In ons artikel over social media voor bedrijven, hebben wij al een aantal handige tips voor uw social media strategie gegeven. Toch zijn deze tips vooral toe te passen op Facebook en Twitter. Uw Pinterest profiel is een heel ander verhaal. Waar Facebook en Twitter steeds visueler worden, is Pinterest natuurlijk alleen gericht op afbeeldingen, foto’s en infographics. Hoe kan u Pinterest dan voor uw bedrijf inzetten?

Succesvol Pinterest profiel

Een account aanmaken en uw Pinterest profiel bijwerken

Pinterest is zakelijk goed in te zetten, maar zorg er net als bij de andere social media kanalen voor, dat het profiel niet te commercieel wordt. Het doel is om een community op te bouwen, die uiteindelijk verkopen genereert. Richt uw aandacht dus op dat eerste punt. Plaats daarom geen logo, maar een persoonlijke foto en gebruik uw eigen naam en niet de bedrijfsnaam. Social media gaat vooral om mensen en niet om bedrijven.  

Zorg altijd voor een volledig Pinterest profiel! Koppel andere social media profielen, schrijf een unieke korte profieltekst en vergeet niet om uw website te koppelen en te valideren. Om meer inzicht te krijgen in uw Pinterest profiel, zou u kunnen upgraden naar een (gratis) zakelijk account. Hierdoor heeft u toegang tot meer opties, waaronder de statistieken over al uw pins.

Pinterest profiel

Enkele boards aanmaken

Hoe meer interessante Pins u heeft, des te groter de kans dat mensen u gaan volgen. Voeg altijd een omschrijving toe aan uw board en kies een passende categorie. Beiden zullen helpen om beter op Pinterest gevonden te worden.

De eerste mensen volgen

Een andere manier om meer volgers te krijgen is door zelf mensen te gaan volgen. Zoek naar relevante boards en volg mensen die over dezelfde onderwerpen pinnen. Koppel daarnaast uw Facebook vrienden en volg de mensen die al op Pinterest zijn. Een aantal vrienden zullen u hierdoor terug volgen, waardoor de drempel voor andere Pinners om u te gaan volgen, lager wordt.

Interessante content pinnen

Pinnen betekent content verzamelen, die voor uw volgers interessant is. De bezoekers hebben namelijk wel een reden nodig om u te volgen. Met saaie en standaard Pinterest boards zal uw profiel dus niet veel volgers krijgen. Met de volgende tips kunt u uw pin strategie verbeteren:

  • Pin niet alleen afbeeldingen, die op uw eigen website zijn geplaatst.
  • Doe net alsof u een soort nieuwsreporter bent en verzamel alleen de afbeeldingen die het meeste opvallen.
  • Link geen plaatjes van artikelen waar de content het niet waard is.
  • Deel de beste Pins ook op andere social media.
  • Heeft u verschillende afbeeldingen aan één board toegevoegd dan is het belangrijk dat de meest interessante afbeelding als boardcover wordt gebruikt.

Nodig daarnaast uw vrienden uit om samen voor één board te pinnen. Hierdoor kunt u het bereik van alle pins in het board vergroten, omdat de Pins niet alleen bij uw eigen volgers verschijnen, maar ook bij de volgers van de andere Pinners.

Pinterest Pins optimaliseren

Wilt u dat uw Pins beter worden gevonden? Vergeet dan niet om bij elke Pin een korte boodschap te plaatsen. De omschrijving wordt dan samen met de afbeelding door Google geïndexeerd en hierdoor trekken uw Pins ook bezoekers via Google. Het belangrijkste is dat u dit vooral doet voor de afbeeldingen die u van uw eigen website pint. U wilt tenslotte uw eigen website promoten en niet de website van anderen.

Vergeet niet! Veel mensen gebruiken Pinterest zoals de Google Image Search. Vaak zijn ze dus niet alleen opzoek naar afbeeldingen, maar ook naar de achterliggende informatie.

De meeste afbeeldingen pint u om ervoor te zorgen dat u meer volgers krijgt. Bij de afbeeldingen van uw eigen website, wilt u natuurlijk dat er ook wordt doorgeklikt naar een pagina of artikel. De Pin moet dus uitnodigen om op de link te klikken en de extra informatie kan hierbij helpen. De Pinner wordt dan getriggerd en zal de informatie op de onderliggende pagina zorgvuldiger bestuderen.

Voor de PRO’s: De Rich Pins

Rich Pins zijn speciale Pins waar extra informatie is aan toegevoegd. Bijvoorbeeld een product, een video of een artikel. Om deze Rich Pins te gebruiken, moeten uw artikelen en pagina’s over de nodige HTML code beschikken. Deze META tags moeten worden toegevoegd, via de Pinterest site worden getest en ook moet er een verzoek bij Pinterest worden ingediend.

Beschikt u niet over de nodige kennis of heeft u er geen tijd voor? Wij helpen u graag! 

Rich Pins

De laatste tip: doe het rustig aan!

Net als bij veel andere online zaken, groeit een goed Pinterest profiel over de tijd en niet binnen 48 uur. Pin niet té veel op een dag. Mensen die u al volgen, krijgen dan in één keer veel pins van u te zien. Daarnaast gaat kwaliteit boven kwantiteit. Beter 10 goede Pins, dan 100 Pins die iets minder zijn.

Deel deze blogpost met een vriend of collega » Blogpost doorsturen