Mobiele app of responsive website

Nog regelmatig ontstaat er verwarring wanneer het gaat om de keuze voor een mobiele app (applicatie) of mobielvriendelijke website. Vaak gaat men als bedrijf ervan uit dat een app nodig is om de klanten via een mobiel telefoon te bereiken, maar dit is meestal niet het geval. In dit artikel zullen wij op de verschillen tussen beide opties ingaan en een aantal voorbeelden noemen wanneer een mobiele app wél handig is.

Mobiele app voor Android, iPhone en …

Een mobiele app heeft één groot voordeel, namelijk het gebruiksgemak (tenminste als de applicatie goed werkt). Wanneer de app is geïnstalleerd kan de gebruiker vrij snel een aantal simpele handelingen uitvoeren zonder daarbij te verdwalen. Een goede app is meestal simpel en biedt minder informatie dan een volledige website. Het doel van de app is vaak gericht op interacties of wordt als een specifieke functie op de telefoon gebruikt die via de website niet beschikbaar is.

Pro’s

  • Eenvoudig en snel bereikbaar door installatie op de smartphone
  • Goede controle over de handelingen van de gebruiker
  • Mogelijkheid voor extra functies zoals foto’s maken, push berichten en offline gebruik
  • Authenticatie via de login sessie op de telefoon
  • (Goede) apps voldoen aan de eisen van Google Play en iTunes en zij hierdoor veiliger voor de gebruiker

Con’s

  • Hogere kosten voor ontwikkeling en onderhoud
  • Extra drempel omdat een app eerst moet worden geïnstalleerd
  • Voor het wijzigen van teksten en afbeeldingen is een extern CMS nodig of moet elke versie opnieuw worden gepubliceerd
  • Elke app moet voor meerdere systemen worden ontwikkelt (Android, iPhone en Windows)
  • Voor het promoten van een mobiele app zijn extra handelingen of zelfs een website nodig.

Mobielvriendelijk door een responsive website

De responsive website heeft in tegenstelling tot de mobiele app een groot voordeel: de website kan via de PC, tablet (iPad) én smartphone even goed worden bekeken. Klanten kunnen uw website makkelijk via Google vinden en door de eigenaar kan de website eenvoudig via bijvoorbeeld WordPress worden gewijzigd.

Pro’s

  • Snel en voordelig in ontwikkeling en onderhoud
  • Werkt ook op de PC en niet alleen op mobiel en tablet/iPad
  • Kan makkelijk worden uitgebreid en biedt meer ruimte voor informatie
  • Met behulp van SEO kan de website beter via Google en andere zoekmachines worden gevonden
  • Uw website bewerken (via een CMS) in real time

Con’s

  • Standaard geen icoontje op mobiele telefoon of tablet
  • Geen mogelijkheid voor het maken van foto’s
  • Extra tests voor verschillende schermafmetingen
  • Kosten voor webhosting
  • Bij het maken van de website moet rekening worden gehouden met verschillende webbrowsers

Het is duidelijk dat de mobiele app en de responsive website verschillende voordelen bieden, maar welke is dan de beste keuze? Deze vraag is niet altijd even makkelijk te beantwoorden en de keuze hangt dan ook af van de doelstelling. Wel kan worden gezegd dat elke onderneming met een eigen app ook over een responsive website hoort te beschikken. De mobiele app mag namelijk niet worden gezien als een vervanging voor de bedrijfswebsite.

Bereik klanten uit de regio via Local Search

Het mobiele internet biedt veel mogelijkheden voor lokale organisaties. Klanten zoeken op locatie naar restaurants of andere lokale bedrijven en deze worden rechtstreeks op hun mobiele telefoon weergegeven. De volgorde in de zoekresultaten is afhankelijk van verschillende factoren. Door de toepassing van Lokale SEO verbetert u de positie van uw website in de lokale zoekresultaten. Heeft u alleen voor een mobiele app gekozen, dan profiteert u dus niet van dit voordeel. Om dit te verduidelijken hebben wij een aantal verschillende voorbeelden.

Voorbeelden

Wilt u voor uw klanten in Google zichtbaar zijn, dan is een responsive website een vereiste. Afhankelijk van het soort dienst of product kunt u de website met een app aanvullen. Een goed voorbeeld is een restaurant:

  • De website is nodig zodat klanten uit de regio het restaurant via hun mobiel kunnen vinden. Door de optimalisatie van uw mobielvriendelijke website kan de vindbaarheid via de Local Search worden verhoogd.
  • Voor de gasten kan het restaurant een mobiele app inzetten om het dagmenu te promoten of om gasten de mogelijkheid te bieden om een bestelling te plaatsen.

Het bovenstaande voorbeeld illustreert dat de app dus geen vervanging is van de bedrijfswebsite. Kijkt u op uw eigen smartphone dan zult u zien dat bijna alle apps een aanvulling zijn op de website van een product of dienst, bijvoorbeeld:

  • De app van uw bank waarmee u uw rekening kan controleren of bedragen kunt overboeken (Rabobank)
  • de boodschappenlijst en/of recepten app van uw supermarkt (AH)
  • de app waarmee u (beperkt) inzicht krijgt tot uw website statistieken (Clicky)
  • en als laatste de app voor ht cloud platform waarmee u toegang heeft tot alle bestanden zonder deze te downloaden (Dropbox)

Mobiele app of website?

Voor elke ondernemer is de vindbaarheid in Google erg belangrijk. Bent u afhankelijk van de klanten uit de regio, dan is het extra belangrijk dat u de website optimaliseert voor Google Local Search. Wilt u dus beter gevonden worden, dan is een app niet de juiste keuze. Een app is namelijk geen website, maar een oplossing voor een specifieke taak die niet (makkelijk) met behulp van een website kan worden uitgevoerd. 

Deel deze blogpost met een vriend of collega » Blogpost doorsturen