finalwebsites

De juiste domeinnaam kiezen en bedenken

Hoe vaak heeft u al een domeinnaam gecontroleerd die al door een ander geregistreerd bleek te zijn? Met name als u een goede domeinnaam heeft bedacht, is dit erg vervelend. Een domeinnaam bedenken kost tijd en die tijd zou u ook voor het ondernemen kunnen benutten. Met deze handleiding willen wij u graag helpen om snel de juiste domeinnaam te kiezen.

Lees snel verder en misschien bedenkt u op basis van onze tips onmiddellijk een nieuwe naam!

Hoezo geen domein op basis van uw bedrijfsnaam?

Uw bedrijfsnaam als domein te registreren ligt voor de hand, maar in sommige situaties is het voordeliger om voor een andere domeinnaam te kiezen. Bijvoorbeeld als:

Beantwoord onze vragen en vind snel uw domeinnaam

De volgende vragen hebben wij verzameld om u te helpen bij de keuze van uw domeinnaam. Elke vraag zal leiden tot een ander soort domeinnaam, zodat u genoeg inspiratie opdoet om een goede domeinnaam te bedenken. Natuurlijk zal niet elke optie als domeinnaam beschikbaar zijn, maar het is wel een goed begin om de juiste domeinnamen te bedenken. De namen die wij noemen, waren op het moment dat wij dit artikel hebben geschreven nog vrij!

Is uw domeinnaam nog vrij?

Geef hieronder de gewenste domeinnaam op en na een klik op de button ziet u gelijk of deze nog vrij is.

Wat zijn uw unique selling points?

De sterke punten van uw bedrijf, dienst of producten kunnen aanleiding geven voor een domeinnaam. Denk hierbij aan een snelle levering, 24uur/7 dagen bereikbaar of eenvoudig in gebruik. De passende domeinnamen kunnen dan zijn: 123keukenmeubels.nl, 247pcsupport.nl of eenvoudigklussen.nl.

Voor wie is uw product of dienst bedoeld?

Verkoopt u de producten of diensten aan particulieren of bedrijven? Is uw doelgroep jong of oud? Op basis van uw doelgroep zou u verschillende domeinnamen kunnen kiezen. Voor een jongere doelgroep kunt u beter een moderne domeinnaam kiezen, terwijl u voor een oudere doelgroep beter geen modewoorden kunt gebruiken. Voor de zakelijke markt is het voordeliger om “professionaliteit” uit te stralen. Mogelijke domeinnamen zijn dan: topsneakersshop.nl, mijnkledingzaak.nl of klantenserviceadviseur.nl

Verkoopt u (vooral) een bepaald soort product?

Voor veel bedrijven zijn bepaalde producten in hun assortiment belangrijker dan andere producten. Wanneer u bijvoorbeeld keukens én keukenapparatuur verkoopt, maar toch vooral een specialist bent wanneer het gaat om de keukenapparatuur, dan kan een domeinnaam speciaal voor deze productgroep voordelig zijn. Hiermee bedoelen wij niet dat de algemene naam niet goed is, maar het claimen van een algemene domeinnaam is lastiger dan een specifieke domeinnaam. In het voorbeeld van de keukens is een algemene domeinnaam zoals topkeukens.nl bezet, terwijl topkeukenapparatuur.nl (misschien) nog vrij is. Wanneer u een specialist bent in keukenapparatuur en de specifieke domeinnaam beschikbaar is, dan noemen wij dat een kans en/of voordeel.

Premium of goedkoop?

Bestaat uw assortiment uit hoogwaardige en (redelijk) dure producten of is de prijs van uw assortiment eerder voordelig te noemen? Op basis van de prijsklasse van uw producten is het goed mogelijk om verschillende soorten domeinnamen te kiezen. Woorden zoals “goedkoop” of “korting” zijn makkelijk in een domeinnaam te combineren en geven de klant gelijk een idee van wat hij op uw website kan verwachten. Voorbeelden hiervan zijn: vloertegelsgoedkoop.nl of kwaliteitstuinmeubelen.nl.

Merknaam of zoekwoord?

Bijna alle voorbeelden die wij tot nu toe hebben genoemd zijn domeinnamen die gebaseerd zijn op zoekwoorden of de naam van een product of dienst. Natuurlijk is het ook mogelijk om een merk of handelsnaam als domeinnaam te kiezen. Dit is iets anders dan de hele bedrijfsnaam noemen. De merknaam moet namelijk wel kort zijn om geschikt te zijn als domeinnaam. Wanneer u een beetje creatief bent, is het vrij eenvoudig om een domeinnaam te kiezen die nog niet bezet is.

Welke voordelen heeft uw product/dienst voor de klant?

Vindt u het belangrijk om de meerwaarde voor uw klanten voor op te stellen? Dan kunt u ervoor kiezen om woorden te gebruiken die dit ook benadrukken. Voorbeelden zijn voordeligerreizen.nl, veiligeoccasions.nl of fullserviceschoonmaak.nl

Wordt de website in meerdere talen gebouwd?

Wanneer uw website diensten of producten in meerdere talen aanbiedt, is het belangrijk dat uw domein bij voorkeur niet hoeft te woorden vertaald. Een Nederlandse domeinnaam klinkt in het Duits of Engels heel anders en zal niet snel worden opgemerkt. Belangrijk is ook de domein extensie (TLD) die u kiest. Een .nl domeinnaam is zeker niet aan te raden als u ook klanten buiten Nederland heeft. Een domeinnaam die uit een bedrijfs- of merknaam bestaat, is voor een meertalige website vaak voordeliger.

Heeft u locale onderneming?

Verkoopt u diensten vooral in uw eigen regio of vestigingsplaats? Overweeg dan een domeinnaam die wordt aangevuld met een plaatsnaam of de naam van de streek of regio. Deze namen zijn vaak nog vrij en helpen uw website bij de vindbaarheid in Google. Voorbeelden zijn lunchendoetinchem.nl of tegelzetterarnhem.nl

Een domeinnaam kiezen met behulp van onze lijst

Heeft u onze lijst bekeken, bepaald dan welke vraag of vragen u het meest belangrijk vindt. Het is namelijk vrij onmogelijk om een domeinnaam te kiezen wanneer u alle vragen (en antwoorden) probeert mee te nemen in uw besluit. Ons advies is daarom om 2 of 3 vragen uit onze lijst te kiezen. De voorbeelden die wij hebben genoemd, zijn bedoeld als inspiratie en misschien zoekt u voor uw eigen onderneming wel een hele andere domeinnaam. Meestal leveren de antwoorden van 2 tot 3 vragen genoeg inspiratie op om een goede domeinnamen te bedenken.

Heeft u al een idee voor uw nieuwe domeinnaam? Toets uw domeinnaam idee via ons domeinnaam formulier.

Moet een domeinnaam gelijk zijn aan de websitenaam?

Dit is niet verplicht, maar vaak is het wel voordelig. Is uw naam kort en/of gebruikt u een merknaam voor uw domein, dan is in ieder geval een bijschrift nodig. Mensen die uw website voor het eerst bezoeken moeten gelijk zien waarover uw website gaat.

Let op, bij het gebruik van merknamen!

Gebruikt u binnen uw domeinnaam de naam van een merk waarvan u de producten verkoopt, dan kunt u beter vooraf controleren of het gebruik van dit merk op deze manier is toegestaan. Vraag uw leveranciers of partners of u de merknaam voor uw domeinnaam mag gebruiken. Daarnaast kan een merknaam in uw domein storend zijn. Denk bijvoorbeeld aan een uitbreiding van uw assortiment met een nieuw merk of wanneer u stopt met de verkoop van een “oud” merk. Zomaar van domeinnaam veranderen betekent vaak een verlies van autoriteit in Google, met minder bezoekers als gevolg.