finalwebsites

Social media voor bedrijven: aanwinst of last?

Veel ondernemers vinden het belangrijk om op social media aanwezig te zijn. Men probeert zijn volgers enthousiast te maken door producten te promoten, maar veel interacties vinden er niet plaats. Daarnaast groeit het aantal volgers ook niet bijzonder hard. Herkent u zich in dit verhaal en weet u niet (meer) wat u met social media aan moet? Wij delen in deze blogpost de risico’s en kansen bij het gebruik van social media voor bedrijven.

Voordelen van social media

Waarschijnlijk heeft u zelf wel een lange lijst met redenen waarom social media kan bijdragen aan het succes van uw organisatie. Hieronder ziet u een overzicht van de (volgens ons) belangrijkste voordelen:

Social media voor bedrijven: de frustraties…

Heel leuk dat social media zoveel voordelen heeft, maar als het zo makkelijk zou zijn, was u vast niet op deze pagina beland. Eerlijk is eerlijk, social media kan voor veel frustraties zorgen. Bijvoorbeeld:

Op sommige dagen kan het aantal frustraties groter zijn dan de voordelen die u van social media ervaart. U vraagt zich dan misschien af: “waar doe ik het eigenlijk voor?” Veel grote bedrijven zijn enorm succesvol, maar u als kleine ondernemer bereikt nog geen fractie van dat succes. Het lijkt daarom misschien dat social media niet geschikt is voor uw kleine organisatie. Met de juiste social media marketing strategie kan social media ook voor uw organisatie voordelen opleveren.

Wie wilt u bereiken op social media?

De eerste vragen die u zichzelf moet stellen zijn: “wie wil ik bereiken en hoe ga ik deze social media gebruikers bereiken?” Het grootste deel van de social media gebruikers bestaat uit passieve gebruikers, die alleen berichten lezen.

“In most online communities, 90% of users are lurkers who never contribute, 9% of users contribute a little, and 1% of users account for almost all the action.” – JAKOB NIELSEN

Volgens de 90-9-1 regel (waarvan u misschien al eerder heeft gehoord) bestaat deze groep, die alleen maar consumeert, uit 90% van het totaal aantal gebruikers. 9% is wel actief, maar alleen door te contribueren aan al bestaande content. Terwijl maar 1% ook daadwerkelijk nieuwe content creëert. Voor uw succes is het belangrijk dat u al deze gebruikers bereikt. Niet alleen de 1%, maar ook de 90% die net zo goed uw (potentiële) klanten kunnen zijn.

Social media activiteit stimuleren

Om de activiteit op social media (ook wel COBRA’s genoemd) rondom uw merk te stimuleren is het belangrijk om te weten welke motieven hiertoe aanzetten. Drie onderzoekers aan de universiteit van Amsterdam hebben onderzocht welke motieven de 3 soorten gebruikers hebben:

Muntinga, D. G., Moorman, M., & Smit, E. G. (2011). Introducing COBRAs: Exploring motivations for brand-related social media use. International Journal of advertising, 30(1), 13-46.

Uit het onderzoek blijkt dus dat met name de social media gebruikers die alleen consumeren andere motieven hebben dan de social media gebruikers die contribueren en creëren. De grote meerderheid (de 90%) kunt u bereiken door informatieve content, leuke content en winacties te delen. Welke posts dan leuk en informatief worden gevonden, zal blijken uit de interacties met de social media gebruikers die contribueren en nieuwe content creëren. Deze 10% is noodzakelijk voor het bereiken van de 90%, het krijgen van interacties en het ontwikkelen van succesvolle social media campagnes.

Relevant volgers bereiken

Om een zo groot mogelijk publiek te bereiken, is het dus belangrijk om u te richten op de 10% actieve gebruikers. Deze zullen vanuit hun eigen interne motivatie content over uw organisatie met hun groep delen. Gebruik onze tips om uw bereik te vergroten:

Wanneer welk netwerk?

Voor het online succes van uw organisatie is het dus belangrijk dat u op het juiste netwerk aanwezig bent. Houd rekening met de volgende voorwaarden:

Kenmerken van social media kanalen voor bedrijven

Facebook Twitter Instagram LinkedIn
  • Ouderen
  • Links delen
  • Foto’s/video’s/events
  • Groot bereik
  • Klantenservice
  • Nieuwswaarde
  • Netwerken 
  • Internet branche
  • Foto’s én video’s
  • Branding
  • Jongeren
  • Achter de schermen
  • Werknemers werven
  • Concurrentieanalyse
  • Bloggen
  • Employer Branding

Social media kunnen voor bedrijven dus voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Overleg op basis van het bovenstaande schema waar u aanwezig moet zijn als organisatie.

5 tips voor toffe social media profielen

Heeft u een social media profiel geopend? Dan wordt het tijd om volgers te verzamelen. Daarvoor is het belangrijk dat u regelmatig nieuwe en interessante content plaatst. De onderstaande tips kunnen u helpen bij het opzetten van een succesvol social media profiel:

Adverteren op social media

Krijg u niet genoeg interacties los of heeft u nog te weinig volgers? Adverteren op social media is een goede manier om doelgericht bezoekers naar uw website te leiden, zonder eigen social media engagement. Met name Facebook is een goed kanaal om te adverteren, door het grote aantal (diverse) gebruikers. Adverteren op social media voor bedrijven is uitermate geschikt voor:

Ook voor advertenties geldt: het belangrijkste is dat het gaat om engaging content. Gebruik niet je online folder om te adverteren, maar creëer meerwaarde voor de social media gebruiker. Wanneer u een idee krijgt van de behoefte van uw potentiële klant op social media, kunt u pas echt succesvolle campagnes inrichten!

Social media inzetten voor uw organisatie?

Dat kan! finalwebsites werkt regelmatig samen met Tekstory voor content creatie, maar ook Social Media Marketing. Heeft u zelf geen tijd? Dan beheren wij uw Facebook en/of Instagram pagina.