Betalingen via PayPal worden steeds populairder en is dé voordelige keuze welke het mogelijk maakt om betalingen vanuit meer dan 200 landen te accepteren.

Webshop optimalisatie tip #9

Op het moment dat uw klant nog maar een stap van het betalen verwijderd is, is het nodig om hem een compleet overzicht van zijn bestelling te bieden. Deze overzicht is inclusief: Alle producten, eventuele kortingen, order en verzendkosten en wanneer mogelijk een levertermijn. Wanneer een vraag voor de klant onbeantwoord blijft is de kans aanwezig dat de bestelling alsnog wordt afgebroken.

Zoekmachine-optimalisatie

Op de vraag hoe lang het duurt om een webwinkel op te zetten antwoorden wij vaak “dat is afhankelijk van het aantal producten die u wil verkopen”. Het opzetten van de e-commerce applicatie is vaak minder werk dan het invoeren van producten. Het verzamelen en schrijven van alle productinformatie en foto’s schrikt sommige winkeliers af, omdat het veel werk is. Voor de vindbaarheid binnen zoekmachines zoals Google zijn de webteksten voor producten en categorieën wel essentieel. Wij begrijpen dat u niet zo maar 1000 producten in een nieuwe webshop kunt invoeren, maar hoe meer producten u “goed” invoert hoe beter het resultaat zal zijn.

Webshop optimalisatie tip #10

Begin met het invoeren van de meest belangrijke producten en ga dan verder met de producten die u vaak wil verkopen. Zodra de verkoop begint is het een teken dat uw formule werkt en stop hierdoor niet om aan de content (teksten en afbeeldingen) van uw winkel te werken. Binnen een “normale” winkel wordt ook elke dag aan de productpresentatie gewerkt. Alle informatie die u invoert zal een beetje helpen, zowel bij de presentatie als ook bij de vindbaarheid in zoekmachines. Hoe beter de structuur (zie tip #3) en hoe beter uw content is geoptimaliseerd, hoe groter de kansen binnen de zoekmachines.

Helaas werkt niet elke e-commerce applicatie zoals gewenst. Wanneer te veel webshop optimalisatie tips niet uitgevoerd kunnen worden, door bijvoorbeeld technische beperkingen, is het misschien een goed idee om over alternatieven na te denken. Wij helpen u graag bij de planning en bij de uitvoering.